۰ نفر
۳ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۶:۱۰
سقوط دو زن/ پرونده

سقوط دو زن در پی آتش سوزی در ساختمانی در خیابان جمهوری، حواشی فراوانی برای آتش نشانی و شهرداری تهران در پی داشته است. اما واقعا مقصر کیست؟

امید کریمی: ساعتی مانده به ظهر روز ۲۹ دیماه ۱۳۹۲، یک تولیدی پوشاک در طبقه پنجم ساختمانی در خیابان جمهوری نبش ابوریحان، آتش گرفت. ۲۵ نفر در آتش محاصره شدند. سه نفر، دو زن و یک مرد خود را به پنجره رساندند تا فرار کنند. اما فقط مرد نجات پیدا کرد و هر دو زن سقوط کردند و کشته شدند. چون نه نردبان آتش نشانی باز شد و نه تشک نجات زیر پای آنها پهن بود. روایت دلخراش است؛ یکی از آنها حتی روی زمین صاف هم سقوط نکرد و روی موتوری افتاد که آنجا پارک شده بود. 

روایت اولیه سازمان آتش نشانی از حادثه همین چند خط است: دو نفر از خانم‌هایی که در این تولیدی فعالیت می‌کردند به دلیل آتش‌سوزی از پنجره‌های طبقه پنجم این ساختمان آویزان شده بودند که به دلیل ناتوانی در استقرار مستحکم خود به پایین پرتاب و جان خود را از دست دادند. بلافاصله نردبان‌های آتش‌نشانی در جاهای مناسب مستقر و 8 نفر دیگر که در حال سقوط بودند را نجات دادند و 15 نفر دیگر نیز که در راه‌پله‌های ساختمان گرفتار شده بودند توسط آتش‌نشانان نجات پیدا کردند (اینجا)

اما روایت های مردمی و عکس هایی که پس از آن منتشر شد (اینجا)،‌ سیل انتقادات را متوجه سازمان آتش نشانی و شهرداری تهران کرد. اینکه چرا نردبان های آتش نشانی به موقع نرسیده و آن یکی هم که رسیده چرا نقص فنی داشته و باز نشده است؟(اینجا و اینجا) چرا آتش نشانی تشک بادی برای چنین مواقعی ندارد و اگر دارد چرا آنرا برای نجات دو زن باز نکرده است؟

هرچند که سخنگوی سازمان آتش نشانی مقصر را دو قربانی حادثه دانست: اگر این دو زن 2 دقیقه صبر می کردند نردبام دوم باز شده و آنها به پایین منتقل می شدند. 2 دقیقه پس از سقوط این افراد آتش نشانان با باز کردن نردبام دوم 5 نفر از محبوس شدگان در ساختمان را به پایین انتقال دادند. (اینجا)

پس از این بود که نهادهای نظارتی وارد گود شدند تا دراین باره بررسی هایی انجام دهند؛ سازمان بازرسی کل کشور هیاتی ویژه را مامور کرد تا حادثه آتش‌سوزی ساختمان پنج طبقه خیابان جمهوری و عملکرد دستگاه‌های مسئول را در این حادثه بررسی کند. (اینجا

سپس رییس جمهور هم به وزیر کشور دستور داد تا موضوع را رسیدگی کند (اینجا) وزیر کشور هم گفت که تیمی زبده این حادثه را بررسی می کند (اینجا) پلیس هم سه روز پس از حادثه، کارگاهی که دو زن در آن کار می کردند را پلمب کرد (اینجا) دادستان تهران هم چهار روز بعد در محل حادثه حاضر شد موضوع را بررسی کرد (اینجا) وزیر کار هم دستور داد شرایط کارگاه محل کار دو زن بررسی و دلیل کار کردن آنها در روز تعطیل مشخص شود. 

اما شهرداری تهران همچنان تلاش کرد عملکرد سازمان آتش نشانی را توجیه کند. مجتبی عبداللهی معاون خدمات شهری شهردار تهران در حاشیه جلسه علنی شورای شهر قصور مامور سازمان آتش نشانی را در مرگ این دو زن نپذیرفت و عملکرد مثبت و قابل قبول آتش نشانی در حوادث گذشته را یادآوری کرد (اینجا) ضمن اینکه به گفته مدیران شهرداری، اصلا اتاق محل کار این دو زن،‌ آتش نگرفته بوده و آنها از ترس،‌ از پنجره آویزان شده بودند.

البته روایت مردی که همزمان با این دو زن از پنجره دیگری آویزان بود چیز دیگری است. او می گوید آتش نشانی اگر به آنها آب نمی پاشید و اگر دو دقیقه زودتر نردبان را باز کرده بود،‌ آنها زنده بودند (اینجا و اینجا)

از سوی دیگر هرچند تعدادی از اعضای شورای شهر تهران انتقادات تندی به آتش نشانی کردند، اما در همان شورای شهر هم اعضایی هستند که آتش نشانی را مقصر در حادثه نمی دانند، از جمله رحمت الله حافظی. به عقیده او قصور انسانی در جان باختن دو زن در حادثه خیابان جمهوری دخالت نداشته است (اینجا)

اما سه روز پس از حادثه، محمدباقر قالیباف، شهردار تهران به حادثه و انتقادات واکنش نشان داد. او قول داد که در ۱۵ روز نتایج بررسی ها را اعلام کند. (اینجا)

همه اینها به کار،‌ اما خانواده های قربانیان حادثه می گویند تاکنون حتی دلجویی هم نشده اند. (اینجاهرچند که مسوولان آتش نشانی در مراسم ختم آنها شرکت کرده اند. اما افکار عمومی چنین چیزی را کافی نمی داند. 

