یک آمار عجیب: فقرا هر روز فقیرتر می شوند

خانواده های ثروتمند 15 برابر بیشتر از خانواده های فقیر درآمد کسب می کنند ولی توزیع امکانات همچنان به سمت دهک های درآمدی بالاتر است.

درحالی که طرح هایی مانند هدفمندی یارانه ها قصد داشتند فضای عادلانه در اقتصاد کشور ایجاد کنند ولی براساس اطلاعاتی که دبیر کمیسیون اجتماعی مجلس اعلام کرده فاصله درآمدی کم درآمدترین افراد با پردرآمدترین افراد به عدد 15 برابر رسیده است.
به گزارش خبرگزاری خبر آنلاین، پیش از این تصور می شد با اجرای طرح هایی مانند هدفمندی یارانه ها این فاصله برداشته می شود ولی گزارش های رسمی نشان می دهد طی دو سال گذشته این رقم افزایش داشته است.
از سوی دیگر آمارهای بانک مرکزی تایید می کند طی سال های 84 تا 90 میزان کسری بودجه خانوار سه برابر شده است. همچنین حجم کسری بودجه خانوارهای ایرانی در میان خانوارهای شهری به حدود سیصد هزار تومان و در میان خانوارهای روستایی به حدود هفتصد هزار تومان در سال رسید‌.
کسری بودجه خانواردر روستاها طی سال گذشته معادل ۶۹۰ هزار و ۶۳۱ تومان اعلام شده است که حداقل دستمزد ماهانه کارگران در کشور بر اساس قوانین مصوب برای سال جاری ۴۸۷ هزار و ۱۲۵ تومان است‌. به این ترتیب میزان کسری بودجه خانوار ایرانی ساکن روستا ۱٫۴ برابر حداقل دستمزد در ایران است‌.

نماگرهای بانک مرکزی نشان می دهد همچنان توزیع امکانات در شهرهای بزرگ و بیشتر به سمت خانواده های با درآمد بالاتر است. به طور مثال آمارهای رسمی تایید می کند در فرودین ماه به عنوان پرسفرترین ماه سال تنها 2 میلیون و 600 ایرانی توان مالی برای استفاده از خدمات مسافرت هوایی را داشته اند. تنها 621 هزار سرپرست خانوار در این مدت توان کافی برای تامین هزینه های مسافرت های خارجی و هوایی را داشته اند. همین تعداد سرپرست خانوار به طور متوسط درآمدی 15 برابر خانواده های طبقه متوسط دارند. تعداد خانواره های ایرانی 21 میلیون نفر اعلام شده است.

بررسی های دیگر نشان می دهد میزان دسترسی خانواده های ایرانی به امکانات رفاهی نیز به شدت کاهش یافته است. به طوری که سهم تفریح، سرگرمی و سفر در سبد هزینه های خانوار به عدد 2 درصد رسیده است. این رقم سال گذشته 2.5 درصد بود.

تمام این بررسی ها نشان می دهد اجرای طرح های عدالت محور حداقل طی دو سال گذشته با شکست مواجه بوده  است. این درحالی است که دولت ماهیانه 3 هزار و 400 میلیارد تومان برای رسیدن به هدف عدالت هزینه کرده است.

  3939

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 334760

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • کم درامد IR ۰۷:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
    55 1
    با اجرای هدفمندی یارانه و سوء مدیریت و وضع تحریم ها خانواده من درامدش کمتر شد خودم شغل نصف و نیمه ام را از دست دادم و با مدیریت نادرست شهرداری هیچ امکاناتی به محل ما اضافه نشد که هیچ به دلیل تخریب های اتوبان امام علی همان 2 تا نصفی محیط فرهنگی هم از بین رفت حالا پدر من مانده و 2 دانشجوی بی کار که نه جایی و نه پولی برای تفریح دارند
  • بی نام A1 ۰۷:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
    68 0
    نویسنده در کنار این مطالب یادش رفت بنویسه که نتیجه این فقیرتر شدنها باعث شرمندگی بسیاری از پدر و مادرها در مقابل فرزندانشون شده است.
  • پرند A1 ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
    78 1
    این آمار عجیبه واقعا؟ما خودمون 5 ساله وضعیتمون هر روز داره از روز قبل بدتر میشه
    • بی نام A1 ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
      50 0
      خوب معلومه وقتی همه چی گرون می شه پولدارها پولدارتر و فقرا فقیر تر می شن چون پول دست پپولداراس و قراهم بایستی بیشتر بدوئن
  • حرف حساب A1 ۰۴:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۷
    16 0
    شما به تیتر نگاه کنید:نوشته(یک آمار عجیب: فقرا هر روز فقیرتر می شوند)این کجاش عجیب هست. بهتره بنویسید یک واقعیت تلخ،واقعیتی که خودتان هم از آن خبر دارید و چشمهایتان رابسته و گوشهایتان را گرفته اید.
  • بی نام A1 ۰۴:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۵
    0 0
    سلام..فقرتوجامعه خیلی خوبه.چراکه ازدواج کم میشه.طلاق زیادمیشه.جرم جنایت افزایش پیدامیکنه.شکایت وشکایت بازی افزایش پیدامیکنه.این وسط به نفع دولته چراکه گلی پول تمروغیره ازمردم دریافت میکنه..