آلودگی هوای این روزهای تهران که با سرما هم همراه شده است،‌ دوباره کابوس روزهای آلوده زمستان در سه سال گذشته و تعطیلی را زنده کرده است. اما واقعا این اتفاق می افتد؟

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ از میانه های هفته گذشته سازمان هواشناسی پیش بینی آلودگی هوا کرده است. هرچند که یکی دو روزی بادی وزید و برف و بارانی آمد، اما از ابتدای این هفته، هوا آلوده بود. تهرانی ها صبح روز شنبه را با هوای ناسالم، البته برای گروه های در معرض خطر شروع کردند. اما روز یکشنبه هوا در آستانه هشدار قرار گرفت؛ ۱۴۷. 

شاید اگر روز دوشنبه تعطیل رسمی نبود، باید اکنون هوایی در آستانه اضطرار را تنفس می کردیم؛ ناسالم برای همه گروه ها. اما شانس با هوا و مردم یار بود و تعطیلی به کمک تهران و البته شهرهای بزرگ و صنعتی دیگر آمد. همانطور که معاون نظارت و پایش اداره کل محیط زیست تهران گفته با تعطیلی دوشنبه احتمالا میزان آلاینده ها ثابت می ماند.

با این حال محمدهادی حیدرزاده، رئیس کل محیط زیست تهران پیش بینی کرده است هوای پایتخت سه شنبه و چهارشنبه به شرایط اضطرار برسد: شرایط وارونگی دما تا آخر هفته برای تهران پیش بینی شده است. بر این اساس انتظار می رود غلظت آلاینده ها روند فوری به خود گیرد و هوای تهران روزهای سه شنبه و چهارشنبه به شرایط اضطرار برسد.

این پیش بینی البته فعلا به تعطیلی زنگ ورزش مدارس منجر شده؛‌ معاون نظارت و پایش اداره کل محیط زیست استان تهران با اشاره به قرار گرفتن هوای پایتخت درشرایط ناسالم گفت: تا اطلاع ثانوی فعالیت تمام معادن شن و ماسه، واحدهای تولیدی بتن و کارخانجات آسفالت ممنوع است.

محمد رستگاری دراین باره به مهر گفت: با توجه به اطلاعات رسیده از ایستگاه های سنجش آلودگی هوای تهران به دلیل غلظت بیش از حد مجاز ذرات معلق، هوای پایتخت در حال حاضر در شرایط ناسالم قرار گرفته و با توجه به پیش بینی سازمان هواشناسی کشور مبنی بر سکون نسبی هوا از امروز تا پایان هفته پیش بینی می شود افزایش آلاینده های جوی در استان تهران طی دو روز آینده تداوم داشته و سبب کاهش کیفیت هوا و افزایش آلاینده ها شود.

به گفته او محیط زیست استان تهران از آموزش و پرورش استان درخواست کرده است که زنگ ورزش مدارس از سه شنبه تعطیل شود: همچنین محیط زیست استان تهران از اداره کل ورزش و جوانان استان و سازمان ورزش شهرداری استان درخواست کرده است در راستای کاهش ورزش همگانی و فعالیت های شدید بدنی اطلاع رسانی کند.

رستگاری از تمام مردم به ویژه سالمندان و کودکان درخواست کرد از تردد غیرضروری در معابر، انجام فعالیت های شدید بدنی و فعالیت های ورزشی در فضای باز خودداری کنند.

نشانه ها البته برای هوا چندان خوب نیست؛ به گفته مدیرکل پیش‌بینی سازمان هواشناسی به دلیل سکون و پایداری جوی، طی روزهای آینده شاخص کیفیت هوای تهران در شرایط ناسالم قرار می‌گیرد.

احد وظیفه دراین باره به فارس گفت : پیش‌بینی می‌شود که تا پایان هفته جاری شرایط جوی در کل کشور به خصوص تهران پایدار بماند. طی روزهای آینده در تراز میانی جو شاهد سکون یا نزول هوا هستیم که این شرایط باعث می‌شود جریانات صعودی در منطقه شکل نگیرد.

به گفته او در شرایط سکون و پایداری جوی، دود حاصل از خودروها، منازل و ... در فاصله 50 تا 100 کیلومتری سطح زمین باقی می‌ماند: سرعت وزش باد طی روزهای آینده ضعیف خواهد بود، در کل کشور و تهران طی روزهای آینده تغییرات دمایی نخواهیم داشت و هوای سر موجود تا پایان هفته جاری حاکم خواهد بود.

در عین حال سازمان محیط زیست به دلیل افزایش آلودگی هوا از مردم کمک طلبیده است؛ این سازمان در پی افزایش آلودگی هوا در شهرهای بزرگ و صنعتی و ماندگاری آلودگی در برخی شهرها، از مردم خواست در مصرف گاز صرفه جویی کنند. دلیل هم کمبود گاز برای نیروگاه های حرارتی است.

نیروگاه های حرارتی یکی از بزرگترین مصرف کننده های گاز طبیعی در ایران هستند که در صورت اختصاص گاز به مصرف خانگی،‌ آنها مجبور می شوند مازوت بسوزانند. مازوت هم یکی از سوخت های سنگینی است که با درصد بالای گوگرد، دست در دست اگزوز خودروها می دهد و هوای شهرها را آلوده می کند. 

به همین دلیل سازمان محیط زیست از مردم چنین خواسته است: «در مصرف گاز صرفه جویی کنیم تا دولت بتواند به جای مازوت سنگین از سوخت پاک استفاده کند... و همه بتوانیم نفس بکشیم.»

از سوی دیگر و با افزایش آلودگی هوا،‌ مرکز اورژانس تهران جهت امدادرسانی به شهروندان تهرانی در روزهای آلودگی هوا پنج دستگاه اتوبوس آمبولانس در پنج میدان شهر تهران مستقر می کند. این اتوبوس ها در میادین تجریش، انقلاب، آزادی، راه آهن و امام خمینی (ره) از ساعت 9 تا 19 مستقر می شوند.

به هرحال با توجه به تعطیلی روز دوشنبه و بدتر نشدن کیفیت هوا، شاید گزینه تعطیلی مدارس ابتدایی استان تهران و حتی ادارات فعلا از روی میز کمیته اضطرار کنار گذاشته شود.

47301

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 328814

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 42
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ترابی A1 ۰۷:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۲
    48 2
    مسئولان محترم ایا وقتش نرسیده که برای افزایش جمعیت تهران محدودیتی در نظر گرفته بشه؟ این شهر چند برابر ظرفیتش جمعیت داره و تمام مشکلاتش هم از اینجا نشات میگیره. شاید دوستان بحث بیکاری در اطراف و پول نفت و.. مطرح کنن اما مشکلات هر منطقه ای باید در خودش مرتفع بشه و بنا رو بر صادرات مشکلات به مرکز گزاشتن کار غلطیه. متاسفانه نه تنها تهران بلکه حومه هایی مثل شهر خودم کرج که هیچ امکاناتی هم ندارن هم درگیر مهاجرت وحشتناک شدن و کشاورزی و محیط زیست خود را از دست داده اند. در خیلی از کشورها مانند چین و مالزی و برای سکونت در پایتخت وضع محدودیت شده و ایا تهران با این همه مرگ و میر هوای الوده نباید دارای چنین محدودیتی باشه؟
    • بی نام A1 ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۲
      14 29
      دقیقا میشه بگید چی تو سرتونه؟ خیلی ناراحت و معذب هستید تشریف ببرید و در شهری سالم اسکان کنید، شما مگر صاحب شهرید که پیشنهاد جلوگیری از حضور مهاجران را میدهید؟ تهران همینی است که می بینید اگرشما توانستید از امکانات و درآمد های کلان این شهر دست بشویید،دیگران هم انگیزه شان برای مهاجرت و کسب آن کم خواهد شد
    • بی نام A1 ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۲
      17 2
      بی نام عزیز چیزی که تو سرشه اینه، مشکلات مستقیم و غیر مستقیم مالی وجانی ناشی از تراکم جمعیت به خودش و خانواده محترمش شما هم وقتی میتونید درک کنید که شبیه این اتفاق درد زادگاه شما بیفته که امیدواریم این اتفاق نیفته جون همیشه نگران خودت و خانوادت خواهی بود البته من به شما حق میدم مشکل همین امکانات کم تو شهرستانهای دیگه هست
    • هاشمی A1 ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۲
      5 0
      بی نام عزیز میشه ازتون سوال کنم این درآمد عظیمی که میفرمایید تو کجای شهر تهران وجود داره؟؟؟ما هم میخوایم از این درآمد زیاد بهره ای ببریم.فکر کنم شما از اون دسته از هموطن هایی هستید که بهتون گفتن پول تو خیابونهای تهران ریخته و باید بری جمعش کنی.شخصا اگه شهری پیدا میکدم که توش دوتا آشنا و فامیل داشتم بدون معطلی از تهران فرار میکردم
    • ترابی A1 ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۲
      4 2
      بی نام اول من تهران زندگی نمیکنم من اصالتا کرجی هستم کشاورزی شهرم امنیتش اب و هواش همگی بخاطر مهاجرت نابود شد بدون اینکه ذره ای امکانات بهش بدن فقط و فقط بجرم اینکه نزدیک تهران؟ ما خودمون تو این حومه هزار درد داریم مشکلات سایر استانها بما مربوط نیست
    • بی نام IR ۱۵:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۲
      5 3
      یادمه رئیس جمهور سابق قول داده بودجمعیت تهران راکم کنه نه تنها این کارونکرد بلکه جمعیتو دوبرابریاسه برابرکرد
  • بی نام IR ۰۷:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۲
    118 3
    دودخودروهاوبنزین نامرغوب علت آلودگی است چرابه بیراهه میروید
    • بی نام A1 ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۲
      37 4
      دود خودرو ها از 2 بخش تشکیل شده بنزین استانداردی که شما گفتین و خود خودرو که استاندارد نیست حالا هی بگین زوج و فرد فلان و بهمان.الان چی کار کنیم همه با هم خفه شیم که مممممممممممممن میخوام مممممممممممن پول دادم ماشین خریدم.متاسفم واسه فرهنگی که نداریم.به یه چیز دیگه این که هیشکی الان تو خونه لباس زمستونی نمیپوشه بجاش بخاری داره خودشو میکشه.
    • یک پزشک IR ۱۵:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۲
      4 4
      اگر به ماها بگند زلزله (حتی خفیف) داره میاد که احتمال آسیب دیدگی درش وجود داره، همه مون فی الفور از تهران خارج می شیم. اما با وجود اینکه آلودگی هوا داره به طور قطع و روز به روز بیشتر سلامتی و شاید جونمون رو می گیره، هیچ توجهی بهش نمی کنیم!!!! نتیجه ش رو هم همه مون چند سال آینده خواهیم دید. مرگ فقط مال همسایه نیست.
