۰ نفر
۱۱ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۵:۵۴

7 قرن پس از شعر معروف سعدی، «سه کس را شنیدم که غیبت رواست»، تحقیقی جدید نشان می‌دهد که غیبت کردن می‌تواند با تشویق افراد به همکاری، تاثیر مثبتی روی جامعه داشته باشد.

مجید جویا: تحقیق تازه‌ای نشان می‌دهد که غیبت می‌تواند با جلوگیری از رفتارهای قلدر منشانه و تشویق به همکاری برای جامعه مفید باشد.

گروهی از پژوهشگران، برخلاف باور رایج که غیبت کردن و محرومیت اجتماعی کارهای غیر اخلاقی هستند که باید از آنها اجتناب کرد، ادعا می‌کنند که به اشتراک گذاشتن "اطلاعات آبروبر" می‌تواند اثر مثبتی بر روی جامعه داشته باشد.

طبق این تحقیق که در نشریه سایکولوژی ساینس منتشر شده، غیبت می‌تواند به نجات گروه‌های اجتماعی از خطر قلدر منشی، تشویق به همکاری و ممانعت از این که آدم‌های خوب بخواهند از کوره دربروند کمک کند.

دکتر متیو فینبرگ از پژوهشگران دانشگاه استنفورد می‌گوید: «گروه‌هایی که به اعضایشان اجازه شایعه پراکنی می‌دهند، بهتر از گروه‌هایی که اعضایشان را از غیبت و حرف زدن در مورد شایعات باز می‌دارند، همکاری و بازداری از خودخواهی را تقویت می‌کنند. و گروه‌هایی که بتوانند راجع به شایعات صحبت کنند و مانع از ورود افراد غیر قابل اعتماد به گروه می‌شوند، عملکرد بهتری دارند. به رغم که هر دو این رفتارها میَ‌توانند مورد سوء استفاده واقع شوند، اما داده‌های ما نشان می‌دهد که آنها خدمت بزرگی به گروه و جامعه می‌کنند».

این گروه، 216 داوطلب را به چند گروه تقسیم کردند و از آنها خواستند تا بازی‌ای را انجام دهند که در آن باید تصمیم‌های مالی بگیرند که به گروهشان سود می‌رساند.

قبل از رفتن از هر مرحله به مرحله بعدی و هم گروه شدن با یک گروه جدید، شرکت کنندگان می‌توانستند در مورد اعضای گروه قبلی خود غیبت کنند.

سپس اعضای گروه بعدی می‌توانستند این اطلاعات را برای منزوی کردن یک شرکت کننده مظنون استفاده کنند تا خود را با آنها که تصور می‌کردند شرکای خوبی خواهند بود هم‌پیمان کنند.

به این ترتیب و به کمک غیبت می‌توان افرادی را که رفتارهای خودخواهانه دارند، از فعالیت‌های اجتماعی اخراج کرد. این کار به کل گروه سود می‌رساند، چون اعضای خودخواه‌تر دیگر نمی‌توانند از اعضای دیگر گروه برای رسیدن به منافع شخصی خود سوء استفاده کنند.

دکتر راب ویلر، استاد جامعه شناسی دانشگاه استنفورد می‌گوید: «با حذف نخاله‌ها، افراد با روحیه مشارکتی‌تر راحت‌تر می‌توانند بدون ترس از مورد سو استفاده واقع شدن، در فعالیت‌های اجتماعی سرمایه گذاری کنند». 

در این آزمایش‌ها، وقتی همه دیدند که افراد خودخواه با انزوا مواجه می‌شوند، رفتارهای خود را اصلاح کردند و در گروه‌های بعدی رفتاری همکارانه‌تر از خود نشان دادند.

در مقابل، در گروه‌های نانشاس مانند خیلی از گروه‌های اجتماعی اینترنتی، عدم مسئولیت و پاسخگویی موجب تقویت رفتارهای ضد اجتماعی می‌شوند.

