پنجاه و هشتمین نشست خبری سخنگوی دستگاه قضا، پر بود از سئوال درباره پرونده اشخاص مشهور، پرونده هایی که به قولی، سیاسی شده اند و افکار عمومی به دنبال سرنوشت آنهاست.

امید سلیمی بنی: غلامحسین محسنی اژه ای در پاسخ به یکی از سئوالات جالب توجه برای افکار عمومی اعلام کرد در شرایط حصر، تغییری حاصل نشده است و تغییر در مکان نگهداری یکی از اشخاص تحت حصر، در ماه های گذشته بارها اتفاق افتاده و به معنی تغییر در شرایط حصر نیست. 

دادستان کل کشور در پاسخ به خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران، درباره بازگشت مهدی کروبی، از نامزدهای انتخابات سال 88، گفت: "نظام ارفاق فراوانی به برخی از سران فتنه کرده است. در شرایط حصر هم هیچ تغییری رخ نداده و به هیچ وجه هم رفع حصر تا این لحظه نبوده است. تغییر در مزل از اول تا حالا، به خصوص درباره شخصی که سئوال شد (مهدی کروبی) بارها اتفاق افتاده و به معنی امر جدیدی نیست. 

او در بخش دیگری از سخنانش، اعلام کرد در صورتی که در حصر ماندگان، توبه کنند، مشمول رافت اسلامی قرار می گیرند: "در سال 88، فتنه عظیمی رخ داد و ظلم بزرگی به مردم و نظام شد و بسیاری از مردم، طومار امضا کردند و خواستار مجازات مسببان و مباشران این فتنه بودند. هر کسی که مرتکب جرم شد، می تواند توبه و جبران کند و بارها گفته شده که از لحاظ قانون و شرع، نحوه رسیدگی به او، متفاوت خواهد بود. در برخی شرایط، با توبه فرد، مجازات متوقف می شود."

البته اژه ای در پایان توضیحاتش درباره مهدی کروبی این را هم اضافه کرد که: "هر چند باید گفت توبه از نعمتهای الهی است و البته هر کسی موفق به توبه نمی شود. بعضی وقتها، اجل مهلت نمی دهد."

اژه ای در این نشست، به سئوالاتی درباره سرنوشت پرونده اشخاص مشهور نیز پاسخ داد که در جدول زیر می خوانید:

نام رسانه

پرونده

خلاصه پاسخ سخنگو

روزنامه خبر

سعید مرتضوی، دادستان سابق تهران

پرونده های سابق این فرد، به مرحله صدور حکم رسیده و اینکه چرا اجرا نشده، به دلیل اعتراض متهم، در دیوان عالی کشور است، به محض قطعیت حکم، به مرحله اجرا خواهد رفت. همچنین بخش دیگری از پرونده های اتهامی این شخص باز است و دادگاه از او دفاع خواسته و این متهم گفته لایحه دفاعیه می دهد، در صورتی هم که لایحه ارائه نکرد، قاضی، پرونده را می بندد و حکم صادر خواهد شد. همچنین برای این متهم، در موضوع تحقیق و تفحص از سازمان تامین اجتماعی، پرونده جدیدی باز شده است که فعلا به بازپرس مربوطه در مجتمع رسیدگی به جرایم کارکنان دولت ارجاع شده و در مرحله رسیدگی ابتدایی است.

روزنامه خبر

علی مطهری، نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس

دادستان برای اظهارات این متهم، اعلام جرم کرده وپرونده خاتمه نیافته و هنوز باز است. هر چند اختلاف تفسیر در قوانین از جمله آیین نامه داخلی مجلس و اصول قانون اساسی باعث شده استفسار از نهادهایی مانند مجلس و شورای نگهبان صورت بگیرد و در صورتی که اختلافات درباره تفسیر قانون حل شود، پرونده باز هم در مرحله رسیدگی قضایی قرار خواهد گرفت. پرونده هنوز باز است. توهین و فحاشی، از وظایف نمایندگی نیست و قابل تعقیب است و بارها نیز پرونده هایی در این باره تشکیل شده ولی چون در این پرونده، نظرات و تفاسیر، مختلف است، منتظریم به اجماع نظرات نهادهای قانونی برسیم.

روزنامه ایران

بابک زنجانی

این پرونده همچنان باز است، متهم اعلام کرده حاضر است تمام بدهی اش را به وزارت نفت، از طریق واگذاری اموالش در ایران بدهد و ما نیز به وزارت نفت گفته ایم اگر می خواهد، از اموال متهم، برداشت کند. بعد از این مرحله، باید درباره اینکه آیا جرم دیگری مانند تحصیل مال نامشروع، پولشویی، اخلال در نظام اقتصادی و مانند آن صورت گرفته یا نه، تحقیقات وارد مرحله بعدی شود.

