تاکید بر تشکیل شورای فقاهتی بانکداری اسلامی در نشست بین المللی اندیشمندان جهان اسلام

نشست دو روزه بین المللی اندیشمندان جهان اسلام در حوزه روش شناسی فقه مقارن توسط دانشگاه مذاهب اسلامی در سالن همایشهای شهید ماموستا سیدمحمد شیخ الاسلام این دانشگاه برگزار شد، شخصیتهای مختلف جهان اسلام از کشورهای تونس، لبنان، عمان و سودان و همچنین علمای اهل سنت از استانهای خراسان، کرمانشاه، کردستان، سیستان و بلوچستان و اندیشمندانی از جمهوری اسلامی ایران، روش شناسی تطبیقی استنباط احکام مسائل نوپیدا را مورد بررسی قرار دادند.

در مراسم اختتامیه این نشست که اساتید و دانشجویان این دانشگاه نیز حضور داشتند، «آیت الله محمدعلی تسخیری» مشاور عالی مقام معظم رهبری در امور جهان اسلام طی سخنانی با تأکید بر اینکه روش شناسی در استنباط احکام نوپیدا یکی از مهمترین روشهای رسیدن به تقریب در مذاهب مختلف اسلامی است، گفت: بررسی اختلافات در روش شناسی به صورت مبنایی و اصولی انجام می شود و در نتیجه اندیشمندان به یک تصمیم واحد و اجماعی می رسند که این امر تقریب در مذاهب اسلامی را به وجود می آورد.

وی با اشاره به تلاش دشمنان اسلام برای اختلاف افکنی در میان مسلمانان و مذاهب اسلامی، هدف آنها را خدمت به گزینه هایی خاص برشمرد و گفت: به جرأت می توان گفت بیش از 95 درصد از مسائل مذاهب اسلامی مشترک هستند اما دشمنان اسلام با دامن زدن به اختلافات جزئی که همان پنج درصد اختلافات است، تلاش دارند به اهداف شوم خود دست یابند.

آیت الله تسخیری این نشست تخصصی را تلاش مهمی برای تقریب مذاهب اسلامی دانست و افزود: با برشمردن دلایل و اختلافات فقهی میان مذاهب اسلامی و تطبیق اصول فقه و مقارن‌سازی، بخش مهمی از اختلافات موجود میان مذاهب اسلامی کاسته می شود.

وی در ادامه این نشست، به چالشهای مهم جهان اسلام اشاره کرد و یکی از مهمترین چالشها را نظام مالی و بانکی دانست و تأکید کرد: بانکداری اسلامی موضوعی نوظهور است و چالشهای مالی موجود در جهان اهمیت این مهم را بیش از بیش آشکار کرده است.

وی افزود: چالشهایی که بانکهای جهان اسلام با آن روبرو هستند، در اساس چالشهای فقهی، اجتماعی، نظارتی و قانونی است. در واقع در تمام این موضوعات، مسایل مهم فقهی نهفته است.

این استاد برجسته دانشگاه مذاهب اسلامی گفت: برای رفع مشکل چالشهای بانکداری اسلامی، ارائه راهکارهای مناسب یک ضرورت اساسی است؛ ضمن آنکه فقه های مذاهب اسلامی باید توجه ویژه ای بر بانکداری اسلامی داشته باشند .

آیت الله تسخیری تشکیل شورای فقاهتی در بانکداری را یکی از راهکارهای مهم برای حل مسائل مالی و بانکی برشمرد و گفت: در نظام نوین بانکداری و بحرانهای اقتصادی پیش رو در جهان، نیاز است شورای فقاهتی بر بانکداری اسلامی نظارت داشته باشند.برای تبیین معاملات بانکی همچون وام و قرض الحسنه نیاز به احکام شرعی است؛ بنابراین باید شورای فقاهتی برای بانکداری اسلامی تشکیل شود.

حجت الاسلام و المسلمین احمد مبلغی نیز در مراسم اختتامیه این نشست، با اشاره به تلاش اندیشمندان ایرانی و جهان اسلام و اساتید و دانشجویان دانشگاه مذاهب اسلامی در این نشست، اظهار داشت: روش شناسی امروزه به عنوان سومین روش فقهی در استنباط احکام به شمار می رود و گامهای مهمی برای توسعه این امر برداشته شده است.

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 338790

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 10 =