رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه "یکی از زمینه‌ها برای بالا بردن محتوای کتاب‌ها وجود یک فضای آزاد است"، اظهار کرد: هر انسانی حق دارد آزاداندیش باشد و این حقی است که خداوند به همه انسان‌ها داده است.

به گزارش خبرآنلاین، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در مراسم پایانی سی‌ویکمین دوره کتاب سال جمهوری اسلامی ایران که در تالار وحدت تهران برگزار شد، با اشاره به برگزاری این مراسم، گفت: یکی از اقدامات خوبی که همه کشورها بویژه نظام جمهوری اسلامی انجام می‌دهد، برگزار کردن همایش‌های کتاب سال است. مطمئناً برگزاری چنین همایش‌هایی آثار گرانقدری در جامعه ایجاد می‌کند و به تاریخ ما اعتبار می‌بخشد. وی افزود: برخلاف آنچه تصور می‌شد، زمانی که راه‌های ارتباط دیگری از جمله رسانه‌های تصویری، گفتاری، ماهواره و تلویزیون کتاب به تدریج تحلیل می‌رود و میدان را خالی می‌کند، ما هنوز شاهد هستیم که کتاب جایگاه خود را حفظ کرده است و ان‌شاءالله تا همیشه نیز جایگاه خود را داشته باشد و خواهد داشت.

در ادامه گزیده​ای از اظهارات هاشمی در این مراسم را به نقل از ایسنا می خوانید:


- یکی از زمینه‌هایی که برای بالا بردن محتوای کتب جامعه ما یا هر جامعه دیگری ضروری است، این است که فضای آزادی برقرار باشد، چراکه هر انسانی حق دارد آزاداندیش باشد و این حقی است که خداوند به همه انسان‌ها داده است.

- ممکن است گاهی شرایط به گونه‌ای باشد که ما نتوانیم اندیشه خود را در جایی مطرح کنیم، در این شرایط، اندیشیدن طبیعی است و هیچ‌کس به جز خداوند نمی‌تواند عقیده‌ای را بر انسان تحمیل کند. خدای متعال مکرراً به پیامبر اسلام که از لجاجت مردم در گرویدن به دین اسلام ناراحت می‌شد، در آیات قرآن فرموده است که اگر همه دنیا را به کار بگیریم، نمی‌توانی عقاید این افراد را عوض کنی.

- پایه پیدایش تمدن اسلامی، آزاداندیشی دینی قرآنی با استفاده از تمام افکاری بود که در دسترس مسلمانان آن زمان از طریق روش‌هایی از جمله ترجمه و تحقیق قرار داشت.

- برخلاف نظام اسلامی است که دست و پای آزاداندیشان را در جامعه ببندیم و قلم آنها را بشکنیم و کتاب‌ها را سانسور کنیم، درست نیست که ما چنانچه کسی را به چیزی متهم کردیم و او را به زندان بردیم به خانه و محل کار او برویم که ببینیم در آنجا چه چیزی نوشته تا با استفاده از این نوشته و تفکرات وی را محاکمه کنیم.

- مناظره یکی از عواملی است که در اسلام برای تبادل افکار اندیشمندان تعبیه شده است. در گذشته مناظره‌هایی که مطرح می‌شد، سازنده بودند اما اکنون مناظره‌ها به تعصب‌هایی آلوده می‌شود که مناظره را خراب می‌کند. اینگونه صحیح نیست، چراکه دو اندیشمند باید در مقابل یکدیگر بنشینند و با اشتیاق و آزادانه افکار خود را مطرح کنند تا به نتیجه‌ای دست یابند.

- در مورد قوانینی که در مورد انتخابات نوشته شده است، باید تفکر کرد تا عمق این قوانین را پیدا کرد، در مورد انتخابات معمولاً در حد قوانین نوشته شده بحث می‌شود اما باید عمق این قوانین را پیدا و حق مردم بر حکومت و سرنوشتشان را استخراج کرد تا کسی به آسانی نتواند از خودش چیزی بنویسد و دخالت‌های بی‌جا کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این مراسم گفت: باید چاره‌ای بیاندیشیم که ملت ما روزی به میمنت دوستی با کتاب و انس با کتاب و افزونی میزان مطالعه جشن‌هایی را برپا کند. به امید آن‌که روزی سرانه مطالعه در ایران بیش از سرانه خواب باشد.

گزیده​ای از اظهارات علی جنتی در این مراسم را در ادامه می​خوانید:

- از جمله معیارهای دقیق در تعیین مقام ادبی، فرهنگی و فکری و علمی هر تمدن و کشور را هنوز هم باید با کتاب سنجید. حتا نقش ماندگار کتاب را در ماندگاری و مانایی تمدن‌ها نمی‌توان انکار کرد.

- در عین حال که نمی‌توان منکر فناوری‌های مجازی در دنیای مجازی و سرعت و قدرت و توسعه علوم مجازی و حتا سهولت خارق‌العاده و شگفت آن در به‌دست آوردن منابع علمی در گستره ناپیدای جهان علم شد، اما نخست باید کتاب به زیور طبع آراسته شود تا به کمک فناوری‌های نوین بتوان به سادگی و سهولت بدان دست یافت و به رازهای سربه‌مهر و اسرار نهفته‌ای که در دل دارد پی برد. لذا که باید ادعا کرد کتاب همچنان از پایایی ویژه و خاص در قاموس تمدن و تفکر و فرهنگ بشری برخوردار است.

- کتاب را باید در واقع چشم‌های بیدار و آگاه و روشن و حقیقت‌نیوش و متنفذ فرهنگ‌ها و ملت‌ها دانست. هم از این‌روست که مولفین و پدیدآورندگان آثار فاخر را باید زبان گویای فرهنگ و ملل دانست.

- دولت تدبیر و امید در ساحت فرهنگ هم اصل بر گفت‌وگوی سازنده، مفید، انسانی و اسلامی و البته خردمندانه قرار داده است. تعامل فرهنگی در راستای هم‌فکری بیش‌تر تجلی نجات انسان از دنیای مادی را باید جدی گرفت. شاید بتوان در فرازهایی در اثر برخی کج‌اندیشی‌ها و کج‌تابی‌ها و بدسلیقگی‌ها افراد و ملتی را به طور محدود و موقت از دسترسی به گنجینه دانش بشری و حتا تولید علم محروم کرد و حرکتش را کند کرد. اما نیاز به علم را در وجود تشنه و عطش‌ناک آدمی نمی‌توان انکار کرد. نیاز مبرم بشری به علم و تلاش وافر برای به دست آوردن رتبه و جایگاهی در تولید علم و حتا قداست علم نافع مانع از محرومیت برای همیشه خواهد شد. لذا که آثار فاخر و برتر و برگزیده در حوزه کتاب تنها متعلق به یک کشور و ملت و فرهنگ نیست. رشد کتاب و کتاب‌خوانی علاوه بر آن‌که موجب بالندگی و تقویت حس غرور ملی خواهد شد، برای ما در ذهن جامعه جهانی هم جایی باز خواهد کرد. اگر بتوانیم با همت و دلگرمی و حمایت معقول از دانش‌مردان و زنان ایران عزیز آثاری شاخص پدید آوریم یقینا به روند توسعه علمی کشور کمک ویژه کرده‌ایم و در بلوغ فرهنگ و تمدن جهانی هم ایفای نقش شده است.

- باید تدبیری بیاندیشیم که کتاب هم جزو سبد خرید و کالای هفتگی و ماهانه و سالانه و ان‌شاءالله روزانه ملت متمدن و سترگ و بزرگوار قرار گیرد و چاره‌ای بیاندیشیم که ملت ما روزی به میمنت دوستی با کتاب و انس با کتاب و افزونی میزان مطالعه جشن‌هایی را برپا کند. به امید آن‌که روزی سرانه مطالعه در ایران بیش از سرانه خواب باشد.

