دستفروشی در مترو جرم است؟ / از برخورد با دستفروشها در مترو تا صفحه "من از دستفروشان شکایتی ندارم"

یک حقوقدان میگوید: نباید رفت و آمد پراکنده دستفروشان را از فعالیت های مبتنی بر سد معبر و برخلاف قانون تلقی کرد.

فهیمه حسن‌میری: بلندگوی مترو اعلام می‌کند که به علت شکایت مسافران، طرح برخورد با دستفروشان مترو آغاز شده و از ما دعوت می‌کند برای همکاری با این طرح، از فروشنده‌ها خرید نکنیم. صدا کم‌کم ناواضح می‌شود و با سوار شدن به قطار جایش را به صدای فروشنده‌های مترو می‌دهد. یکی لوازم آرایش آورده، یکی لواشک، یکی لباس و بقیه هر کدام به نوبت محصولاتی که برای فروش آورده‌اند را تبلیغ می‌کنند.

به دختر جوان فروشنده‌ای که ماسک زده و لوازم آرایش می‌فروشد، می‌گویم مگر نمی‌گویند طرح برخورد با دستفروش‌ها شروع شده؟ نگران نیستید که وسایلتان را بگیرند؟ فروشنده جوان می‌گوید: همان روزهای اول که این طرح شروع شده بود فروشنده‌های مترو کم شده بودند اما چون این بار وسایلمان را نمی‌گیرند و فقط تذکر می‌دهند و تعهد می‌گیرند، دوباره فروشنده‌ها به مترو برگشته‌اند.

بقیه پول یکی از مسافرها را می‌دهد و می‌گوید: الان هم اگر توی راهروهای مترو یا روی صندلی‌ها چیزی بفروشیم و ما را ببینند با ما برخورد می‌کنند اما وقتی داخل مترو باشیم امن‌تر است. اما در هر صورت با این که وسایلمان را نمی‌گیرند، رفتارشان با ما توهین‌آمیز است. به این فکر نمی‌کنند که ما از سر اجبار آمده‌ایم اینجا و این همه سختی را تحمل می‌کنیم برای این که چاره دیگری جز اینجا کار کردن نداریم. خود من از صبح تا شب در مترو کار می‌کنم و با این رفتارها مواجه بوده‌ام، ولی چاره دیگری ندارم و مجبورم این توهین‌ها و تهدیدها را تحمل کنم.

وقتی می‌گویم چرا دنبال کار دیگری غیر از اینجا نمی‌گردی می‌گوید: برای این که کار پیدا نمی‌شود و اگر هم پیدا شود زندگی‌ام با حقوق‌هایی که می‌دهند نمی‌چرخد. می‌شود با ماهی پانصد هزار تومان زندگی کرد؟ از بیمه و قرارداد که خبری نیست، هر طور هم که بخواهند زور می‌گویند. در حالی که با کار کردن اینجا هم خودم برای خودم کار می‌کنم و هم درآمدم بهتر است.

زن میانسالی که کنار من نشسته، می‌گوید پس ما هم از کارمان استعفا بدهیم و بیاییم در مترو! که فروشنده دیگری به ما اضافه می‌شود و می‌گوید: این کار هم سختی‌های خودش را دارد ولی برای کسی که تحصیل نکرده باشد، سرمایه نداشته باشد و مجبور باشد خرج خود یا خانواده‌اش را بدهد‌، مگر گزینه دیگری باقی می‌ماند؟


دستفروشی، فرهنگ مترو نیست

از قطار که پیاده می‌شوم، باز هم همان توصیه را می‌شنوم که از دستفروش‌ها خرید نکنم. مامور مترو در جواب این سوالم که با فروشنده‌های مترو برخورد می‌شود؟ می‌گوید: قبلا برای برخورد با آنها اراده جدی‌ای وجود نداشت ولی حالا تصمیم گرفته شده به طور جدی با آنها برخورد شود.

مامور قطار ادامه می‌دهد: اگر در فضای بیرون آنها را ببینیم برخورد می‌کنیم اما چون داخل قطار هستند، باید چند زن استخدام شوند که بتوانند آنها را از واگن‌ها بیرون بیاورند. احتمالا در آینده این برخوردها با آنها جدی‌تر می‌شود اما خود مردم باید همکاری کنند و از فروشنده‌ها خرید نکنند.

یک دستفروش: به این فکر نمی‌کنند که ما از سر اجبار آمده‌ایم اینجا و این همه سختی را تحمل می‌کنیم برای این که چاره دیگری جز اینجا کار کردن نداریم. خود من از صبح تا شب در مترو کار می‌کنم و با این رفتارها مواجه بوده‌ام، ولی چاره دیگری ندارم و مجبورم این توهین‌ها و تهدیدها را تحمل کنم

وقتی دلیل اصلی برخورد با دستفروش‌ها را می‌پرسم می‌گوید: علاوه بر این که این کار غیرقانونی است، آسیبهای زیادی را با خودش دارد. هرجایی و هر چیزی فرهنگ خودش را دارد. دستفروشی در مترو به اشتباه به صورت یک فرهنگ درآمده و باید اصلاح شود. این کار هم آسایش مردم را می‌گیرد و هم این که بعضی از افراد در قالب دستفروش سوار مترو شده و کارهای خلاف مانند دزدی انجام می‌دهند یا اجناسی را به مردم می‌فروشند که معلوم نیست از کجا آمده و قابل اطمینان است یا نه. ضمن این که همه این افراد که اجناسی را می‌فروشند نیازمند نیستند بلکه بعضی از آنها افراد فرصت‌طلبی هستند که در وضعیت مالی خوبی هستند ولی به مترو هم به چشم یک بازار پرسود نگاه می‌کنند.

بعد ادامه میدهد: خود شما، به عنوان یک مسافر مترو، از این همه سر و صدا و رفت و آمد کلافه نمی‌شوی؟ اگر جنسی را بخری که بعد کیفیت خوبی نداشته باشد می‌توانی به جایی شکایت کنی؟ به نظر شما به عنوان یک شهروند، نباید این فضای شهری سر و سامان داشته باشد و با این ناهنجاری‌ها برخورد شود؟خود شما به عنوان یک مسافر، از دستفروشان مترو شکایتی نداری؟


من از دستفروشان شکایتی ندارم

با شروع اجرای این طرح و انتشار خبری مبنی بر این که یکی از دستفروشان مترو بعد از این که ماموران وسایلش را گرفتند، خودش را زیر مترو انداخته و خودکشی کرده، یک صفحه در فیس‌بوک ایجاد شده به نام «من از دستفروشان شکایتی ندارم». صفحه ای که تا امروز حدود 9 هزار نفر با لایک کردن و پیوستن به آن، اعلام کرده‌اند که شکایتی از این فروشندگان ندارند.

در این صفحه موافقان و مخالفان نظرهایشان را درباره این موضوع شهری نوشته‌اند؛ چه کسانی که با دستفروشی در مترو مخالفند و آن را بر هم زننده آرامش مسافران مترو و نوعی قانون‌شکنی می‌دانند و چه کسانی که معتقدند هروقت زیرساخت‌ها درست شد و شغل مناسب برای افراد ایجاد شد باید با این مشاغل کاذب برخورد کرد نه حالا که بیکاری در سطح وسیعی وجود دارد.

یکی از اشخاصی که به این صفحه پیوسته، در آن نوشته: هر کسی این صفحه رو درست کرده خدا عمرش بده. فقط امیدوارم کارمون نشه لایک کردن و لایک نکردن و هرکسی هرجوری که میتونه یه کمکی به این آدمهای زحمتکش بکنه.

شخص دیگری هم نوشته: اگر اجاره مغازه‌ها و مالیات در حد معقول بود، شاهد چنین فجایعی نبودیم. هیچکس از سر خوشی نمیره بساط پهن کنه تو سرما و گرما سر پا بایسته.

اما در مقابل، عده‌ای هم با این قضیه مخالفند. یکی از مخالفان دستفروشی نوشته: مردمی که مشاغل مفیدی در جامعه دارند و با زحمت زیاد روزی چند ساعت با مترو سفر میکنند، نیاز دارند تا حداقل این زمان رو با بهترین کیفیت ممکن بگذرونند. جای اینکه بتونن استراحت کنند یا مطالعه کنند باید داد زدن یه عده رو تحمل کنند.

و مخالف دیگری هم گفته: امیدوارم اینو درک کنیم که هر چیزی یه فرهنگی داره. قبول دارم بیکاری بالاست اما مترو جای دستفروشی نیست.


دستفروشی در مترو جرم نیست

اما قانون در این زمینه چه می‌گوید؟ محمدرضا زمانی درمزاری، وکیل دادگستری درباره این موضوع می‌گوید: استفاده از معابر عمومی به منزله حق شهروندی برای هر یک از شهروندان تلقی شده و نقض آن از سوی هر شخص حقیقی و حقوقی، به منزله نقض حقوق شهروندی است. اگرچه، سد معبر فاقد عنوان مجرمانه بوده و در قانون مجازات اسلامی برای آن جرم انگاری نشده است و مرتکب آن نیز مجرم محسوب نمی‌شود، اما از شهرداری طبق ماده 101 و تبصره 6 ماده 96 قانون شهرداری‌ها به عنوان مالک معابر و شوارع عمومی تعبیرشده و برابر تبصره یک بند دو ماده 55 قانون شهرداری‌ها، وظیفه رفع سد معبر معابر عمومی بر عهده این سازمان گذاشته شده است.همچنین، طبق بند 17 ماده 4 قانون نیروی انتظامی؛ همکاری با وزارتخانه، سازمان‌ها، مؤسسات و شرکت‌های دولتی و وابسته به دولت، بانکها و شهرداری‌ها در حدود قوانین و مقررات مربوط، از زمرۀ وظایف ناجا بوده که شهرداری ها نیز در این ارتباط، از آنها، در صورت ضرورت، استفاده می‌کنند.

او ادامه می‌دهد: با این وجود، ساز و کارهای اجرایی شهرداری و ضمانت های قانونی مقرر درآن قانون، در این ارتباط کافی نبوده و منطبق با واقعیات و مشکلات مشهود زیست شهری نیست. طبق تبصره‌ای که گفته شد، شهرداری صرفاً مجاز به جلوگیری از سد معبر در معابر عمومی بوده و مجاز به ضبط وسایل دستفروشان، اخذ تعهد محضری از آنها، تشکیل پرونده برای آنها و تحویل وسایل ضبط شده به مراکز خیریه یا بهزیستی و تخریب وسایلشان نیست.

او درباره قوانینی که با استناد به آنها با دستفروش‌ها برخورد می‌شود می‌گوید: برابر قانون تأسیس شرکت راه آهن شهری تهران و حومه و لایحه قانونی اصلاح آن قانون، شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو) و اساسنامه آن، اگرچه از زمره اماکن عمومی محسوب می‌شود، اما ساختار و تشکیلات و سازماندهی آن، تابع قوانین و مقررات و دستورالعمل های خاص خود بوده و به لحاظ استقلال شخصیت حقوقی آن، تابع شهرداری تهران از حیث حقوقی و قانونی محسوب نمی‌شود و تلاش شهرداری تهران و این شرکت برای اطلاق تبصره یک بند دو ماده 55 قانون شهرداری ها و تعمیم آن نسبت به مترو و فعالیت های اقتصادی دستفروشان پراکنده درآن، تفسیر موسّعی از این قانون علیه دستفروشان است که با عمومات حقوقی و قانونی سازگار نیست.

با انتشار خبری مبنی بر این که یکی از دستفروشان مترو بعد از این که ماموران وسایلش را گرفتند، خودش را زیر مترو انداخته و خودکشی کرده، یک صفحه در فیس‌بوک ایجاد شده به نام «من از دستفروشان شکایتی ندارم». صفحه‌ای که تا امروز حدود 9 هزار نفر با لایک کردن و پیوستن به آن، اعلام کرده‌اند که شکایتی از این فروشندگان ندارند.

این وکیل دادگستری با بیان این که اقدام دستفروش‌ها در فروش جزئی بعضی از اقلام موجود و مورد تبلیغ آنها در حریم مترو، جرم نیست، بلکه اقدامی خودجوش جهت تامین معاش خانواده است، میگوید: 

اقدام دستفروشان مترو، از مصادیق سد معبر تلقی نمی‌شود و نباید رفت و آمد پراکنده آنها که فاقد هرگونه استقرار فیزیکی مستمر یا ایجاد یک غرفه و بساط و اشغال معبر عام متعارف است را از زمره فعالیت های مبتنی بر سد معبر و برخلاف قانون تلقی کرد.

این حقوقدان همچنین می‌گوید: ضبط و مصادره اموال دستفروشان و تهدید و ارعاب آنها و توهین و هتک حرمت نسبت به آنها و فعالیتشان در حریم مترو و خارج از آن از سوی هر سازمان و مقامی و به هر شکل و نوعی، مغایر با موازین حقوقی، قانونی و شرعی و الزامات حقوق شهروندی و بشری است و مسئولیت قانونی مامورین مترو و نیروی انتظامی و مانند آنها را در پی دارد. دستورالعمل‌های شفاهی و کتبی شهرداری یا مترو هم به دلیل فقدان صلاحیت تقنینی آنها، وجاهت حقوقی و قانونی ندارد.

زمانی درمزاری همچنین برای مواجه شدن با این مساله اینطور پیشنهاد می‌دهد که: اگر مدیریت شهری و دولت، صادقانه و مسئولانه دغدغه ساماندهی فعالیت دستفروشان مترو را دارند، می‌توان با برنامه‌ریزی و هدفمند کردن فعالیت‌هایشان در فضاهای متعدد موجود و مشهود در مترو، انجام آموزش‌های تخصصی و حرفه‌ای، تعریف شناسنامه و کد فعالیت و شناسایی برای آنها و اختصاص مکان های ویژه و مناسب با تعرفه های حمایتی و اندک و ترجیحاً رایگان یا حتی تشکیل شرکت ها و موسسات تعاونی دستفروشان، فعالیت آنها را نظام‌مند کرد تا هم کارآفرینی شود و هم از بروز زمینه های پیدا و پنهان ارتکاب جرم در جامعه پیشگیری شود.

47234

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 337422

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 90
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام US ۰۴:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
    متاسفانه قانون جلوی متولیان امر رو گرفته وگرنه برخورد فیزیکی بهترین گزینه است
    • بی نام IR ۰۵:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
      87 12
      سیر غم گرسنه نیست / سوار غم پیاده نیست. شما مرفهین بی درد چی میدونین که مردم گرسنه و بی بضاعت و بیکار چی میکشن. فکر میکنین طرف خوشش میاد بره تو مترو از صبح تا شب فک بزنه و بار بکشه هزار جور توهین بشنوه. کی از راحتی و آسایش بدش میاد که اینا دومیش باشن؟!
    • بی نام IR ۰۶:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
      42 16
      شما برو ساختمونت را بساز
    • بی نام A1 ۰۶:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
      57 10
      برخورد فیزیکی مبتدیانه و بی اثر ترین راه برای مقابله با پدیده های ناهنجار است
    • مهندس موتو IR ۰۶:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
      34 3
      سواره چه خبر از حال پیاده داره ، بنظرم بد نیست یکم مشکلات تو زندگیت داشته باشی تا بدونی مشکل چیه!
    • بی نام A1 ۰۷:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
      8 17
      اشتباهی مثبت دادم
    • بی نام IR ۰۷:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
      25 8
      نادان!!!
  • بی نام A1 ۰۴:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
    114 6
    مردمی که مشاغل مفیدی در جامعه دارند ؟!! اونی که اینو راجع به خودش گفته خیلی مغروره، فقط شغل تو مفیده دیگه؟! منم بعضی وقتا مغزم از دست دستفروش های مترو منفجر میشه، ولی بد نیست به این هم فکر بشه که زندگی خیلی سخته، اون بیچاره هام اگه مجبور نباشن نمیان صبح تا شب کیسه های به اون سنگینی رو از این واگن به اون واگن بکشن. کار خیلی سخت گیر میاد، اینا رو از نون خوردن نندازید. بعضی وقت ها بودنشون واسه من کارمند که وقت نمیکنم برم خرید خیلی هم خوبه.
  • احسان IR ۰۴:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
    نه جرم نيست. چون از خودفروشي و فاحشه گري خيلي باشرف تره. نه جرم نيست چون ازمواد فروشي خيلي بهتره. جرم نيست چون كار نيست چون افراد تحصيل كرده بيكارند چون شرمنده خانواده هاشونند. خيلي هاشون فوق ديپلم و ليسانس دارند خودم بارها ازشون خريدكردم و باهاشون هم صحبت شدم. جرم نيست چون اختلاص چندين ميلياردي نيست جرم نيست چون رانت خواري نيست.
    • بی نام IR ۰۶:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
      اگر راست ميگيد اول جلوي دلالي و مواد فروشي را بگيريد،من نميدونم چرا بعضي ها مي خواند توليد جرم كنند،اگر اين ها نتونند كاسبي كنند پس چه كار كنند،از ديوار مردم بالا برند؟
    • سهراب IR ۰۶:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
      حدس میزدم روشنفکرها زودی رگ گردنشون قلمبه بشه و حس انسان دوستانه نمایشی شون فوران کنه!! مترو جای جنس فروختن آخه ؟ مسواک دست مالی شده.. باطری های فاسد شده... روکش کنترل....واقعا شما اگه متروی یه کشور نیمه متمدن هم سوار شده بودید ، میفهمیدید که توی واگن های مترو جای پیدا کردن رزق حلال نیست. یه چیز دیگه هم بگم؛ مخالفت با همه چیز نشونه روشنفکری نیست !! ا شما که با همه چیز مخالفید.
    • بی نام A1 ۰۶:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
      96 54
      دوست عزیز جاش اونجا نیس بفهم
    • بی نام IR ۰۶:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
      73 75
      آقاي احسان درست ميگه... ولي تصور كرديد كه اگه همه كساني كه بيكارند و نميخواهند كار خلاف كنند به دست فروشي در مترو (با اين همه شلوغي) روي بياورند چه بلبشويي مي شود!!!!
    • بی نام IR ۰۷:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
      تو که میگی جاش تو مترو نیست،جاشم می گفتی
    • بی نام RO ۰۷:۲۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
      30 3
      اينكه چون خيلي كارها انجام نمي شود و قانون براي ديگران اجرا نميشود، پس هركاري اعم از دستفروشي و غيره درست است!! نظريه ايي پوچ و وفقط براي نشان دادن مخالفت است. يعني هيچ كار درستي انجام نشود چون كارهاي مدنظر ما هنوز به سرانجام نرسيده!!؟ صدالبته كه اجراي قانون هميشه مشكل جامعه ماست و مجريان معمولا از توان فهم و درك كافي برخوردار نيستند، چه اين طرح چه گشت ارشاد و غيره..... مشكل پياده نظام طرح است.
    • بی نام DE ۰۷:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
      65 35
      مسائل رو با هم قاطی نکنید ... چه کار باشه چه کار نباشه ... مترو جای دستفروشی نیست ... خود سیستم دستفروشی زیر شاخه ای از گدایی و تکدی گریه که هم مایه سلب آسایش میشه هم ظاهر شهر رو خراب میکنه و هم راه رو برای افراد سودجو و تکدی گران حرفه ای باز میکنه. شما میگید این افراد رو به دستفروشی آوردند چون کار نیست. اما به نظر من بیشترشون رو به این کار آوردند چون کار راحت و به نسبت پرسودیه! ماشالله فکر کنم با این وضعی که میبینم بسیار هم بیشتر از بسیاری از شغل های رسمی حمایت میشن! مثلا اگر الان یک خبر بود در این مورد که کرایه ماشین های خطی انقدر بالا رفته الان همه داشتن در مورد قصی القلب بودن رانندگان حرف میزدند ... اما دستفروشان شدن افراد زحمتکش! با این وضع واقعا خوش به حال دستفروشان!
    • بی نام IR ۰۷:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
      60 10
      سهراب خان،شما بساز بفروش ها خيلي بيشتر براي مردم مزاحمت ايجاد مي كنيد،در همون كشور هاي نيمه متمدن كه گفتيد هيچكس نصف شب يا روز تعطيل ساخت و ساز نمي كنه اون هم با اين همه سرو صدا، و اگر همسايه اي اعتراض كرد پليس با سارزنده برخورد ميكنه نه اينكه مثل اينجا سازنده هر چي از دهنش در مياد به همسايه بينوايش بگويد، اون دست فروش جنسش را تبليغ مي كند و ميرود ولي اين صداي ماشين آلات ساختماني شماست كه 24 ساعته تو گوش ماست،از اون طرف هم ميگيد اين ها سد معبر مي كنند،اين ها بيشتر سد معبر مي كنند يا شما كه تير آهن و ميلگرد و شن و ماسه تان نصف كوچه را گرفته و باعث تصادف ميشيد
    • بی نام IR ۰۷:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
      39 13
      اقا سهراب اين ها انساندوستيه انسانيت هست وگرنه اگر مي خواستيم به فكر همنوعانمان نباشيم و حتي شد بهشون لطمه بزنيم مثل شما ميامديم بساز بفروش ميشديم
    • بی نام IR ۰۷:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
      26 15
      جلوگيري از كسب و كار اين ها نه از نظر عقلي و نه شرعي درست نيست،مگر بزرگان ما سفارش نكرده اند كه اين جلوگيري كردن از كسب حلال،حرام هست،پس اگر ادعاي مسلمانيمون ميشه نبايد جلوي دست فروش ها را بگيريم
    • بی نام IR ۰۷:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
      41 6
      فكر كنم علت همه اين كار ها اينه كه شهرداري مي خواد غرفه هاي متروش را راحتتر و گرانتر كرايه بده
    • عليرضا RO ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
      56 10
      آقا سهراب كجاى اين مملكت با كشورهايى كه دستفروشى تو مترو قدغنه قابل مقايسه است؟ اينجا مغازه دار جنس بنجل نمى فروشه كه به دستفروش محتاج مترو گير دادى؟
    • سهراب A1 ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
      12 7
      به بی نام 11:10:09. دوست عزیر چه ربطی داره ؟ حالا چون یه بساز بفروش به شما توهین کرده کسی هم که با دست فروشی تو مترو مخالفه ... بساز بفروشه ؟ بابا اسنودن !!
    • بی نام A1 ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
      7 5
      احسنت به شما كه در چند جمله اين قضيه رو به زيبايي شكافتي.
    • بی نام IR ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
      14 3
      دقیقا جرم نيست چون اختلاص چندين ميلياردي نيست جرم نيست چون رانت خواري نيست.
    • مهصومه A1 ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
      12 12
      شما اماری دارید که نشان بدهد دستفروشی در مترو در چند سال اخیر آمار فحشا و خودفروشی را کاهش داده است؟ اینها چه ارتباطی با هم دارند که شما می گویید دستفروشی از خودفروشي و فاحشه گري خيلي باشرف تره؟ مترو جای دستفروشی نیست و شهرداری هم وزارت کار نیست که برای دستفروشان غرفه درست کند. هر چیزی جای خودش را دارد.
    • بی نام A1 ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
      8 5
      اول شغل ایجاد کنن.همه میرن سر کار درست حسابی.وقتی توانایی ایجاد شغل ندارید برید کنار بذارید مردم هرجور بلدن نون دربیارن.قرار نیس که بمیره
    • بی نام IR ۰۷:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۱
      6 5
      کی گفته که جرمه؟ یه تعداد جوون که دارن خرج زندگیشون رو در میارن پس چی کار کنن؟؟؟ همه که باباهاشون پولدار نیست که از فلان جای تهران دکان و مغازه داشته باشن . کار هم نیست !!!!! در ضمن من به عنوان مسافری که اکثر خرید هامو از این افراد توی مترو انجام می دم خیلی هم راضی ام . اصلا حوصله گشتن توی پاساژها و قیمت های آنچنانی رو ندارم.
    • بی نام A1 ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۱
      3 2
      ناشناسی که به بساز بفروش ها گیر میدی ، من که بساز بفروش نیستم ، من کارمندم و من هم میگم اگه منطقی نگاه کنی کار اینا اشتباهه و این که با اشتباه یه گروه اشتباه گروه دیگری رو توجیه کنی ، در نهایت کشوری میشیم مثل ایران که هر کسی اشتباهی رو میکنه و با وسط کشیدن اشتباه دیگران توجیه میکنه و در حقیقت داره اونارو تایید میکنه و.....میشه خرابی بی نهایت
    • بانوی ایرانی... IR ۱۹:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۱
      5 6
      شخصا از این فروشنده ها خرید نمیکنم ولی مزاحمم نیستن...
  • بی نام IR ۰۵:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
    باامثال بابک زنجانی ها پروده ی خودشان است برخورد چدی نمی شود اما این بیچاره های مستاصل که باز دستپخت خودشان و شرکای تجاری شان امثال بایک زتجانی است است چنین برخورد می شود
    • بی نام IR ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
      20 1
      کسی نیست آقازاده ها و رانت خورهای حزبی را بگیره برای نمایش یک مشت دست فروش بدبخت را نقره داغ میکنند
  • بی نام A1 ۰۵:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
    چیکارشون دارید من که درس خوندم به راحتی پول درنمی یارم برن مواد بفروشن شما راضیترین بااین تورم وگرونی کسی که اینجوریه بایدبره بمیره
  • تهران - هم اکنون ازدحام خط 2 مترو IR ۰۵:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
    132 4
    من موندم مملکتی که همه در رفاه کاملند و اینقدر وفور کار هست چرا این بنده خدا ها باید دست فروشی کنند؟ حتما دلیل همینه!!!
  • بی نام A1 ۰۵:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
    84 11
    دستفروشی در مترو ممکنه جرم نباشه ولی در عوض وجهه و سیمای فرهنگ کشور را زشت می کند۰۰۰۰ بیکاری را باید درمان کرد نه به علت لایک فیسبوک آن را نادیده گرفت
  • پریا IR ۰۵:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
    61 11
    ما به اون چیزی که اعتراض داریم حمله آقایون به واگن خانوماست که هیچکس از مسئولین مترو کاری انجام نمیدن و فقط نگاه میکنن به حراست مترو میگیم میگن به ما مربوط نیست به پلیس مترو مربوطه پلیس هم همینو میگه و الا که دستفروشای مترو به ما چه کار دارن خواستیم میخریم نخواستیم نمی خریم
    • بی نام IR ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
      17 8
      هزاران هزار لایک
    • سام A1 ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
      17 28
      والا خانوما که واگن اول و آخر مترو دربست دستشونه و اکثرا خلوته و انگار خودشون دوست دارن وارد واگن های دیگه بشن و اونجا رو شلوغ کنن.توی اتوبوسها هم بارها دیدم که خانوما وارد قسمت آقایون شدن و حتی صندلیها رو اشغال کردن اما خدا نکنه یه مذکر وارد قسمت اونا بشه تا همونجا داخل اتوبوسبه جرم آزار و اذیت محاکمه ش کنن.
  • یک ایرانی IR ۰۵:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
    33 28
    بنده هم یک شهروند تحصیل کرده هستم که با حقوق 600 هزار تومان!!! در ماه دارم زندگی میکنم و سختی زندگی با درآمد کم رو میدونم ولی هیچ وقت قبول نمیکنم که عده ای چون کار نیست یا حاضر به تن دادن به کارهای با درآمد کم تر نیستند بخوان بیان تو مترو آرامش مردمی که بعد از 10 11 ساعت کار حالا باید آرامش داشته باشم تا به خونشون برسن رو مختل کنند. اگر اینطوری فکر کنیم که چون یک سری مشکلات تو جامعه هست اشتباهات دیگه توجیه پیدا میکنه، به جایی می رسیم که شهر پر از بی فرهنگی با توجیه های جور وا جور میشه. اونوقت به نظرتون میشه تو همچین جایی زندگی کرد؟
    • بی نام IR ۰۷:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
      11 22
      اولا هيچ ايراني واقعي همچين حرفي نميزنه،فقط يك آدم بي فرهنگ ميگه مشكلات بقيه به من چه خوشت مياد فردا بياي بگي من شغلم را از دست دادم يا حقوقم پايينه و... اون وقت بقيه بياند بگند به من چه و سر ما را با اين حرفات درد نيار
  • يك اقتصاد خونده A1 ۰۵:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
    50 18
    متاسفانه يكسري تفكر هستن كه واقعيت جامعه فاصله زيادي دارن،‌ كساني كه دستفروشي تو مترو رو باعث سلب آسايش خود ميدونن توجه داشته باشن كه جامعه ما خيلي با آن خيالات آرمان گرايانه و ايده آل شما فاصله داره و براي بدست آوردن آن آرمان ها خيلي كار ها بايد انجام شود و خيلي از كارها نيز نبايد انجام شود. واقعا تمامي رفتار هاي خود شما به آن صورت ايده آل هستن ؟
    • خواننده IR ۰۷:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
      28 6
      یک مساله دیگه هم هست وقتی سرویسی بوجود می آید و باقی می ماند یعنی به آن نیاز وجود دارد! وقتی نشسته و یا ایستاده ای و در حال طی مسیر هستی و احیانا" کالای مورد نیاز رو هم می خری، خوب داری سرویس هم دریافت می کنی که تا به حال نبوده و استفاده می کنی. اگر مسافرها نیاز نداشتند تا به حال فروشنده ها حذف شده بودند.
  • بی نام IR ۰۵:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
    70 29
    من خیلی دوست دارم ازشون خرید کنم
    • بی نام A1 ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
      6 12
      منم!مخصوصن سمت خانم ها چیزهای جالب و ارزونی دارند!گوشواره های فانتزی و لباسهای ارزون و در ضمن من تنها چیزی که مسیر رو برام کوتاه میکنه همین دستفروشها و جنساشونه .هر چند سمت اقایون از خودکار و جا کنترلی خسته میشم انگار اون سمت بنجله اما سمت خانم ها واقعن بازار مکاره جالبیه و جنسها ارزش بیشتری از قیمت دارن؛ شلوغی و هوای نا مطبوع رو فراموش میکنیم من واقعن لایک!!
  • بی نام IR ۰۵:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
    9 2
    اگر مدیریت شهری و دولت، صادقانه و مسئولانه دغدغه ساماندهی فعالیت دستفروشان مترو را دارند، می‌توان با برنامه‌ریزی و هدفمند کردن فعالیت‌هایشان در فضاهای متعدد موجود و مشهود در مترو، انجام آموزش‌های تخصصی و حرفه‌ای، تعریف شناسنامه و کد فعالیت و شناسایی برای آنها و اختصاص مکان های ویژه و مناسب با تعرفه های حمایتی و اندک و ترجیحاً رایگان یا حتی تشکیل شرکت ها و موسسات تعاونی دستفروشان، فعالیت آنها را نظام‌مند کرد تا هم کارآفرینی شود و هم از بروز زمینه های پیدا و پنهان ارتکاب جرم در جامعه پیشگیری شود.
  • شهروند A1 ۰۶:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
    32 12
    منشخصا با دست فروشی توی مترو کاملا مخالفم ، اول اینکه واقعا آرامش مسافران رو بهم میزنن هم جلوه بسیار زشتی داره و فکر نمیکنم هیچ کجای دنیا توی مترو دستفروشی وجود داشته باشه . بهر حال هرچیزی فرهنگ خودش روداره و این اصلا جالب نیست که از یک خورده فرهنگ اشتباه طرفداری بشه بحرحال باید از یک جایی جلوی اشتباه رو گرفت ولی از اونجایی که این فروشنگان آدم های شریف و ابرو مندی هستن معتقدم باید براشون ارزش قائل شد و شرایطی رو ایجاد کرد که هم این فرهنگ غلط به اشتباه جا نیفته و هم مشکل اونا حل بشه . منم می دونم تو مملکت بیکاری و بی پولی بیداد می کنه و با مردم نباید به هم ظلم کنیم ولی لطفا این رو هم در نظر داشته باشید که پذیرفتن این خورده فرهنگ ها یک اشتباه است
  • سهيلا IR ۰۶:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
    26 5
    اينكار از نظر اين حقير اصلا جرم نيست وقتي كار پيدا نميشود و گراني و تورم بيداد ميكند چرا بايد جلوي نان درآوردن عده اي را گرفت.اين بندگان خدا كيسه هاي سنگين اجناس را از اين واگن به واگن ديگر ميكشند تا بتوانند خرج زندگي را دربياورند.تن فروشي يا موادفروشي نميكنند با شرافت و زحمت لقمه ناني به خانه ميبرند.
  • بی نام IR ۰۶:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
    در مملکتی هستیم که فروش مواد مخدر، مزاحمت برای نوامیس، عربده کشی و قداره کشی، دزدی حتی اختلاس جرم محسوب نمی شود ولی دستفروشی برای امرار معاش جرم محسوب می شود
    • ىکىى IR ۰۷:۴۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
      41 6
      هزاران مثبت
  • کاتب IR ۰۶:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
    15 5
    به نظر من خیلی خوبه اول اینکه برای این افراد راهی جز این نمونده وگرنه این کار خیلی سختی هم است دوم اینکه برای یک زن بالای 40 سال کجا کار است در کشورهای دیگه کار دانشجویی وجود داره اما در اینجا دانشجویی دانشگاه ازاد چقدر میتونه به خانواده فشار بیاره همه این افراد میان مترو کار کنن که هم برای اونا درامد داره هم برای من امکان خرید وصرفه جویی در وقت اما کشور ما با هر چیزی مخالفت می کنه این یک مکان خوب برای خانم هاست جلوگیری نکنید الطفا
  • بی نام A1 ۰۶:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
    31 4
    يك سري غرفه در ايستگاههاي مترو درست كنيد تا به افراد مستمند واقعي داده شود تا جنسهاي خود را به فروش برسانند. تا با اينكار ديگر كسي نتواند بعنوان بيكار يا نيازمند در داخل واگنها فروشندگي كند. اگر هم معلوم شد كه آن فرد نيازمند و محتاج نيست ميتوان غرفه را به شخص ديگر داد. ضمنا ميتوان اين غرفه ها را يكسال در ميان در اختيار گذاشت تا سال بعد نيازمند ديگري بتواند از منافع اين غرفه ها بهره مند شود.
    • بی نام A1 ۰۷:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
      29 4
      ببخشيد چه كسي بايد تإئيد بكنه كه اين فرد مستمند است يانه ؟؟؟؟ مثل سبد كالا كه به كارخانه دار و پسرش تعلق گرفته ولي به بدبختي كه شوهرش از كارافتاده است تعلق نگرفته ؟؟؟؟؟
  • بی نام IR ۰۶:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
    29 4
    تو متروي پازيس كه ميري گروه هاي موسيقي هستند كه هم موزيك ميزنند و هم كسب درامد ميكنند، زير نظر شهرداري هم هستند. اينجا هر كي دلش خواست ميتونه هرجا بساط بزاره بعدشم بگه خودكشي ميكنم؟ ماليات از حقوقمون كسر ميشه كه سطح شهر نشيني مناسب رو براي همه تامين كنيد. يكيش هم مترو تميز و خلوت و بدون مزاحم هست. كسي هم كه ميخواد اينكارو كنه ميتونيد بازارچه براش بزاريد يا چيزاي ديگه.
  • بی نام A1 ۰۶:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
    21 5
    يه بار به يكيشون گفتم مامور اومده جمع كن بعدش مامورو ديد كلي دعام كرد
  • بی نام IR ۰۷:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
    38 4
    این خانم ها مگه چکار می کنن جز این که نون حالا در میارن. البته ای کاش وضعیت مردم جامعه بعد از 35 سال این گونه نبود که که مردم برای نان شب محتارج باشند..
  • الهام IR ۰۷:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
    33 6
    من هم از دستفروشان مترو شکایتی ندارم. من از متولیان بی فکری شکایت دارم که تنها به فکر خودشان هستند شکایت دارم. از دزدانی که با همکاری قانون و قانونمداران خون مردم را در شیشه می کنند شکایت دارم. از افرادی که با استفاده از بند"پ" فرزندان خود را به سر کار می آورند شکایت دارم.
  • دوستدار ایران A1 ۰۷:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
    15 17
    اخه چرا تو مترو باید بفروشن تو ی فضای در بسته ای داد میزنن تو گوشت جاش مگه تومتروس داری با تلفن با ی غریبه صحبت میکنی ابروتو میبرن داری کتاب میخونی رو مخن برن تو بازار بساط کنن قبلا کجا بودن اخه یکی دوتا نیستن بگی عیب نداره.این میره اون میاد.. در کل اقا راهش این نیست..
  • بی نام A1 ۰۷:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
    17 5
    اگر مردین یه کمپین بزنید خواستار برگردوندن خاوری بشید... شما اول حق بزرگ ملت رو از حلقوم آقایان بکشید بیرون ملت نیازی به دست فروشی نداره
  • یک شهروند IR ۰۷:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
    14 2
    مسئله اینه که ما فقط می خواهیم صورت مسئله را حل کنیم هیچ کس خوشش نمیاد که کار به این مشکلی داشته باشه ولی از روی اجباره.حالا به جای این شعر دادن ها و گرفتاری ایجاد کردن برای این انسانهای گرفتار!!! بهتره که شهرداری و سازمان مترو یه کم از سودجویی و منفعت طلابی شون کم کنند و یکسری غرفه های کوچیک را در ایستگاههای مترو ایجاد کنند و رایگان در اختیارشون بزارند.فقط در این صورت است که اگر این افراد کارشون را تکرار کردن مسحق برخورد کردن هستند.
  • پرسنل مترو A1 ۰۷:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
    24 12
    مترو وسیله حمل و نقل عمومی است نه شنبه بازار.اگر قرار باشد هر کسی بیکار شد بیاید داخل مترو مسواک ضایعاتی و خمیر دندان تقلبی و آت و آشغال بفروشد که سنگ روی سنگ بند نمی شود.ببخشید که این را می گویم معلوم است شرکت یا اداره ای به شخصی که هیچ مهارتی ندارد کار نمی دهد.این اشخاص دست فروش بروند و چهار تا مهارت یاد بگیرند بعد ببینم باز هم حرف از بیکاری می زنند یا مزاحم اعصاب مردم شدن را ترجیح می دهند؟
    • سعا IR ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
      13 13
      خدا خیرت بده نفست از جای گرمی میاد میشه بگی مهارت خودت چیه؟ اگه تو این چند ساله استخدام مترو شدی قطعا و حتما با پارتی رفتی من خودم فوق لیسانس رشته ای رو دارم که فقط دو تا دانشگاه در ایران اون رو میگیرن. اما دریغ از یه فرصت یا آگهی استخدامی. چشماتو میبندی و هر جمله قصار روشنفکرانه ای که به ذهنت میرسه رو میگی.
    • پرسنل مترو A1 ۱۹:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
      5 3
      آقا یا خانم محترم،مشکل شما تحصیل کرده ها این است که یک برگه دستتان گرفته اید و منتظرید کسی درب خانه تان را بزند و بهتان کار بدهد.من تخصص کار در پست های مترو و تاسیسات آنرا دارم شما هم برو مدرکت را قاب مرصع نشان بگیر بزن بالای اتاق پذیرایی خانه تان تا جلوی اهل فامیل سربلند بشوی.من حضور در بازار کار را آز تی زدن یک مغازه پیانو فروشی شروع کردم شما با آن فوق لیسانست اگر کمتر از مهندس بهتان بگویند به طرف فحش چارواداری می دهی.مشکلتان این است که چهار تا نمره گرفته و چهار تا واحد پاس کرده اید و فکر کرده اید که علامه دهر شده اید ولی بدبختی اینجاست که اگر فوق دکترا هم بگیرید مرد عمل نیستید.
    • یک ایرانی IR ۲۰:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۳
      2 0
      جناب پرسنل مترو ! فوق لیسانس و دکترش و مهندسش که تحصیل کرده هستن برایشان کار نیست اصلا تحویلشان نمی گیرند تو این کشور طوری تحویل نمیگیرن که انگار اونا اصلا تحصیلاتی ندارن ، الان یه کارگر از یه مهندس بیشتر در میاره ، بحثی نیست اون کارگر حقشه منتها اونی که تحصیلات داره جایی هم براش کار نیست یا اینکه حقوق ماهیانش جوابگوی هزینه های زندگیش نیست چکار کنه؟!!!! جناب ! خانه از پای بست ویرانه ، از پای بست.....
  • بی نام IR ۰۷:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
    16 5
    جرم نیست اما نظام مند هم نیست. نه از جایی کنترل میشن نه کسی پاسخگوی مشکلاتشون هست. رقیب مغازه دارهایی هستن که مخارج مغازه و مالیات مختصر اصناف رو پرداخت میکنن.برای گروهی از مردم مشکل ایجاد میکنن برای عده ای هم خوبن. گاهی جنسی که میفروشن خوبه گاهی هم تقلبی.اما وقتی اینقدر آمار بیکاری بالاست، جای این حرفها نیست. عده ای دارن از این راه نون میخورن.
  • علی IR ۰۷:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
    11 6
    بابا گناه دارن دیگه این واقعیته حالا اگه نزاریم بفروشن دیگه این چیزا تو جامعه نیست.این کارا واسه کشوریه که این مسائل خیلی توش کم باشه
  • بانو IR ۰۷:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
    15 7
    تو اين مملکت هر کى ضعيف تره بيشتر محکوم ميشه اقايون همه مشکلات رو حل کردن فقط مونده اين بنده خداها که مجبورن به اين کار البته از خيلى کارهاى شىک که نمىخوام بگم بهتره.
  • بی نام IR ۰۷:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
    18 12
    این مسئولین میخوان دست فروشان تو مترو نباشن تا مردم برن از مغازه ای که ازش مالیات میگیرن خرید کنن
  • محمد IR ۰۷:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
    21 2
    كي ميگه هيچ راهي جز اين براي پول در آوردن نيست. مشكل اينه كه كل نسل جوون ما دوست دارتد بيزينس كنند. هيچكس نميخاد كار كارگري انجام بده. هر چي كارگر هست كه كارهاي سخت ميكنند افغاني هستند. اين رو بايد نسل جوون درك كنند كه همه نيايد خريد و فروش كنند . بعضيها هم بايد كارگري كنند. بعضي ها بايد كارگر پارك بشوند.. يكي بايد سپور بشه. يكي بايد مهندس بشه. يكي بايد بيل بزنه. همه مشاغل لازم هست و به نوبه خودش محترم ولي تو مملكت ما همه فكر ميكنند بايد برند يه ليسانس درپيت بگيرن بعدش بروند بيزينس كنند
  • محمد A1 ۰۷:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
    28 16
    این کاربرانی عزیزی که میگن آرامششون توو مترو بهم می خوره خداوکیلی از حرف خودشون خندشون نمی گیره؟! آخه مترو آرامش داره که اون بندگان خدا (دست فروشها) بهمش می زنند؟! برای سوار شدن و پیاده شدن از قطار باید از هفت خوان رستم رد بشی تازه شانس بیاری دست و پات له نشه و نشکنه، اون وقت آقایون نگران آرامششون توو مترو هستند؟! "من از دست فروشان شکایتی ندارم"
  • راهبر IR ۰۸:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
    39 8
    من یک راهبر قطار هستم و با این دستفروشها برخورد مستقیم دارم. دستفروشها مشکلات زیادی برای ما ایجاد میکنند . مثلا بیشترین موردی که باعث جلوگیری از بسته شدن درهای قطار میشود از جانب دستفروشها است. برای خود بنده چندین بار پیش آمده است ایشان باعث خراب شدن درب قطار شده اند و ماجراهای بعد از آن و تاخیر و ... . یک عادت بد دیگر اینها هم هر جا کارشون با کارتون و یا نایلونی که دستشان است تمام شد همانجا رها میکنند . بهتون پیشنهاد میکن در آخرین ایستگاه سری به واگن خانمها بزنید. 100 برابر کثیف تر از واگنهای دیگر است. الان یکجوری شده دیگه حق با اونها شده و ما متهم و مقصر. به راحتی به همه توهین میکنند.
    • علی رضا IR ۲۱:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۱
      3 1
      دوکلوم حرف حساب دمت گرم راهبر
  • سینا A1 ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
    7 5
    با سپاس از خانم میری و حقوقدان محترم و خبرآنلاین که با پرداختن به واقعیات و مشکلات مشهود و جاری شهر و کشور در مقام شفاف سازی و آگاه سازی مردم و مسئولان هستند. ای کارش نمایندگان مجلس و دولت با مطالعه دیدگاهها و نظرات مثبت و منفی مطروحه در این بخش، درک درست و منطبق با واقعی نسبت به موضوع و راهکارهای پیشنهادی مطروحه در این گزارش بیابند و مردم و شهروندان را امین خویش دانسته و به نظرات و دیدگاههای آنها احترام بگذارند....
  • بی نام A1 ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
    19 2
    این حرفی که میزنم عین حقیقت.یه پیرمردی میشناختم توی مترو شارژ میفروخت،چند روز پیش دیدم توی اون سرمای وحشتناک و در حالی که برف میباره،توی میدون تجریش ایستاده و شارژ میفروشه!
  • علی A1 ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
    9 0
    جاش تو مترو نیست. وجهه خیلی بدی داره. ولی نباید باهاشون مجرمانه برخورد بشه.
  • بی نام A1 ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
    4 4
    پیشنهاد: در یک واگن بنشینند و خریداران به آن واگن مراجعه نمایند. سکوت و نبود آلودگی صوتی حق انسانهاست. البته اگر هنوز حق و انسان در ایران منقرض نشده باشند.
  • یزدان A1 ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
    9 8
    دست فروشی هرجایی و به هر شکلی و به هر تعداد که باشه خواه از سر اجبار یا خواه از سر سود زیادش باشه در هر کجایی بخصوص در جاهای مثل مترو و بی ار تی فوق العاده کار اشتباهی هستش و مسئولین مترو از مدتها قبل و بسیار قاطعانه تر باید با این پدیده برخورد می کردند. اخه این که کار نیست دلیل نمیشه کسی بخواد بخودش حق بده برای دیگران مزاحمت ایجاد کنه . من هم الان با فوق لیسانس بیکارم باید فردا راه بیافتم تو مترو لواشک بفروشم ؟ کجای دنیا همچین مشاغل کاذبی هست و بعضی ها هم به اسم دلسوزی حمایت می کنن ؟ امیدوارم به زودی زود این پدیده غیر فرهنگی و زشت از سطح شهر و خصوصا مترو جمع بشه .
  • میترا IR ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
    18 6
    ما مخالف حضور آقایان در واگن مخصوص خانمها می باشیم که اصلا به این موضوع توجهی نمیشه من دخترم را با مترو میفرستم کلاس بره و هر روز که میاد منزل معترض حضور آقایان و بعضا رفتار نا مناسبشون با خانمهاس این را پیگیری کنید
    • مهرداد IR ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
      4 12
      ما هم مخالف حضور خانومها در در واگن های آقایون میباشیم! وقتی کوپه خانومها اینقدر خلوته چرا میان جای تنگ ما رو تنگ تر میکنن؟
  • بی نام IR ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
    9 1
    خوب آگر نگران این هستید که تقلبی نباشد خوب یک صنف دستفروشان درست کنند واز طریق آن این بندگان خدا را هم کنترل و سرو سامان بدهند مگر کارتن خوابی جرم است از نداری است مگر می شود کارتن آنها را از زیر پایشان کشید وگفت سرپا بخوابید برای همینه که آمدند وبه آنها پناه دادند تا از سرما نمیرند
  • بی نام IR ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
    6 2
    اگه به آدم گیر ندن و زور نکنن بخر که اشکالی نداره کارش خیلی از مال مردم خوری و خون مردم رو مکیدن و رشوه و پورسانت و زیر میزی گرفتن شراتمندانه تره.
  • بي نام IR ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
    2 1
    احسان خان باهات موافقم ، فقط اختلاس نه اختلاص!
  • بی نام IR ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
    8 1
    به نظر من دست فروشي كار بدي نيست و نبايد جلوي آنهارا بگيرند اگر توليد كار نباشه هر جايي كه بخواهيد مردم را متوقف كنيد ممكن است از جاي بد تري پيدايشان كنيد اگر راست ميگوييد برايشان كار پيدا كنيد
  • ف IR ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
    4 3
    شاید اول مشکل مالی داشته باشن ولی بعدا وضعشون توپ میشه به طوری که اکثر دخترا و زنای دست فروش که من میبینم دماغاشونم عمل می کنن حتی خونه و ماشین مدل بالا می خرن....از زبون خودشون شنیدم.
  • بی نام SE ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
    9 2
    منم شکایتی ندارم,خببببب کار نیست,ولی بهتره وقتی واگن شلوغه مردمو هل ندن
  • سارا IR ۱۸:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
    6 8
    من نمی فهمم آقایون چرا دفاع میکنن؟ این دستفروشا واقعا مزاحمن تو شلوغی از بین مردم حرکت میکنن چند بارم منو انداختن. بغل گوش آدم انقدر داد میزنن که ادم روانی میشه مخصوصا وقتی خسته داری بر می گردی خونه . اکثر جنساشونم غیر بهداشتیه
    • بی نام A1 ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۱
      4 4
      دقیقا موافقم یه بار با همین مسواک های غیر بهداشتیشون مدت ها زخم دهان گرفتم
  • بی نام A1 ۰۵:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۱
    9 3
    همه چیزمان درست بوده فقط تنها معضلی که در جامعه هست که از دید حقوق بشر تصور زشتی هم از آن دارد همین فروشندگان مترو هستند!!!!!!!!!!!به شتر گفتند گردنت کجه، گفت کجام درسته که گردنم راست باشه.
  • فرهنگ A1 ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۱
    2 8
    به این موضوع از منظرهای مختلف می توان توجه کرد؛ از منظر حقوقی، سیاسی، فرهنگی، مدیریت شهری، زیست شهری، روان شناسی، جامعه شناسی و نگاه خاص مردم و مسئولان. بدیهی است از منظرهای متفاوت با نگاههای گوناگونی همراه خواهد بود و هر دیدگاه دارای منطق خاص خویش است و نباید از یک منظر، دیدگاه دیگر را تقبیح کرد.گزارش حاضر از منظر حقوقی و مردم شناختی به این موضوع پرداخته است که حرکتی به جا در بازشناسی این پدیده اجتماعی درمدیریت شهری تهران بوده است.شاید با ساماندهی دستفروشان و نظامند کردن آنها در چهارچوب قوانین صنفی و مالیاتی، علاوه بر تقویت وضعیت معیشت آنها، در جهت استیفای حقوق قانونی دولت نیز برآمد. حذف و تخریب و توهین نسبت به این قشر زحمت کش،چاره کار نیست و میدان دادن روزافزون به آنهانیز راهکار نخواهد بود
  • هموطن A1 ۱۷:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۱
    4 10
    جرم نیست و اجناس را معمولا زیر قیمت و خیلی ارزان می فروشند و حتی شاید اکثر مسافران بخاطر کمک خرید کنند . ولی شهرداری فقط و فقط زمانی می تواند طرحهای انقباضی را اجرا کند که در کنارش طرحهای جایگزین داشته باشد ولی متاسفانه حتی زمانی که اجازه بساط در پارک ها داده می شود کرایه یک غرفه انقدر بالاست که فروشنده توان تامین هزینه کرایه را پیدا نمی کند .
  • بی نام A1 ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۳
    0 3
    دستفروشها اعصاب برای مسافر ها دخل مترو نگذاشتند.
  • بی نام A1 ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    2 0
    من دست فروش متروم از شغلم بیزارم وقتی میام خونه حتی حوصله ندارم با بچه ام درست برخورد کنم چون از صبح درست باهم برخورد نشده