معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از برگزیده نشدن هیچ اثری در بخش داستان و شعر جایزه کتاب سال اظهار تأسف کرد.

نشست خبری سی و یکمین دوره جایزه کتاب سال و بیست و یکمین دوره جایزه جهانی صبح امروز با حضور سید عباس صالحی معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و نجف‌قلی حبیبی، دبیر علمی جایزه کتاب سال در سرای اهل قلم برگزار شد.

صالحی در این نشست و در پاسخ به اینکه برگزیده نشدن هیچ کتابی در حوزه ادبیات داستانی و شعر آن هم در جایزه کتاب سال شبهاتی ایجاد می کند، تصریح کرد: ادبیات دغدغه مهمی است من هم متاثر و متاسف هستم از اینکه کشوری که یکی از مزیت‌های هویتی و تاریخی‌اش ادبیات است چرا با اینگونه پدیده‌ها مواجه می‌شود باید بدانیم مشکل در کجاست، ما بد داوری می‌کنیم یا در بیرون شرایط مطلوب نیست. هرچه که پاسخ باشد باید این مهم دنبال شده و به صورت جدی پیگیری کنیم اما آنچه اتفاق افتاده متاثر کننده است.

معاون فرهنگی ارشاد تأکید کرد: ما متهم می‌شویم که چون وزارت ارشاد منابع مالی محدودی دارد‌، برگزیدگان کمی را معرفی می‌کند، اما ما هرگونه که باشد، منابع مالی‌مان را تأمین می‌کنیم، اما متأسفانه در حوزه ادبیات داستانی و شعر کتابی از نظر داوران برگزیده اعلام نشده است.

صالحی در پاسخ به پرسش ایسنا درباره احتمال حذف برخی کتاب‌ها در جایزه کتاب سال و این‌که آیا این احتمال وجود دارد که کتابی از سوی داوران کتاب سال برگزیده شده باشد، اما به عنوان برگزیده نهایی معرفی نشود، گفت: این اتفاق در سی‌ویکمین جایزه کتاب سال رخ نداده است و من اطمینان می‌دهم تا زمانی که من در این سمت هستم، این اتفاق نمی‌افتد و جریان داوری باید فارغ از اظهارنظرهای سلیقه‌ای مدیران اداری باشد.

وی همچنین پیرامون جایزه‌های دولتی توضیح داد: نمی‌توان جایزه‌های دولتی را کاملا قطع کرد، اما باید مسیر آن در راستای اعتمادسازی پیش رود تا جامعه علمی به آن اعتماد کند. ما باید این طریق را طی کنیم که حداقل بخش اعظم جامعه علمی احساس رضایت کند. البته قبول دارم که اختلافات جدی داشته و داریم اما باید برطرف شود و ان‌شاءالله در سال آینده یک فرآیند اعتمادساز ایجاد کنیم تا همگان بدانند پشت پستوهای بسته بی‌اطلاع دیگران اتفاقی نمی‌افتد.

نجفقلی حبیبی، دیبر علمی جایزه کتاب سال - نیز با اعلام برگزیدگان جایزه کتاب سال گفت: این جایزه سه برگزیده در حوزه‌های فلسفه اسلامی‌،علوم اجتماعی و زیست‌شناسی دارد. همچنین در بخش‌هایی چون فلسفه غرب‌، حدیث‌، آمار‌، اقتصاد،‌علوم نظامی‌، زبان فارسی، زبان‌شناسی عمومی‌، زبان‌های باستانی‌، مهندسی کشاورزی‌، هنرهای نمایشی‌،‌ نقد ادبی‌، نمایشنامه‌، محیط زیست و داستان ترجمه کودک و نوجوان آثاری به عنوان آثار تقدیرشده معرفی شده است.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگاران درباره این‌که چرا نام داوران جایزه کتاب سال معرفی نمی‌شود، گفت: این داوران بیش‌تر استادان دانشگاه هستند و ملاحظات سیاسی در این‌باره مطرح نیست؛ بلکه این داوران خودشان مایل نیستند که اسم‌شان مطرح شود، چون با فشارهایی از بیرون مواجه می‌شوند و ممکن است کسانی از آن‌ها بخواهند که درباره کارشان پارتی‌بازی کنند.

6060

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 336684

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =