دانشمندان معتقدند که علت اینکه مغز سالمندان کندتر کار می‌کند، این است که مغز آنها مانند یک هارد درایو کاملا پر است، و داده‌های زیادی در نوبت پردازش در آن قرار گرفته‌اند.

مجید جویا: به عقیده دانشمندان، افراد سالمند با افزایش سن از نظر ذهنی تحلیل نمی‌روند، و تنها علت این که زمان طولانی‌تری صرف می‌شود تا اطلاعات را به یاد بیاورند، این است که اطلاعات بسیار زیادی در مغزشان وجود دارد.

به گزارش دیلی تلگراف، حدس زده می‌شود که درست مانند کامپیوترهایی که به دلیل پر شدن هارد درایوشان، زمان طولانی‌تری برای پردازش داده‌ها صرف می‌کنند، مغز سالمندان نیز به زمان بیشتری برای یاداوری اطلاعات نیاز داشته باشد. به گفته دانشمندان، این کاهش سرعت پردازش، ربطی به کاهش قدرت شناختی ندارد.

دکتر مایکل رامسکار می‌گوید: «مغز انسان در سن پیری کندتر کار می‌کند، زیرا اطلاعات زیادی در طول زمان در آن ذخیره شده است. مغز افراد سالمند ضعیف‌تر عمل نمی‌کند، فقط اطلاعات بیشتری در طول سال‌های دراز در آن ذخیره شده است».

شبیه‌سازی کامپیوتری
گروهی در دانشگاه توبینگن آلمان کامپیوتری را برنامه نویسی کردند که در هر روز مقدار مشخصی مطالعه کند و کلمات و اصطلاحات جدیدی را بیاموزد.

وقتی محققان از کامپیوتر می‌خواستند که تنها «بخواند»، عملکرد آن در آزمایش‌های شناختی مشابه یک فرد بالغ جوان بود.
اما اگر همان کامپیوتر در معرض تجربه‌هایی مشابه آنچه ما در زندگی واقعی با آن روبرو می‌شویم قرار گرفت (با شبیه سازی مطالعه در چند دهه) عملکرد آن مشابه سالمندان شده بود.

این عملکرد معمولا کندتر بود، اما نه به دلیل کاهش توان پردازش کامپیوتر. بلکه افزایش «تجربه» سبب شده بود که حجم داده‌های کامپیوتر افزایش یابد؛ و داده های بیشتری برای پردازش وجود داشته باشد؛ که پردازش آنها بسیار زمان‌بر هست.

دکتر رامسکار می‌گوید: «شخصی را تصور کنید که تنها تاریخ تولد دو نفر را می‌داند و می‌تواند آنها را به درستی به یاد بیاورد. آیا به راستی می‌توان گفت که این شخص از کسی که تاریخ تولد 2000 نفر را می‌داند، اما «فقط» در 90 درصد موارد، می‌تواند تاریخ تولد هر کدام از این افراد را به درستی به یاد بیاورد، حافظه بهتری دارد؟».

نتایج این پژوهش بسیار فراتر از پاسخ به یک سوال است. با توجه به تمام داده‌های اضافی که مغز انسان باید پردازش کنند، شاید طبیعی است که انتظار داشته باشیم مغزهای پیرتر به نظر کندتر و فراموش کارتر از مغزهای جوان باشند.

محققان می‌گویند برخی از آزمایش‌های روان شناختی که برای تحقیق ظرفیت ذهنی مورد استفاده واقع می‌شوند شاید سهوا به نفع افراد جوان‌تر تنظیم شده باشند.

در یکی از این آزمایش‌های روان‌شناختی از افراد خواسته می‌شود تا یک جفت کلمه را که هیچ ارتباطی به هم ندارند (مثلا کراوات و کلوچه) به خاطر بیاورند.

تحقیقات نشان داده است که افراد جوان در این آزمایش موفق‌ترند، اما دانشمندان فکر می‌کنند که علت این که سالمندان در به خاطر آوردن چنین زوج کلماتی به مشکل بر می‌خورند این است که از تجربیات عمر خود آموخته‌اند که این دو کلمه هیچ وقت با هم نمی‌آیند.

پروفسور هارولد باین، سرپرست گروه تحقیقاتی زبان شناسی کمی الکساندر ون‌هامبولت، می‌گوید: «این حقیقت که افراد پیرتر جفت‌ کلمات بی‌ربط نامحسوس را سخت‌تر از افراد جوان ‌تر در می‌یابند، به سادگی نشان می‌دهد که افراد پیرتر درک بهتری از زبان دارند. آنها مجبورند که تلاش بیشتری بکنند که یک جفت کلمه بی‌ربط را با هم به خاطر بیاورند، زیرا (بر خلاف جوان‌ترها) بیشتر از جوان‌ها، درباره کلمات که به یکدیگر متعلق نیستند می‌دانند».

به گفته دانشمندان، این می‌تواند توضیح دهد که چرا افراد پیرتر مشکل بیشتری برای به خاطر سپردن نام‌های غیر معمول دارند.

53271

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 334228

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۶:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۳
    9 16
    حالا سرعت عمل یه جوونی رو که اطلاعات زیادی داره در مواجهه با پرسش هایی که ازش می شه رو چطوری میشه توجیه کرد؟
    • بنده خدا A1 ۰۳:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۴
      11 1
      مطمئنا پاسخ های یک مرد مسن و یا یک زن مسن از پاسخ های یک جوان، پخته تر و سنجیده تر است. چرا که با گشتن بین اطلاعات فراوان ذخیره شده در مغز، قطعا پاسخ های پخته تر و صحیح تری پیدا میکند و این طبیعتا زمانبر تر است.
    • بی نام A1 ۱۶:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۲
      5 0
      بالاخره یه جوون توو25سال زندگیش اطلاعات کمتری نسبت به یه آدم 60ساله داره. منظور از اطلاعات فقط کتاب و درس نیست. آدرس ها، شماره تلفنها، اسم افراد، خاطرات و...
  • میلاد سلیمان نژآد A1 ۲۲:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۴
    3 1
    نمیشه که تنها علت رو به افزایش حجم اطلاعات مغز بزرگسالان نسبت داد.کمای اینکه تحقیقی هم در این زمینه صورت نگرفته. و اینو هم نمیشه رد کرد توان بزرگسال در همه ی ارگان ها کاهش پیدا میکنه که مغز هم یکی از اونهاست. این تغییرات رو دیگه خودتون در مورد مغز از مقالات معتبر بخونید.
  • بیکار US ۱۷:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۵
    3 8
    دلخوشکنک برای پیرمرد ها و پیر زن های فامیله. زیاد جدی نگیرید. نوکرشونم هستیم.
    • بی نام A1 ۱۸:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۳
      7 1
      حتی اگر دل خوش کنک باشه میدونی چقدر تو روحیه تاثیر داره ؟ مطمئن باش اگر در همه موارد (مثل انواع بیماری ها) اینطور بهشون روحیه داده بشه سالها به عمرشون اضافه میشه .
  • فیثاغورث A1 ۲۲:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    4 3
    یک عمر به ننه ام گفتم دچار زوال عقل شدی ، کلی دارو هم به خوردش داده شده حالا داستان کاملا برعکس شده ، شانس اوردیم تو خارج زندگی نمی کنیم والا ما رو سو میکردن . خودمم از ترس اینکه این ژن یقه ام رو نگیره روزی ده تا سودوکو حل میکنم . کاش تصمیمشونو یکباره بگیرن ما هم تکلیف خودمونو بدونیم . تو خواب هم کارم شده عدد ردیف کردن