مسعود پزشکیان در مصاحبه با روزنامه اعتماد گفت:

*بنده بر این نظر هستم که آقای ظریف و تیم مذاکره‌کننده در عرصه سیاست خارجی موفق عمل کرده‌اند.

*همین که رژیم صهیونیستی ناراضی و ناراحت است یا همین که در ایالات متحده سیاستمداران تندرو و بخشی از جمهوریخواهان فریاد می‌زنند تا با ایران مقابله شود و بیشتر تحت فشار قرار بگیرد، نشان می‌دهد تیم مذاکره‌کننده و وزارت امور خارجه توانسته در راستای اهداف کشور گام بردارد و در این مسیر موفق عمل کند.

* ما برای برنامه‌هایی که می‌خواهیم اجرایی یا دنبال کنیم باید واقعیت را در نظر بگیریم. ما در هشت سال گذشته اوج بیکاری، تورم، رکود اقتصادی و غفلت از جوانان را داشتیم. نسل جوان ما به سرعت پیر می‌شود و ما از آنان غافل و نسبت به آینده بی‌تفاوت هستیم. همه اینها در حالی است که اگر ما به دنبال شعارها و برنامه‌های اساسی از جمله ثبات نظام هستیم، می‌بایست نگاه به داخل کشور داشته باشیم. نگاه به امور داخلی کشور یعنی فکر کردن به مشکلات و چالش‌های داخلی که در مقایسه با مسائل بین‌المللی خیلی عمیق و جدی‌تر است. لذا اگر ما دل‌مان برای مملکت می‌سوزد و اهداف کلان نظام را دنبال می‌کنیم باید ابتدا مشکلات داخلی را بر طرف کنیم. اینکه بخواهیم به یک‌بار در عرصه بین‌المللی تمام خواسته‌هایمان را جامه عمل بپوشانیم بدون اینکه بخواهیم مسائل داخلی را رفع کنیم، درست نیست. علاوه بر این با اختلاف‌افکنی، تفرقه‌پراکنی، دامن زدن به شکاف‌ها و عمیق‌تر کردن اختلاف‌هایی که وجود دارد و انکارناپذیر است راه به جایی نمی‌بریم. اینکه یک نفر فکر کند همه حق با اوست و تنها اوست که درست می‌گوید و غیر او در اشتباه هستند، نخواهیم توانست در داخل کشور به ثبات برسیم و این بدتر از چیزی است که برخی‌ها در عرصه بین‌المللی زیر ذره‌بین قرار داده‌اند. حرف من این است که سیاست خارجی ما تا این مرحله از موفق‌ترین حوزه‌هایی بوده که دولت روحانی در شش، هفت ماه گذشته انجام داده است ولی یک عده هستند که نمی‌خواهند این را بدانند.

* منتقدان همان افرادی هستند که در طول هشت سال در برابر اشتباهات و سیاست‌های نادرست احمدی‌نژاد هیچ نقدی نداشتند و سکوت می‌کردند ولی حالا دایم انتقاد می‌کنند و سوال طرح می‌کنند.

یکی از اعضای جبهه پایداری در نقد عملکرد تیم مذاکره‌کننده گفته است که دولت احمدی‌نژاد هشت سال در کنار کشورهای اسلامی قرار گرفته بود ولی دولت روحانی در طول شش، هفت ماه گذشته نشان داد بیشتر تمایل به غرب دارد . به نظر شما این تحلیل تا چه اندازه درست است ؟

* سوال من این است که در تمام سمینارها و اجلاس بین‌المللی چند بار کشورهای اسلامی به نفع جمهوری اسلامی رای دادند و با مصوبات ضد ایرانی در جوامع بین‌المللی مخالفت کردند؟ مگر در همین نشست‌های منطقه‌یی نبود که کشورهای عربی، جمهوری اسلامی ایران را مهم‌ترین تهدید دانستند؟ آیا کسانی که دولت احمدی‌نژاد را در کنار کشورهای اسلامی و روحانی را غربگرا می‌خوانند، خبر از چنین مسائلی دارند و می‌دانند یا همین گونه می‌خواهند خبری را در جامعه نشر دهند؟

 

*به فرض اینکه آقای ظریف استیضاح شوند هم نباید نگران بود. ایشان می‌توانند در صحن حاضر شوند و حرف‌شان را به نمایندگان بزنند لذا جای نگرانی ندارد. کسی که در دیپلماسی خارجی موفق بوده می‌تواند از خودش در برابر نمایندگان نیز دفاع کند. استیضاح زمانی رخ می‌دهد که اقدامات تیم مذاکره‌کننده بدون هماهنگی مقام معظم رهبری صورت گرفته باشد یا اهداف و خطوط قرمز نظام در نظر گرفته نشود که مشخصا تیم مذاکره‌کننده حداقل تاکنون بدون هماهنگی و مستقل از نظر رهبری در مذاکرات هسته‌یی عمل نکرده و همواره با هماهنگی و تحت چارچوب‌های نظام قدم برداشته است و مقام معظم رهبری نیز چند مرتبه گفته‌اند «تیم مذاکره‌کننده را قبول دارند و از ایشان حمایت می‌کنند». پس معنایی ندارد که عده‌یی بخواهند استیضاح ظریف را برنامه‌ریزی کنند