    • مريم IR ۲۰:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۲
      3 2
      أقاى دكتر فرمايش شما درست !!!! ولى من كه كارم دانشكًاهم والدين خودم و همسرم همه در تهران هستند ججورى بزارم از اين شهر در برم؟ اين راه جاره نيست دولت فكر ديكًه إى بايد بكنه!!!!
  • مريم IR ۰۸:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۲
    77 0
    دولت نمى خواد با الودكًى هوا مبارزه كنه وكًرنه اول تمام أتوبوس هاى دود زا و بعد ماشين هاى شهردارى رو تعمير يا از رده خارج مى كرد، با اين كار حداقل نيمى از منابع الوده كننده هوا از بين مى رفت.فقط نيم ساعت در ميدان بهمن يا بهارستان وايسيد صد تا از اين نمونه ها كه كًفتم مى ببينيد .
    • بی نام RS ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۲
      51 1
      دیروز داشتم تو بزرگراه زین الدین رانندگی میکردم یک اتوبوس شرکت واحد تشریفات داشت با سرعت 100 تا رانندگی میکرد و دودی از پشتش راه مینداخت که حتی دید ماشینهای پشتی رو با مشکل مواجه میکرد. این وسط از همه خنده دارتر این بود که این اتوبوس از ماشین پلیس راهنمایی رانندگی هم سبقت گرفت و پلیس هم هیچ واکنشی نشون نداد.
    • بی نام A1 ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۲
      19 21
      البته اینا به نظرم مربوط به شهرداریه نه دولت...
  • بی نام IR ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۲
    59 5
    آره تعطیلی در راه است!!! چون هفته ی دیگه سه شنبه و پنج شنبه تعطیل رسمیه چهارشنبه هم که بین 2 تا تعطیلیه معلومه اوضاعش! میمونه شنبه تا دو شنبه که اونم هوا آلودس تعطیل کنین بره!!! :|
  • بی نام A1 ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۲
    29 4
    آقای روحانی لطفا تیمی از کارشناسان رو برای بررسی بحران و شرایط تهران منصوب کنند که شرایط بررسی شود و از راهکارهای مردمی نیز استفاده شود چرا قبل از بحران جاره ای اندیشده نمیشه؟ واقعا این شهر در خال حاضر با این تراکم جمعیت غیر قابل کنترل هست چطور در وضع بحران باید کنترل شود؟ چه بر سر مردم میاید؟ امروز خودرو بیرون نیاریم، فردا خودمون نیایم، آب نخواهبم داشت؟ خدایی ناکرده زلزله بیاد وفاجعه قرن اتفاق میفته راهکارای تشویقی تنبیهی (مالیات روی درآمد،خودرو...)برای خروج غیر متولدین تهران به همراه سرمایه گذاری و گسترش مشاغل در شهرستانهای دیگر مفیداند بحران ها باید جدی گرفته شود قبل از اینکه آسیب جانی داشته باشد نه بعد از اینکه اتفاق افتاد مانند این تراکم جمعیت و آلودگی و فوت متولدین شهر
  • علی IR ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۲
    23 4
    همه جا داره برف میباره ما باید هوا ی الوده بخوریم
    • بی نام IR ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۲
      3 3
      کجا داره برف میاد؟ شلوغش می کنی؟
  • بی نام A1 ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۲
    12 8
    دعا كنىد واز خداوند متعال بخواةىم
  • بی نام A1 ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۲
    3 5
    خلایق هر چه لایق...اولیشم خودم
  • حميدرضا A1 ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۲
    3 4
    براي صدمين بار ميگم : آلودگي هوا بنوعي زباله محسوب ميشه . . . بايد جمع آوري بشه .
  • مجید.ح A1 ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۲
    3 3
    ایا بهتر نیست بجای استفاده از گاز برای ایجاد حرارت از برق این انرزی سفید استفاده کرد گازی که برای گرم کردن خانه ها استفاده می شود میتواند چند صد نیروگاه گازی را به حرکت در بیاورد ؟
  • بهنام A1 ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۲
    4 11
    این تهرانی ها هم که چپ راست تعطیل میشن یه موقع بد نگذره
  • بی نام A1 ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۲
    6 3
    اگر هوای یک شهر اروپای اینجوری میشد مردم خود شهر فراخوان میدادند و ماشین بیرون نمی آوردند...اینجا مردم خودشون دارن خفه میشن خودشونم به زوج و فرد اعتراض می کنند!...
    • علی IR ۱۶:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۲
      7 2
      شما حمل و نقل عمومی اروپا رو با تهران مقایسه می کنی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ صبح به خیر!!!!!!!!!!
