وحدت اسلامی شعار تشریفاتی نیست/ هر زمان مسلمانان متحد بودند،‌ پیشرفت کردند

خبرگزاری ایسنا نوشت:

اولین دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی معتقد است اختلاف و تفرقه منشاء ضعف اسلام است و امروز حفظ وحدت اسلامی از واجبات اولیه همچون نماز و روزه است که همه علمای شیعه و سنی باید بر آن تاکید کنند.

آیت‌الله محمد واعظ‌زاده خراسانی به عنوان اولین دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی که به مدت 10 سال این مسوولیت را برعهده داشته است و اولین کسی است که با حکم مقام معظم رهبری با تاسیس مجمع تقریب مذاهب اسلامی فعالیت‌ها گسترده‌ای در این زمینه انجام داده به مناسبت هفته وحدت در گفت‌وگو با ایسنا، تاکید کرد: وحدت اسلامی و اتحاد مسلمانان یک شعار تشریفاتی نیست، بلکه یکی از ارکان دستورات اسلامی است که قرآن کریم درباره آن مکرر صحبت کرده است که از جمله آن آیه شریفه "ان هذه امتکم امت واحده" است.

تقوا پایه و اساس وحدت امت اسلامی است

وی خاطرنشان کرد: بیشتر از همه در سوره آل عمران در چند آیه مسئله وحدت امت اسلامی مورد تاکید و سفارش قرار گرفته و چند نکته اساسی در آن آیات ذکر شده که باید مبنای وحدت قرار گیرد‌، اولین نکته تقوا است، زیرا اگر تقوا نباشد وحدت در بین مسلمین به وجود نخواهد آمد و اگر وحدت نباشد مسلمانان از فرقه‌های مختلف همدیگر را متهم می‌کنند و از بین می‌برند.

این عضو مجمع علمای جهان اسلام دومین عامل که می‌تواند مبنای وحدت قرار گیرد را اعتصام به حبل‌الله عنوان کرد و گفت: حبل به معنای ریسمانی است که از بالا آویزان شده است و همه مسلمانان باید به این ریسمان چنگ بزنند تا بالا بروند. اگر مسلمین بخواهند وحدت داشته باشند باید همه به این ریسمان الهی که قرآن،‌ ولایت یا دین است چنگ بزنیم.

واعظ‌ زاده خراسانی ادامه داد: نکته سوم که قرآن برای تحقق وحدت به آن تاکید می‌کند، الفت است. قرآن می‌گوید "شما مسلمین یکدیگر را می‌کشتید اما ما در بین شما الفت ایجاد کردیم" بنابراین اتحاد اسلامی در سایه این است که مسلمانان با همدیگر الفت داشته باشند و مانند دو برادر همدیگر را دوست داشته باشند، لذا اگر ائتلاف و وحدت باشد اسلام پیشرفت می‌کند.

وی پرهیز از افتراق و اختلاف را دیگر عامل تحقق وحدت ارزیابی کرد و گفت: اسلام دینی است که در احکام و اعتقادات آن اجتهاد وجود دارد و هر جا اجتهاد باشد اختلاف نظر مسئله طبیعی است و مضر نیست. اما آن اختلاف ضرری دارد که تبدیل به فرقه فرقه شدن شود. یعنی فرقه شیعی در مقابل فرقه اهل سنت و برعکس فرقه اهل سنت در برابر شیعه قرار گیرد و اینها دعوا و جنگ ایجاد می‌کند.

این عضو مجمع علمای جهان اسلام خاطرنشان کرد: حتی در داخل اهل سنت فرقه‌های مختلف در گذشته همدیگر را تکفیر می‌کردند، اما اکنون دور هم می‌نشینند و در مسائل مستحدثه اجتهاد می‌کنند.

هر زمان مسلمانان متحد بودند،‌ پیشرفت کردند

واعظ‌ زاده خراسانی با اشاره به این‌که «هر وقت مسلمانان متحد بوده‌اند در طول تاریخ دائما پیشرفت کرده‌اند» افزود: در مقابل هر زمان که مسلمانان با هم اختلاف پیدا کرده‌اند و متفرق شده‌اند دشمنان آنها را شکست داده و به عقب رانده‌اند، لذا امروز از واجبات اولیه همچون نماز و روزه حفظ وحدت اسلامی است.

وی با بیان این‌که «کفار و قدرت‌های استکباری دائما درصدد ایجاد تفرقه میان شیعه و سنی هستند» تصریح کرد: آنها یک روز مسئله وهابیت را درست کرده‌اند که شیعه و اهل سنتی را که بر مبنای اسلام به زیارت قبور بزرگان می‌روند تکفیر کنند و این کارها را درست کردند تا افتراق ایجاد کنند، بنابراین اکثر درگیری‌ها در جهان اسلام از اختلافات مذاهب سرچشمه گرفته است.

