دنیای عجیبی است. عجیب تر از آن چه فکر می کنیم. مطلبی را نه به عنوان یک سیاستمدار بلکه به عنوان یک تئاتری حرفه ای که همیشه و همه وقت در حال تحلیل اتفاقات است و همه چیز را به مثابه پرفورمنس و نمایش می بیند و آن ها را از زوایای گوناگون تحلیل می کند، می نویسی؛ آن گاه ماجرا شروع می شود و سوء برداشت ها آغاز می شود.

 

اول - مطلبی که روز گذشته با عنوان "جایزه اول کارگردانی برای حسن روحانی" در وبلاگم نوشتم؛ از سوی بسیاری از سایت ها و خبرگزاری های رسمی به عنوان خبری دست اول و افشاگر مطرح و مورد توجه قرار گرفت و با تحلیل ها و تفاسیر مختلف روبرو شد. تفاسیری که به هیچ وجه منظور نگارنده نبوده و نیست. جالب این جاست که آن مطلب نه یک اظهار نظر رسمی بود و نه خبری دست اول و افشاگر. آن نوشته تنها تحلیلی کاملا شخصی بود که می توان موافق یا مخالف آن بود. درست مانند تماشاگر یا منتقدی که فیلمی را می بیند و شروع به تحلیل آن از منظر شخصی خود می کند. در چنین مواردی آیا می توان گفت آن منتقد یا تماشاگر، نماینده رسمی کارگردان بوده و از جانب وی صحبت کرده یا نیات درونی وی را افشا کرده است؟!

ماجرای این یادداشت به همین سادگی بوده است. یک تحلیل شخصی از یک ماجرای اجتماعی و نه سیاسی که از سوی یک فعال تئاتری مطرح شده است.

دوم - کسانی که وبلاگ خبر آنلاین را دنبال می کنند به خوبی می دانند که این فضای مجازی، امکانی برای تبادل آراء و اندیشه های افراد مختلف با گرایش ها و سلایق مختلف فراهم کرده است و به هیچ وجه نوشته های این بخش منعکس کننده نظرات رسمی خبرآنلاین نیست. از سوی دیگر نویسندگان این مجموعه هیچ وابستگی و تعلق جناحی یا فکری خاصی به مسئولان خبرآنلاین ندارند. آنها افراد مستقلی هستند که بسیاری از آن ها نه تنها افراد سیاسی ای نیستند بلکه در حوزه هنر و فرهنگ فعالیت می کنند و گهگاه دستی نیز بر قلم می برند و تحلیل ها و نظرات شخصی خود را از امور و جریانات مختلف ارائه می کنند. اما نکته جالب و عجیب برای من استفاده سایت ها و خبرگزاری های رسمی از این یادداشت به مثابه یک کشف خبری دولتی است که تا دیروز پنهان مانده و توسط این نگارنده برملا شده است! واقعا جای تعجب است که این گونه سایت ها و خبرگزاری ها تا چه حد دچار کمبود اطلاعات و تحلیل هستند که به یک یادداشت شخصی از یک طراح صحنه تئاتر و سینما استناد کرده و آن را به عنوان یک خبر داغ به ریاست جمهوری منتسب می کنند! بی شک کسانی که در حوزه مطبوعات و رسانه فعالیت می کنند از ارزش منبع خبر و گزارش آگاهند و بی پروا به هر تحلیل، گزارش و خبری استناد نمی کنند! آن هم از کسی که نه سیاست مدار است و نه علاقه ای به عالم سیاست دارد. او تنها یک تئاتری حرفه ای است که تمام اتفاقات اجتماعی را به مثابه صحنه تئاتر می بیند و آنها را از همین منظر تحلیل می کند. 

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 337649

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۴:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۱
    13 2
    شما نگران نباش هم مخاطبان شما عاقلند وهم دولت.
  • شاغلام A1 ۰۵:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۱
    29 3
    متاسفانه رجا نیوز هم که دربه در دنبال سندی برای افشاگری و رسوایی دولت بر سر توافق هسته ای ژنو هست. از این نوشته شما سوء استفاده کرد. نوشته بودند(نقل به مضمون میکنم) پیام فروتن پرده از نمایشهای خیابانی برای دریافت سبد کالا برداشت. این پیامی برای آمریکا بود در آستانه مذاکرات وین مبنی بر اینکه تا چه اندازه مردم در مضیقه هستند که برای تعدادی مرغ به جان هم می افتند. تحلیل اونقدر افتضاح بود که جدا در سلامت عقل نویسنده شک کردم. در هر صورت آقای فروتن بهوش باشید. در جامعه غوغا سالار ما خیلیها ممکنه ندونند که سخنگوی دولت محمدباقر نوبخت است و نه پیام فروتن.
  • بهمن IR ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۱
    4 1
    البته تحلیل شما یک نوع تحلیل خاص بود و تابحال کمتر کسی از این زاویه به این موضوع نگاه کرده بود . به نظر من که تحلیل شما نهایت خوشبینی به این موضوع است و بعید می دانم که دولت روحانی از این نحوه توزیع سبد کالا چنین هدفی داشته است .
  • بی نام IR ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۱
    4 1
    " کسانی که وبلاگ خبر آنلاین را دنبال می کنند به خوبی می دانند که این فضای مجازی، امکانی برای تبادل آراء و اندیشه های افراد مختلف با گرایش ها و سلایق مختلف فراهم کرده است و به هیچ وجه نوشته های این بخش منعکس کننده نظرات رسمی خبرآنلاین نیست." مشکل همین جاست. شما در بالای این وبلاگ یا بالای مطالب وبلاگ هیچ توضیحی مبنی بر اینکه مطالب منتشر شده در خبر آنلاین به مفهوم تأیید بخش یا کلی از متن نیست بلکه این وبلاگ مکانی برای تضارب آراء است پیدا نمی کنید. (شبیه برخی سایت های معروف دیگه) من با اینکه گاهی نوشته های وبلاگ خبرآنلاین رو می خونم هنوز نمی دونم که مدیر مسئول خبرآنلاین و مؤسسه خبر با مطالب وبلاگ موافق هستن یا نه. باید حداقل در جایی اشاره شده باشه.
  • پیام فروتن IR ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۱
    5 0
    دوست گرامی جناب آقا یا سرکار خانم بی نام ممنون از توجه شما به وبلاگ خبرآنلاین و مخصوصا این نوشته، لازم به ذکر است یکی از محسنات بزرگ وبلاگ خبرآنلاین این است که مطالب مندرج در آن پیش از انتشار به هیچ وجه توسط مدیر مسئول یا دیگر مسئولان خبر آنلاین کنترل نمی شود و خود نویسندگان مستقیما یادداشت ها و مطالب خود را بارگذاری می کنند. از این نظر وبلاگ خبرآنلاین هیچ تفاوتی با وبلاگ های شخصی ندارد. به همین دلیل است که استفاده از این مطالب و استناد به آنها (به عنوان منبع محکم خبری) چندان منطقی و اصولی به نظر نمی رسد.
    • همان بی نام بالا IR ۱۴:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۱
      4 0
      سلام جناب فروتن. مطالب شما رو در ایام ماه مبارک رمضان در مورد برخی برنامه های تلویزیونی دنبال می کردم. این نقدی هم که مطرح کردم در مورد طراحی وب سایت هست که باید در بالای هر وبلاگ یک کادر مشخص و ثابتی با این مضمون نوشته شده باشه که "انتشار این مطلب در وب سایت خبرآنلاین به منزله تأیید کل یا بخشی از مطلب مورد انتشار نویسنده نیست". شما در نظر بگیرید افرادی رو که به صورت تصادفی (نه حرفه ای) یک وب سایت رو مرور می کنند. خب وقتی چنین نوشته ای رو در بالای یک وبلاگ نمی بینند ممکن هست فکر کنند که این مطلب مورد تأیید وب سایت هست. نقد من به صورت کلی هست. ولی به هر حال از توضیح شما ممنونم و متوجه نحوه انتشار مطالب در وبلاگ خبرآنلاین شدم.
    • پيام فروتن IR ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۱
      4 0
      كاملا تذكر بجايي است. قطعا كامنت خوب شما مورد توجه مسئولان خبرآنلاين قرار خواهد گرفت