دومین همایش بین المللی پیشبرد علم و فناوری در جهان اسلام پس از 21 سال توقف، در اردیبهشت 93 همزمان با هشتادمین سالگرد تاسیس دانشگاه تهران دراین دانشگاه برگزار می شود.

ایرنا نوشت:

دبیر علمی دومین همایش بین المللی پیشبرد علم و فناوری در جهان اسلام روز دوشنبه در نشست خبری این همایش که در ساختمان مرکزی دانشگاه تهران برگزار شده بود، گفت: دبیر خانه این همایش به نام ˈدبیرخانه پیشبرد علم و فناوری در جهان اسلامˈ سال 1371 به پیشنهادˈمحمد عبدالسلامˈ اولین دانشمند مسلمان که جایزه نوبل فیزیک را دریافت کرد، در دانشگاه تهران تاسیس شد. وی درسال 1979 جایزه نوبل فیزیک را به دلیل ارائه فرمول بندی واحدی برای نیروی الکترو مغناطیس و نیروی هسته ای ضعیف که نیروی الکترو ضعیف نامیده می شود، دریافت کرد.

دکتر ˈعلی اکبر موسوی موحدیˈ گفت: وی به دلیل سهم زیاد ایران در تولید علم جهان و این که تعداد زیادی از دانشمندان بزرگ منطقه ایرانی هستند، پیشنهاد تاسیس این دبیرخانه را در دانشگاه تهران ارائه کرد.

وی خاطر نشان کرد: به اعتقاد عبدالسلام اکنون 300 دانشمند تراز اول جهان در ایران حضور دارند.

موحدی ادامه داد: اولین همایش بین المللی پیشبرد علم و فناوری در جهان اسلام سال 1372در دانشگاه تهران برگزار شد و حدود 100 دانشمند در آن شرکت کردند.

موحدی خاطر نشان کرد: اکنون دانشگاه تهران به این نتیجه رسیده است که این همایش باید هر دو سال یکبار برگزار شود و به همین دلیل دومین همایش بین المللی پیشبرد علم و فناوری را در روزهای 6 تا 8 اردیبهشت در دانشگاه تهران برگزار می کند.

دبیر علمی دومین همایش بین المللی پیشبرد علم و فناوری در جهان اسلام گفت: این همایش ملی بین المللی است بطوری که دانشگاه های سراسر کشور و افراد و شخصیت های بزرگ مسلمان در آن دخیل هستند.

موحدی با بیان اینکه این همایش یک ماموریت ملی و منطقه ای دارد، گفت: هدف از برگزاری این همایش ارتقاء علم و فناوری در جوامع اسلامی، هم افزایی تجربیات دانشمندان مسلمان، توجه به نقش جامعه علمی در توسعه ملی، تلاش برای فراهم نمودن فضایی متفاوت از اجتماعات علمی و جذب دانشمندان جهان اسلام است.

وی ایجاد شبکه جهانی دانشمندان مسلمان، گسترش همکاری های علمی و فناوری جمهوری اسلامی با سایر کشورهای اسلامی، کمک به تبیین آینده علم در جهان اسلام، گسترش همکاری دانشمندان جهان اسلام و کمک به راهبری علمی جمهوری اسلامی در جهان اسلام را از دیگر اهداف برگزاری دومین همایش بین المللی پیشبرد علم و فناوری در جهان اسلام عنوان کرد.

دبیر علمی دومین همایش بین المللی پیشبرد علم و فناوری در جهان اسلام با اشاره به این که دانشمندان از 24 کشور جهان در این همایش شرکت می کنند، گفت: در این همایش مقاله ارائه نمی شود بلکه شخصیت های تراز اول علمی شرکت کننده در رشته و زمینه علمی خود با مسوولان دانشکده ها و مراکز علمی مختلف گفت و گو می کنند و در نهایت یک یا دو روز هم اندیشی برگزار می شود و در این هم اندیشی نظریه یا دیدگاهی برای علم منطقه و جهت گیری حول محور سبک زندگی و سلامت ارائه می شود.

***کشور پیشرفته کشور صنعتی نیست

این استاد مرکز تحقیقات بیوشیمی و بیوفیزیک پردیس علوم دانشگاه تهران گفت: طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی ، امروزه یک کشور پیشرفته یک کشور صنعتی نیست بلکه کشور پیشرفته به یک کشور سالم گفته می شود که در چهار زمینه جسمی، روحی و روانی، اجتماعی و معنوی سالم باشد.

موحدی با اشاره به مشکلاتی که صنعت برای کره زمین بوجود آورده است ، افزود: امروزه فعالیت های صنعتی باعث شده که دمای کره زمین 85 درجه سانتی گراد گرمتر شده است و سال آینده نیز یک درجه گرم تر می شود.

وی افزود: بنابراین برای مقابله با این تغییرات باید شیوه زندگی خود را در تمام زمینه ها از جمله حوزه انر‍ژی، آب ، روابط دوستانه با کشورهای دیگر ، محیط زیست و حوزه سلامت تغییر دهیم.

***علم رابطه مستقیم با ارتباطات دارد

دبیر علمی دومین همایش بین المللی پیشبرد علم و فناوری در جهان اسلام با اشاره به این که علم رابطه مستقیم با ارتباطات دارد ، گفت: درصورتی می توانیم خوب علم جهان را در کشور به جریان درآوریم و مشکلات را با علم خود و دیگران حل کنیم که ارتباطات خوبی با دانشمندان کشورها و موسسات علمی و دانشکده های منطقه و جهان داشته باشیم.

موحدی با اشاره به این که دانشمندان 24 کشور جهان در دومین همایش بین المللی پیشبرد علم و فناوری در جهان اسلام شرکت می کنند، گفت: این دانشمندان از کشورهای اسلامی، اروپایی، آمریکایی و آمریکای شمالی هستند که مسلمان و تعدادی نیز غیر مسلمان هستند.

وی خاطر نشان کرد: این دانشمندان در رشته های مختلف از جمله علوم تجربی، مهندسی پزشکی، علوم انسانی، هنر، علوم کشاورزی، علوم اجتماعی و علوم محض متخصص هستند.

***80 درصد دانشمندان مسلمان ایرانی بودند

دبیر علمی دومین همایش بین المللی پیشبرد علم و فناوری در جهان اسلام گفت: ایرانیان سهم بسیار بالایی در نشر و توسعه علم جهانی داشته اند بطوریکه گفته شده در هزار سال بعد از اسلام 80 درصد از دانشمندان مسلمان، ایرانی بوده اند.

موحدی خاطر نشان کرد: ایرانیان در گذشته شخصیت های علمی جهانی داشته اند. این سابقه تاریخی و این که اکنون ایران در برخی رشته های علمی مقام اول و در برخی رشته ها بعد از ترکیه مقام دوم را در منطقه دارد سبب شده که این همایش در تهران برگزار شود.

وی ابراز امیدواری کرد که نتیجه گفت و گوهای این همایش به ارائه خط مشی برای جهت دهی علم منطقه، آسیا و در نهایت جهان منجر شود.

موحدی هدف اصلی از برگزاری این همایش را همکاری با استادان و دانشمندانی که به ایران می آیند عنوان کرد و ابراز امیدواری کرد: این دانشمندان و استادان در آینده نیز به ایران رفت و آمد داشته باشند.

به گفته وی قرار است به برخی از استادان خارجی شرکت کننده در همایش بین المللی پیشبرد علم و فناوری در جهان اسلام مدرک دکترای افتخاری، استادی افتخاری و استادی وابسته دانشگاه تهران یا سایر دانشگاه های کشور ارائه شود.

5353

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 331178

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =