آیا ماهواره‌های جاسوسی امریکا، هواپیمای گمشده مالزی را تحت نظر داشتند؟

با گذشت 6 روز از ناپدید شدن پرواز MH370 خطوط هوایی مالزی، کمتر خبری از آن در دست نیست. چرا در دنیای شبکه‌ای قرن 21، پیدا کردن یک هواپیما به این بزرگی، این قدر سخت است؟

مجید جویا: تقریبا 6 روز از زمان گم شدن پرواز MH370 هواپیمایی مالزی گذشته و مقامات مسئول هنوز هیچ نظری در مورد این که چه بر سر هواپیما آمده ندارند. چرا در دنیای شبکه‌ای قرن 21، پیدا کردن یک هواپیما به این بزرگی، این قدر سخت است؟ اینجا می‌توانید پاسخ برخی از سوال‌ها را به نقل از نیوساینتیست بخوانید:

چطور ممکن است که چیزی به بزرگی یک هواپیما گم شود؟
هواپیماها بزرگ هستند، ولی اقیانوس خیلی بزرگ‌تر از آنها است و جستجو در چنین سطح وسیعی، کار سختی است. یافتن تمام بقایای هواپیمای ایرفرانس که در سال 2009/1388 در اقیانوس اطلس سقوط کرده بود، دو سال به طول انجامید.

و فقط هواپیماها نیستند که در پهنه بی‌کران دریاها ناپدید می‌شوند. در اوایل فوریه 2013 / نیمه بهمن 1391 یک اقیانوس پیمای 1400 تنی به نام لیوبوف ارلوا گم شد و هیچ گاه اثری از آن پیدا نشد. در ژانویه سال جاری / دی ماه گذشته، این ایده که اکنون عرشه کشتی پر از موش‌های آدمخوار است، فضای رسانه‌ها را فرا گرفت؛ یکی از دلایل همه گیر شدن این داستان، این است که چیزی در مورد آنچه بر سر کشتی رفته نمی‌دانیم.

آیا هواپیماها در تمام مدت پرواز رهگیری نمی‌شوند؟
تمام هواپیماها یک ترانسپاندر رادار دارند که هویت و موقعیت آنها را از طریق سیگنال‌های رادیویی زمینی ارسال می‌کند. ولی وقتی از حوزه برد رادارهای زمینی خارج شوند و چند صد کیلومتر در دریا جلو روند، تا رسیدن به ساحل بعدی و ورود به حوزه رادار بعدی، خبری از هواپیما نخواهیم داشت.

البته سیستم نوظهوری به نام پیمایش وابسته اتوماتیک- پهن‌باند (ADS-B)، در حال فراگیر شدن است: این سیگنال شامل داده‌های جی‌پی‌اس برای موقعیت هواپیما و همچنین هویت و سرعت آن است. شما می‌توانید داده‌های ADS-B را در سایت آماتور رهگیری هواپیمایFlightRadar24 ببینید، که گردانندگان آن به شبکه تلویزیونی سی‌بی‌اس کانادا گفته‌اند که هواپیمای مالزیایی هم «تحت پوشش آنها بود؛ تا این که ناپدید شد».

علاوه بر این، برای کمک به تعمیر و نگهداری، اکثر شرکت‌های هواپیمایی از سیستم آدرس دهی و گزارش مخابرات هواپیما یا ACARS استفاده می‌کنند. گزارش‌های سیستم هواپیما در لحظه برخاستن از زمین، اوج گرفتن، جایی در میانه مسیر و هنگام فرود از طریق سیگنال‌های VHF ارسال می‌شوند. در اوایل هفته جاری هم فاش شد که رولز رویس، دو بسته اطلاعاتی از گزارش‌های ACARS را پیش از ناپدید شدن هواپیما دریافت کرده بود، ولی خطوط هواپیمایی مالزی اعلام نکرده که آیا اطلاعات ACARS چیزی بر دانسته‌های آنها افزوده یا خیر، یا اصلا هیچ اطلاعات خاصی در این داده‌ها وجود داشته که به کار آنها بیاید؟

در نهایت، ضبط کننده اطلاعات پرواز، یا همان جعبه سیاه هواپیما، داده‌ها را به صورتی ضبط می‌کند که حتی در موارد سقوط هواپیما هم آسیبی به آنها نرسد، اما مشکل اینجا است که برای استفاده از این داده‌ها، باید اول هواپیما را پیدا کنید، چون هیچ سیگنالی ارسال نمی‌کند.

مگر ماهواره‌ها همه چیز را روی زمین نمی‌بینند؟ پس چرا تصویری از این هواپیما در دست نیست؟
به گفته جاناتان مک‌داول از مرکز اختر فیزیک هاروارد- اسمیتسونیان در کمبریج ماساچوست، به رغم این که ماهواره‌ها هر روزه عکس‌های کم کیفیتی از کل زمین می‌گیرند، اما تصاویر با کیفیت بالا که برای جستجوی هواپیما لازم هستند، چندان معمول نیستند.

تنها 10 ماهواره امریکایی، روسی و اروپایی هستند که توان گرفتن چنین عکس‌هایی را دارند. هر کدام از انها تقریبا هر یک و نیم ساعت، یک بار به دور کره زمین می‌چرخند، و در حین عبور، از نواری به پهنای چند صد کیلومتر عکس می‌گیرند. مک‌داول می‌گوید: «هر کدام از آنها در هر روز، احتمالا تنها چند درصد از مساحت زمین را پوشش می‌دهند».

با در نظر گرفتن عواملی مانند تعمیر و نگهداری، پوشش ابر و این حقیقت که آنها تمام مدت در حال عکس‌برداری نیستند، در بهترین حالت، احتمالا از تنها 5 درصد از مساحت زمین در هر روز، عکس‌برداری با کیفیت بالا انجام می‌شود. تازه این همه داستان نیست؛ از برخی مناطق، مانند برخی شهرها، بیشتر از بقیه جاها عکس گرفته می‌شود. «اقیانوس آزاد چیزی نیست که از آن عکس بگیرید، چون معمولا چیز جالب توجهی در آن نخواهید دید».

به گزارش رویترز، شاید ماهواره‌های مخابراتی توانسته باشند سیگنال ضعیفی از هواپیمای مالزیایی را پس از ناپدید شدن آن دریافت کنند، ولی این سیگنال هیچ نشانی از موقعیت یا شرایط هواپیما نداشت.

ماهواره‌های جاسوسی چطور؟
اداره ملی شناسایی ایالات متحده (NRO)، شبکه گسترده‌ای از ماهواره‌های جاسوسی دارد که زمین را پوشش می‌دهند و ممکن است عکس‌هایی از هواپیمای سقوط کرده گرفته باشند. ما اطلاع دقیقی از ظرفیت‌های این ماهواره‌ها نداریم، ولی به گفته مک‌داول احتمالا آنها عکس‌های دقیق‌تری در مقایسه با همتایان غیر نظامی خود می‌گیرند. آنها همچنین احتمالا مجهز به فیلترهای رنگی پیشرفته‌تری هستند و احتمالا ان‌آر‌او نرم افزارهای تحلیل عکس پیشرفته‌تری هم دارد، که هر دوی آنها می‌توانند به یافتن لاشه هواپیما از درسا کمک کنند.

- خوب پس ان‌آر‌او می‌تواند عکسی از هواپیما داشته باشد؟

مک‌داول می‌گوید: «غیر ممکن نیست، ولی فکر نمی‌کنم که چنین چیزی حقیقت داشته باشد» به هر حال، شغل ان‌آر‌او گشتن به دنبال هواپیماهای تجاری نیست. مدار حرکت ماهواره‌ها را همه می‌دانند و برخی از آنها هم از نزدیکی آخرین جایی که می‌دانیم هواپیما از آن عبور کرده، گذشته بودند، ولی احتمالا در آن لحظه در حال عکس‌برداری نبودند. اگر هم این سازمان عکسی داشته باشد، احتمالا بدون سروصدا آن را در اختیار مقامات مسئول گذاشته است.

خیلی از ماهواره‌ها، در طیف مرئی عکس نمی‌گیرند، و به جای آن از دیگر طول موج‌ها استفاده می‌کنند. ماهواره‌های فروسرخ ان‌.آر‌.او به دنبال نشانه‌های گرمایی موشک‌های شلیک شده در سرتاسر زمین می‌گردند، و می‌توانند انفجار احتمالی یک هواپیما در آسمان را رصد کنند. به گزارش نیویورک تایمز، وزارت دفاع ایالات متحده، تمام داده‌های شناسایی را بررسی کرده و هیچ نشانی از انفجار در آن منطقه نیافته است.

53271

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 344236

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 99
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • من FI ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۳
    این بت های تکنولوژی که سال هاست مردم را می فریبند اکنون حتی از پیدا کردن قسمتی از خود عاجزند ایا زمان ان نرسیده که اعتراف کنیم در مقابل قدرت الله هیچ نیستیم ایا زمان ان نرسیده که به این باور برسیم که امریکا هم ساخته بشر است و نباید از ان هراسید ایا قدرت خدا متعال عظیم تر است یا قدرت چند میلییون ادم فانی ؟ این واقعه و بینهایت ایات الهی باید ما را به دو سخن برساند اول : ما هم می توانیم دوم: نباید هرگز از یاد خدا غافل بود فردا روز قیامت ما به خدا چه پاسخ خواهیم داد وقتی از ما درباره مردم مظلوم فلسطین پرسیده شود بیگمان خدا یکیست اخرت حتمیست محمد رسول الله است امامان و امام زمان برحقند و باید عدالت را در جهان ایجاد کرد نصر من الله و فتح قریب ننگ بر این حیله مردم فریب
    • بی نام NL ۱۴:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۳
      كسي نگفته در مقابل قدرت خدا چيزي هستيم. اين بقول شما بت هاي تكنولوژي هم الان وجودشون براي راحتتر كردن زندگي پيچيده كنوني حياتيه و همگان مجبورن استفاده كنن. سازندگان اين چيزها انسانهاي بزرگي هستن. بهرحال حرفهات عجيبه!
    • بی نام A1 ۱۵:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۳
      دوستان ؛ حرفهای ایشون رو به حساب دینداری نزارید . ممنون
    • الوند IR ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۳
      303 9
      آقا یا خانم «من»، اگه بتهای تکنولوژیک» بد هستند، شما قلا از هر چی از پشت کامپیوتر بلند شو و دیگه پشت این بت نشین. ثانیا، شما گویا فکر می کنید خدا صرفا حامی ما هست و بقیه آدمهای دنیا خدا ندارند. ثالثا، این دو مسئله(باور داشتن به قدرت مطلق خداوند و تلاشهای انسانها) چه تضادی با هم دارند؟ آیا خدا با اینکه آدمها از برق و هواپیما و تلفن و ماشین و صدها وسیله ای که تکنولوژی و علم غربیها در اختیار بشر گذاشته، مخالف است؟ آیا خدا به انسان در دست یافتن به این تکنولوژی کمک نکرده است؟
    • بی نام A1 ۱۵:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۳
      جنستو از کجا میخری ؟ عوضش کن قاطی داره .
    • بی نام A1 ۱۶:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۳
      81 13
      اقای من حرفهای شما ربطی به موضوع نداره
    • بی نام IR ۱۶:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۳
      40 20
      واقعا خنده داربود تحليلت يه يك فكر كني مي فهمي كه داستان اين هواپيما مشكوكه ببينيد اينا مي گن گوشي بعضي مسافرا روشنه زنگ مي خوره اگه حتي گوشي خاموشم باشه به راحتي با تكنولوژي فهميد موقعيت اون سيم كارت كجاس تازه اگه روشن باشه و زنگ بخوره كه سريع ميشه فهميد حالا چرا استفاده نمي كنن خدا مي دونه يه كم فكر كنيد يه كم !!!!!!
    • بازیگوش RS ۱۶:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۳
      97 17
      آقای بی سواد همین بت های تکنولژی هستندکه تو داری ازشون استفاده میکنی اما چه سود که بر سواد و دانش تو افزوده نمیشود و فقط کینه تو را چند برابر می کند ...
    • بی نام A1 ۱۶:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۳
      88 17
      خانم يا آقاي " من " خوبي؟ شما درگيري داري ؟ اصلا از كجا ميدوني آمريكاييها از شما مومن تر نيستند؟ عينك شما يا بايد عوض شه يا كثيف شده و بايد تميزش كني اونوقت دنيا را ومردم دنيا را مشرك و منكر و كافر و....قلمداد نخواهي كرد .لطفا و لطفا و خواهشا اين قدر خودتونو مومن به الله نشون نديد چون لزومي به اين كار نيست و بشين در خلوت خودت براي مسافران دعا كن . اگر هم وست داري ميتوني بري از امريكا نزد كلانتري شكايت كني.
    • me IR ۱۷:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۳
      73 16
      یه طوری میگید بت های تکنولوژی انگار خودتون نه هواپیما سوار میشی نه قطار نه ماشین؟ً مگه نه اینکه الان با یکی از همین بت ها اینترنت وصل شدی؟ هیچکس منکر این نیس که در مقابل قدرت خدا ضعیفه ولی دیگه اینجور که شما نظر میدی انگار باید بشینیم فقط دعا کنیم
    • كيوان EU ۱۸:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۳
      28 11
      چي ميگي؟
    • بی نام A1 ۲۰:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۳
      26 20
      فازت چیه شما؟
    • بی نام IR ۲۱:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۳
      27 28
      شما اولا چرا فیلترشکن استفاده کردی؟ها؟اگه رفتی خارج چرا در غرب موندی چرا برنمیگردی به ایران قدرتمند و پیشرفته؟ثانیا چرا وارد اینترنتی شدی که امریکایی ها اختراع کرده اند؟چرا لپتاپ و سیستم عاملشونو استفاده کردی؟بعد این همه ادم روزانه تحخحت عمل جراحی های اکتشاف غرب قرار میگیرن اینها رو نمیبینی؟چرا قرصای غربیها رو میخوری؟یه هواچیما یه حا افتاده اومدی داری میگی دیدی اینو پیدا نکردن پس چییز نیستن نه عزیزم برو قدرت اموزشیشونو ناگاه کن قدرت اقتصادیشونو نظامیشونو ببین این حرفهای جوک رو نزنید بخدا من واقعا دلم میسوزه براتون واقعا اسف باره خداییش خودتم فهمیدی چی میگی؟از امریکا نترس برو بهش حمله کن تا سقوط کنه
    • بی نام IR ۰۶:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵
      4 25
      حاجی شما اگه میتونستین تا حالا تونسته بودین
  • من FI ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۳
    ما ایرانیان مسلمانیم و در لحظات سختی تنها از خدا یاری می جوییم من هم به نیابت از خانواده ایرانیان این پرواز به جای اینکه از طاغوت یاری بخواهم دعا می کنم و از خدای مهربان یاری می خواهم تا این دو ایرانی و تمام سرنشینین سالم باشند خدایا ما در مقابل قضا قدر تو تسلیمیم اگر اراده تو بر این باشد که این مسافران جان به جان افرین تسلیم کرده باشند از تو می خواهم تا به گمشده پهلو شکسته بقیع حداقل جنازه این مسافران را به خانواده هایشان برسانی تا قسمتی از اندوهشان تقلیل یابد پروردگارا در مقابل عظمت تو ما ذره ای بیش نیستیم یاری کن مارا زیرا جز تو یاری نداریم ولی اگر منت بگذاری و این مسافران سالم باشند تورا بسیار شکر می گذاریم أَمَّن یُجِیبُ الْمُضْطَرَّ إِذَا دَعَاهُ وَیَكْشِفُ السُّوءَ