*سوال یا استیضاح باید توجیه داشته باشد. وقتی که دیپلماسی در حال ارتقاست چرا باید عده‌یی استیضاح را پیش بگیرند. مقام معظم رهبری بر تعامل سازنده با تمام کشورهای دنیا اشاره داشتند. آنانی که جلوی سفارت انگلستان جمع شدند و از دیوار بالا رفتند و بی‌خودی بهانه دست غرب و کشورهای مخالف جمهوری اسلامی دادند و آن هزینه‌های سنگین را به کشور در عرصه بین‌الملل وارد کردند چرا در آن زمان مورد انتقاد قرار نگرفتند که دست از رفتارهای هزینه‌بر و غیرکارشناسانه بردارند و حالا عده‌یی از همان افراد منتقد مذاکرات ژنو می‌شوند.

17302

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 344592

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۴:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵
    3 1
    جانا سخن از زبان ما می گویی
  • بابک A1 ۰۴:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵
    3 7
    در هشت سال گذشته هیچ کشوری جرات نکردند چیزی به کشور ایران بگویند.ولی حالا متوجه شده اند که دولتمردان فعلی ایران یه مشت آدمهای ترسو وبی کفایت هستند و هر روز از طرف آمریکا - اسراییل- انگلیس حتی اردوغان ترکیه به ایران اهانت وتوهین میکنند. محمود واقعا سرباز شجاع کشور بود. دولت مردان بجای پاسخگویی به یاوه گویان تصمیم گرفته اند فقط احمدی نژاد را خراب کنند آن همه کارهای مثبت چی شد. خدا به دادما برسد
  • بی نام A1 ۰۵:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵
    3 2
    راست ترین حرف این 8 سال را اون عضو جبهه پایداری زده که ما در کنار کشورهای اسلامی بودیم!!!! به خصوص ونزوئلا و ...!!!!! از دکترای آبیاری چه خبر؟؟!!!
  • جواد IR ۰۶:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵
    3 3
    آقای پزشکیان اینکه اسرائیل ناراضیه و یا در داخل آمریکا یه عده مخالف توافق هستند یه چیز طبیعیه و اصلا دلیل بر موفقیت توافق به نفع ایران نیست.اونجوری باشه آمریکاییها هم باید بگن ببینید در داخل ایران با توافق مخالف هستند پس توافق نامه برای ما(آمریکاییها)خوب بوده که در داخل ایران مخالف هستن.آقای پزشکیان یعنی میگید الان کشورهای منطقه به نفع ما رأی میدن؟گزارش جدید آمانو رو دیدید؟ توهین به ایران در این گزارش بی سابقه بود چطور نمیبینید؟نه آقای پزشکیان مشکل ما سیستمی و ژنتیکیه نه یه شخص خدمتگذاری مثل احمدی نژاد که اومد خدمت کنه ولی تخریب شد چرا ؟چون امثال پزشکیان بجای خدمت به مردم بفکر تخریب رقیب هستن.این دور باطل همیشه ادامه داره و این وسط مردم هستند که باید مشکلات رو تحمل کنن.
  • بی نام A1 ۰۶:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵
    1 2
    بنظرمن عربده کشان 8 سال گذشته بودن که الان دارن یجور دیگه عربده می کشن
  • بی نام A1 ۰۷:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵
    2 2
    لایک
  • بی نام IR ۲۲:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵
    4 1
    درود بر نماینده لایق اصلاح طلب تبریز
  • مهدی A1 ۲۳:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۸
    0 0
    دکتر جان سلام. به چه مانند کنم شما را بلال که صدای اذانش ارامش می بخشد/مختار با دلاوریهایش یادش بخیر .ان شب مناظره حضرتعالی با....کیهان .چقدر زیبا و به هنگام قران میخوندی. وچقدر با متانت روی صندلی ات نشسته بودی ومهمتر از همه با اجازه مجری شروع میکردی و قبل از فرمان ایست مجری تموم میکردی. خوشحالیم که جبهه داخلی را کنترل ومدیریت میفرمایید. تا جناب اقای دکتر ظریف وتیمشون در خط حمله که در مقابل دشمن نشستن مقتدرانه به نبرد بپردازند به امید پیروزی سربازان واقعی امام زمان. دعاتون میکنیم موجب افتخار ایران عزیز هستید. بیشتر حرف بزن/بیشتر بیا تو خونه هامون . نمیذارن ./؟اشکال نداره...