۰ نفر
۱۵ دی ۱۳۹۲ - ۰۶:۳۲
زندان های تهران سبک تر می شوند

زندانهای تهران دیگر کفاف مجرمان را نمی دهد نه این که زندان ها کم اند بلکه اصولا مجازات زندان با برخی جرایم ارتکابی تناسب اجتماعی ندارد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین ،در همین زمینه طرح کاهش حضور مجرمان در زندانها به انحای مختلف اجرا می شود که طرح گذراندن دوران محکومیت در شهرستانهای محل سکونت و دستبند الکترونیک از این گونه طرح هاست.

دراین باره رییس سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور گفت: تاکنون تعداد زیادی از زندانیان که دوران محکومیت خود را در تهران می‌گذراندند به زندان‌های شهرستان‌های محل سکونت خود منتقل شده‌اند.

غلامحسین اسماعیلی در مورد انتقال زندانیان از تهران به زندان‌های محل سکونت‌شان به ایسنا گفت: این انتقال در حال انجام است و سیاست کلان سازمان زندان‌ها این است که زندانی بعد از قطعیت محکومیتش به شهرستان محل سکونت خود منتقل شود.البته موارد خاصی در این راستا وجود دارد که نباید فرد زندانی به زندان شهر یا شهرستان محل سکونت خود منتقل شود. مثلا اگر فردی از شهرستان به تهران آمده و در تهران مرتکب جرم کلاهبرداری شده باشد را نمی‌توان منتقل کرد؛ زیرا مالباختگان و شاکیان وی در تهران حضور دارند و در این صورت دسترسی آنها به فرد کلاهبردار سخت می‌شود.

او گفت: مواردی وجود دارد که به لحاظ وضعیت پرونده و پیگیری شکات و همچنین لزوم در اختیار بودن فرد زندانی جابجایی را انجام نمی‌دهیم، اما سیاست کلان ما مبنی بر جابجایی زندانیان است.

اسماعیلی با بیان اینکه برای جابجایی زندانی باید مدیرکل زندان‌های استان‌های مبدا، مقصد و مرجع قضایی موافقت کنند، گفت: برای انتقال زندانی ممکن است مرجع قضایی با توجه به مواردی که در پرونده وجود دارد و ما از آن مطلع نیستیم انتقال فرد زندانی را به شهرستان مناسب نداند.

در واقع آخرین مرجعی که باید با انتقال زندانی موافقت کند دادسرای مجری حکم است و در حال حاضر جمع کثیری از زندانیان به زندان‌های شهرستان‌های محل سکونت خود منتقل شدند.

زندانی الکترونیک و محدودیت جی پی اسی برای مجرمین
دستبند الکترونیک هم از آخرین راهها برای سبک تر شدن زندانهاست که به صورت پایلوت در تهران اجرا می شود

در این زمینه نادر محمدی رییس مرکز انفورماتیک سازمان زندان ها به ایرنا گفت: سامانه حبس الکترونیک که به نام دستبند الکترونیک شناخته شده است، بر روی 500 زندانی جرایم سبک به صورت پایلوت در استان تهران اجرا می شود. این سامانه اکنون با عنوان ˈدستبند الکترونیک ˈ شناخته می شود و با استفاده ازاین فناوری به راحتی مکان حضور فرد زندانی را مورد شناسایی قرار داد. درواقع از این دستنبد به جای زندانی کردن افراد، محدود کردن جغرافیای حرکت آنها مورد نظر قرار می گیرد. استفاده از این فناوری در بسیاری از کشورها با هدف کاهش تعداد زندانیان در زندان ها مورد توجه قرار دارد.

به گفته او در این دستبند یک قطعه الکترونیکی تعبیه شده که با سیستم موقعیت یابی(gps) کنترل می شود و فرد بدون حضور در زندان، دوران محکومیت خود را در خارج از این محیط می گذراند.

رییس مرکز انفورماتیک سازمان زندان ها در توضیح روند اجرایی شدن این طرح گفت: این طرح از دو سال گذشته در سه زندان کشور به صورت آزمایشی و معدود اجرا شده است و اکنون با رفع ایرادهای موجود در این سامانه، پایلوت واقعی این سامانه بر روی زندانیان تهرانی اجرا می شود.

او گفت: این سامانه نظارت بر روی زندانیان با جرایم سبک مانند جرایم چک و سفته کاربرد دارد و استفاده از آن به دستور قاضی پرونده امکان پذیر است.

محمدی درباره نحوه کارکردکرد این سامانه گفت: زندانی در این طرح نباید از یک محدوده جغرافیایی خارج شود و با استفاده از این سامانه مشخص می شود که در هر ساعت در کدام محدوده جغرافیایی قرار دارد. این سامانه با اتصال یک تراشه به فرد هر دقیقه یک پالس رادیویی به مرکز داده اطلاعات می فرستد و اطلاعات یاد شده را ارسال می کند و به محض جداشدن سامانه از فرد زندانی، زنگ هشدار به صدا در می آید.

47301

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 330863

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 10 =