معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از برنامه ریزی برای اداره اماکن فرهنگی و تاریخی ثبت شده در فهرست میراث جهانی به صورت هیات امنایی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مسعود سلطانی فر صبح امروز در نشست "ستاد هماهنگی خدمات سفر" که با حضور معاونان، مدیران ارشد، مدیران کل استانها و کارشناسان این سازمان در مشهد برگزار شد افزود: استفاده بهینه از بناها، محوطه ها و آثار فرهنگی و تاریخی به جا مانده در جای جای کشورمان باید یکی از مهمترین موضوعاتی باشد که در سازمان میراث فرهنگی دنبال کنیم.

وی با بیان اینکه سازمان میراث فرهنگی باید به طور کامل به درخواستها و موضوعات مطرح شده از سوی مردم و بخش خصوصی پاسخ های کارشناسانه بدهد گفت: سیاست نه گفتن به مردم باید در این سازمان خاتمه یابد.

سلطانی فر با بیان اینکه پیوند میان اقتصاد و فرهنگ نقش مهمی در احیا و مرمت بناهای تاریخی و فرهنگی در کشور ایفا می کند ادامه داد: اقتصادی کردن فرهنگ راهکار اصلی حفظ و احیای بناهای تاریخی است.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری درادامه با اشاره به اینکه از زمان تشکیل سازمان میراث فرهنگی در سال 1309 تا کنون و با وجود تلاش متخصصان و دوستداران میراث فرهنگی کشور فقط 32 هزار اثر از بیش از یک میلیون آثار فرهنگی و تاریخی موجود در کشور شناسایی و ثبت شده است افزود: این موضوع نشان می دهد کارنامه میراث فرهنگی طی 83 سال گذشته در رابطه با ثبت و شناسایی آثار تاریخی و فرهنگی موفق نبوده است.

وی با بیان اینکه باید مدل مدیریتی حفظ، مرمت و احیا بناهای تاریخی در کشور تغییر کند یادآور شد: ثبت 32 هزار اثر فرهنگی تاریخی در کشور در طول سال های فعالیت سازمان میراث فرهنگی معادل 3 درصد آثار فرهنگی و تاریخی موجود در کشور است از این رو با تغییر مدل مدیریتی باید به شکل بهینه به مرمت، حفظ و احیا بناهای تاریخی پرداخت.

سلطانی فر یادآور شد: با بودجه دولتی و مدل مدیریتی 83 سال گذشته نمی توان به حفظ و احیای بیش از یک میلیون اثر تاریخی موجود در کشور امیدوار بود.

وی در ادامه با بیان اینکه حفاظت و حراست از آثار تاریخی و فرهنگی از مهمترین دغدغه های سازمان میراث فرهنگی است ادامه داد: آثار بی نظیر تاریخی در کشور داریم که می توان با تدوین سیاست های کارآمد و استفاده از ظرفیت های بخش خصوصی و با در نظر گرفتن طرحها و نقشه هایی که سازمان میراث فرهنگی تبین می کند به مرمت، حفظ و احیای این بناهای تاریخی پرداخت.

معاون رئیس جمهور در ادامه با بیان اینکه این مدل مدیریتی در کشورهای مختلف جواب داده است ادامه داد: در کشورهای مختلف وقتی فردی دارای ملک تاریخی است احساس خوشبختی می کند چرا که می تواند با استفاده از قوانین موجود در آن کشور ملک خود را با تغییر کاربری به یک مکان اقامتی، فرهنگی، کتابخانه، فروشگاه صنایع دستی و ... تبدیل کند.

متاسفانه این موضوع در کشور ما تا کنون به صورت مطلوب انجام نشده است؛ بنابراین می توان با تبین سیاست هایی در این زمینه و با استفاده از ظرفیتهای بخش خصوصی به حمایت از مالکان بناهای تاریخی پرداخت.

سطانی فر خاطر نشان کرد: در این طرح هیچ بنای تاریخی واگذار نخواهد شد بلکه با تغییر کاربری و تحت نظارت سازمان میراث فرهنگی می توان از بناهای تاریخی در ارائه خدمات مختلف به مردم استفاده کرد و با این کار به حفظ آن ها کمک کرد.

معاون رئیس جمهور یادآور شد: البته 16 اثر تاریخی ثبت شده ایران در یونسکو و دیگر آثار تاریخی که در شرف ثبت جهانی در یونسکو هستند از طرح مذکور مستثنی هستند و تاکید اجرای این طرح بر روی هزاران بنای تاریخی در سراسر کشور مانند کاروانسراها، حمام های قدیمی، خانه های تاریخی و... است.

معاون رئیس جمهور تاکید کرد: برنامه ریزی برای اداره اماکن فرهنگی و تاریخی فاخر ثبت شده در فهرست میراث جهانی یونسکو به صورت هیات امنایی در حال انجام است.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه برای مرمت صد هزار اثر تاریخی در کشور با میانگین 500 میلیون تومان برای هر بنا نیازمند پنجاه هزار میلیارد تومان اعتبارات هستیم گفت: تنها راهکار حفظ، مرمت و احیای بناهای تاریخی استفاده از ظرفیت بخش خصوصی است.

او همچنین در بخش دیگری از حرف‌هایش، با بیان اینکه به جز 9 کشور جهان برای اتباع همه کشورها ویزای فرودگاهی صادر می‌شود ادامه داد: با یک برنامه ریزی مناسب می توان به لغو روادید با کشورهای مختلف اقدام کرد.


47234

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 341529

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =