نقدها و توصیه‌های متفاوت آیت‌الله جوادی آملی/ حوزه‌ها خالی است

پانزدهمین همایش کتاب سال حوزه با تجلیل از مجاهدت‌های علمی آیت‌الله جوادی آملی و معرفی برگزیدگان و رونمایی از سند علمی وضعیت‌شناسی کتاب حوزه به کار خود پایان داد.

آیت‌الله جوادی آملی در اختتامیه پانزدهمین همایش کتاب سال حوزه با بیان اینکه تا نقشه جامع علمی جهانی تدوین نشود، طولی نمی‌کشد که هر کتاب و مقاله‌ای به صورت بافت فرسوده در می‌آید، از پژوهشگران حوزوی خواست که به داشته‌های علمی خود اکتفا نکنند و جهانی بی‌اندیشند.

وی در ادامه ویژگی‌های قرآن کریم را در دو عنصر محتوای وزین و قابل فهم بودن مورد تبیین قرار داد و افزود: قرآن سنگین است، اما آسان هم هست، سنگین و آسان بودن قرآن دو ویژگی رسمی آن به شمار می‌رود که قرآن دلپذیر، فطرت‌پذیر، قابل فهم و قابل عمل است.

وی ادامه داد: هر کتابی که انسان می‌نویسد از نظر برهان باید متقن باشد، چراکه ثقلین الگوی ما هستند و نوشته‌های ما نیز باید قول ثقیل باشد؛ بنابراین اگر دیدید حرف بی‌برهان است و حرفی که اگر به صورت کتاب در آید یک بار مصرف است، دست به قلم نبرید.

آیت‌الله جوادی آملی با بیان اینکه فعل پذیری و فطرت پذیری تأسی به قرآن کریم در تألیف است، گفت: مهم‌ترین مطالب قرآن حکمت است، انسان باید کتابی بنویسد که میزان باشد و بتوان خوب و بد، خیر و شر، حسن و قوی، محمود و مضمون را با آن ارزیابی کرد. کتابی که ترازو نیست و خود محتاج ترازوی دیگر است شایسته حوزه‌های علمیه نیست، دیر دست به قلم ببرید اما خوب بنویسید.

استاد خارج فقه حوزه علمیه قم در بخش دیگری از سخنان خود افزود: اگر کسی مسلط شد و توانست رسائل و کفایه و سطح اسفار را به خوبی تدریس کند تازه ابتدای درس خواندن است، مبادا تنها به تدریس اکتفا کنیم که اینها کف سواد است و آن کسی که نه استاد دارد و نه شاگرد جزو نوابغ است، کسی که بدون استاد، استاد کل شد ابن سینا بود و کسی که با داشتن این همه تألیفات شاگرد ندارد هم ابن سینا است.

وی افزود: در کنگره شیخ انصاری گفتم ما باید هشت آقا ضیاء، هشت نائینی، هشت شیخ انصاری و هشت علامه طباطبایی در هر عصری داشته باشیم اما حوزه‌ها خالی است، مبادا کسی در اثر قدرت تألیف و نشر، کتابی با تاریخ مصرف یکساله بنویسد که کمتر از این اتلاف عمر است.

مفسر برجسته قرآن با بیان اینکه اول جهل روزی است که فرد بگوید فارغ‌التحصیل شدم، افزود: حوزه‌های علمیه به ویژه حوزه علمیه قم که به برکت انقلاب اسلامی رشد کرده است باید فرهیختگانی را پرورش دهد که در هر عصری وجهه فقهی نظری آقای نائینی را داشته باشد و از اینجا علم به نقاط مختلف جهان ارائه شود.

 

بنابراین گزارش، «فضائل امیرالمؤمنین علی بن ابی‌طالب‌(ع)» تألیف سیدعبدالعزیز طباطبایی، «کتاب الأربعین» نگاشته شده از سوی مکتبه العلامه المجلسی و «اصل عدم مداخله در اسلام و حقوق بین‌الملل» نوشته سیدمصطفی میرمحمدی عزیزی از آثار برگزیده این همایش بودند که تقدیر شدند.

«بررسی فقهی حقوقی مسؤولیت مدنی ناشی از تصمیمات قضایی» نوشته محمد صالحی مازندرانی، «نگرش‌های فلسفی سیاسی در آرای صدرالمتألهین» اثر شریف لک‌زایی، «جهان‌های اجتماعی» به قلم حمید پارسانیا و «جایگاه خانواده و جنسیت در نظام تربیتی رسمی» اثر محمدرضا زیبایی نژاد نیز در پانزدهمین کتاب سال حوزه برگزیده شناخته شدند.

کتاب‌های بازار سرمایه اسلامی اثر سیدعباس موسویان، حدوث جسمانی نفس به قلم ابوالحسن غفاری، المدنیات (جلد 4 و 5) تألیف حسین واثقی و شناخت وهابیت به قلم نجم الدین طبسی نیز به عنوان آثار برگزیده این همایش معرفی و تقدیر شدند.

همچنین در آئین پایانی این همایش همچنین از سند علمی وضعیت‌شناسی کتاب حوزه به دست آیت‌الله جوادی آملی رونمایی شد. معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه بررسی هشت دوره آثار علمی ارائه شده به همایش کتاب سال حوزه را در دستور کار خود قرار داده است که به سند وضعیت شناسی کتاب سال حوزه به عنوان نخستین گام در تحقق این هدف منتهی شده است. 

6060

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 335789

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۱
    7 20
    ایت الله العظمی جوادی املی همیشه زیبا سخن می گویند،سخنانشان در مورد ابن سینا بسیار جالب بود.