فیلمساز نیوزیلندی ریاست داوران بخش مسابقه اصلی شصت و هفتمین دوره جشنواره فیلم کن را به عهده دارد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، جین کمپیون تنها فیلمساز زن برنده جایزه نخل طلای جشنواره کن است. او سال 1993 برای فیلم «پیانو» برنده این جایزه شد.

کمپیون 59 ساله در بیانیه‌ای گفت: «از سال 1986 که برای اولین بار با فیلم‌های کوتاه خود به کن رفتم، این فرصت را داشتم که جشنواره را از ابعاد مختلف ببینم. از آن زمان حس تحسین من نسبت به این مادر جشنواره‌ها، روز به روز بیشتر می‌شود. برگزارکنندگان جشنواره کن در همان حال که زرق و برق صنعت فیلمسازی، ستاره‌ها، مهمانی‌ها، سواحل و جنبه‌های کاری حرفه سینما را در هم می‌آمیزند و آن را مورد تجلیل قرار می‌دهند، عمیقا جدیت جشنواره درمورد هنر و برتری سینمای نوین دنیا را حفظ می‌کنند.»  

تی‌یری فرمو مدیر عامل جشنواره کن هم گفت: «بی‌اندازه مفتخریم که جین کمپیون دعوت ما را پذیرفت. او به بهترین شکل این ایده را که می‌توان در مقام یک هنرمند، فیلم ساخت و در عین حال کاری کرد که آن فیلم برای تماشاگران در سراسر دنیا جذاب باشد، تحقق بخشید.»

کمپیون اخیرا سریال کوتاه و تحسین‌شده «بالای دریاچه» با بازی الیزابت ماس را تهیه و کارگردانی کرد. «ستاره درخشان» آخرین فیلم بلند داستانی او سال 2009 در بخش مسابقه جشنواره کن نمایش داده شد.

کمپیون در دوره قبلی جشنواره کن رئیس داوران بخش سینه‌فونداسیون و فیلم کوتاه بود و جایزه یک عمر دستاورد بخش دو هفته کارگردانان را هم دریافت کرد. کمپیون در 1986 نیز برای «Peel» جایزه نخل طلای فیلم کوتاه این جشنواره را برد.

او برای فیلمنامه «پیانو» برنده جایزه اسکار شد و نامزد دریافت جایزه اسکار بهترین کارگردانی هم بود. کمپیون دومین فیلمساز زن از چهار فیلمسازی است که در تاریخ برگزاری جوایز آکادمی نامزد جایزه کارگردانی شده‌اند.

از دیگر فیلم‌های او می‌توان به «فرشته‌ای سر میز من»، «پرتره یک بانو»، «دود مقدس» و «در برش» اشاره کرد.

پارسال استیون اسپیلبرگ رئیس داوران بخش مسابقه اصلی جشنواره کن بود. رابرت دنیرو، نانی مورتی و تیم برتن هم در چند دوره قبل ریاست داوران این جشنواره را به عهده داشتند.

شصت و هفتمین دوره جشنواره فیلم کن 14 تا 25 مه برگزار می‌شود.

ورایتی / 6 ژانویه / ترجمه: علی افتخاری

5858

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 331340

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بهرام A1 ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    4 0
    انتخاب خوبیه. فیلمهای پیانو و تصویری از یک بانو و دود مقدس ایشون کارهای خوب و قابل تاملیه.