عضو کمیسیون بهداشت: سهم پرداختی از جیب مردم در حوزه درمان در سال ۹۳ فقط پنج درصد کاهش می‌یابد

باوجود اینکه وزیر بهداشت گفته: «دولت به تنهایی قادر به حل مشکلات نظام سلامت نیست. اگر تنها متکی به دولت باشیم تا دو سه دهه آینده هم نمی‌توانیم نیازهای سلامت مردم را برطرف کنیم» اما با توجه به بودجه سال آینده،‌ فقط ۵درصد هزینه‌های درمانی مردم کاهش می‌یابد.

زهرا تالانی: قرار بود بخشی از درآمد هدفمندی یارانه‌ها در اختیار بخش سلامت قرار گیرد تا مشکلات این بخش حل شود اما چنین نشد و از سال گذشته با تحریم و بالا رفتن نرخ ارز مشکلات وزارت بهداشت بیشتر شد. وزیر بهداشت از کسر بودجه چند هزار میلیارد تومانی و انباشته وزارت بهداشت خبر داده است. ضمن اینکه مسوولان نظام سلامت در دولت دهم و یازدهم بارها از هزینه ۷۰ درصدی مردم برای درمان خبر داده اند.

با این حال بودجه وزارت بهداشت برای سال ۹۳ افزایش داشته است. روز یکشنبه محمدباقر نوبخت، معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور به کمیسیون بهداشت و درمان رفت تا از بودجه وزارت بهداشت دفاع کند. به گفته عبدالرحمن رستمیان عضو کمیسیون بهداشت، این کمیسیون پیشنهادهایی به معاون رئیس جمهور داده است. 

گفتگوی خبرانلاین با او را بخوانید؛

نمایندگان کمیسیون بهداشت و درمان در نامه‌ای به رئیس مجلس خواستار بررسی مجدد بودجه سلامت در یک جلسه غیر علنی شدند. بودجه بخش سلامت چه مشکلاتی دارد؟
قرار نبود که برای یارانه دارو و طرح پزشک خانواده سهم متفرقه بگذارند چون در بودجه اعتبارات متفرقه بنا به بهانه‌های مختلف محقق نمی‌شود. بودجه سلامت در سال بعد رشد خوبی ندارد چون هر سال براساس عملکرد تعیین نمی شود و متناسب با بودجه سال قبل مقداری بر بودجه اضافه می شود برای همین فاصله بین عملکرد و بودجه مصوب زیاد است.


گویا در این باره معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور به کمیسیون آمدند و توضیحاتی دادند؟

ایشان بیشتر در مورد کلیات بودجه توضیح دادند. اما در نهایت قرار شد که با هم‌فکری نمایندگان کمیسیون، نواقص را برطرف کنیم. آقای نوبخت اعلام می کنند که بودجه بخش سلامت در سال بعد 14 درصد رشد دارد اما با کسر بدهی 8 هزار میلیاردی تومانی وزارت بهداشت، تنها شاهد رشد شش درصدی بودجه حوزه سلامت هستیم و دردی از مشکلات این حوزه را درمان نخواهد کرد.


شما چه پیشنهادی برای اصلاح بودجه دارید؟

باید سهم پرداخت مردم از بودجه را کاهش دهیم و سازمانهای بیمه هم از مردم حمایت کنند. البته در این چند ماه، وزارت بهداشت عملکرد خوبی داشت اما باید پرداخت بیمه‌ها باید یکسان شود، برخی بیمه ها هفت درصد هزینه ها را پرداخت می‌کنند و برخی پنج درصد، که باید یکسان کنیم و امیدواریم بدهی بیمه‌ها به بهداشت و درمان پرداخت شود.


به نظر شما اولویت وزارت بهداشت برای سال بعد با این بودجه در چه بخشی است؟
وزیر بهداشت باید بودجه خوبی برای پزشک خانواده اختصاص دهد. به نظر من اگر پزشک خانواده در مناطقی که جمعیت زیر 20 هزار نفر دارند اجرا شود مشکل درمان و بهداشت در این مناطق حل می شود. الان خدمات بهداشتی در روستاها پایین است و نباید پزشک خانواده از شهرهای بزرگ اجرا می شد. برای ماندگاری متخصصان در شهرستان‌ها باید هزینه کرد چون در این برنامه، بودجه اعتبار ماندگاری متخصصان کاهش یافته است، در مناطقی که جمعیت اندکی دارند و پرداخت و تعرفه کمی دارند اما اینکه در شهرستان‌ها بخواهند هزینه بسیاری بگیرند، این اقدام نادرست است.همچنین باید بودجه ای برای بهبود وضعیت اورژنسها در روستاها اختصاص یابد یعنی به جای اینکه هزینه کلان برای ساخت بیمارستان در روستا شود،اورژانس حمل و نقل بیمار را توسعه دهیم.


شما به کاهش سهم پرداخت مردم از بودجه اشاره کردید اما به نظر می رسد با بودجه سال بعد هم این امکان نداشته باشد.

همانطور که می دانید طبق قانون پنجم توسعه ، سهم پرداخت هزینه های درمانی از جیب بیمار به 30 درصد برسد اما البته این میزان بالای 75 درصد است .تصور می کنم با افزایش بودجه سازمان های بیمه گر به 65 درصد و کاهش درآمد اختصاصی مردم به 45 درصد، سهم پرداختی از جیب مردم برای سال آینده تا 5 درصد کاهش پیدا کند.

47232

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 328941

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • هموطن A1 ۰۴:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۲
    0 0
    این محاسبات ایراد دارد - قیمت تحمیل کردن بیماری ها به واسطه الودگی بر دوش مردم در ان نادیده گرفته شده