6060

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 337410

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 40
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام US ۱۷:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۹
    پس خیلی وقته برخلاف نظام اسلامی حرکت می کنید
    • بی نام A1 ۰۴:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
      8 4
      دوست عزیز ، فعل جمله شما صحیح نیست."پس خیلی وقته برخلاف نظام اسلامی حرکت می کنند"
  • بی نام IR ۱۷:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۹
    حالا ببینیم که رسانه به اصطلاح ملی گزارش حضور آقای هاشمی رو پخش میکنه یا نه .... یا بازهم رسانیه میلی میشود
  • بی نام A1 ۱۸:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۹
    واقعا در جامعه اسلامی سانسور نباید باشد ؟؟؟// این مسئله وقتی شما قدرت را در دست دارید هم شامل می شود یا وقتی که نیستید؟
  • عشق احمدی نژاد IR ۱۸:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۹
    وقتی حتی میخاین مجری گفتگو هم از خودتون باشه معلومه دیگه فکر شماها تا کجا کار میکنه ؟؟؟‌خبر جرا تداری بزار
    • پژمان IR ۲۰:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۹
      75 7
      واقعا" رو چه فاکتوری از احمدی نژاد حمایت میکنی....تحریم...دلار 3000 تومان....بی اعتباری ایران ....الفاض زیبای که به کار میبرد .از چی آخه بگو منه بیسواد بدونم حداقل آقای عشق احمدی نژاد ......امثال شما هستین که کشورو به قهقرا میبرین ولی برادر یا خواهر گرامی به قول احمدی نژاد عزیزه شما.................... ( اون ... لولو خورد )
    • سعید A1 ۲۰:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۹
      68 4
      هشت سال مجری رو انتخاب میکردین میاوردین جلو تلویزیون مزخرف میگفتین اونم لبخند میزد اعتراض نداشتی؟ یه سال پیشمون فراموشت شده حالا اینجوری اظهار فضل دمومراسیت میشه؟
    • بی نام IR ۲۱:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۹
      61 4
      بعد احمدی نژاد اینجوری نبودن؟؟چرا ندونسته حرف میزنی روحانی حداقل شعور عذر خواهی داشتن که احمدی نژاد اونم نداشت.راست بگو با هم نسبتی دارید؟:))))
    • بی نام US ۲۲:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۹
      28 2
      منفی عزیزم
    • بی نام EU ۲۲:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۹
      38 3
      از مجری جلوی احمدی بهش میگفتن مثل مجسمه بشین حرف نزن.اما برای روحانی به مجری میگین مشکلات رو بزرگنمایی کن
    • بی نام IR ۰۵:۲۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
      4 0
      با سواد! الفاظ نه الفاض
  • بی نام A1 ۱۸:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۹
    98 78
    وقتی شما هم سرکار بودید چنین بود؟؟//؟؟؟؟؟
  • باد صبا A1 ۱۸:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۹
    آفرین بر آیت الله هاشمی رفسنجانی-مرد سیاست و دین و عقلانیت...
  • سید عبادالله دولت خواه IR ۱۸:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۹
    هاشمی مردی برای تمام فصول
  • لبو فروش A1 ۱۸:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۹
    یادش بخیر، سال88 بعد از انتخابات مردم برای جشن پیروزی تو میدون ولیعصر جمع شده بودن و احمدی نژاد داشت سخنرانی میکرد که ملت شروع کردن به شعار دادن علیه یه خاندان معروف. گرچه صداسیما صدای مراسمو کم کرد اما آقای رفسنجانی اون موقع به صداسیما اعتراض کرد که باید پخش زنده رو قطع میکرد. احتمالا آقای رفسنجانی در این یه موردخاص هم از امام روایتی دارن!
    • بي نام A1 ۱۹:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۹
      شما همون بري لبو بفروشي بهتره!
    • بی نام A1 ۱۹:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۹
      20 50
      دمت گرم
    • بی نام A1 ۱۹:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۹
      79 9
      یعنی شما می گی آن عده افراطی مردم بودند؟! نکنه همان ها که جلوی فرزندان امام بی ادبی کردند به رییس محترم مجلس توهین کردند هم جزو ملت بودند نه لبو فروش جان برو لبو تو بفروش ما را رنگ نکن ما خودمان می دانیم چه خبره
    • بی نام A1 ۲۱:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۹
      97 10
      يه خيابون اون ورتر يادته؟؟صداي حقيقي ملت از اون خيابون بود!!!
    • بی نام A1 ۲۱:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۹
      56 3
      دوست گرامی شعار دادن علیه دیگری و ناسزاگویی انتقاد نیست چون هیچ تاثیر مثبتی در اصلاح طرفین نداره . چه خوبه اگر از کسی ناراحتیم و انتقادی به رفتارش داریم با دلیل و منطق و رعایت ادب بگیم تا برای اصلاح او و جامعه مفید باشیم...
    • بی نام A1 ۲۳:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۹
      36 3
      واقعا فرق انتقاد و فحش رو نمیدونی یا چشماتو بستی و تایپ کردی؟
    • بی نام IR ۰۵:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
      7 0
      برو لبو تو بفروش نه دینتو
    • بی نام A1 ۰۵:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
      12 1
      عجب.......احمدي نژاد چند هزار نفر رو از شهراي ديگه اورد ديدي....ولي مليونها نفر در ازادي رو نديدي؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    • lkhnd A1 ۰۵:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
      9 0
      آدمی که فرق آزادی بیان و فحاشی رو ندونه، به درد لبو فروشی هم نمیخوره
  • محمد A1 ۱۸:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۹
    درود بر هاشمی . ملت ایران به خوبی میداند که شخص شما سرمایه گرانبهای انقلاب هستید . افکار شما همان تصورات و دیدگاه ملت ایران است . و مخالفان شما عناصر افراطی و مخرب دین و دنیا هستند
    • بی نام SE ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
      6 1
      داداش حرف مهم نیست.شما مردم را می شه با دوتا حرف الکی از یه حزب منتقل کرد به حزب دیگه
  • بی نام US ۱۹:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۹
    30 3
    با اذعان به همه خصوصیات خوب سیاسی و مدیریتی ایشان باید گفت پایه سانسور چه در کتاب و نشریات و چه در رسانه میلی در زمان خود ایشان گذاشته شد. همچنین روش پاسخگو نبودن ( به برنامه های تلویزیون و مدیریت محمد هاشمی در آنزمان و وزارت آقای بشارتی در ممنوعیت ویدئو و ماهواره مراجعه شود)
  • بی نام A1 ۲۰:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۹
    39 13
    درود بر سردار سازندگی
  • بی نام IR ۲۰:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۹
    38 5
    عزیز من رطب خورده کی کند منع رطب!!!!!!!!!!!!!!!!!!شما خودت بنیانگذار این روشی حالا شاکی شدی عزیز دل برادر!؟
  • محمود A1 ۲۰:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۹
    27 13
    درودبر مرد آزاد اندیش ،هاشمی رفسنجانی .تاریخ مردانگی شمارا درمقابله با چاپلوسان فراموش نخواهد کرد
  • بی نام A1 ۲۰:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۹
    64 11
    رفسنجانی مردی روشنفکرتر از دیروز
    • هاشم GB ۲۳:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۹
      29 6
      گل گفتی! درود بر شرفت
  • بی نام IR ۲۱:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۹
    19 7
    اینها همش حرفه.
  • بی نام US ۲۳:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۹
    23 9
    زمان شما رو کاملا یادمه اقای رفسنجانی
  • بی نام IR ۰۱:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
    2 1
    آخه اونايي كه الان مگين درود بر رفسنجاني زمان رفسنجاني اصلا قبولش نداشتن
  • بی نام A1 ۰۳:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
    2 5
    سخنان آقای هاشمی را باید پاس بداریم وبا گوش جان چراغ راه انقلاب نماییم. خدا تورا حالا حالاها نگهدارد.آمین
  • بی نام IR ۰۴:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
    4 0
    من نمی دونم چی شده تو این چند سال اخیر این حرفا و شعارها داده می شه از اول انقلاب این صحبت ها جرم بود و کسی جرات گفتنش رو نداشت.
  • مورخ روزهاي خوش انتقاد IR ۰۵:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
    3 1
    يادش بخير زماني رياست جمهوري ايشون كه آقاي مير سليم وزير ارشاد بود اصلا كتابهاو مجلات سانسور نمي شدند انقدر آزادي بيان فراوون بود كه خاتمي اصلا مجبور نشد با شعار آزادي وارد عرصه سياسي و انتخابات بشه چون آقاي هاشمي انقدر آزادي به مردم داده بود كه مردم آزادي دونشون پر پر شده بود. اصلا به خاطر شعار آزادي نبود كه مردم بيست ميليون رأي به خاتمي دادن فقط چون خاتمي خوش تيپ بود بيست ميليون رأي آورد.
  • مجتبی IR ۰۶:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
    5 2
    اینایی که هی دورود دودود می فرستن احتمالا دهه ی هشتادی نباشن دهه ی هفتادی ان ! یادشون نیست که .
  • بی نام IR ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۱
    0 2
    شاعر در همين مورد ميگه: ما هم قبولش نداشتيم ولي بعدي ها رو كه ديديم، هاشمي رو رو سرمون گذاشتيم!