معرفی کتاب ((آیا دموکراسی در آمریکا ممکن است ؟))

نویسنده در طرح مشکلات فکری و سیاسی موجود در امریکا بویژه نقض حقوق بشر توسط دولت امریکا در سالهای پس از 11 سپتامبر بدون هیچگونه ملاحظه ای به نقادی پرداخته است و بانگاهی موشکافانه علیه توجیهات سیاسی در امریکا اقامه دعوا می نماید

وقتی آمریکا مدعی است مهد دموکراسی یا دست کم الگوی ازادی و دموکراسی در جهان مدرن است پرسش فوق بعنوان عنوان یک کتاب آمریکایی جذاب به نظر می رسد زیرا از نوع خلاف امد عادت است .همین دلیل به تنهایی کافی است تا کتاب رونالد دورکین نویسنده متفکر و منتقد کتاب خوانده شود این کتاب اخیرا با ترجمه محمود حبیبی و خشایار دیهیمی از سوی انتشارات مینوی خرد منتشر شده است . محمود حبیبی مترجم جوان و خوش قریحه این کتاب ضمن ارسال نسخه ای از کتاب از نگارنده خواسته نظراتم را در خصوص این کتاب مطرح کنم . این کتاب را نیز مانند دیگر کتابها و مجلات بطور بریده بریده و در هر فرصتی که یافتم خواندم و نکات زیر را در خصوص این اثر گفتنی یافتم.
1- همانطور که عنوان کتاب جذاب است مضمون کتاب هم جذاب است . گفتمان حاکم بر کتاب سیاسی -فلسفی وحقوقی است .از این رو شاید در ابتدای امر کمی سخت و ملال آور به نظر اید اما اهمیت موضوعات و مسائل مد نظر نویسنده به گونه ای است که علاقمندان به حوزه های سیاست و فلسفه سیاسی و حقوق سیاسی را جذب و همراه خود می سازد . نویسنده در این کتاب با انتقاد جدی از اختلافات فکری و عقیدتی و سیاسی در امریکا تلاش می کند محورهای مشترکی برای اجماع و هم داستانی متفکران امریکایی ایجاد کند . چهار مفهوم منتخب نویسنده که فصلهای این کتاب نیز به آنها اختصاص یافته عبارتند از : تروریسم وحقوق بشر ، دین و کرامت انسانی ، نظام مالیاتی و دموکراسی. جالب اینجاست که نویسنده بعد از بحثهای عمیق و دقیق در 175 صفحه در انتها ی کتاب با طرح پرسش اصلی نتیجه گیری می کند دموکراسی حقیقی در امریکا وجود ندارد اما در عین حال با حس ناسیونالیستی مدعی می شود" بخش اعظم چیزهایی را که امروز در جهان بهترین تلقی می شوند همین امریکایی های شریف ، عاقل و بلند پرواز طی دو قرن اخیر به جهان بخشیده اند."
2- در بازار آشفته ترجمه های مغلق و نافهم و مغلوط کتاب در ایران کتاب مذکور از ترجمه ای روان و گویا و رسا و حرفه ای برخوردار است . اهمیت این کار زمانی روشن می شود که توجه کنیم متن این کتاب متنی عادی و روان نیست بحثها تخصصی و عمیق است و انتقال مفاهیم از چنین متن هایی کاری مشکل و ظریف است که حبیبی توانسته به خوبی از عهده این مسئولیت فرهنگی براید و این امید را ایجاد کرده که شاهد اثار خوبی در اینده از سوی او باشیم .
3- مساله سوم رویکرد کاملا انتقادی نویسنده به سیاست و جامعه در امریکاست . نویسنده در طرح مشکلات فکری و سیاسی موجود در امریکا بویژه نقض حقوق بشر توسط دولت امریکا در سالهای پس از 11 سپتامبر بدون هیچگونه ملاحظه ای به نقادی پرداخته است و بانگاهی موشکافانه علیه توجیهات سیاسی در امریکا اقامه دعوا می نماید. برای مثال با طرح این شعار امریکایی و لیبرالیستی که ((ازادی یک هزارگناهکار بهتر از مجازات یک بی گناه است )) از اقدامات افراطی دولت بوش مانند شنود مکالمات شهروندان ، بازرسی مخفیانه خانه های مردم امریکا و نقض حقوق بشر درگوانتانامو به شدت انتقاد کرده است .
در مجموع می توان گفت این کتاب ضمن اینکه کاملا رویکردی انتقادی به سیاست در امریکا دارد اما در روایتی کلان از قوه بالای هاضمه و سعه صدر موجود در جهان لیبرال حکایت می کند . لیبرالیسمی که تلاش می کند آموزه های نظری و فکری آن با عملکرد بد سیاست مداران غربی خدشه دار نشود و هژمونی معرفتی خود را حفظ نماید.
مطالعه این کتاب را به علاقمندان حوزه سیاست و حقوق و فلسفه توصیه می کنم . در ضمن به نظرم این کتاب می تواند بعنوان یک منبع فرعی درسی در مقطع کارشناسی ارشد علوم سیاسی برای درس اندیشه سیاسی استفاده شود.کاری که احتمالا اینجانب در ترم های آینده انجام خواهم داد.

منبع:اندیشکده خرد
www.dabirimehr.ir

 

 

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 330085

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • mohsen A1 ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۹
    0 0
    در ایران چی ممکنه ؟
  • امین EU ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۹
    2 0
    برای من خیلی جالبه که جدی ترین نقدها به حکومت و جامعه آمریکا ، از داخل خود آمریکا میاد.
  • بی نام IR ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۹
    1 1
    پ ن پ ! در ايران ممكن است
  • حامد IR ۱۳:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۰
    2 1
    بله دموکراسی آمریکایی یعنی بیخانمان ها یعنی شکاف وحشتناک بین فقیر و غنی یعنی جنگ و خونریزی در سرتاسر جهان برای نفت و منابع ملی کشورها یعنی سرکوب و خفه کردن مخالفان در دنیا و تمام کسانی که حقایق را افشا میکنند مانند جولیان آسانژ و اسنودن بله این یعنی دموکراسی حقیقی آمریکایی که بعضیها واسش دارن هلاک میشن
  • یزدان A1 ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
    2 0
    به هر حال امریکا مهد دموکراسی جهانه
  • یزدان A1 ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
    1 0
    در امریکا اکثریت مهمه