مهر نوشت:

مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه سودمعقولی در بخش مسکن باشد تا تولیدکنندگان وارد بازار شوند، گفت: قیمت اسمی مسکن در 6 ماه گذشته حدود 12 درصد در تهران کاهش داشته است.

علی چگینی  در خصوص رکود بازار مسکن و راهکارهای رونق بازار، گفت: در اقتصاد موضوع قیمت‌های نسبی مطرح است و وقتی سرمایه در بازار بورس، سکه، طلا و ارز بالا می‌رود نرخ تورم هم افزایش پیدا می‌کند، درواقع یک خیابان است که شاخص اقتصادی مانند ماشین ها در حال حرکت هستند.

وی با بیان اینکه در دو سه سال گذشته مسکن آرام حرکت می‌کرد اما این بازارها با سرعت در حال حرکت بودند، اظهار داشت: بطور طبیعی در بلند مدت سرعت‌ها مانند هم می‌شود و به دلیل اینکه افزایش قیمت مسکن به سقف قیمت‌ها رسید توان خرید کاهش پیدا کرد.

مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی افزود: در چنین بازاری علاقه خریداران به سرمایه گذاری هم کمتر می‌شود، زیرا انتظارات قیمتی اشباع شده است؛ بنابراین تولیدکنندگان هم از بازار مسکن خارج می‌شوند.

چگینی با تاکید بر اینکه در نهایت قیمت مسکن متوقف شد و شروع به کاهش قیمت‌ها کرد، گفت: به دلیل افزایش شدید در بازار قیمت‌ها و کاهش تقاضا، قیمت‌ها دوباره کاهش یافت بطوریکه قیمت اسمی مسکن در 6 ماه گذشته حدود 12 درصد در تهران کاهش داشته است.

وی با اشاره به اینکه بنابراین رکود فقط کاهش قیمت‌ها نیست بلکه کاهش معاملات و کسب و کار در این حوزه هم هست، گفت: در حال حاضر تعداد معاملات در حوزه مسکن کم شده و قیمت‌ها کاهش یافته است که به این حالت رکود می گویند.

مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی تصریح کرد: در این شرایط عوامل و فعالان اقتصادی نمی‌توانند فعالیت کنند، زیرا وقتی معاملات در بازار بیشتر می‌شود، تولیدکنندگان بیشتر تولید می‌کنند و در واقع اگر سود را از هر بخش اقتصاد حذف کنیم، سرمایه گذار وارد نمی‌شود و تولیدی هم صورت نمی‌گیرد.

وی با بیان اینکه با رکود هر بازاری آینده یک بخش اقتصادی در مخاطره قرار می گیرد، گفت: بنابراین باید سودمعقولی در بخش باشد تا تولیدکنندگان وارد بازار شوند.

3131

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 331931

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بابك A1 ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
    12 1
    سود معقول در بساز بفروش هاي تهران 100 درصد سود در يك سال است...يك ميليارد بياور 2 ميليارد اپارتمان بفروش .كجاي دنيا ساخت و ساز اين سود ها را دارد..؟
  • درد مردم A1 ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
    8 0
    چرا سعی میکنید تمام مشکلات مردم را خانه جلوه دهید و البته تنها راه حل آن را تزریق پول کلان به بازار متصور میشوید !؟ درحالیکه اگر مردم شغل و درآمد مناسب داشته باشند و سطح حقوقشان متناسب با تورم در این 10 سال گذشته بالا میرفت ، بهانه ای هم دست بعضیها نبود تا برای سرازیر کردن ثروت کشور به بازار دلالی و ساخت و سازهای بی کیفیت کیسه بدوزند . اجازه بدهید سرمایه ملی در تولید و صنعت سرمایه گذاری شود ، هم اکنون بیش از100 پروژه ملی خوابیده مردم اگر شغل و حداقل درامد کافی داشته باشند و از عهده اجاره برآیند سرمایه اندکشان را در تولید سرمایه گذاری خواهند کرد و با پس انداز به تدریج صاحب خانه میشوند و به همین دلیل اقتصاد و تولیدات کشور رشد کرده و تورم نیز نخواهیم داشت ، مگر قبل از سال 80 چگونه بود
  • بی نام A1 ۱۸:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
    15 0
    هرروز میگویید کاهش یافته یکروز میگویید 10 درصد کاهش یافته یکروز 15 درصد یکروز 12 درصد... پس کو؟ چرا این کاهش قیمت را ما بی خانمانان مستاجر نمیبینیم؟
  • علی A1 ۱۹:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
    4 1
    خونه کیلوئی چند؟؟؟ پراید شد 7 میلیون .
  • بی نام A1 ۲۰:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
    8 0
    سود معقول منطورتان چقدر است؟؟؟ سیصد در صد یا دویست و هفتاد در صد یا دونیم برابر آیا سود معقول و منطقی است؟ نخیر۰ برای اینکه بساز و بفروش ها زیاده طلب هستند همین۰ و به سود چهل یا پنجاه در صد قانع نیستند
  • ابوالفضل A1 ۲۱:۴۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
    5 2
    آقا سو ازاینم بیشتر!!!!!!!!!!! تو این مملکت بازاری مطمئن تر وپرسودتر ازمسکنم داریم ؟؟؟؟؟؟؟؟ یه چیزی بگو مردم باورشون بشه همی الانم با این حالت رکود بازار که میفرمایید بازم بازار مسکن بهترین بازار واسه سرمایه گذلریه پس بیخودی بازار گرمی نکن دوست عزیز
  • باشرف IR ۲۲:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
    5 6
    با رکود بازار ملک و مسکن . عملا بین 1000 تا 1500 شغل که به صورت مستقیم وغیر مستقیم وابسته به مسکن میباشد دچار رکود و ورشکستگی شده است .
  • بی نام IR ۰۶:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۱
    10 3
    آیا قیمت مسکن در سال آینده کاهش می یابد، تا امروز که قیمت مسکن اصلا کاهش نیافته است همش دورغه
  • بی نام A1 ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۹
    1 3
    اقتصادی منفی شش درصد و رشد 150 درصدی بورس !! مملکتی در آستانه ورشکستگی اقتصادی و دارای پرسودترین بورس جهان!!! تو یکسال (اونم چه سالی!!!) شاخص از 27 هزار به 88 هزار برسه ! حباب به معنی واقعی کلمه! چه عجز و ناله ای میکنن دلالهای بورس!؟ با تمام قدرت میخوان بگن سمت مسکن نرید. چقدر شما بورسی ها بدبختید به خدا. دوست دارید مسکن(که محرک بیش از 350 شغله) راکد باشه که شماها تو بورس پوشالی ایران مفت خوری کنید! این یه حقیقته سعی کنید باهاش کنار بیایید : از وقتی دلار سه برابر شده (ارزش پول ما یک سوم شده) مسکن دو یا دو ونیم برابر شده و هنوز ارزش خودشو به بقیه کالاها (چه مصرفی چه سرمایه ای) نرسونده. تا کی میخواهید به زور قیمت مسکن رو پایین نگه دارید؟ ملت ایران هم تا دلتون بخواد پول دارن به موقع رو میکنن.