ایسنا نوشت:

سیستم سه‌بعدی جدید به کاربران امکان لمس‌کردن تصاویر سه‌بعدی شناوری را که روی ابزار تلفن همراه نمایش داده می‌شود، فراهم می‌کند.

حسگرهای نوری تعبیه‌شده در پیکسل‌های این نمایشگر می‌تواند حرکت یک انگشت عریان را در فضای سه‌بعدی موجود در بالای تلفن همراه حس کنند.

سامانه ابداعی، محصول خلاقیت دانشمندان دانشگاه ملی چیائو تونگ تایوان است و در تلفن‌های همراه، انگشت را بدون تماس شناسایی می‌کند؛ می‌توان از آن در بازی‌های سه‌بعدی، علامت‌های دیجیتالی تعاملی و دیگر کاربردها استفاده کرد و دانشمندان امیدوارند این فناوری را در آینده نزدیک عرضه کنند.

به دلیل اندازه کوچک و ماهیت قابل‌حمل‌بودن ابزارهای تلفن همراه، جاسازی یک سیستم سه‌بعدی در این سامانه‌ها متفاوت از سیستم‌هایی از این دست در تلویزیون و دیگر صفحه‌های بزرگ است. همچنین سیستم‌های سه‌بعدی بزرگ مستلزم ابزار اضافی یا دوربین‌هایی برای شناسایی حرکت هستند؛ این ابزارهای اضافی برای تلفن‌های همراه نامناسب بوده و دوربین‌ها نیز دارای زاویه دید محدودی برای شناسایی اشیا در مجاورت نمایشگر هستند.

تیم تایوانی، سیستم سه‌بعدی Air-Touch را در یک صفحه نمایشگر چهار اینچی طراحی کرده و حسگرهای نوری مستقیما در درون پیکسل‌های نمایشگر جاسازی می‌شوند. محققان همچنین ابزار روشنایی اسکن‌کننده زاویه‌ای را به لبه‌های این نمایشگر افزودند تا نوردهی مناسب را ارائه دهد.

این سیستم سه بعدی فشرده بوده و دارای زاویه دید وسیعی است و همچنین مستقل از شرایط محیطی عمل می‌کند.

جزئیات فناوری جدید در مجله Display Technology منتشر شد.

 

17503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 341606

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =