سئوال های هاشمی رفسنجانی از کوفی عنان

کوفی عنان که به دیدار هاشمی رفسنجانی رفته بود در برابر پرسش های رئیس مجمع تشخیص مصلحت قرار گرفت.

به گزارش خبرآنلاین، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام جهان عاری از خشونت را یک اصل انسانی خواند و گفت: از شخصیت های متنفذ و قابل احترام برای ملل مختلف همین انتظار می رود که از ظرفیت های شخصیتی خود برای کم کردن خشونت بین انسانها استفاده کنند.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی صبح امروز (دوشنبه) در دیدار کوفی عنان، یاد مؤسس بنیاد متنفذین یعنی نلسون ماندلا را گرامی داشت و افزود: تلاش برای نهادینه کردن صلح در جهانی که شاهد جنگ های منطقه‌ای در آن هستیم، کاری پسندیده و مورد احترام است.

وی با یادآوری آیه 32 سوره مائده که مربوط به زمان حضرت آدم و فرزندان بنی اسرائیل است، گفت: تلاش برای نجات انسانها از ظلم و جنایت، در ادیان آسمانی بخصوص اسلام چنان اهمیت دارد که می‌گوید هرکس، کسی را بی‌گناه در زمین بکُشد انگار همه مردم را کشته و هرکس کسی را از مرگ نجات دهد، انگار تمام مردم دنیا را زنده نگه داشته است.

هاشمی رفسنجانی با اشاره به اتفاقات خونین در نقاط مختلف جهان بویژه در منطقه خاورمیانه، افزود: نقش استبداد و استعمار در این اتفاقات برجسته است که اول با ظلم، انسانها را به ستوه در می آورند و سپس با فریب کاری آنها را به جان هم می اندازند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام خلق گروه‌های تروریستی در جهان را کار قدرت های استکباری دانست و گفت: آتشی را که این قدرت‌ها روشن کرده‌اند، روزی دامن خودشان را هم می‌گیرد که می بینیم در بسیاری از کشورها گرفته است.

کوفی عنان نیز با ستایش از نقش و جمهوری اسلامی برای برقراری آرامش بویژه در منطقه تصریح کرد: ایران سرمایه‌ای ارزشمند برای ثبات صلح در منطقه است و هرکس بخواهد آن را ندیده بگیرد، به اهداف خود نمی‌رسد.

رئیس بنیاد متنفذین در پاسخ به پرسش رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام که چرا تلاش های صلح جویانه خود را در سوریه متوقف کرده‌اید؟ گفت: واقعیت این است که کارهای سازمان ملل ناموفق بود و بسیاری از کشورها روی کاغذ تعهداتی را می دادند که در عمل فراموش می‌کردند.

رئیس سابق سازمان ملل در پاسخ به پرسش دیگری درخصوص اوضاع آشفته بعضی از مناطق قاره آفریقا نیز تاکید کرد: تلاش می‌کنیم که مردم آفریقا، بیش از این قربانی خشونت‌ها قومی و فرقه‌ای نشوند.

آقایان مارتی آهتی ساری و ارنستو زدیلو، رؤسای جمهور پیش فنلاند و مکزیک هم در این دیدار با تاکید بر جایگاه ایران در جهان، به بیان دیدگاه‌های خویش درخصوص مسایل مختلف پرداختند.

/2727

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 335149

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سوداگر IR ۰۴:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۸
    10 4
    زنده باد روحاني پاينده باد هاشمي. احمدي نژاد براي اولين بار متشكريم ازت باعث شدي قدر هاشمي را بيشتر بدانيم.
  • محمد ج A1 ۰۵:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۸
    7 1
    می نویسم ولی منتشر نمی شود. رفسنجانی در آستانه 80 سالگی ، بعد از تلاش ناکام برای حذفش از ایران ، سالهاست حرف دل مردم را می زند هرچند اقتصادش در دوران سازندگی بدترین فشارها را بر زندگی مردم تحمیل کرد .
  • على IR ۰۶:۲۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۸
    9 3
    اى كاش آقاى هاشمى بيشتر در مديريت كشور مشاركت ميكردند ، ميدونم كه الان يه سرى كامنت منفى ميگيرم ولى قبول كنيد كه سابقه و تجربه و ارتباطات داخلى و بين المللى ايشان بسيار بدرد كشور ميخوره ...
  • ناصر ویسی IR ۰۶:۲۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۸
    22 6
    با سلام آقای هاشمی نیاز به معرفی ندارند ... خدماتی که وی به کشور نمودند اونم بعد از جنگ ویران کننده با اون وضع اسفبار از قبیل ویرانی بیشتر شهرها و کارخانجات بر هیچکس پوشیده نیست .... ای کاش بعد از ریاست خاتمی در سال 84 هاشمی مجددا رییس جمهور می شدند و این همه عقب گرد نمی کردیم و از تجارب ارزشمند وی نهایت استفاده را می بردیم ...افسوس و صد افسوس فقط به یک مثال توجه فرمایید کشورهای مالزی و سنگاپور تایلند وعربستان با اون همه دارییش با ایران استارت پیشرفت را زدند در سال 74 حالا اونا کجایند و ما کجا؟؟؟؟؟؟؟