بهار امسال تلاش مشایی برای الحاق سازمان حج به سازمان تحت مدیریتش با مخالفت شدید مراجع مذهبی و همچنین استعفای قهرآمیز محمد محمدی ری‌شهری از سرپرستی حجاج ایرانی شکست خورده بود.

هادی نیلی: روز شنبه (دیروز) پس از پایان‌گرفتن ساعت اداری خبری مبنی بر استعفای مصطفی خاکسار قهرودی، رییس سازمان حج و زیارت، و موافقت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با این استعفا منتشر شد. اما نکته مهم‌ترین خبر آن بود که وزیر ارشاد دولت دهم، علی لیالی را به جای قهرودی به سمت معاون وزیر و رئیس سازمان حج و زیارت منصوب کرد.

آقای لیالی همان کسی است که در بهار امسال و در عهد دولت نهم، زمانی که اسفندیار رحیم‌مشایی برای دراختیارگرفتن سازمان حج در زیرمجموعه سازمان تحت مدیریتش سازمان میراث فرهنگی و گردشگری تلاش می‌کرد، او را به سمت ریاست سازمان حج منصوب کند که با مخالفت شدید مراجع مذهبی در قم و همچنین استعفای قهرآمیز محمد محمدی ری‌شهری از سرپرستی حجاج ایرانی که این تصمیم دولت را «غیرقانونی» خوانده بود، این تلاش مشایی شکست خورد و با وجود حمایت ضمنی احمدی‌نژاد از یار نزدیکش در این باره، سازمان حج عاقبت به زیرمجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بازگشت.

اکنون که مشایی روی صندلی دست چپ احمدی‌نژاد می‌نشیند تا رییس دفتر (و عملا معاون اول و جانشین) او در کابینه باشد، به نظر می‌رسد او دیگر نیازی نمی‌بیند که سازمان حج را به زیرمجموعه سازمان سابقا تحت‌مدیریتش در آورد. با انتصاب علی لیالی، ریاست این سازمان به همان کسی رسید که مشایی بنا داشت برسد.

سید محمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در حکم انتصاب لیالی، از جمله خواسته است به این موارد اهتمام داشته باشد: برگزاری پرشکوه مناسک و مراسم حج ابراهیمی و برنامه‌ریزی برای استمرار آثار مترتب بر آن، زمان‌بندی کوتاه و بلند، منطبق با خواسته‌های منطقی زوار، عطف بیشترین توجه و تعهد نسبت به حفظ کرامت زائران ایرانی، تعامل فعال با مسئولان وزارت امور خارجه به منظور حفظ اقتدار نظام مقدس اسلامی و دفاع از اعتبار زائران ایرانی.

علی لیالی پیش از این مدیرکل حج و زیارت استان مازندران، مدیرکل حج و زیارت استان تهران، مدیرکل برنامه‌ریزی و نظارت سازمان حج و زیارت، و عضو هیئت امنای موسسه عمره سعادت بوده است. او همچنین در دوره ریاست اسفندیار رحیم‌مشایی بر سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی، مشاور رئیس این سازمان و همچنین مدیرکل امور مجلس این سازمان بوده است.

مصاحبه در روز استعفا
استعفای رییس سازمان حج و زیارت و انتصاب گزینه موردنظر مشایی به جای او در حالی صورت می‌گیرد که او روز گذشته مصاحبه‌ای با رسانه‌ها داشت و هرچند حرفی از استعفایش نزد، اما خبر داد‌ که امسال قرار نیست ثبت‌نام جدیدی برای حج تمتع و عمره مفرده انجام شود.

مصطفی خاکسار قهرودی گفت: برای کارشناسی چگونگی اعزام مناسب این متقاضیان و صیانت از عزت و حرمت زائران ایرانی امسال ثبت نام جدید حج تمتع انجام نخواهد شد.

رییس سازمان حج وزیارت با اشاره به «رفتارهای زشت سعودی‌ها نسبت به زائران ایرانی در ایام عمره» گفت: با توجه به رهنمودهای رهبری درباره لزوم توجه به عزت و حرمت زائران ایرانی و اینکه عمره عملی مستحبی است، اگر سعودی‌ها در رفتار خود تجدید نظر نکنند، ما نیز در این باره عکس‌العمل نشان خواهیم داد.

او در این باره توضیح داد: موضوع لغو عمره مفرده پس از ا تفاقات سال گذشته، در شورای عالی حج مطرح و قرار شد که با طرف سعودی در این زمینه مذاکرات جدی انجام شود.

قهرودی با اشاره به مذاکره با مقامات سعودی تصریح کرد: اگر تضمین لازم برای جلوگیری از تکرار برخوردهای زشت با زائران ایرانی وجود نداشته باشد، اصراری برای برگزاری عمره مفرده نداریم.

رییس‌الحاج هم از احتمال لغو عمره گفته بود
پیش از قهرودی، محمدی ری‌شهری، سرپرست حجاج ایرانی نیز تصریح کرده بود: در صورت به نتیجه نرسیدن مذاکرات با مقامات عربستانی، عمره مفرده لغو خواهد شد.

ری‌شهری با اشاره به تاکیدات رهبری درباره حفظ عزت و حرمت زائران ایرانی و با یادآوری این که عمره مفرده عملی مستحبی است، گفت: هر چند طرف سعودی در مذاکرات قول مساعد داده است، اما در صورتی که مذاکرات به نتیجه نرسد،‌ احتمال لغو امسال عمره مفرده وجود دارد. پیش از او هم امام جمعه کاشان گفته بود رفتن به عمره جایز نیست. به گفته عبدالنبی نمازی، «در شرایطی که پول مسلمانان کشورهای اسلامی برای خرید تجهیزات نظامی دولت عربستان سعودی هزینه می‌شود رفتن به سفر حج عمره جایز نیست».

احتمال لغو حج عمره سال 89 و سپس عوض‌شدن ریاست سازمان حج در حالی اتفاق می‌افتد که با رسانه‌ای‌شدن پناه‌بردن دختر اسامه بن‌لادن به سفارت عربستان در تهران و همچنین درگیری‌های یمن که به صحنه کشاکش ایران و عربستان تبدیل شده، مناسبات این دو کشور اسلامی موثر در منطقه رو به تیرگی رفته است. شاید این تغییر ریاست سازمان حج و تاکید وزیر ارشاد در حکم انتصاب رییس جدید برای «تعامل فعال با مسئولان وزارت امور خارجه»، نشان‌دهنده تلاش وزارت خارجه برای ایفای نقشی بیشتر در این باره است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 33937

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۶:۵۴ - ۱۳۸۸/۱۰/۱۳
    0 0
    مبارک باشد. مشایی دارد یکی یکی مناسب کشور را در اختیار می گیرد.