فارس نوشت:

پس از آغاز دوره مدیریت جدید بیمه مرکزی، موج تغییر مدیران در این مجموعه آغاز شده و پس از گذشت ۵ ماه هنوز هم ادامه دارد.  بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران در دوره جدید فعالیت خود و پس از استقرار دولت یازدهم فعالیت خود را با رویکرد جدیدی آغاز کرد.

آقای رئیس کل هم که شایسته‌سالاری و پایبندی به اصول حرفه‌ای را نیاز اصلی مدیریت بیمه‌ای کشور می‌دانست در اولین اظهارات خود اعلام کرد: «تنها افراد خبره و متخصص می‌توانند در توسعه صنعت بیمه نقش‌آفرینی کنند.»

محمدابراهیم امین که خود از مدیران باسابقه صنعت بیمه‌ به حساب می‌آید، در مراسم معارفه یکی از مدیرانش در این باره اظهار داشت: «همه تغییرات و جابه‌جایی‌ها در حوزه منابع انسانی برای حاکم کردن شایسته‌سالاری است، زیرا می‌خواهیم امر بیمه‌گری را در جایگاه واقعی خود قرار دهیم.»

چنین نگاه و رویکردی البته قابل تحسین است زیرا بر هیچ‌کس پوشیده نیست که بدنه صنعت بیمه و شرکت‌های بیمه از کمبود نیروی انسانی متخصص رنج می‌برد، بنابراین ضرورت به کارگیری افراد متخصص در بیمه مرکزی و شرکت‌های بیمه به خوبی احساس می‌شود.

اما اندک زمانی نگذشت که موج تغییرات گسترده مدیران در بدنه بیمه مرکزی آغاز شد که البته به زعم فعالان بیمه‌ای برخی از آنها ضروری بود، اما این تغییرات به تدریج  ادامه‌دار شد.

ابتدا با آمدن حبیب میرزایی به معاونت نظارت و محمود امرالهی به معاونت توسعه مدیریت و منابع، تغییر در هیأت عامل بیمه مرکزی آغاز شد و بعد از آن نوبت به مدیران کل این مجموعه رسید. 

با تصمیم امین، مدیران کل فنی، ارزیابی عملکرد، نظارت مالی، نظارت فنی، نظارت بر دفاتر بیمه‌ای، ایمنی و پیشگیری، پشتیبانی، مالی و روابط عمومی بیمه مرکزی تغییر کردند.

اما تغییرات به اینجا ختم نشد و برای نمونه مدیرکل ارزیابی عملکرد که با حکم امین منصوب شده بود هم کنار گذاشته شد یا یکی از مدیران کل که فرد باسابقه بیمه‌ای بود، برکنار و فرد دیگری که سابقه بیمه‌ای چندانی نداشت جایگزین او شد.

این وضعیت ادامه یافت تا اینکه محمود امرالهی که عضو هیئت عامل بیمه مرکزی و معاون توسعه مدیریت و منابع بود، با حکم وزیر اقتصاد، مدیرعامل شرکت دولتی بیمه ایران شد، انتصابی که بحث‌های مطرح درباره آن حاکی از برخی حواشی و فشارها در محافل تصمیم‌گیری است.

در این شرایط، ریاحی‌فر  هم که در بیمه مرکزی مدیرکل نظارت فنی بود به عضویت هیئت مدیره شرکت بیمه ایران درآمد، ضمن اینکه با رفتن امرالهی به بیمه ایران، حسنی عقدا که تنها 4 ماه از انتصابش به عنوان مدیرکل دفتر فنی بیمه مرکزی نمی‌گذرد جایگزین امرالهی در هیئت عامل بیمه مرکزی شد.

همچنین این هفته 2 فرد جدید در پست مدیرکل نظارت فنی و مدیرکل دفتر فنی جایگزین ریاحی‌فر و حسنی عقدا شدند و حالا اداره کل دفتر بازرسی ،ارزیابی عملکرد بدون مدیر است و این یعنی تغییرات مدیریتی همچنان ادامه خواهد یافت.

اما فارغ از اینکه تا چه حد این انتصابات و تغییرات منابع انسانی در راستای شعارهای داده شده و بر مبنای شایسته‌سالاری بوده است، میزان تغییرات در این مدت کوتاه  5 ماهه بیش از انتظارها است و قطعاً در روند کار و انجام فعالیت‌ها اثر منفی خواهد گذاشت.

ضمن اینکه بیمه مرکزی به عنوان مرجع ناظر صنعت بیمه کشور که وظیفه تأیید صلاحیت مدیران عامل و مدیران فنی شرکت‌های بیمه را به عهده دارد، باید خود در این زمینه الگو باشد.

در هر حال امید می‌رود ثبات مدیریتی هر چه سریعتر در نهاد نظارتی بیمه کشور برقرار شده و همان‌طور که رئیس کل بیمه مرکزی عنوان کرد: «ما هیچ فردی را منصوب نکرده و نخواهیم کرد، که تجربه، دانش و مهارت کافی نداشته باشد و هر کس فاقد این ویژگی‌ها است، استفاده از او برای ما ممکن نیست.»، شاهد ثمرات مثبت فعالیت مدیران جدید و شایسته باشیم.

3535

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 335217

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۸
    0 0
    باید هم مدیران زمان احمدی نژاد عوض شوند چه گلی بر سر مردم طی این هشت سال زدند