دکتر ستاری ضمن حضور در دانشگاه صنعتی شریف، از انجام حمایت‌های فردی از نخبگان و ایجاد شرکت های دانش بنیان در دانشگاه ها با شرط پرداخت کمک هزینه توسعه به دانشگاه خبر داد.

ایرنا نوشت:

دکتر سورنا ستاری، معاون علمی وفناوری ریاست جمهوری روز چهارشنبه در مراسم تجلیل از پژوهشگران برتر دانشگاه صنعتی شریف اظهار داشت: در آینده نزدیک حمایت فردی از نخبگان را در برنامه داریم به طوری که قرار است حمایت های فردی از نخبگان و براساس عملکرد آن ها در کشور انجام می گیرد.

راهی برای توسعه شرکت های دانش بنیان در دانشگاه ها
معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری همچنین از تصویب آیین نامه ای در این معاونت در آینده ای نزدیک خبر داد و افزود: براساس این آیین نامه قرار است تا دانشگاه ها به تعداد واحدها و شرکت های دانش بنیان فعال خود بودجه هایی را دریافت کند.

به گفته ستاری تمام این راهبردها با هدف اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی ارائه می شود.

وی همچنین خاطرنشان کرد: ایده های جدید بنیاد ملی نخبگان در مرحله نخست در دانشگاه صنعتی شریف پیاده سازی خواهد شد.

رییس بنیاد ملی نخبگان اضافه کرد: در صورتی که ایده های جدید در حمایت از نخبگان در دانشگاه صنعتی شریف عملی نشود در دیگر دانشگاه ها نیز عملی نخواهد شد چرا که دیدگاه های نخبه پروری در دانشگاه صنعتی شریف بسیار گسترده است.

ستاری با بیان اینکه در ابتدای کار دولت یازدهم قبل از انتصاب وی به سمت معاون علمی وفناوری ریاست جمهوری زمزمه هایی بر جمع شدن این معاونت بود خاطرنشان کرد: این درحالی است که به دلیل اهمیت اقتصاد دانش بنیان فعالیت معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری بسیار حایز اهمیت است و از این رو بودجه قابل توجهی برای انجام فعالیت های این نهاد در نظر گرفته شده است.

ستاری بر لزوم ایجاد اصلاح فرهنگ پژوهش و ارتباطات صنعتی در دانشگاه ها و پژوهشگاه های کشور تاکید کرد و گفت: باید شرکت های دانش بنیان بیشتری در دانشگاه ها ایجاد شود تا استادان بیشتری بتوانند ایده های خود را تجاری کنند.

وی افزود: در حال حاضر یک هزار و 600 نفر از اعضای بنیاد ملی نخبگان در دانشگاه صنعتی شریف مشغول به تحصیل هستند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مهاجرت نخبگان گفت: مهاجرت نخبگان به خودی خود موضوع بدی نیست اما باید این مهاجرت با تعامل بنیاد ملی نخبگان و خود نخبه ها صورت گیرد تا سازوکارهای برای بازگشت این قشر به کشور فراهم شود.

نخستین جلسه هیات عامل صندوق نوآوری و شکوفایی فردا برگزار می شود
دکتر ستاری هم‌چنین درحاشیه راه اندازی مجتمع خدمات فناوری پیشرفته دانشگاه صنعتی شریف به خبرنگاران گفت: این جلسه به عنوان نخستین نشست هیات عامل محسوب می شود.

نخستین جلسه هیات امنای صندوق نوآوری و شکوفایی در دولت یازدهم روز 27 آذرماه به ریاست دکتر حسن روحانی رییس جمهوری به عنوان رییس هیات امنای این صندوق و با حضور سایر اعضا از جمله وزرای علوم، تحقیقات و فناوری، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، امور اقتصادی و دارایی، معاون علمی و فناوری(دبیر هیات امنا)، معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور، رییس کل بانک مرکزی و رییس دفتر رییس جمهور تشکیل شد.

در این جلسه بهزاد سلطانی به عنوان عضو و رییس هیات عامل صندوق نوآوری و شکوفایی منصوب شد.

وی همچنین در پاسخ به سووالی مبنی بر تکمیل یا عدم تکمیل قوانین مربوط به نحوه حمایت از شرکت های دانش بنیان اظهار داشت: این قوانین توسط هیات عامل قابل تغییراست.

معاون علمی وفناوری ریاست جمهوری همچنین درباره مبلغ صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: این صندوق تا پایان سال جاری دارای 100 میلیارد تومان پول خواهد شد و مبالغ لازم برای حمایت از شرکت های دانش بنیان تا پایان سال از این محل پرداخت خواهد شد.

ستاری گفت: در سال آینده این رقم به 700 میلیارد تومان افزایش می یابد.

معاون علمی وفناوری ریاست جمهوری پیشتر از تلاش دولت تدبیر و امید برای راه اندازی صندوق حمایت از شرکت های دانش بنیان خبر داد و گفت: این صندوق تحت عنوان صندوق نوآوری و شکوفایی برای حمایت از تحقیقات علمی و کارهای پژوهشی و همچنین فعالیت شرکت ها و موسسات دانش بنیان پایه ریزی شده است.

همچنین ستاری اظهار داشت: صندوق نوآوری و شکوفایی در حال حاضر 30 شرکت دانش بنیان را تحت پوشش مالی قرار داده و تعدادی از شرکت ها نیز در حال طی مراحل دریافت تاییدیه هستند.

شرکت های دانش بنیان مستقر در دانشگاه به دانشگاه پول پرداخت می کنند
معاون علمی وفناوری ریاست جمهوری همچنین در باره پرداخت پول ازسوی شرکت های دانش بنیان به دانشگاههای مستقر در آنها گفت : این امر در حد یک آیین نامه ای است که هنوز ابلاغ نشده اما انتظار می رود تا پایان سال جاری اجرایی شود.

ستاری درباره این آیین نامه گفت: این امر نیز یکی از راه های توسعه شرکت های دانش بنیان محسوب می شود.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری افزود: براساس این آیین نامه قرار است دانشگاه ها به ازای تعداد واحدها و شرکت های دانش بنیان فعال خود بودجه هایی را دریافت کند.

وی در باره مصوبات جدید بنیاد ملی نخبگان در حمایت از این قشر نیز گفت : این مصوبات هنوز نهایی نشده است.

ستاری اظهار داشت: این مصوبات براساس میزان اثرگذاری نخبگان در پیشبرد اهداف علمی و تحقیقاتی کشور خواهد بود.

5353

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 331706

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • یک روحانی A1 ۱۷:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
    8 1
    ان شاء الله روزی برسد که بنیان اصلی اقتصاد ما دانش باشد نه نفت.