  • احسان A1 ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۲
    10 6
    خداییش وضع اصفهان بدتر نباشه بهتر نیست
  • بی نام IR ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۲
    4 4
    از ماست که بر ماست
  • بی نام IR ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۲
    4 1
    راهکارها : اختصاص زمین در یکی از شهرهای حومه تهران مانند پرند به وزارتخانه ها تا ساختمان اداری خودشون رو در اونجا با طراحی و دیزاین موردنظر خودشون بسازند و اعطای مهلت دو یا سه ساله به این وزارتخانه ها و سازمانها جهت انتقال به مکان جدید...2. انتقال پروازهای فرودگاه مهراباد به امام خمینی....3. ساخت ایستگاه راه اهن و مترو در مکان جدید....4. اعطای زمین به سفارتخانه ها خارجی در مکان جدید جهت ساخت سفارتخانه مطابق با معماری خاص هر کشور و نیز ساخت اقامتگاه برای کارمندان هر سفارت توسط خود سفارت و الزام نمایندگی های خارجی به انتقال به مکان جدید... عربستان 30 سال پیش در شهر ریاض شهرک دیپلماتیک ساخت. و همه سفارتخانه ها در اونجا مستقر شدند. شهرکی با کلیه امکانات و حفاظت شده.
  • امید IR ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۲
    3 5
    حالا برف نیومدن هیچی.چرا تعتطیل میکنن چرا هم رو تعتطیل نمیکنن ما دبیرستانی ها چی کار کردیم مگه
    • بی نام IR ۱۹:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۲
      12 4
      شما برو امشب 100 صفحه بنویس تعطیل!!!! والا نوشتن بلد نیستی تعطیلات هم میخوای؟!!! روتو برم!!!
  • بی نام IR ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۲
    5 4
    به نظر شما کارمند با آبشش زندگی میکنه به نظر شما یه مادر کارمند وقتی بچه اش تعطیل میشه باید چی کار کنه؟
  • بی نام A1 ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۲
    4 3
    بله وقتی یه جوون تحصیل کرده تو شهرستان باید بره به شغلی مشغول بشه که نه در شان خودشه نه خونوادش دیگه راهی برای میلیونها نفر باقی نمیمونه جز مهاجرت به پایتخت و شهرهای امثال تهران و دودش میره تو چش همه.. این داستان مربوط به الان و یه دولت خاص نیست روندیه که تو کشور ما در طی سالها به یه فرهنگ تبدیل شده و بدتر هم خواهد شد.. من خودم یه جوون توی یه شهرستان کوچیک هستم ولی باز حاضرم با درامد کم زندگی کنم ولی درعوض آرامش اعصاب و سلامتی داشته باشم تا اینکه با کلی هزینه مسکن و غیره پا شم بیام تهران و دود بخورم و ترافیک و بماند که فقط اسمش تهرانه.. خدا نصیب نکنه....!!! خدا به تهروونیا صبر بده
  • عماد IR ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۲
    4 8
    سشنبه. بايد. تعتيل. بود
    • بی نام A1 ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
      2 2
      این چه زبانی بود؟
  • بی نام A1 ۱۶:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۲
    7 2
    همش تقصیر اتوبوسها و کامیونهای دودزاست
    • امیر FI ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۶
      1 1
      کامل کامل نظر شما درست است
  • بی نام A1 ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
    4 1
    خوبه دیگه مردم از الودگی دارن میمیرن بعضیا دنبال خوشی اند.. تعطیلات میخوان.. یکی بیاد صورت مساله رو واسه این ملت جا بندازه. کلا نظرتون چیه تعطیلش کنیم؟ پاک میشه هااا زندگیو تعطیل کنیم پاک پاک میشه اقای تعطیلات
  • بی نام IR ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    7 1
    تعطیل کنین بریم شمال.
  • سعید A1 ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
    6 0
    آیاشنبه یکشنبه تعطیل است
  • پزشک IR ۱۷:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۸
    3 1
    حداقل چهارشنبه را تعتیل بشود تا مردم سه شنبه بروند مسافرت و هوا خوب شود
  • عشق تعطیلی A1 ۱۵:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۳۰
    2 1
    ترخدا تعطیل کنید
  • ممنون! IR ۱۶:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۵
    1 1
    از تعتیلی مدارس خوشحالم
  • بی نام IR ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۵
    0 0
    همه تعطیلی میخوان ولی هنوز بلد نیستن یک تعطیلی درست بنویسن