۰ نفر
۱۵ دی ۱۳۹۲ - ۱۳:۲۱
«روح» مریخ 10 ساله شد

10 سال از ورود کاوشگر اسپیریت (روح) ناسا می‏گذرد و در طول این ماموریت موفقیت‌آمیز، اطلاعات فراوانی در مورد سیاره سرخ و گذشته مرطوبتر و گرمتر آن برای زمین ارسال شده است.

ایسنا نوشت:

10 سال پیش سازمان ناسا یکی از کاوشگرهای دوقلوی خود را به سطح سیاره مریخ فرستاد تا با آغاز یک ماموریت موفقیت‌آمیز، اطلاعاتی در مورد سیاره سرخ و گذشته مرطوبتر و گرمتر آن برای زمین ارسال کند.

کاوشگر اسپیریت (به معنی روح) در روز چهارم ژانویه 2004 در سطح مریخ فرود آمد و سه هفته بعد، کاوشگر آپورتونیتی (به معنی فرصت) نیز به آن ملحق شد.

در آن سال‌ها مدیریت برنامه‌های اکتشافات مریخ ناسا را دکتر فیروز نادری، دانشمند برجسته ایرانی عهده دار بود. وی، فروردین ماه 1379 در شرایطی این مسوولیت را پذیرفته بود که دو ماموریت مهم قبلی ناسا برای اعزام سفینه به مریخ با شکست مواجه شده بود.

این دو روبات درابتدا قرار بود برای 90 روز سطح اسرارآمیز سیاره مریخ را کاوش کرده و مناطق متفاوت فرود خود را به دنبال نشانه‌هایی از فعالیت آبی در گذشته بررسی کنند. هر دو کاوشگر توانستند شواهد بسیاری پیدا کرده و به کار خود بسیار بیشتر از آنچه از آنها انتظار می‌رفت، ادامه دهند.

مریخ‌نورد اسپیریت در سال 2010/1389 در شن گیر کرد و یک سال بعد، ناسا آنرا مرده اعلام کرد، اما کاوشگر آپورتونیتی تا به امروز به کار خود ادامه داده و هیچ نشانه‌ای از کند شدن نشان نداده است.

اکتشافات انجام شده توسط کاوشگرهای آپورتونیتی و اسپیریت در سالهای گذشته به طور اساسی درک دانشمندان را از مریخ و تاریخ دینامیک آن تغییر دادند.

برای مثال در سال 2007/1386، چرخ جلو سمت راست اسپیریت که از کار افتاده بود، یک شیار در خاک قرمز مریخ حفر کرد که شکل‌گیری آن مانند واکنش آب داغ به سنگ بود. این مریخ‌نورد توانست شواهد قدرتمندی از وجود یک سیستم گرمابی باستانی کشف کند که نشان می‌دهد حداقل برخی بخشهای سیاره سرخ در گذشته از دو عنصر اصلی ضروری برای حیات یعنی آب مایع و منبع انرژی برخوردار بوده‌اند.

کاوشگر آپورتونیتی نیز چند کشف را انجام داده که برخی از آنها پس از ورود این روبات به دهانه 22 کیلومتری «اندوور» (Endevour) در ماه اوت 2011/مرداد 1390 بدست آمده‌اند.

کاوشگر کیوریاسیتی (به معنی کنجکاوی) ناسا که در اوت 2012/مرداد 1391 در دهانه گیل مریخ وارد شده است، تحقیقات به دنبال نشانه‌های حیات را در مرحله بالاتری انجام می‌دهد. مشاهدات کنجکاوی نشان داده که ناحیه‌ای موسوم به «خلیج یلونایف» احتمالا چند میلیارد سال پیش در دریاچه آب شیرینی که احتمالا 50 در پنج کیلومتر وسعت داشته، از حیات اولیه برخوردار بوده است.

کاوشگر اسپیریت در کل عمر عملیاتی خود 7.7 کیلومتر در سیاره مریخ حرکت کرده، در حالیکه مسیر طی شده توسط کاوشگر آپورتونیتی تا به امروز 38.7 کیلومتر بوده است. آپورتونیتی اکنون رکورددار مسافت طی شده توسط یک خودروی روباتیک آمریکایی در فضا بوده و در حال نزدیک شدن به رکورد بین‌المللی 42 کیلومتر است که در اختیار ماهنورد «لونوخود 2» اتحاد جماهیر شوروی سابق قرار دارد؛ این رکورد تاریخی در سال 1973/1352 ثبت شده بود.

5353

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 330990

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مریم A1 ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۶
    16 1
    یادمه ده سال پیش وقتی دربرنامه آسمان شب اعلام شد مریخ نوردهای روح و فرصت تونستن با موفقیت بر سطح این سیاره سرخ فرود بیان بی‌نهایت خوشحال شدم...و وقتی فهمیدم مدیر این پروژه بزرگ آقای دکتر نادری هستن دیگه هیجان و خوشحالیم غیر قابل وصف بود...باورم نمیشه که ده سال گذشته....