دکتر ویلر می‌گوید: «آنهایی که رفتار خود را اصلاح نمی‌کنند، و به رغم خطر غیبت و طرد از جامعه کماکان رفتار خودخواهانه دارند، عموما هدف آن دسته از اعضای گروه که از آنها آسیب دیده بودند قرار می‌گرفتند، تا به اعضای آینده گروه در مورد رفتار غیر قابل اعتماد آنها هشدار دهند. این گروه‌های آینده سپس می‌توانستند افراد خودخواه دیگر را نیز شناسایی و حذف کنند، و مطمئن شوند که دیگر مورد سوء استفاده قرار نمی‌گیرند».

وی افزود: «به رغم بار معنایی منفی، ترکیب غیبت و طرد افراد ناخوشایند از اجتماع، اثر بسیار مثبتی بر سطح همکاری در گروه‌ها دارد. من فکر می‌کنم که این یکی از مکانیزم‌هایی است که افراد را به راست‌گویی و راست کرداری وا می‌دارد، و می‌تواند توضیح دهد که چرا در گروه‌هایی که اعضا کاملا ناشناس هستند، رفتارهای مثبت دیده نمی‌شوند»

53271

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 335764

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 23
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حسین IR ۱۷:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۱
    32 46
    واقعا واستون متاسفم، مگه قراره هر چی اونا نیگن ما هم بپذیریم
    • بی نام A1 ۰۶:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
      12 7
      این یه تحقیقه شما برو تحقیق کن خلافش رو ثابت مثلا بگو غیبت کردن دو سال عمر انسان رو کم می کنه کسی جلوتو نگرفته.ولی اینکه بشینی بگی همینیی که هست نمیشه
    • بی نام EU ۰۷:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
      12 5
      الغیبت اشد من الزنا
    • ناشناس IR ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
      7 6
      پيامبر صلى الله عليه و آله: أَتَدرونَ مَا الغيبَةُ؟ قالوا: اَللّه وَرَسولُهُ أَعلَمُ، قالَ: ذِكرُكَ أَخاكَ بِما يَكرَهُ قيلَ: أَرَأَيتَ إِن كانَ فى أَخى ما أَقولُ؟ قالَ: إِن كانَ فيهِ ما تَقولُ فَقَدِ اغتَبتُهُ وَإِن لَم يَكُن فيهِ ما تَقولُ فَقَد بَهَتَّهُ؛ آيا مى دانيد غيبت چيست؟ عرض كردند: خدا و پيامبر او بهتر مى دانند. فرمودند: اين كه از برادرت چيزى بگويى كه دوست ندارد. عرض شد: اگر آنچه مى گويم در برادرم بود چه؟ فرمودند: اگر آنچه مى گويى در او باشد، غيبتش كرده اى و اگر آنچه مى گويى در او نباشد، به او تهمت زده اى. (الترغيب و الترهيب، ج3، ص515، ح31)
    • احسان A1 ۰۶:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۳
      4 3
      من به تجربه این موضوع رو داشتم. یه نفر قلدر، خودخواه و زوگو باید دیگر اعضای گروه در موردش با هم صحبت کنن و اون شخص رو منزوی کنن. خیلیم عالی، خیلیم خوب.
  • بی نام IR ۱۸:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۱
    45 2
    مشورت کردن درست با دیگران راجع به این که با کیا فعالیت اقتصادی انجام بدیم به نظرم با غیبت کردن پشت سر دیگران فرق داره
  • بی نام IR ۱۸:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۱
    6 0
    غیبت کرد موجب از بین بردن حس اعتماد بین غیبت کننده و غیبت شنونده هم میشه! کسی که غیبت میشنوه به این فکر میکنه که این کسی غیبت اونو میکنه! این تازه بجز قسمت سوم ماجرا ست که غیبت شونده هست و آبرو اون رفته الکی که گناه کبیره نشده
  • مهدي A1 ۱۹:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۱
    14 4
    به اين مى گن توجيه وسيله توسط هدف !!!! خوب ديگه از جامعه سرمايه دارى بيشتر از اين انتظار نيست جايي كه هدف يعنى به دست اوردن سرمايه هر نوع وسيله اى را تو جيه مى كنه . خبر انلاين عزيز لطفاً شما هم با اوردن رفرانس هاى قلمبه ودهن پر كن مثل دانشگاه استنفورد در جهت مستدل بودن اين خزعبلات بر نياييد ارزش هاى انسانى هميشه ارزش هستن هرجا وهرزمان چيزى كه اين روزها در كشور ما كمرنگ شده لطفاً شما كمرنگ ترش نكنيد
    • سحر A1 ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۵
      2 0
      عالی بود مهدی جان عالی
  • بی نام IR ۱۹:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۱
    4 5
    هیچ چیزی نیست که مطلقا خوب یا بد باشه. خیلی وقتها به جای جنگیدن و تخریب کردن و لجاجت میشه کاری کرد که رفتارهای اجتماعی اصلاح بشه. ما آدمهایی هستیم که حرف زدن و غیبت کردن توی وجودمونه. خوبه گاهی از نگاه دیگه متوجه رفتارهای غلطمون بشیم.
  • ناشناس IR ۱۹:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۱
    11 0
    اینا هر روز یه چیزی میگن.توجه نکنین. تو قرآن میگه برای شراب فوایدی هست اما مضراتش بیشتره.شاید غیبت هم فوایدی داشته باشه ولی مضراتش(غیر از چند مورد محدود) خیلی بیشتره
  • بی نام IR ۲۰:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۱
    11 4
    اتوبوس سوار شدن برام عذابه همیشه چند تا پیرمرد نشسته اند که یکیشون کیسه هویج دستشه یکی دیگه گونی برنج اما وقتی حرف می زند تو خیال خودشون کیسنجر و نوام چامسکی اند
  • حسین فکری IR ۲۱:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۱
    10 1
    خبراتون رو خودتون هم میخونید ؟ الان کسی هست که بهتون بگه غبیت ینی چی ؟ ترجمش به اینگیلیسی چی میشه ؟
  • آرش A1 ۲۲:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۱
    4 12
    !!!!!!! من پیشرفت علمی غرب رو نادیده نمیگیرم(هرچند این پیشرفت ها هم زیربناش دزدی کتاب های اسلامی و به نام خود کردنشون بود مثل جناب آقای دزد نیوتن) یه روز میگن هویج واسه چشم خوبه، یه روز دیگه میگن نه خوب نیست!!!! جدیدا هم میگن آب با قرص ها نخورید بهتر، جالب اینه تا چند سال پیش می گفتن باید بخورید!!! بابا جامعه شناس برو یه فکری واسه جامعت بکن اگه تو جامعه شناس غربی این نظر رو نمیدادی جای تعجب بود!
    • بی نام A1 ۱۸:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
      8 1
      اگر اسم بهره بردن از نتایج تلاش علمی انسان های دیگر دزدی باشه می تونید تصور کنید اگر این کار صورت نمی گرفت بشریت کجا بود و تازه در این صورت قاعدتا جنابعالی نباید پشت کامپیوتر غربی ها بنشینی و با اینترنت ابداعی آنها خبر بخوانی و کامنت بگذاری برادر!
  • بی نام A1 ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
    9 2
    lین محققین در خصوص کارکردهای مثبت احتمالی این پدیده یک سری فرضیه ارائه نموده اند و فرضیات آنها تائید شده است. همین! این لزوما" به معنای خوب بودن این پدیده نیست بلکه جنبه هائی از این پدیده را روشن می کند که تاکنون کمتر مورد توجه قرار گرفته بودند. بنابراین، نشان دادن احساسات نسبت به نتایج یک تحقیق علمی که مطمئنا" محدود به زمینه آن بوده است عاقلانه به نظر نمی رسد. لطفا" خویشتن دار باشید مرز بین تعصب و تفکر بسیار باریک است.
  • محمد A1 ۱۹:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
    2 1
    بنظر میرسه اون تحقیقی که انجام شده به اون معنای غیبتی که تو جامعه ماست و بردن آبروی دیگران هست نمی باشد و اینها تحقیق و نظریات علوم انسانیه و مثل بسیاری از نطریات قطعی نبوده و جامعیت نداشته و خیلی جای خطا دارد....... و موارد فرهنگی مختص فرهنگ همان جوامع است و در جوامع مختلف متناسب با فرهنگ همان جا متفاوت و متغیر می باشد.
  • بی نام A1 ۲۱:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
    5 3
    غربه ديگه جامعه شناسي شون هم مثل فرهنگشون الكى واب دوغ خياريه بنيان وريشه نداره اين تمدن وفرهنگ مشرق زمينه كه پايبند اخلاقيات است وبراى موفق شدن همه چيز را زير پا له نمى كندمثلاً يك خواننده موفق از نظر يك غربي كسيه كه البومش بيشتر فروش كرده در غرب چه البومى بيشتر فروش مى كنه ؟ .... اره عزيزم اينه معنى هنر در غرب. اگه امروز ضدارزشهايي مثل دروغ غيبت تهمت.... در كشور ما هم نهادينه شده توجه سطحى جهت تقليد وبدست اوردن مدرنيته غرب بدون توجه به ارزشهاى خودمان است در واقع نتيجه خودباختگى وخودزنى فرهنگى
  • عباس یوسفی A1 ۱۷:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۳
    2 1
    این تحقیقی که انجام شده فقط بصورت محدود رفتار فرد را در گروه مورد توجه قرارداده و معلومه که برای انتخاب افراد خوب باید از رفتار گذشتشون در گروه قبلی اطلاع کسب کرد بنابر این احتمالاً همش غیبت نبوده و تعریف از دیگر افراد گروه هم بوده است. ولی غیبت در جامعه معمولاً خیلی جنبه وسیع تری پیدا می کند فرد غیبت کننده معمولاً به هیچ کس رحم نمی کند و همیشه دنبال عیب جویی از همه افراد است بنابراین فقط جنبه بد افراد را بزرگ می کنند و به همه نشان می دهند که این اصلاً مثبت و رو به جلو نیست.
  • بی نام A1 ۱۸:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۳
    2 1
    من شخصا" معتقدم که بخشی از مباحث و منشها و پند و اندرزهایی که از گذشته به ما رسیده و بعضا" مطرح میشود ، صحیح نیست و تدابیر حذفشان را باید پیگیر بود. مثلا" خواهی نشوی رسوا هم رنگ جماعت شو. یا "تو نیکی کن و در دجله انداز ...." یا امثال آن. در واقع این امثال بازدارنده بهبودی و توسعه و نواوری اند. اگر همه و همزمان رویه نادرستی را ادامه دهند و صرفا" برای ابقا ی خود یک رویه موجود را تکرار کنند آیا باید ساکت نشست و نگاه کرد؟ در کل پیشرفتهای غرب را به نظرم باید به دلیل هنجار شکنیهایشان و وجود و بهره برداری گسترده از نظرات فلاسفه شان دانست.
  • بی نام A1 ۰۵:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۵
    0 2
    حالا چرا حرفاي خاله زنكي رو غيبت ترجمه كرديد مشكلي داريد؟
    • كمند IR ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
      1 0
      اره من خيلى با حرف هاى خاله زنكى مشكل دارم جه غيبت باشه جه نباشه!
  • بی نام A1 ۰۷:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۵
    4 0
    جمله زیبایی هست میگه:عیب ها را تدبیر کنیم نه تعریف ... به نظرم آن چیزی که در جامعه ما دیده می شود متفاوت با این تحقیق است اینکه پشت سر کسی عیبش را بزرگ کنیم و جلوی خودش با دروغ و دورویی رفتاری متفاوت پیش بگیریم نه تنها باعث اصلاح ما و آن شخص نمی شود بلکه مسلما به دنبالش جامعه ای ریاکار و ناسالم ایجاد خواهد کرد.