موجی از درخواست برای استعفا که از رییس سازمان آتش نشانی و برخی مدیران شهرداری را شامل می شود، حتی به درخواست استعفای شهردار تهران هم رسیده است. هرچند که در شبکه های اجتماعی.

البته انتظار دادن استعفا، با توجه به سوابق گذشته برای مدیران ما زیاد است و حتی عذرخواهی ساده و پذیرفتن قصور از سوی مدیران شهرداری، خیلی ها را راضی می کند،‌ اما همین حادثه نشان داد مدیریت بحران در پایتخت ایران چندان قوی نیست. حتی اگر به ادعای معاون شهردار تهران، آمار کشته های آتش سوزی در تهران از لندن، کمتر باشد. 

۴۷۴۷ 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 334176

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 12
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام US ۰۶:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۳
    5 1
    که چی بشه باز هم یک پرونده و مشخص کردن چند مقصر!!آیا این مسئله از حوادث مشابه در آینده جلوگیری می کنه؟ تا وقتی که رویکرد مقصر یابی به جای ریشه یابی جهت پیشگیری از حوادث در بین مسئولین حاکم است.متاسفانه همواره بایستی انتظار حوادث این چنینی را داشت.
  • بی نام IR ۰۶:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۳
    26 3
    مقصرشهرداری وشورای شهر واتش نشانی هستند
  • شاهرخ EU ۰۷:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۳
    62 1
    در کشورهای اروپایی و امریکایی 50 سال است از سیستمهای اعلام حریق و اطفا حریق استفاده میشود یعنی حریق در همان لحظه اول بطورخودکار شناسایی شده و خاموش می شود ولی در کشور ما از این چیزها خبر نیست چرااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    • بی نام IR ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۳
      11 0
      فاصله فلسفی ما با اورپا پانصد سال است یعنی ما چهارصد پنجاه سال وقت داریم
  • بهروز A1 ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۳
    4 5
    قالیباف و معاونش باید استعفا بدن
  • خیابان جمهوری A1 ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۳
    5 2
    ۹۲/۴/۲۰ - ۱۲:۵۹ مرگ ۳ کارگر در آتش سوزی امروز خیابان جمهوری ...
  • بی نام FI ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۳
    4 0
    مشاغلی که با جان و مال و امنیت مردم سروکار دارند بگونه ای هستند که کارکنان و مسئولین این مشاغل حق حتی یک اشتباه را هم ندارند چون همان یک اشتباه به تراژدی ختم میشود.مشاغلی همانند پزشکی - قضاوت - نظامی - آتش نشانی و امداد و نجات - ساختمان سازی و مشاغلی از این دست. دراین مورد بخصوص اینبار آتش نشانی با وجود همه ماموریتهای موفق روزانه مرتکب اشتباه بزرگی شد و یک تراژدی اتفاق افتاد. تنها کاری که میتوان انجام داد بررسی دقیق ماجرا و آسیب شناسی است برای جلوگیری ازتکرار اشتباه درآینده.
  • بی نام A1 ۱۶:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۳
    4 0
    خدا رحمتشون کنه . مشیت الهی این بوده،بعد از مدتها روز تعطیل سراغ حقوق معوقه رفته
  • بی نام IR ۱۸:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۳
    4 0
    واقعا حادثه ی وحشتناکی بود،هنوز صدای جیغ اون خانوم مرحومه تو گوشمه،خدا رحمتتش کنه،با شاهرخ موافقم.ولی در کل آتش نشانامون میتونستن به غیر از نردبان با روش های دیگه اونارو نجات بدن ولی افسوس......
  • شعبان A1 ۱۹:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۳
    3 0
    ضمن طلب رحمت براي جانباختكان وارزوي سلامتي براي بازماندكان انها يكي از موارد مهم كه بايد حتما در رسيدكي به موضوع مورد توجه مسيولين قراربكيره مسيله موارد ايمني در ان كاركاهه، بايد حتما بررسي بشه ان كاركاه تاجه حد به لوازم ايمني مجهز بوده وجه جيزي باعث اتش سوزي شده مثلا مشكل كابلهاي برق ،نحوه نكهداري لوازم در انبار وامثال اينها ،بايد حتما بررسي بشه صاحب كار وكارفرما ايا قصوري داشته يا نه؟
  • کیومرث IR ۱۹:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۳
    5 1
    می گویند رئیس سازمان اتش نشانی از ماموران بازنشسته نیروی انتظامی می باشد مانند اکثر شهرداران مناطق تهران .اگر حقیقت داشته باشد اقای قالیباف حداقل در این سازمان می بایست از افراد متخصص استفاده میکرد.
    • بی نام IR ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۴
      1 1
      آگاهی چیه