خبرگزاری فارس

محکومان پرونده فساد 3 هزار میلیاردی

تا الان هیچ تغییری در وضعیت مجازات این اشخاص صورت نگرفته و احکام اعدامی که شده، همچنان به قوت خود باقی است. البته برخی از این محکومان، درخواست اعاده دادرسی کرده اند که درخواست آنها رد شده است. کسی نیز در این پرونده، عفو نشده است. برخی دیگر از محکومان نیز مشغول تحمل مجازات و پرداخت مجازاتهای مالی و رد مال هستند.

خبر رادیو

محمودرضا خاوری مدیرعامل سابق بانک ملی 

قوه قضاییه کماکان دنبال تحویل گرفتن این شخص است و متاسفیم هنوز او را به ما تحویل نمی دهند. نمی دانم این متهم به کشورهای آمریکای جنوبی سفر کرده یا نه.

ایسنا

محمود احمدی نژاد رئیس جمهور سابق

هنوز پرونده در مرحله رسیدگی مستقیم در دادگاه است و اگر قاضی نیاز بداند، متهم را احضار می کند یا سایر اقداماتی که نیاز است مانند استعلام از مجلس و دولت را انجام می دهد

روزنامه شهروند

احمد شهید، گزارشگر حقوق بشر سازمان ملل متحد در امور ایران

این شخص را به دلیل اینکه بی غرض نیست و گزارشهای غیرموثق خود را بر مبنای اخبار و اطلاعات سازمانهای تروریستی تنظیم می کند به ایران راه نخواهیم داد ولی از حضور گزارشگران و محققان مستقل حقوق بشر در ایران، استقبال می کنیم

 

توضیحات دادستان کل کشور در پاسخ به سایر سئوالات مطرح شده در نشست پنجاه و هشتم؛

نام رسانه

سوال

پاسخ

روزنامه ایران

جلوگیری از مفاسد اقتصادی

قوه قضاییه همچنان پیگیر مفاسد اقتصادی است، ولی از دولت درخواست می کنیم گلوگاه های فساد در نظام اقتصادی را شناسایی و ببندد. همچنین اصلاح قوانین نظارتی در گمرک را از دولت درخواست می کنیم. از بانک مرکزی نیز می خواهیم به صورت آنلاین به فعالیت های پولی و بانکی، نظارت کند تا مشکلی مانند پرونده های مفاسد اقتصادی به وجود نیاید.

شبکه خبر حزب الله

پرونده تحقیق و تفحص از تامین اجتماعی

این پرونده به بازپرس ارجاع شده و در مرحله رسیدگی ابتدایی است

خبرگزاری مهر

ورود دادستان به ماجرای کشته شدن دو نفر در صف دریافت سبد کالا

دادستان وارد نشده است، ولی امیدواریم دولت تدبیر خوبی در اینباره کند تا وضعیت توزیع این اقلام، عوض شود. چون به نظر می رسد این وضعیت با عزت مردم جور در نمی اید. شایسته نیست مردم در صف معطل دریافت سبد کالا شوند.

شبکه خبر

فعالیت برخی از شرکتهای هرمی تحت عناوین دیگر

سیستم اطلاعاتی و نیروی انتظامی و قوه قضاییه به شدت با هر نوع فعالیت هرمی برخورد می کنند و از مردم می خواهیم در صورتی که گزارشی در این باره دارند، اطلاع دهند، چون بدون حضور شاکی خصوصی نیز، فعالیت این شرکتها ، مجرمانه است 

خبرگزاری تسنیم

مبارزه وزارت اطلاعات و سپاه به جریانات تکفیری در کشور

برخی از افراد در ارتباط با جریانات جنایتکار تکفیری بازداشت شده اند و برخی رفع سوءظن شده و آزاد شده اند و برخی نیز با به اندازه هر اقدامی انجام داده بودند، تحت تعقیب قرار گرفتند. این جریانات تروریست و جنایتکارند و در کشورهای همسایه، به قتل و کشتار مشغولند و در ایران، مردم و نظام اجازه این فعالیتها را به این جریانات نخواهند داد.

خبرگزاری ایسنا

ورود دادستان به ماجرای 6 مرگ و یک مورد کوری به دلیل تزریق پنی سیلین چینی

تاکنون چیزی از وزارت مربوطه به قوه قضاییه ارجاع نشده است.

خبرگزاری ایکنا

همکاری دستگاه قضایی با دولت در تدوین منشور حقوق شهروندی

حق الناس از مسایل مورد علاقه دستگاه قضایی است و حقوق شهروندی نیز جزء حق الناس است. متاسفانه در بخشی از مقاطع با این موضوع، برخورد سیاسی و سیاسی کاری شد. البته دولت، با این موضوع، منطقی و درست برخورد می کند و قوه قضاییه، مجلس، دانشگاهیان و همه باید به دولت کمک کنیم تا بتواند حقوق شهروندی محقق شود. امیدوارم جامع بینی صورت گیرد و سیاسی برخورد نشود

 

۴۷۴۷

 

 

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 336459

برچسب‌ها