۰ نفر
۲۶ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۳:۳۹

مهر نوشت:


منابع اطلاعاتی اروپا از ایجاد مراکز تحقیقات هسته ای توسط عربستان سعودی در سال های اخیر با هدف دستیابی به فن آوری غنی سازی خبر داده اند.

دیلی بیست با درج مطلبی تحت عنوان" عربستان ممکن است به خاطر توافق هسته ای اوباما با ایران هسته ای شود" از تلاش گستره عربستان برای دستیابی به به فن آوری هسته ای خبر داد امری که موجب نگرانی سرویس های اطلاعاتی غربی نیز شده است.

در این گزارش آمده است عربستان سعودی سال ها است که خواستار داشتن توانمندی هسته ای است اما این روزها سرویس های اطلاعاتی غرب و رژیم اسرائیل از جدی تر شدن علائم تلاش های عربستان برای دستیابی به انرژی هسته ای به ویژه فن آوری غنی سازی اورانیوم خبر می دهند.

در این گزارش آمده است عربستان سعودی در این راه بسیار جدی شده است.

دیوید آلبرایت رئیس مرکز تحقیقات علوم و امنیت بین الملل و کارشناس سابق خلع سلاح در این خصوص می گوید: عربستانی ها واکنش بسیار منفی به تحولات ایان دارند و از طرفی هم پول زیادی دارند به همین خاطر قادر خواهند بود استعدادهای را خریداری کنند تا آنها را آموزش دهند.

آلبرات درباره برنامه هسته ای عربستان می نویسد: برنامه بسیار پیشرفته هسته ای عربستان در مراحل اولیه خود است و این کشور توافقنامه خرید 16 رآکتور اتمی تا سال 2030 را در سال 2012 با چین امضاء کرده است.

وی همچنین درباره تلاش های عربستان به دستیابی به انرژی هسته ای می گوید: عربستان فراتر از این رفته و در سال های اخیر خبرهایی از نگرانی های سرویس های اطلاعاتی غرب درباره برنامه هسته ای عربستان شنیده است که به موجب آن این کشور بی سر و صدا در سال های اخیر اقداماتی را برای وسعه مهندسی و دانش هسته ای خود برداشته تا نهایتا بتواند به فن آوری غنی سازی اورانیوم دست یابد و سوخت ؤاکتورهایی را که در حال ساختش است را خودش تولید کند.

به گفته وی : سعودی ها برای ساخت آبشارهای سانتریفیوژها اقدام به استخدام کارشناسان خارجی کرده اند.

وی در ادامه می گوید : ما نگران این نیستیم که آنها بتوانند تاسیسات هسته ای خود را اداره کنند ما نگران این هستیم که آنها در غنی سازی و تکمیل چرخه سوخت مهارت یابند.

همچنین در این گزارش به تلاش عربستان برای خرید بمب اتمی از پاکستان نیز اشاره شده است.

49261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 338655

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۸:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۶
    5 2
    نگاه نکنید که امریکا و عربستان بیا و برو و روابط ظاهرا گرم دیپلماتیک دارند. امریکا از عربستان هسته ای بیشتر میترسه. و اجازه نخواهد داد که به سادگی چنین اتفاقی بیفته. هیچ کشوری دیگه ای جرئت رفتن "این راه خطرناک" رو که ما تقریبا طی کردیم نداره.
  • علی IR ۱۹:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۳۰
    1 0
    از این ال سعود پدر سوخته تر خودشونن