ایسنا نوشت:

استاندار چهارمحال و بختیاری از مردم استان بخاطر حفظ آرامش خود در بحث اعتراض به سریال سرزمین کهن تقدیر و تشکر کرد.
وی گفت: این موضوع باید ریشه‌یابی شود و بویژه مشاور تاریخی سریال که به نظر من یا انسان ناآگاه یا مغرضی است، محاکمه و همه‌چیز مشخص شود.
قاسم سلیمانی در ادامه این گفت‌وگو درباره اتفاقاتی که با توجه به پخش قسمتی از سریال سرزمین کهن افتاد، اظهار کرد: من احساس می‌کنم درباره این موضوع یا سهل‌انگاری یا نادانی عمیقی بر دست‌اندرکاران این مجموعه حاکم شده بود و بویژه مشاور تاریخی این سریال اصلاً تاریخ را نخوانده بود؛ چراکه بختیاری‌ها نقش بزرگی در طول تاریخ از جمله فتح قندهار و تصرف تهران داشتند.
خلاصه اظهارات او در این مصاحبه:
-نظر ما نسبت به اقوام در استان، وحدت در عین کثرت است. اقوام ضمن حفظ ارزش‌های فرهنگی خود به این موضوع توجه کنند که ما رشد و توسعه همه‌جانبه استان و توازن منطقه‌ای را می‌خواهیم و باید به هر منطقه متناسب با جمعیت، وسعت و امکاناتش رسیدگی کنیم یعنی هم توزیع اعتبار کنم و هم زیرساخت‌ها و نیازهای منطقه را مورد توجه قرار دهیم؛ ضمن اینکه از پتانسیل‌ها و مدیریت‌هایشان نیز استفاده کنیم.
-بختیاری‌ها اولین گروه مسلحی بودند که تهران را تصرف و حکومت وقت را به خواسته مشروطیت تسلیم کردند؛ ضمن اینکه در دوران دفاع مقدس تیپ پرافتخار و دلاور قمر بنی‌هاشم که خط‌ شکن‌ جبهه بود و شهدای بسیاری را به نظام جمهوری اسلامی تقدیم کرد، از بختیاری‌ها تشکیل شده بود و غیرت، شهامت، دلاوری و وطن‌دوستی بختیاری‌ها بر کسی پوشیده نیست.
- دوستانی که در مشاورت تاریخی سریال بودند اشتباه بزرگی کردند که یا این اشتباه سهوی و از روی نادانی بود یا مقصودی پشت قضیه وجود داشته و بنابراین من همینجا از مسئولان محترم نظام تقاضا دارم که این موضوع را مورد بررسی حقوقی و قضایی قرار دهند تا دیگر با چنین مسایلی برخورد نکنیم.
-چهارمحال و بختیاری‌، خاستگاه بختیاری‌هاست و چهارمحالی‌ها نیز خود را بختیاری می‌دانند و نسبت به این موضوع همدردی و همراهی دارند. مردم استان در این قضیه و در ارتباط با توهینی که به آنها شد، آرامش خود را حفظ و سعی کردند از طرق منطقی مطالبات خود را پیگیری کنند.
-خود من بختیاری هستم و ارتباط بسیار نزدیکی با بزرگان و فعالان و افراد شاخص قوم دارم و در این راستا با ده‌ها نفر تلفنی و حضوری صحبت کردم و به آنها گفتم که من از شما مردم بیشتر ناراحتم و این موضوع را از طریق قانون پیگیری می‌کنم.
-اعضای شورای تأمین ما تلاش فرهنگی جانانه‌ای درباره این موضوع داشتند و مسأله را به بُعد امنیتی نبردند"، اداره اطلاعات و نیروی انتظامی و سایر اعضای شورای تأمین نیز به توصیه من، جهت‌گیری فرهنگی داشتند و چنین رویکردی بر آرامش منطقه تأثیر گذاشت و در واقع ما با درایت مدیرانمان توانستیم، این بحران را به شکل منطقی جهت‌دهی کنیم و به طرف تقاضای مدنی سوق دهیم و بخاطر همین هم در شورای امنیت ملی و هم در هیأت دولت از این رویکرد تشکر شد.
-برخورد با تفرقه‌افکنان میان قومیت‌ها را یک ضرورت است. در این سریال یک دروغ مشخص به ایل و قبیله و تباری منتسب کردند که اگر این موضوع ریشه‌یابی نشود، مشکلات عظیمی ایجاد می‌کند؛ کما اینکه در برخی استان‌ها هنوز مشکلاتی ادامه دارد و تمام نشده است؛ بنابراین به نظر من بزرگان کشور، دولت و حکومت ما باید تدبیری بیندیشند.
- اگرچه در این باره مدیریت لازم اتخاذ شد، ولی به هر ترتیب چنین مسأله‌ای 10 تا 15 روز وقت ما و اغلب مدیرانمان را گرفت. من از سویی به مدیرانمان می‌گفتم که برخورد قهری و بگیر و ببند در این باره وجود نداشته باشد و از سوی دیگر به مردم می‌گفتم اگر شما به خیابان‌ها بیایید به اعتبار من لطمه وارد می‌شود؛ بنابراین بگذارید من از راه‌های قانونی مسأله را پیش ببرم.
-در این بحث در سراسر مملکت وقت شورای امنیت کشور و دیگر نهادها گرفته شد، ضمن اینکه این موضوع تبعات منفی شدیدی به بار داشته است، ما به دنبال وحدت اقوام هستیم. همانطور که آقای دکتر روحانی نیز نسبت به این موضوع هم اشاره کردند، ما به دنبال تقویت اقوام هستیم و به دنبال تخریب نیستیم.
-من باز هم تاکید می‌کنم که این موضوع باید ریشه‌یابی شود و بویژه مشاور تاریخی سریال که به نظر من یا انسان نادان یا مغرضی است، باید محاکمه شود و اگر چنین اتفاقی بیفتد شاید همه‌چیز مشخص شود.
45231

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 339901

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 40
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۷:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۳
    5 3
    ای کاش سردار عزیزمان همچنان حجب و وقار را حفظ کند و حوزه های تخصصی دیگر را به کاربلدانی چون خودش بسپارد.
  • سروش A1 ۰۷:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۳
    7 13
    درود بر استاندار هوشیار
  • کیانمهر US ۰۷:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۳
    16 5
    توهین به یک شخصیت ملی مثل سردار اسعد بختیاری فاتح ملی و از قهرمانان مشروطه فقط به قوم بختیاری مربوط نمیشه بلکه توهین به ایران و ملیت ایرانیست. در حیرتم از بی تفاوتی بقیه. شگفت انگیز تر اینکه صدا و سیما برای تعطیلی روزنامه آسمان (بخاطر یک کلمه نقل قول در مورد حکم قصاص و اعدام) در شش بخش خبری کف و هورا و " دیگه تکرار نشه" راه میندازه! اما موقعی که همین رسانه میلی با پول مردم و بیت المال تفرقه افکنی میکنه و به اتحاد ملی ضربه میزنه مدیرانش از هرگونه پذیرش مسئولیت و پاسخگویی مبرا هستند!
  • بی نام US ۰۷:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۳
    18 9
    این سریال و توهین هاش دست گرمی بود تا بعد کم کم برن سراغ دکتر مصدق و دیگر شخصیت های ملی. خیلی خوب شد که سوتی دادن و مورد اعتراض واقع شدن تا این سناریو متوقف بشه.
  • محبت اله زارع A1 ۰۸:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۳
    12 2
    عجب "فيلمي" شده "فيلم" تو اين كشور!
  • احمد GB ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۳
    12 2
    بختیاری ها به فرماندهی سردار اسعد بختیاری یکی از گرو ههایی بودند که تهران را فتح کردند و به دست مشروطه طلبان دادند . اما بدبختی اینجاست که عده ایی معتقدند که این گروه نقش عمده ایی را در اعدام شیخ فضل الله نوری ایفا کردند . شاید این سریال ازاین جهت باشد .
  • بی نام IR ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۳
    10 12
    يك سريال خوب داشت پخش ميشد آنهم از دست رفت! راستي مگه اين جمله اي كه اين همه داد و بيداد براش راه افتاده از دهن يك توده اي بيرون نيومده بود؟!
  • محمد IR ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۳
    15 8
    درود خدا بر شما جناب قاسم سلیمانی از واکنش شما بسیار خوشحال شدیم تا برادرانی چون شما داریم هیچ غمی نداریم پایداری و سردیار و بختیار باشید بختیاری های خوزستان
  • شهرام IR ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۳
    12 3
    متاسفانه اخلاف افکنی قومی که آن را منتسب به انگلیسیها می کنند امروزه در داخل کشور طرفداران زیادی پیدا کرده و روزی نیست که پیامکهای جوک های بسیار زشت در مورد اقوام مختلف بین مردم دست به دست نشود حالا هنرمندان و رسانه ها هم وارد این قضیه شده اند برای ما که ادعا فرهنگ و اخلاقمان گوش فلاک را کر کرده این کارها که نشانی از فرهنگ ایرانی و اسلامی ندارد بسیار تاسف آور است
  • بی نام A1 ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۳
    1 19
    این سریال که هنوز داره پخش ميشه!
  • بی نام A1 ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۳
    22 11
    یک مادربزرگ پیر بختیاری رو آدمی فاسد و قمارباز تصویر کردن که جلوی بچه و پای عکس شوهرش (سردار اسعدبختیاری) "ویسکی" میخوره! من نمیدونم آیا درک اینکه عده ای حق دارند از این سریال خوشحال نباشند اینقد سخته؟! اون دیالوگ فحاشی هم که همش صحبتش میشه فقط یک صدم ماجراست. مسئله عمیق تر و گسترده تر هست و ظاهرا کل داستان در مورد این خانواده بر همین منوال پیش خواهد رفت. ضمنا قصد طراح و نویسنده داستان تخریب چهره هدفدار یک قومیت بوده و چون این تفکر در ساختار داستان تنیده شده اصلا قابل اصلاح و تعدیل نیست.
  • عدالت A1 ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۳
    24 32
    چطوره اعدام بشن؟!!! چرا صدای کسی در خصوص فساد اقتصادی بزرگ سازمان سینمایی در دولت قبل در نمیاد؟!! چیزی که علنی شدو مبلغش هم معلوم شد و افرادش هم مشخص شدن و راحت امسال تو جشنواره به عنوان مهمان جولان میدادن!!!!!!! اگر عدالته باید همه جا باشه
  • بی نام A1 ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۳
    16 12
    چرا اينقدر به كش دادن موضوعات علاقه منديد!؟
  • بی نام FI ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۳
    7 11
    جوگیری هم حدی داره والا . . .
  • بی نام GB ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۳
    8 1
    کلا اقایون علاقه خاصی به محاکمه و صدور راب دارن.
  • حسام IR ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۳
    9 9
    چقد شلوغش کردین وقتی ما مردم تحمل شنیدن ی جمله در یک فیلم نداریم چه انتظاری از مسوولا میشه داشت؟ همه این تعصبا رو باید بذاریم کنار
  • محمد A1 ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۳
    20 12
    درود بر قوم دلیر بختیاری درود به شرفتان که اجازه ندادید به شما دلاوران توهین شود این سریال به هیچ وجه نباید نمایش داده شود برای آقای تبریزی هم متاسفم
  • بی نام A1 ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۳
    6 8
    من نمی دانم چرا باید هر مسئله ایی در کشور ما امنیتی شود آیا به راستی کشور ما تا این حد حساس است یا ما خودمان با برخوردهای خودمان باعث این مسئله شده ایم به طور اصولی این استان و عزیزان بختیاری نماینده مجلس دارند استاندار دارند مسوولین فرهنگی دارند اعتراض شان را اعلام کنند نشد به نماینده گی یک وکیل خبره بگیرند و شکایت کنند تازه این یک بعد مسئله است می شود از راه حل های قانونی و ظرفیت های فرهنگی استفاده کرد بعد دیگرش بالا بردن سطح تحمل و درک و دریافت مردم است چرا باید آستانه تحمل و درک عده ایی این قدر پایین باشد که یک هم نامی ساده که اصلا ربطی به قوم بختیاری ندارد بلکه یک طایفه با نام فامیلی را شامل می شود تا این حد جدی بگیرند؟ و مسوولین ما چرا باید به این نوع اعتراض های در این سطح وسیع توجه کن
  • بی نام A1 ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۳
    6 7
    ادامه از قبل ... توجه کنند؟ نهایت این که در انتخاب اسم کج سلیقه گی شده است می شود اسم خاندان فیلم را عوض کرد و مثلا لعنتی گذاشت ولله به خدا نه این که همه خوبیم و هیچ اشکالی نداریم اینه که ... خلاصه این قوم غیور و دلیر بختیاری بداند که جایگاه تاریخی اش هیچ گاه با یک هم نامی مخدوش نمی شود همچنان که جایگاه تاریخی قوم کرد و لر و بلوچ ترک و ترکمن و عرب و ... مخدوش نمی شود برادر من ما همه ایران را ساختیم بختیاری و لر و کرد نداره نه این که توی اقوام ما راهزن و دزد و نبوده نه این که طرفدار رژیم نبوده نه این خان و خانچی نبوده نه این سردار و تفنگچی شاهی نبوده!! بوده دیگه بابا جون بوده ولی چی اش به من توی کرد و لر و بختیاری بگذار فیلم شان را بسازند تاریخ قضاوت می کند
  • حامد A1 ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۳
    13 8
    این دیگه از آب گل آلود ماهی گرفتنه. اگر هم اشتباهی بوده، پخش سریال متوقف شده. بقیش دیگه زیاده رویه. تا کی میخواید افراط و تفریط رو ادامه بدید!؟
  • یاس A1 ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۳
    8 12
    واقعا چرا این قدر حساسیت ؟ چه توهینی در این سریال شده ؟ چرا اینقدر زود قظاوت می کنند؟ چی گفتند مگه ؟ بالاخره شخصیتهای فیلمها و سریالها که از فضا نیامدند. تا یک فیلمی یا سریالی گل می کنه می گردند چه چیزی پیدا می کنند برای شلوغ کردن. بعد از عمری سریال به این خوبی به خاطر جو سازی متوقف شد. بعد از چندین سال اولین سریالی بود که دوستش داشتم. حیف شد.
  • بی نام IR ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۳
    7 12
    منظوره طرف خانواده بختیاری بوده نه قوم بختیاری.تازه اگه کلی هم گفته باشه، مربوط به اون زمونه نه الان.گذشته از این حرفا مگه مشکلاته دیگه مملکت حل شد؟همین یه دونه مونده؟با زیر میزی بگیر ها و رشوه خوارها و بقیه چیکار کردین ؟ زورتون به فیلمنامه نویس میرسه فقط
  • بی نام A1 ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۳
    14 5
    به شوشتر زدند گردن مسگري...
  • بی نام A1 ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۳
    9 4
    در رسانه ملی کشور که قراره متعلق به همه مردم باشه فقط وقتی نام یک قوم اصیل و میهن دوست کشور آورده شده که نام و نماد و نسب این قوم مخاطب بدترین فحاشی و توهین های زننده قرار گرفته اونم از دهان کسی که بیننده در اون صحنه کاملا باش احساس همدردی و همذات پنداری میکنه. خب معلومه که ناراحت میشن. اصلا مقوله ممنوعیت قانونی "بیان نفرت برانگیز" (هِیت اسپیچ) همه جای دنیا مطرح است و کسی حق نداره نسبت به هیچ اقلیتی در عمل و حتی بیان نفرت پراکنی کنه.
  • بی نام IR ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۳
    10 12
    چه بیخودی شلوغش میکنن. بعد میگن چرا مردم حرف در میارن. دیالوگ رو ببینید: "اگر پاتو از گلیمت درازتر کنی میگم که بختیاری ها چطوری بختیاری شدن" خوب یعنی داره به یه نفر که فامیلیش بختیاریه میگه که میگم که خانواده شما چه جوری به اینجا رسیدن. چه ربطی به قوم بختیاری داره؟ قهرمان داستان هم فامیلیش بختیاریه. چرا اون رو نمیبینن و فقط یه دیالوگ که ارتباطی هم به اونها نداره میبینن؟ چه ربطی به مشاور تاریخی داره؟ مگه تاریخ تحریف شده؟ فامیلیه یه نفر بختیاری بوده تاریخ تحریف شده؟ ما از کارگردانهای بزرگی چون تبریزی درخواست میکنیم از این به بعد فقط به تهرانی ها گیر بده و اگه خواست فحش هم بده. چون مطمئنا تهران کسی به خودش نمیگیره
  • بی نام A1 ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۳
    8 6
    رانت خوارها و ویژه خوارها چطور؟ اونا باید راست راست تو خیابون بچرخن؟!! کاش رگ غیرتتون برای چیزای مهم تر میجنبید!!
  • فرهاد IR ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۳
    8 4
    این دیگه به خود اهالی سینما مربوط میشه.
  • بختياري IR ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۳
    9 1
    مو تاته زا(عمو زاده) كورش و اردشيرم مو تخت جمشيد و مو برد شيرم (شير سنگي) زاينده رود و دز و كارون مونم ز نسل سلمون مسلمون مونم
  • بی نام IR ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۳
    8 9
    زنده باد استاندار اصلاح طلب بختیاری
  • سپهر IR ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۳
    6 10
    من اگه بودم به خاطر یه دسته از مردم هم که شده نه تو این مملکت چیزی میساختم و نه کاری براشون میکردم. اگر حتی کاری هم انجام میدادم و حتی اشتباه هم انجامش میدادم نه معذرت خواهی میکردم و نه میگذاشتم اونها با ادبیات طلبکارانه منو بازخواست کنن. خیلی راحت میگفتم همینه که هست. چرا ما همیشه از هم طلبکاریم و به یه چیزی معترض؟ اون هم نه به مسائل و مشکلات اساسی و مهم تو کشور. بعضیا کلید میکنن به جزئی ترین و کم اهمیت ترین چیزها! آقای استاندار! به فقر و تنگدستی مردم کشور و استانتون هم اینطوری اعتراض میکنید؟
  • بی نام A1 ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۳
    11 9
    یک نکته جالب و عجیب و البته زشت در مورد این کار مغفول مونده. طبق این چهار قسمت که من دیدم و اینکه نقش شاپرک در بزرگسالی رهی هم حضور داره ظاهرا آقای تبریزی قسمتی مهمی از ساختار درام رو از روی اقتباس 1998 آلفونسو کوارون از رمان آرزوهای بزرگ چارلز دیکنز "کپ" زده. (فعلاشخصیت فیلیپ و استلا و میس هاویشام در سریال مشخص هست). البته اگه سازنده توی تیتراژ ذکر کنه کار اقتباس هست ایرادی نداره ولی اینطوری دزدکی کپی کردن و فکر کردن کسی نمیفهمه اسمش سرقت ادبی هست. که آقای تبریزی در این مورد سابقه دار هستن. داستان مارمولک رو هم به همین شکل از یک فیلم رابرت دنیرو بنام "ما فرشته نیستیم" کش رفتن بدون ذکر منبع. من که به بختیاری ها حق میدم به کار و حرف ها و اغراض همچین فردی هیچ اعتمادی نداشته باشن.
    • بی نام A1 ۰۱:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۵
      4 2
      آفرین به این دقت. دقیقا. فیلمش رو من دیدم. رابرت دنیرو و اتان هاوک و گینت پالترو بازی میکنن. ایول.
  • محمد A1 ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۳
    16 4
    ایشان به جای دامن زدن به این بحث ها و اظهار نظرهای احساسی بهتر است مشکل تونل بهشت آباد ،جاده خوزستان، فولاد تعطیل شده لردگان، قطب صنعتی نابود شده شهرکرد و شهرهای دیگر استان، خشک شدن تالاب های متعدد استان، از بین رفتن حیات وحش، ازدیاد اعتیاد و نا امنی جاده های برون شهری و......فکر کنند و عمل کنند. خدا رحمت کند سعدی را که گفت: سعدیا گرچه سخندان و مصالح گویی/ به عمل کار برآید به سخندانی نیست.....
  • بی نام A1 ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۳
    9 8
    شما هم ديگه شورش رو درآورديد!
  • رضا A1 ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۳
    11 8
    نخیر.اینا ول کن نیستن.
  • رضا A1 ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۳
    7 11
    اینجور که معلومه دیگه بعیده سریاله ادامه پیدا کنه.حیف.ولی قطعا این اتفاق به ضرر بختیاری ها میشه.
  • بی نام A1 ۱۸:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۳
    8 17
    بختیاریهای عزیزشما را به مقدساتتون قسم جلوی پخش این سریال خوب را نگیرید.
    • سید RO ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
      1 4
      آره دیگه مگه چی شده که انقد حساسید یه فیلمم که خوب بود شما نمیزارین پخش شه والا گذشتم خوب چیزیه شما که دم از مردونگی میزنین بیخیال شین
  • 1جوان بختیاری. A1 ۲۰:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۳
    19 10
    صددرصد این حرکت با قصد و نیت بوده. مگه میشه سهل انگاری باشه؟ برای فهمیدن و پی بردن به قصد و نیت این سریال باید چند مورد رو بررسی کرد اول وقایع مشروطه و روابط پیش آمده بین مشروطه خواهان بختیاری و مشروطه خواهان تبریز. دوم انتخابات ریاست جمهوری امسال. سوم انتخابات 88 . چهارم قومیت هرسه نفر کارگردان ، مشاور تاریخی سریال و فیلمنامه نویس.
  • بی نام A1 ۲۲:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۳
    14 6
    به چه جرمی ؟!!!