ژانویه سرد تورهای خارجی/ در انتظار بازار نوروز

در حالی که ایام کریسمس یکی از فصل های داغ گردشگری خارجی محسوب می شود اما آژانس های مسافرتی از استقبال ها راضی نیستند.

هادی معیری نژاد- سال قبل همزمان با افزایش نرخ ارز در بازار داخلی افت شدیدی در بازار تورهای خروجی رخ داد به نحوی که اکثر مشتریان تورهای ژانویه ترجیح دادند سفر خود را به نوروز، مقاصد نزدیک‌تر و حتی سفر داخلی تغییر دهند.

این در حالی بود که هم افزایش نرخ ارز و هم افزایش نرخ تورهای خارجی باعث شده بود که روی استقبال از این تورها اثر منفی قابل توجهی نسبت به سال قبل مشهود باشد.

اما امسال بنا به گفته آژانس های مسافرتی مانند پرپرواز و سفر دوستان اگرچه هم نرخ ارز پایین آمده و هم نرخ تورهای خارجی بیشتر تعدیل شده است اما هنوز بازار این سفرها داغ نشده است.

به گفته این آژانس ها امسال حتی از سال قبل هم خلوت تر است. البته این بی اقبالی را حتما در پیامک های گاه و بی‌گاهی که شما را به سفرهای لحظه آخری به دبی، استانبول مالزی و ... ترغیب می کنند، می‌شود فهمید. گرچه تورهای مربوط به استانبول و دبی هنوز طرفداران خاص خود را دارد. اما مقاصد دیگر ایام کریسمس مثل مالزی، هند تایلند و بالاخره تورهای ترکیبی کشورهای اروپایی نسبت به سال قبل افت محسوسی داشته اند.


ترکیه و دبی همچنان در صدر

ترکیه و دبی همواره به علت ارزان تر بودن نسبی و مراسم ویژه سال نوی میلادی با استقبال خوبی مواجه بوده اند. حراج‌های سال نو در دبی و برنامه های ویژه فرهنگی در ترکیه در کسادی بازار هم به داد تورگردانان خروجی می رسد. در این میان دبی و بعد از آن استانبول مقاصدی هستند که به گفته آژانسها پرواز آنان خالی نمی ماند.

اما محدودیت جا در هتل های این مقاصد به دلیل رزرو شدن توسط تورهای گردشگری دیگر کشورها یکی از عوامل دیگری است که با گرفتن حق انتخاب از مسافر ایرانی روی استقبال از تورهای ژانویه تاثیر می گذارد.

در واقع این فصل گردشگری بیشتر در اختیار کشورهایی است که تعطیلات سال نو دارند و آژانسهای گردشگری آنها از هفته ها قبل برای مسافرت گردشگرانشان برنامه ریزی می کنند.


مورد تایلند و سفر ایرانیان

نا آرامی های اخیر در تایلند و هشدار به گردشگرانی که می خواهند به این کشور بروند تاثیر چندانی روی مسافران این کشور نداشته است چرا که مقاصدی چون پوکت از این اعتراضات به دور هستند.

به گفته مازیار حبیب‌زاده، یک تورگردان ایرانی در تایلند، این کشور در سال حدوداً 26 میلیون توریست را پذیرا است او به خبرگزاری میراث فرهنگی گفت: تعداد گردشگران ایرانی چندین سال پیش که تعداد پروازها 2 یا 3 برابر فعلی بود در بهترین حالت حدود 280 تا 300 هزار نفر می‌شد. که این تعداد از دو سال پیش و در ارتباط با مسائل داخلی ایران و کاهش ارزش ریال، 60 درصد افت داشته است.

همچنین رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات گردشگری استان تهران از کاهش سفرهای مردم به تایلند در پی ناآرامی‌های اخیر این کشور خبر داد.

رضا اباذری گفت: با توجه به ناآرامی‌های اخیر در کشور تایلند به طور کلی مردم تقاضای کمتری برای سفر به این کشور دارند. در حال حاضر زمان سفر به تایلند است اما با توجه به هرج و مرج موجود در این کشور و اطلاعیه وزارت خارجه به مردم، تمایل به سفر به این کشور کم شده است.

رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات گردشگری استان تهران گفت: به طور کلی آژانس‌ها برای برگزاری تور به این کشور محدودیتی ندارند اما خود مردم تقاضایشان کاسته شده است.


رشد منفی گردشگری خروجی

در سال گذشته رشد گردشگری خروجی که همیشه تراز گردشگری را به نفع خروج مثبت می کرد دچار سقوطی بی سابقه شد به گفته منوچهر جهانیان معاونت پیشین گردشگری در نیمه اول سال 92 نسبت به سال 91 در صد سفرهای خروجی رشدی معادل منفی 13 درصد داشت.

این رشد منفی طبیعتا به نیمه دوم سال 92 که تورهای ژانویه را شامل می شود به ارث رسیده است به نحوی که بعضی از آژانس‌های مسافرتی از کاهش 5 تا 10 درصدی سفرهای ویژه سال نوی میلادی نسبت به سال قبل می دهند.

البته بسیاری از مسئولان فروش آژانس ها معتقدند بازار تورهای ژانویه به نفع بازار سفرهای نوروزی کساد است و بسیار احتمال دارد که این رکود نسبی در بازار تورهای خارجی به ناگهان در بازار تورهای نوروزی جبران شود.

نکته اینکه از حدود یک ماه پیش برخی آزانس های مسافری، پیش فروش تورهای نوروزی شان را هم شروع کرده است. نقد و اقساط. 

رییس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدماتی مسافرتی استان تهران در باره کاهش نسبی مسافران خارجی به هفته نامه تعطیلات نو گفته بود: "این کاهش را می توان از حذف بعضی از پروازهای خارجی و کاهش محسوس تعدا پروازها به مقاصد محبوب گردشگری فهمید در ماههای اخیر برخی از ایرلاینها تعدادی از پروازهای خود را حذف وبرخی از مقاصد پر تردد شاهد کاهش پرواز بوده ایم"

در همین زمینه روزنامه حریت ترکیه پیش از این در گزارشی از افت 40 در صدی تعداد مسافران ایرانی به ترکیه خبر داده بود ضمن آنکه به گفته فرامرز سعیدی عضو هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی استان تهران بیشتر مسافران ایرانی به دلیل گرانی بلیط هواپیما از مقاصد زمینی استفاده می کنند و تقاضا برای این سفرها بالاست گرچه تنها ترکیه می تواند مقصد سفر ریلی خارج از کشور باشد.

47301

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 328735

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۵:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
    34 3
    کو پول دیبگه داداش من ؟ شکم خودمون رو سیر نمیتونیم بکینم دیگه
  • بی نام IR ۰۶:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
    15 1
    منظورتون از برنامه های فرهنگی در ترکیه ؟...
    • بی نام A1 ۰۷:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
      8 1
      برنامه های فرهنگی دیگه!
  • بی نام A1 ۰۶:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
    21 2
    لطفا پس از ژانويه هم آمار خروجيها را بگيريد چون خواهيد ديد كه تعداد بسياري از مردم هنوز به اينگونه مسافرتها مي روند. مردم ايران در ظاهر هميشه ناله مي كنند كه پول ندارند ولي در تعطيلات عكس آنرا نشان مي دهند.
  • ساسان IR ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    8 0
    هر وقت کار پیدا کردم ؟ یه چندسال کار کردم حتما یه بار میرم خارج.