۰ نفر
۲ آذر ۱۳۸۷ - ۱۰:۳۱

بورس تهران امروز از انتشار خبر صدور مجوز صادرات سیمان قدری رونق گرفت ولی بازار نگران گرفتار شدن در دام شایعه ای دیگر است.

گروه اقتصاد: در حالی امروز بازار سرمایه با شنیدن خبر اعطای مجوز صادرات 200 هزار تن سیمان، نسبت به سهام شرکت های سیمانی عکس العمل نشان داد که نماد این شرکت ها در هفته های اخیر با کاهش قیمت روبه رو شده بودند.
سیمانی ها که پس از 3 سال انتظار در اواسط تیر ماه با افزایش 20 درصدی قیمت محصولاتشان توانستند اندکی جان گرفته و با رشد 10 تا 70 درصدی قیمت و سود هر سهم روبه رو شوند، مدتی است که به دلیل عدم افزایش قیمت درمرحله دوم و صادرات کم محصولات و آن هم با عوارض سنگین، مورد بی لطفی بازار قرار گرفته بودند.
اما اکنون، با انتشار خبر مجوز صادرات 200 هزار تن سیمان، نه تنها این شرکت ها که حدود 25 درصد ارزش بازار را در اختیار دارند، با استقبال روبه رو خواهد کرد، بلکه بازار سرمایه را نیزکه با توقف نماد مخابرات و بد اقبالی فولادی ها و سنگ آهنی ها مواجه شده به پویایی خواهد رساند.
اما همه این ها در صورتی اتفاق خواهد افتاد که انتشار این خبر هم همانند دیگر خبرهایی که برای تهییج کوتاه مدت بازار منتشر می شود، بی اساس نباشد. ازطرفی، صادرات سیمان به علت قیمت بالاتر آن در بازار کشورهای همسایه به طور حتم برای شرکت های سیمانی داخل خواهد بود، اما باید به این نکته توجه داشت که مجوز صدور تنها برای 200 هزار تن صادر شده که در مقابل ظرفیت حدود 55 میلیون تنی تولید فعلی چندان قابل توجه نیست.
ضمن این که هنوز میزان دقیق سهمیه هر یک از شرکت ها مشخص نیست. البته اگر اعطای مجوز فعلی به معنای آغاز حرکت صادرات سیمان کشور باشد، اثرات مهمی در سودآوری سال های آینده شرکت ها دارد اما به دلیل ابهام خبر منتشر شده امکان تحلیل دقیق آن وجود ندارد.

واما بازار
در حالی امروز ارزش معاملات سهام در بورس تهران 108 میلیارد ریال اعلام شد که حدود نیمی از آن به دو بانک پارسیان و اقتصاد نوین اختصاص داشت.
شاخص ها نیز امروز روندی نزولی داشتند و اگر چه سیمانی ها توانستد تاثیر مثبت بر شاخص ها بگذارند اما ملی مس پرزور تر بود و با تاثیر منفی 16.37 واحدی موجب کاهش شاخص ها شد.
به طوری که امروز شاخص کل با 44.13 واحد کاهش به رقم 9 هزارو 851 واحد و شاخص بازده نقدی و قیمت بورس با 177.93 واحد کاهش به رقم 39 هزار و 717 واحد رسید.
بر اساس گزارش مدیریت بازار ،امروز نماد معاملاتی شرکت های سموم علف کش ، کارخانجات کاشی و سرامیک سعدی و فرآورده های نسوز ایران با توجه به تعدیل پیش بینی درآمد هر سهم برای سال مالی منتهی به 30/12/1387 آماده انجام معامله شدند ونماد مخابرات نیز که پس از برگزاری مجمع می بایست امروز بازگشایی می شد به دلایلی که بارها گفته شده فعلا متوقف خواهد ماند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 334

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =