«شور سپید» غـلامحسین نامی در گالرى بوم

برگزیده 50 سال نقاشى‌هاى غلامحسین نامى عصر دوشنبه سى‌ام دى ماه در گالرى بوم رونمایى مى‌شود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، «شور سپید» عنوان این نمایشگاه است که بر ارائه سه دوره از مهم‌ترین دوران کارى نامى تمرکز دارد و در آن علاوه بر ٢۶ نقاشى، دو حجم نیز به تماشا در‌مى‌آید.

برخى آثار این مجموعه نخستین بار است پیش روى مردم قرار مى گیرد، خاصه دو تابلوى نقاشى که در دو سال اخیر خلق شده‌اند و تعدادى از آن‌ها به رغم نیم قرنى که از حیاتشان مى گذرد کمتر دیده شده‌اند مانند همین دو حجم و پنج شش نقاشى که از سال ١٣۴۴ به روى دیوار بوم مى روند.

غلامحسین نامى که ۱۳۱۵ در قم متولد شد، کار‌شناسی نقاشى را ١٣۴٢ از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران اخذ کرد و خیلى زود به صورت حرفه‌اى نقاشى را پى گرفت. از‌‌‌ همان سال‌هاى اول مجموعه سه بعدى موسوم به «سپید» که عمرى ۵٠ ساله دارند، روى دیوار بوم به نمایش در آمدند.

کالیگرافى‌هاى آبستره، دومین دوره آثار نامى در این مجموعه است. در این دوره که از سال ١٣۴٧ آغاز شده‌اند (بر پایه دو رکن مهم نستعلیق و شکسته فارسى) ریتم و حرکت، نقاشى‌هایى پدید آمده‌اند که فرم‌گرا هستند و در آن‌ها خطوط، معنایى را بازتاب نمى‌دهند، اما دسته سومى که در نمایشگاه «شور سپید» ارائه مى شود مجموعه مهم نامى با متریال «گل» است.

نامى کار‌شناسی ارشد خود را ١٣۵٩ از دانشگاه ویسکانسین آمریکا اخذ کرد و در سالهاى پرثمر عمر هنری‌اش به افتخارات و جوایز بزرگى مانند جایزه‌ ملى دولت فرانسه در جشنواره‌ کانی سورمر فرانسه، ۱۳۴۹، دو مدال طلا و عضویت رسمی آکادمی هنر ایتالیا، ۱۳۵۹، مدال طلا از پارلمان بین‌المللی ایالات متحده‌ امریکا، ١٣۶٢، جایزه‌ مجسمه «شعله‌ طلایی» از پارلمان بین‌المللی امریکا و... دست پیدا کرد.

او صاحب پنج جلد کتاب نیز هست: بخشی از کتاب «راهنمای نقاشی کودکان»، انتشارات وزارت فرهنگ و هنر، ‌۱۳۴۶، «کتاب اصول و پایه طرح» انتشارات کتاب‌های درسی ایران، ۱۳۵۴، کتاب‌های طراحی با قلم و مرکب، ۱۳۶۴، کتاب مبانی هنرهای تجسمی «ارتباطات بصری»، ۱۳۷۲ و «کتاب برگزیدهٔ آثار غلامحسین نامى از سال۱۳۴۲ تا ۱۳۷۳»، نشر هنر ایران، ۱۳۷۵.

«شور سپید» غلامحسین نامى عصر دوشنبه ٣٠ دى در بوم آغاز به کار مى‌کند. گالرى بوم در خیابان ولیعصر، بالا‌تر از نیایش، ارمغان غربی، پلاک ۱۱ دایر است و علاقه‌مندان می‌توانند هر روز به غیر از شنبه‌ها از ساعت ۱۷ تا ۲۰ از این آثار دیدن کنند.

58247

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 332401

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =