ناسا منتشر کرد: وقتی از آسمان همبرگر می‌بارد

اگر دوست دارید دانه‌های زیبای باران به شکل قطره اشک روی صورتتان بنشینند، فرسنگ‌ها از دنیای واقعیت فاصله دارید؛ زیرا قطرات باران شبیه به ساندویچ همبرگر هستند.

مجید جویا: نسل اندر نسل، مردم پذیرفته بودند که دانه‌های باران شبیه قطرات اشک هستند و سالیان سال است که این شکل، الهام بخش بسیاری از ترانه‌سراها بوده است.

اما دانشمندان سازمان فضایی آمریکا یا همان ناسا؛ کشف کرده‌اند که دانه‌های باران در واقع بیشتر شبیه به ساندویچ همبرگر گرد و بی‌روح هستند تا دانه‌های منحنی باران؛ به بیان ساده‌تر قسمت بالای این دانه‌ها گرد و ته آنها صاف است.

کریس کید، یکی از دانشمندان همکار ناسا و دانشگاه مریلند می‌گوید: «همه نگاره‌هایی که قطره‌های باران را به شکل اشک نشان می‌دهند، اشتباه هستند».

در آغاز بارش، ریزقطرات باران به شکل حباب‌هایی کاملا کروی و بسیار کوچک است که مولکول‌هایش به یکدیگر می‌پیوندند و در همان حین که فرو می‌ریزند، شکل کروی خود را حفظ می‌کنند.

با به هم پیوستن این ریزقطرات، قطرات باران سنگین‌تر می‌شوند و بیشتر به صورت دانه‌های همبرگر شکل در‌می‌آیند. در حین سقوط قطره‌های باران به سمت زمین، فشار هوا از پایین به آنها وارد می‌آید و شکل طبیعی آنها را برهم می‌زند تا اینکه در نهایت، شکلی شبیه به کلوچه یا کلیه پیدا می‌کنند.

با ادامه سقوط این تغییر شکل ادامه می‌یابد و سرانجام دانه های بزرگ‌تر باران (با اندازه تقریبا 4 تا 5 میلی‌متری) شکلی شبیه به چتر نجات پیدا می‌کنند و سپس به چند دانه کوچک‌تر تقسیم می‌شوند.

قرار است سال آینده، دانشمندان ناسا به تحقیقات بیشتری در این زمینه بپردازند. این تحقیق کاربردهای زیادی خواهد داشت، به خصوص برای فهم الگوهای آب‌و‌هوایی.

دکتر کید می‌افزاید: «شما می‌توانید از روی شکل قطرات باران برای پیش‌بینی آب و هوا در 30 تا 60 دقیقه آینده استفاده کنید. اگر شکل قطره باران را ببینید می‌توانید پیش‌ینی کنید که آیا طوفان شدتش افزایش می‌یابد یا کاهش. یا در مورد خطر سیلاب هم می‌توانید به مراکز ضروری اطلاع دهید تا کار خود را به طور موثرتری انجام دهند. همچنین این یافته برای هوانوردی نیز بسیار مفید است و می‌تواند هدایت‌گر هواپیماها در طوفان باشد تا به سلامت در فرودگاه بر زمین بنشینند».

53271

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 338688

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بي نام A1 ۱۹:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
    15 4
    تبارك الله احسن الخالقين