این عضو مجمع علمای جهان اسلام با تاکید بر این‌که «تقریب بین مذاهب اسلامی راهی برای تحقق وحدت اسلامی است» خاطرنشان کرد: این مسئله ابتدا با ابتکار علمای مصر مطرح شد و پس از آن در ایران مجمع تقریب تاسیس شد که همه اینها راهی است برای تحقق وحدت اسلامی که امروز باید همه علمای شیعه و سنی بر آن تاکید کنند زیرا تفرقه منشاء ضعف اسلام می‌شود.

واعظ‌زاده خراسانی در ادامه با گرامیداشت هفته وحدت گفت: نامگذاری هفته وحدت به مناسبت این است که اهل سنت غالبا قائل به این هستند که روز 12 ربیع‌الاول روز ولادت رسول اکرم (ص) است و از طرفی شیعه غالبا معتقدند روز 17 ربیع‌الاول ولادت آن حضرت است. لذا از 12 تا 17 این ماه را هفته وحدت می‌گویند و در این هفته برنامه‌ها و مراسمات مختلفی برگزار می‌شود.

کنفرانس وحدت اسلامی از ابتکارات جمهوری اسلامی ایران است

وی برگزاری کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی را یکی از ابتکارات جمهوری اسلامی ایران دانست و افزود: از حدود سال 1370 که مجمع تقریب مذاهب تاسیس شده هر سال در سه روز آخر هفته وحدت کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی در تهران برگزار می‌شود و در 10 سالی که بنده دبیرکل مجمع بودم و 10 سالی که آیت الله تسخیری این مسوولیت را برعهده داشتند و اکنون آیت‌الله اراکی دبیرکل این مجمع هستند همچنان این کنگره عظیم برگزار می‌شود.

واعظ‌ زاده خراسانی یادآور شد: امسال حدود 350 نفر از دانشمندان و شخصیت‌های اثرگذار از کشورهای اسلامی و غیراسلامی و مهمانانی از داخل کشور دعوت شده‌اند و این نشان از افزایش سطح کمی و کیفی این کنگره عظیم دارد.

این عضو مجمع علمای جهان اسلام همچنین به دیگر فعالیت‌ها و برنامه‌های این مجمع در طول سال اشاره کرد و گفت: کنگره‌های دیگری در طول سال در دنیای اسلام برگزار می‌شود به عنوان مثال تقدیر از چهر‌ه‌های تقریبی همچون شیخ‌ شلتوت به عنوان یکی از موسسان دارالتقریب قاهره و آیت‌الله بروجردی و کنگره صدمین سالگرد درگذشت سیدجمال‌الدین اسدآبادی که در دو قرن اخیر مسئله اتحاد اسلامی را مطرح کرد برگزار شده است.

وی ادامه داد: امروز مجمع تقریب مذاهب اسلامی با سه دهه سابقه فعالیت‌های فراوانی در سطح جهان اسلام انجام داده و مجلات و تولیدات علمی،‌ پژوهشی و کتاب‌های فراوانی را منتشر کرده که از مهمترین آن می‌توان به تجدید چاپ مجله "رساله الاسلام" در 60 شماره اشاره کرد. همچنین دوره تفسیر مجمع‌البیان شیخ طبرسی با مقدمه شیخ شلتوت نیز تجدید چاپ شد و مورد استقبال گسترده قرار گرفت.

واعظ‌ زاده خراسانی در پایان خاطرنشان کرد: یکی دیگر از مهمترین اقدامات مجمع تقریب در این مدت تاسیس دانشگاه مذاهب اسلامی در ایران است که کار بسیار مهمی است و جمع زیادی دانشجویان با فکر تقریبی در این دانشگاه تحصیل می‌کنند و به عنوان سفیران تقریب به نقاط مختلف اعزام می‌شوند.

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 332794

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رضا A1 ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۵
    5 1
    اگر به وحدت اسلامي ايمان دارند بنده بعنوان يك شيعه پيشنهاد ميدهم در هر كدام از دولتها يمان لااقل يك وزير سني هم داشته باشيم . در آمريكا افرادي در بعضي پستهاي كليدي اين كشور قرار ميگيرند كه اصولا اصليت آمريكايي ندارند مثل همين اوباما يا ايرانيهايي كه در ناسا حضور دارند و يا ايرانيهايي كه فرماندار و يا شهر دار شده اند حال چرا در ايران ما هموطنان اصيل خودمان به صرف سني بودن نميتوانند مسئوليتهاي كليدي را داشته باشند .