    • بی نام A1 ۱۸:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۳
      یاد فیلم "دِ میست" افتادم. فقط عقل و دانش میره کنار و تضعیف میشه پای خرافات به وسط کشیده میشه.
    • مهدی IR ۱۸:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۳
      اینکه دعا کنیم و از قدرت اول و آخر هستی کمک بخواهیم بسیار کار صحیح و بجایی هست اما فراموش نکنیم که همین ماهواره ها و علوم فضایی نشان دهنده اندکی از قدرت لامتناهی خداوند بزرگ است و خداوند متعال هم می گوید قبل از اینکه دنبال شفا باشید دنبال دوا باشید خداوند بزرگ همیشه کار این دنیا را با اسباب دنیوی به سرانجام میرساند. پس استفاده کردن از علوم فضایی همان استعانت از قدرت لامتناهی خداوند تبارک تعالی می باشد انشاالله که همه مسافرانش به سلامت برگردند!!
    • سحر IR ۱۸:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۳
      ! نهایتاً این طاغوت که با تکنولوژی و علم اگه هواپیما جایی سالم فرود آمده باشه اونا رو پیدا می کنه و نجات میده و اگر هم هواپیما سقوط کرده باشه باز هم همون متخصصان طاغوتی هستند که لاشه هواپیما رو اگر در اعماق اقیانوس هم باشه پیدا می کنند و خبرش رو به بازماندگان میدن...
    • محمد EU ۱۹:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۳
      89 4
      گر تو قرآن به این نمط خوانی، ببری رونق مسلمانی...
    • بی نام A1 ۱۹:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۳
      32 82
      بنظرم این موضوع توجیه ماورایی نیاز نداره. یکی از احتمالات مطرح نشده اینه که ممکنه یک قدرت جهانی مثل امریکا با هدف ایجاد جریان خبری عظیم و مدت دار برای انحراف افکار عمومی جهان از یک خبر مهم دیگه اینکار رو کرده باشه. خبری که توجه و تمرکز جهانی به اون بنفع امریکا نیست و به این روشبار خبریش کم میشه و به حاشیه میره و فراموش میشه.
    • بی نام AE ۲۱:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۳
      22 47
      بی نام 22:56:23 موافقم احتمالا اخبار اوکراین...
    • بی نام A1 ۰۰:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۴
      19 2
      جوینده یابندست.
  • بی نام NL ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۳
    ممكنه وارد زمان ديگه اي شده باشه. يا اينكه به بعد ديگه اي رسيده باشه.
    • علی A1 ۱۵:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۳
      فک کنم موجودات فضایی خفتشون کردند! خخخخخخ
    • vahid IR ۱۵:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۳
      122 9
      الان این حرفا طبیعیه دیگه،عجیب نیست؟!!!
    • . IR ۱۶:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۳
      شما فیلم زیاد میبینی؟
    • alireza A1 ۱۷:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۳
      29 3
      دوست عزیز چنین امکانی وجود نداره ولی اگه تو خبرگزاریهای دیگه خونده باشی هواپیما قبل از قطع ارتباط دور زده به سمت یه جزیره،فکرکنم تو جنگلی چیزی افتاده،خلاصه یه جایی رفته دیگه چه به یه کهکشان دیگه ای باشه و چه به یه خشکی دیگه!!!!!!
    • من RO ۱۸:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۳
      38 6
      شایدم زیاد مطالعه میکنن.علم دینامیک سیارات،کوانتوم...!
    • بی نام IR ۲۲:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۳
      26 2
      راست میگه این دوستمون شما ک میایین جرف ایشون رو ب شوخی میگیرین اگه کتابای انیشتن یا نیلز بور رو بخونین متوجه میشین احتمال سفر در زمان از حفره هتی زمان وجود داره هر چند هضمش سخته
    • بی نام EU ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۴
      31 19
      این هواپیما توسط آمریکایی ها دزدیده شده و هدفشون هم مشخص نیست
    • ستوان دوم قلی زاد IR ۱۷:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۴
      24 2
      چرا که نه حالا به نظرتو به گذشته رفتند یا به آینده به نظرت زمان حمله مغولان به ایران خوبه یا زمان جنگ امواج یاهمان جنگ جهانی سوم درآینده
    • مهدی A1 ۰۶:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵
      0 3
      به خیال خودشون دارن قدرت نمایی اطلاعاتی میکنن
  • بی نام IR ۱۶:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۳
    36 30
    برای این سایت به اصطلاح خبری متاسفم بسیار به توان بسیار. این نظراتی که تایید کردید جز پاشیدن نمک به زخم بازماندگان نبود. خارجی های خوشبختی که فارسی نمی دانند به کنار این هواپیما دو مسافر جوان ایرانی هم داشته. یک ذره حس نوع دوستی در وجود مخاطبان بی تربیت شما نیست. فقط امیدوارم مادران آن دو جوان این خزعبلات را نخوانند.
    • ahmad A1 ۱۷:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۳
      27 15
      کاملا با شما موافقم آدمهائی که مرگ را فقط در دیگران میبینند این حرفهای سبک را میزنند انشااله بزودی خبرهای خوبی از همنوعانمان و عزیزان ایرانی بشنویم.
    • بی نام IR ۱۸:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۳
      32 10
      همه مشکل دارن تو خوبی...
    • ماریا IR ۲۱:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۴
      15 0
      شاید هم موبایلاشون همه ازدم اکسپریا زد ضد آب بوده وگرنه چه جوری همه میگن تو اقیانوس افتاده ولی تلفوناشووون زنگ میخوره
  • بی نام A1 ۱۶:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۳
    44 14
    قابل توجه جناب "من" این دشمنانی که ازشون یاد میکنید موحد هستند پیشنهاد میکنم قدری مطالعه هم بفرمایید بعد نظرتون رو مرقوم نمایید
  • بی نام A1 ۱۶:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۳
    احیانا شما با شتر به مکه مشرف شدی یا با هواپیمای ساخت بشر کافر؟؟؟ مبلغی دیدت رو وسیع کن راحتتر به زیستن خواهی پرداخت!!
  • حمید IR ۱۶:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۳
    77 12
    از ته قلب ارزو دارم پیدا شن. اما در مورد اقا یا خانم من. مشخصه که کاملا شستشو مغزی دادهشدی شده تا یه اتفاقی میوفته یاد مردم مظلوم فلسطین بد بودن امریکا میوفتی. کی گفت از امریکا میترسیم؟ یا ادعایی در مقابل قدرت خدا داریم یه هواپیما گم شده همه نگرانند و دارن میگردن ربطی به هیچ کشوری نداره. نگران مردم خودمون باش. یادت رفته خیلی از وسایل که استفاده میکنی ساخت کدوم کشوراست. نه پیامبر نه امامان مثل شما تند رو نبودن تو نمیدونی شاید فردی مسلمون نباشه ولی پیش خدا جایگاهش از ماها بیشتر باشه. در ضمن خیلی از مشکلات ما تقصیر خودمون گردن اینو اوندنداز
  • م A1 ۱۶:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۳
    50 6
    عجب رسمیه رسم زمونه قصه برگ و باد خزونه هواپیما کجاست خدا می دونه
  • بی نام IR ۱۶:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۳
    11 18
    امکان اجرای ازمایشی مشابه فیلادلفیا و پروژه رنگین کمان و کشتی یو اس اس الدریج که چین و روسیه اکنون به این قابلیت دست یافته اند است.
  • علی آقا A1 ۱۶:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۳
    38 90
    دروغ گویی غربیها مشخص شد .می گفتند اگر هر چیزی در هرجای دنیا باشد از دید ما پنهان نیست . معلوم شد چرت می گویند. یدالله فوق ایدیهم
    • بابک IR ۱۸:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۳
      43 17
      کجا همچین حرفی زدن ؟ نه جان من یه منبع موثق بیار که نماینده یک سازمان معتبر این حرف رو زده باشه.
    • میلاد IR ۲۱:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۴
      1 0
      ای بابا . هزاران نفر از خانواده ها چشم به راه عزیزانشون هستن . ؟ این زمان ها زمان کِلُ کل نیست . زمان همکاری و تلاش و دعای و یک دلی هست . من آرزو دارم زود تر پیدا بشن . حالا با تکنولوژی غربی یا با دعای خیر شرقی . والااااااااا
  • بی نام A1 ۱۷:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۳
    36 11
    باورش سخت و ناراحت کنندس ولی متاسفانه هواپیما و مسافرانش در قعر اقیانوس هند به خواب ابدی رفته.
  • ممممددد IR ۱۷:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۳
    32 2
    والا من که دیگه نظری ندارم از بس تو این 6 روز نظر دادم هههه..
  • رضا IR ۱۷:۲۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۳
    14 19
    مطمئنا" امریکا نقش داشته و مطلع این موضوع است اگر باور ندارید سال دیگه همین موقع این خبر را بخونید
  • من GB ۱۷:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۳
    16 59
    از نطرات دوستان متشکرم ولی نظرم همان است که بود خوب فکر کنید می فهمید این چیزی که ما امروز از ان استفاده می کنیم دیگر تکنولوژی نیست بلکه نوعی بت پرستی مدرن است که سرمایه ها ذهنی بسیاری را هدر داده حرف شما مثل این است که بگید که استفاده از مجسمه عیبی نداره ولی وقتی بگید بدون مجسمه نمی شه باید بگم این بت پرستی است الان چند نفر حاضرند تا برای همیشه کامپیوتر را کنار بگذارند و نگویند بدون کامپیوتر نمی شود زندگی کرد البته بشر همیشه به ابزار نیاز مادی داشته ولی وقتی شخصی از ابزار برای اسارت مردم و زور گویی استفاده کند مخصوصا الان که علنا به دشمنی با اسلام و خدا پرداخته واژه ای جز طاغوت لایق این قدرت شیطانی نیست البته امیدوارم دوستان رنجیده خاطر نشوند
    • ازاده A1 ۱۹:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۳
      17 11
      اتفاقا بهره گیری از این تکنولوژی های به قول شما شیطانی به شرط استفاده درست خیلی هم ضروری و لازمه و عدم استفاده از اون منجر به عقب ماندگی میشه .. چه بخواهیم و چه نخواهیم ما به این تکولوژی ها نیازمندیم.. بزرگترین ضربه به اسلام اینه که جوامع اسلامی از این تکنووژی ها بی بهره باشند و مثل انسانهای غارنشین زندگی کنند .. شما بدون تکنولوژی قادر به پیشرفت نیستید . چون همه اینها به هم مرتبط هستند . به فرض مثال شما بدون بهره گیری از اینترنت قادر به نوشتن و دادن یه مقاله هم به محافل علمی نیستی دیگه چه برسه به پیشرفت ..
    • معین IR ۱۹:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۳
      15 12
      جناب من تکنولوژی یک ابزار است!شما میتونی به نحو درست استفاده کنی تا به خدا نزدیکتر شی!نیازی نیست که کنارش بگذاریم فقط نباید این ابزار تبدیل به هدف بشه و هدف اصلی خلقت انسان فراموش شود!درسته غرب و طاغوت در جهت منفی از بسیاری از تکنولوژی ها استفاده میکنن!اما دلیلش این نیست که تکنولوژی ها بد باشه! میشه به کمک انرژی هسته ای برق تولید کرد و همینطور می توان بمب هم ساخت! شما اگر میخوان به حرفتون عمل کنید بایددبرید تو غار زندگی کنید!بدون برق, و کولر و ماشین ظرف شویی:-)
    • امین IR ۱۹:۲۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۳
      18 21
      آقا یا خانم "من". بهتر است به جای تسلیم شدن و دست شستن از تکنولوژی که شما نام بت بر آن نهاده ای، کاستی آن را از بین ببری و آن را به گونه ای بهبود بخشی که بتواند هواپیمای گم شده را پیدا کند. حداقل از این پس اگر چنین اتفاقی افتاد، از دیده ها پنهان نماند. مواضع شما مخصوص آدمهای ضعیف است و نه انسانهای بالنده. این را هم مد نظر داشته باش که انسان هر کاری انجام دهد و هر پیشرفتی که بوجود آورد در واقع دارد عظمت خداوند را آشکار می کند و خارج از قدرت وی نیست.
    • مهندس US ۱۹:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۳
      30 36
      هر کس و هر کشوری علم داشته باشد قدرتمند هس.خداپرستی وایمان بدون علم پشیزی ارزش ندارد.همه به امریکا احترام میذارن چون دانش دسته اونو.با علم و دانش به خدا میرسیم ونه فقط دعاکردن خالی.
  • من GB ۱۷:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۳
    23 58
    مگر اینها نبودند که چند روز پیش می گفتند وقتی انگشت در بینی می کنید از طریق دوربین کامپیوتر عکس تان را می فرستیم ان اس ای چی شد که الان از پیدا کردن یک هواپیمای غول پیکر عاجزند همین ها هستند که سالهاست با نمایش اف 22 ما را می ترسانند که اگر نمی ترسیدیم در مقابل واژگان شیرین و مانوس "تحریم فلج کنند " و واژه شیرین پارسی " همه گزینه های روی میز " تن بدنمان نمی لرزید و لبخند جوکوند تحویلشان نمی دادیم هیچ کس راضی نیست حتی اب در دل هیچ کس تکان بخورد ولی وقتی مسلمانان را در سیخ کباب می کنند و ادعای چشم و گوش جهان بین دارند و بعد از 5 روز تمام این ابر قدرت های شرق و غرب عاجزند ایا نباید به دنبال راه نجات بود باز با جان و دل تمام حرف هایتان را به جان می خرم و از همگی به خاطر انتقاداتتان متشکرم
    • بی نام IR ۱۹:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۳
      21 16
      راه نجاتی که شما به دنبال آن هستید چیست؟ 1-زندگی در عصر هجر؟ 2- کسب تکنولوژی و پیشرفت ورای توانایی آنها؟ به نظر می رسد منظور شما گزینه یک است. اگر گزینه دو مد نظر شما است، بسم الله آستینها را بالا بزنید. گزینه دیگر دارید؟
    • بی نام IR ۲۰:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۳
      22 23
      جناب من حرفات ارزش جواب دادن نداره. از خدا فقط میخوام شفات بده
    • بی نام IR ۲۱:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۳
      20 37
      عزیز من چرا انواع مغالطه رو به هم وصل میکنی؟قرص و شربتت که ساخته امریکاست ماسینت و لپتاپت و سیستم عاملت از امریکا است چیی داری از امریکا نباشه اخه من واقعا چی بگم بابا شما بیا بگو اینو ما اختراع کردیم امریکا روتو کم کن نزنید این حرفهای بی سرته رو هواپیما رفته ته اقیانوس اقیانوس هم اندازه حیاط خونه شما نیست برو نقشه اقیانوس رو یه نکاه بنداز امریکا: بزرگترین و معتبرترین دانشگاه هی جهان -بزرگترین و قویترین نیروی نظامی حهان -قوویترین اقتصاد جهان رو داره هواپیمای مالزی هم سقوط کرده به امریکا ربطی نداره بروید پیداش کنید پیدا بشه یا نشه چیزی از قدرت امریکا کم نمیکنه امریکا هیتلر رو سرنگون کرده و جنگ سرد رو برده تخیلات بی جا هم نکنید. اینه زورش میرسه قویه حرفی داری؟ برو قوی شو ...
  • سپهر EU ۱۸:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۳
    8 22
    من از روز اول هم گفتم دو حالت برای این هواپیمای گم شده بیشتر وجود نداره یا از دروازه زمان عبور کرده باشه یا توسط بشقاب پرنده ها دزدیده شده باشه . وقتی میشه روی زمین ی مبایل به اون کچولوئی را ردیابی کنی مگه میشه هواپیما به اون بزرگی را گم کنی .
  • dr IR ۱۸:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۳
    22 17
    اقای من . این علم است که همه چیز را می سازد . کمی مطالعه کن
    • من GB ۱۹:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۳
      16 29
      اقای دکتر این خداست که همه چیز را خلق می کند و هیچ کسی حق ندارد استفاده صلح امیز از وسیله ای را با این ادعا که ممکن است خطرناک باشد از کسی سلب کند باران رحمت خدا برهمگان می بارد ولی اگر بنده ای اب را محصور کند و دیگران را به اسارت بگیرد ان شخص طاغوت است اینها که تا دیروز ادعای خدایی داشتند و برای جهان تعیین تکلیف میکردند کجا هستند من از بنی اسراییل متعجبم که امنیت خود را به امریکایی سپرده اند که از قومی مظلوم دولتی جنایت پیشه و تبهکار ساخته است کار شان به جایی رسیده که عقل خود را برتر دانسته و گمان جهان بینی دارند شوقی از انوار بر چشمشان متوهم شده و گمان دارند که اعماق جهان را می بینند فقط این ها ماشه توپخانه ها را می بینند ولی اکنون رسوا تر از قبل شدند پایان طاغوت پایان فرعون است
  • بی نام IR ۱۸:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۳
    10 5
    لطف کنید تلاش جواب بدهید ابزاری که از طریق آن اظهار نظر میفرماید صدرصد متعلق به این بتهای تکنولوژی است پس چرا حرامش نکردی قدرت ما در طول اراده حضرت سبحان است نه در عرض اینا به ما میگویید ای انسان شما باید بیشتر تلاش کنی نه محکوم کنیم اونم چشم بسته
    • من GB ۱۹:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۳
      16 37
      واقعا متوجه نمی شوید امریکا تا چند روز پیش ادعا می کرد که قادر است هر رایانه ای را رصد کند ولی از پیدا کردن یک هواپیمای بزرگ عاجز است واقعا نمی فهمید که چرا غنی سازی 20 درصد تبدیل به غنی سازی 5 درصد شد چشم ها راباز کنید موضوع استفاده کردن یا نکردن از کامپیوتر و هواپیما نیست موضوع ترسی است که به جای ترس از خدا در دل های ما این طاغوت جنایتکار کاشته است برخی دوستان می گویند امریکایی ها موحدند در کدام دینی اعمال و رفتار امریکا تایید می شود ایا تورات فرمان به زنا قتل عام بیگناهان دسیسه بر علیه موحدین داده است اگر واقعا انها موحد هستند پس چرا با ما که موحد و مسلمانیم دشمنی می کنند ؟
    • بی نام A1 ۲۳:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۳
      15 8
      آقای من ولمون کن بابا
  • مسعود A1 ۱۸:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۳
    22 17
    دیشب مادربزرگمو توی خواب دیدم بهم گفت 100 مایلی شمال شرقی چین افتاد.نمیدونم حالا به خودتونه.دنیا برزیلته.
  • بی نام IR ۱۹:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۳
    6 2
    لاست مستندشه
  • ایرانی A1 ۱۹:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۳
    17 7
    بچه های درسته که نظرات این آقا یا خانم -من- شاید به نظر عجیب و خنده دار بیاد اما خواهشم از همه اینه که با استدلال و منطق جوابشو بدیم و از توهین کردن جلوگیری کنیم. جواب های منطقی ما قطعا تاثیر گذار خواهد بود. دیدم که بعضی ها به زیبایی جواب داده اند. ما ایرانی ها نیاز به این گفتگو ها برای افزایش آگاهی تک تکمون نیاز داریم. با عرض پوزش از همه.
  • معین IR ۱۹:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۳
    21 9
    جناب من متاسفانه باید بگم شما اسلام را بد فهمیدین! خود الله هم کارهایش را با علل و اسباب انجام میده!مثلا چطور بارون میاد! امریکا ساخته بشره و قدرتش به خدا نمیرسه مسلما اما اگر ما ابزار و تکنولوژی برا مقابله با این کشور رو نداشته باشیم شکست خواهیم خورد!در تمامی عرصه ها! لطفا اسلام را با نظرات نسنجیده خودتخریب نکنید که این گناهی بزرگ است!
  • بی نام A1 ۱۹:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۳
    4 18
    دست استكبار جهاني در كاره
  • من GB ۱۹:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۳
    4 49
    ایا روزگار تیره و تار مردم جهان را نمی بینید که از ترس این بت های تکنولوژی به جان هم افتاده اند که ایا به شرق این ها بپیوندند یا به غرب اینها پناه ببرند غرب و شرق عالم برای خداست و هرکس ادعای مالکیت انرا دارد دروغگو و تبهکار است 5 روز گذشت و و مشخص شد که اینها ناتوان تر به دیدن از یک چشم غیر مسلح هستند تنها کاری که اینها بلدند گروگان گرفتن جزیره ها و کشتار مردم بیگناهی است که سنگ به دست دارند ایا شایسته ما مومنین به الله است که برا ی انجام اموراتمان با این ها سر میز مذاکره بنشینیم و کسب تکلیف کنیم اگر الله بخواهد تمام سلاح هایشان از کار خواهد افتاد و زمانی خواهد رسید که فرزندانمان ما را به خاطر ترس از این طاغوت ها به سخره خواهند گرفت اکنون جاهلان دوباره صف خواهند کشید برای حماقتی دیگر
    • بی نام A1 ۲۱:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۳
      15 3
      شما فکر نمی کنی همین غنی سازی و و نیروگاه ساختن هم یه نوع رفتن دنبال بت های تکنولوژیه؟ چون اونها رفتن ما هم می خوایم بریم؟ فکر نمی کنی اساس تدریس امروزی کلا به دنباله روی از غربی هاست؟ فکر نمی کنی حتی درمان بیماریهامون دیگه به روش اسلامی نیست و بر اساس همین بت هاست؟ فکر نمی کنی هرچیزی که الان شما ازش به عنوان عزت و افتخار ملی یاد می کنی به نوعی دنباله کاریه که بتهای غربی قبلا کردن؟ یکم تفکر....
    • کامی A1 ۲۱:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۳
      8 1
      احسنت. تنها کسی که تو کامنت ها اندیشه داره. بقیه سطحی و دهن بین و ظاهر بینن.
    • بی نام IR ۲۲:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۳
      4 3
      جمله اول مغالطه است کجا به جان هم افتاده اند؟ دوم امریکا ادعای مالکیت ندارد و قدرت باعث میشود خیلی جاها اون کشور موفق باش امریکا کاملا موفقه 5 روز گذشت 500 روز هم بگذره هیچ اهمیتی نداره پیدا شن یا نشدن هواپیما اثرری بر قدرت سهمگین امریکا ندارد در مورد مذاکره اصلا شما مجبور نیستی مذاکره کنی تحریم رو میتونی تحمل کنی حرفای شما فاقد ارزش بود
  • بی نام IR ۱۹:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۳
    32 0
    آخرش میگن اصلا پرواز نکرده بود که گم بشه شما روبروی دوربین مخفی هستید
  • میلاد IR ۲۰:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۳
    21 3
    من جان یه عده انسان یعنی مخلوق خدا ناپدید شدن متوجه هستی؟ یا توضیح بیشتر لازمه؟ یک دارم با پرچم انگلیس اومده. اخه ادم حسابی ایندحرفا چه ربطی داره . به جای اینکه ارزو کنی پیدا شن نشستی سر هم میکنی بت طاغوت. اگه همین بت ها نبودن که این همه خدمات در حق بشر بکنند ( لازم نیست بشمارم ) ما میخاستیم ما انجام ببدیم ؟ متوجه شدم همه مسلمون ها میرند بهشت بقیه جهنم. مگه پیامبر نبود هر اسیری که به بقیه خوندن نوشتن یاد میداد ازاد میکرد . این همه امکانات در اختیارت گذاشتن حرفای قرون وسطایی میرنی. تا کسی حرف میزد کافر ... میشد . پیشنهاد میکنم فیلم فرمانروایان بهشت ببین.
  • من GB ۲۰:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۳
    9 0
    تکنولوژِی سونار را اضافه کنید به تمام ابزاری که تا به حال ناکام بوده اند فاکس نیوز هم نگران شده است و معتقد است تکنولوژِ سونار اخرین راه حل است این یک تکنولوژی است که شبیه اکو دلفین ها عمل می کند و یک نوع رادار زیر ابی است البته ماورای بحث های فوق امیدواریم حال مسافران خوب باشد و همه چیز به خوشی تمام شود
  • بی نام IR ۲۱:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۳
    2 12
    اگر دیدی چند جا از جهان مورد حمله موجودات ناشناس فضایی قرار گرفته یهو تعجب نکنی این پیش زمینه داستانشه که غرب واست امادش کرده
  • بی نام IR ۲۱:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۳
    8 0
    از صمیم قلب امیدوارم و آرزو می کنم پیدا بشه
  • وحید RO ۲۱:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۳
    3 1
    ما همیشه همه چیز رو بیخودی بهم ربط میدیم یک هواپیما روی اقیانوس پهناور گم شده و مطمئنا رفته زیر اب احتمال کمی هست که روی خشکی سقوط کرده باشه قضیه انتن دادن موبایل و زنگ خوردن هم بیخوده پیدا کردنش هم طول میکشه فقط میخوام ببینم اگر پیدا شد این اقای "من" به بت پرستها ایمان میاره؟این قضیه چه ربطی به خدا داره اخه
  • بی نام DE ۲۱:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۳
    4 0
    lost...!!!
  • vahid IR ۲۱:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۳
    6 2
    خواهشا از این توهمای تونل زمان و یوفو و فضا و ... در بیاین مطمئناٌ هممون دوست داریم که ربایش رخ داده باشه،ولی به نظرم اگه رو هوا منفجر شده بود مطمئناٌ بعد این همه روز بالاخره یه چیزی رو آب، شناور پیدا می شد مگه اینکه هواپیما با همه سرنشیناش پودر شده باشه که بعیده! متاسفانه به نظرم همشون ته اقیانوس که 4 کیلومترم(4000متر) هست به خواب ابدی رفتن... به هر حال انسان ها با امید زنده اند...
  • صمد GB ۲۳:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۳
    4 3
    یک خطری که هست این است که این هواپیما اگر توسط تروریست ها هایجک و هک شود و در مکانی فرود تجهیز اتمی و تغییر رنگ و ارم داده شود می تواند دوباره با هک هواپیمای دیگری وارد محدوده هوایی جایی شده و یک عملیات تروریستی اتمی مانند 11 سپنامبر انجام دهد بنابر این خیلی باید در باره ترافیک هوایی ایران و هرکشوری دقت و وسواس شود مخصوصا الان یکسری سفر های فصلی و ترافیک بالای هوایی است به هر حال ایران هم دشمنان خاص خود را دارد
  • عاقل تر از همه IR ۲۳:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۳
    6 3
    اونا رفتن یه جزیره خوش اب وهوا دارن عشق وحال میکنن اونوقت شما دارین باهم بحث میکنین انقدرم سر کوچکترین مسيله ای پای آمریکارو وسط نکشین باباااا بخدا اونا اینجورام که شما فکر میکنین بیکار نیست
  • حسن A1 ۰۰:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۴
    5 0
    با سلام. من نظرات رو خوندم. فقط می تونم بگم که جناب من از دریچه ایدئولوژی به قضیه نگاه میکنه و بقیه از دریچه عقل. واسه یک بحث منطقی نیاز به استدلال منطقی بر اساس عقل هست. ..متاسفانه وقتی از دریچه ایدئولوژی به قضایا نگاه کنیم ناخودآگاه راه عقل رو می بندیم و اصولا شاید حتی عقل خودمون رو هم انکار کنیم.
  • حمید IR ۰۳:۲۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۴
    9 2
    آقا یا خانم من به جای اینکه ارزو داشته باشی اینکه هواپیما پیدا شه نشتی پای بت و وسایل ساخت استکبار جهانی بحث به حاشیه بردی. یکم فرک کن 239 نفر از جمله 2 تا از هموطنان ما تو این پرواز بودن. متسفانه امثال شما هروقت گوشه کنار جهان اتفاقی میوفته سریع به سمت آمریکا حمله میکنیم. خوبه امریکا رو داریم که کل مشکلات جهان گردنش بندازیم. ایرادات خودمون چی؟ بله که میتونند کف اقیانوس ببینند ولی اگه خونده باشی گفتن نه هرجایی و همیشه . در ضمن تا حالا از خودت پرسیدی با اینکه ما مسلمونیم چرا اینفدر دروغ میگیم ولی اونا نه از لحاظ علمی اینقدر عقبیم؟ مسلما ایراد از دینمون نیست درک خوبی نداشتیم. با این همه خدمتی که به بشر کردن به جای این حرفا بیا دعا کنیم که پیدا شن
  • علیرضا A1 ۰۳:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۴
    3 8
    توسط موشکهای عمودپروازیک ناو آمریکایی که درآن نزدیکی درحال مانوربوده متلاشی شده وبه مقامات مالزی گفتندصداشودرنیاره چندروز پیش به نقل ازیک مقام نظامی امریکایی درسایت شبکه خبردرج شده بود.
  • بی نام IR ۰۴:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۴
    3 6
    دیشب ساعت 12/20 دقیقه جلیقه ی نجات یکی از سرنشینان توسط ماهیگیران پیدا شد بنابراین محدوده ی سقوط هواپیما کاملا مشخص شده است و به احتمال زیاد امروز شنبه لاشه هواپیما بدست میاد
  • ماریا IR ۱۵:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۴
    4 0
    به نظرمن داخله جزیزه ناشناس افتادند اینطورکه میگن همراهشون بوق آزاد میخوره من که دارم گیج میشم بوق بخوره وزنده باشن ولی معلوم نیست کجاهستن
  • بی نام IR ۱۵:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۴
    11 1
    جناب آقا یا خانوم " من" ! الان کلاً حرف حساب شما چیه؟!!! یه هواپیمایی یه گوشه دنیا ناپدید شده و دارند دنبالش می گردند. حالا این وسط شما معلوم هست چی می گی؟
  • اسد A1 ۲۱:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۴
    4 1
    یه جزیره هست که چند ماه پیش به صورت مخفیانه باند فرود ساختن و الان اون هواپیما اونجا فرود آمده
    • من EU ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵
      1 2
      باید خیلی هشیار بود بوی توطئه میاد براحتی این هواپیما مجهز به سلاح اتمی شده و میتواند با یک درخواست فرود اضطراری هر جایی را مورد حمله قرار دهد
  • پژمان A1 ۲۱:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۴
    4 3
    سلام به همه نظر من اینه که این بیچاره ها قربانی خوراک خبری شدن واسه اینکه افکار مردم رو منحرف کنن معلوم نیست کجای زمین یه سری افراد می خوان یه کار مخفیانه کنن ک دنبال این بودن افکار مردم مشغول یه داستان باشه تا اونا راحت در خلوت کارشون رو کنن ... امیدوارم منظورم رو رسونده باشم. تو طول تاریخ از این اتفاقات زیاد افتاده تو طول تاریخ
  • من GB ۲۳:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۴
    5 5
    الان ساعت کامپیوتر من یک ساعت جلوست و درست هم نمی شود این غیر عادی است اگر این اتفاق در فردوگاه پیش بیاید براحتی هر هواپیمای قلابی وارد حریم هوایی می شود
    • تو A1 ۰۷:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵
      2 1
      اولا که غیر عادی نیست، برو تو تنظیمات ساعت و اینترنت تایمت رو دی اکتیو کن!!! ثانیاً تمام پرواز ها، حتی پرواز های داخلی، با ساعت گرینویچ تنظیم میشن، غیر از این باشه پرواز های بین قاره ای که از چندین منطقه زمانی عبور می کنن کارشون زار میشه!!!
  • بی نام A1 ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵
    2 2
    قضیه این هواپیما هم شبیه فیلم لاست شده
  • فراز IR ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۶
    1 3
    شاید از جو خارج شدن!
  • مجید شهلی بر A1 ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۸
    2 1
    به نام خدا به نظر من باتوجه به مطالعاتی که کردم متوجه شدم چند روزی تلفنهای مسافران زنگ میخوردن اما جواب نمی تدن پس هیچ بلایی شبیه غزق شدن یا منفجر شدن اتفاق نیفتاده همه سالمن فقط گروگان شده اند یا یه دستی پشت صحنه این هواپیما وجود دارد چون هراتفاقی بیفته سیگنال قطع میشه تلفن هم زنگ نمیخوره پس هرکتری ردن با هواپیماکردن چون سیستم هواپیماروقطع کردن و نتونستن از تلفن ها روقطع کنن فقط چون ادم ربایان اسلحه داشتن از جواب دادن گوشیهاتوسط مسافران جلوگیری میکنن حالا خودتان فکر کید چه نقشه ای کشیدن برای هواپیما .ودر پایان دعا میکنم که همه مسافرین به اغوش گرم خانوادشون برگردن به امید ان روز صلوات
    • بی نام IR ۱۹:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۸
      0 1
      شاید ماجرا شبیه 11 سپتامر بوده
  • بی نام IR ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۳
    2 2
    حالا اگه هواپیمای مالزی پیدا نشد حرفیه ولی تو این چند روز در ایران نوابغ کارشناسی را کشف کردیم که از آخرین تکنولوژیهای زمینی گرفته تا اسرار کائنات اطلاعات کافی دارند و همه مسائل را بی محابا تحلیل میکنند.
  • شما A1 ۲۰:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۱
    0 1
    طبق آخرین اخبار تمتمی مسافران برای ربودن هو1یما با هم همدست بودن
  • ufo EU ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۰
    1 0
    ما هواپیما را بردیم داد و فریاد نزنید