حمید بهبهانی گفت: هرچه در بخش راه‌آهن و بزرگراه سرمایه‌گذاری کنیم کم است.

گروه اقتصادی: وزیر راه وترابری با بیان اینکه شش ماه گذشته با قول اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام،‌ توسعه‌ی راه‌های روستایی و راه‌آهن از مجلس شورای اسلامی رای اعتماد گرفتم، گفت: " در حال حاضر 90 درصد جابه جایی بار  برروی جاده است و جاده‌هایی که باید 20 سال عمر کنند 4 تا 5 سال عمر مفید دارند. مصرف سوخت چندین برابر است و تلفات جاده‌ای بسیار بالاست که تنها راهکار آن  توسعه‌ راه‌آهن در کشور است. "

به گزارش خبرآنلاین، حمید بهبهانی در یک برنامه خبری با ارائه گزارش عملکرد 30 ساله این وزارتخانه با تاکید بر اینکه هرچه در بخش راه‌آهن و بزرگراه سرمایه‌گذاری کنیم کم است، اعلام کرد: " با مشارکت و سرمایه‌گذاری چینی‌ها راه‌آهن چابهار ـ زاهدان ـ مشهد به مسافت 1700 کیلومتر و راه آهن کرمانشاه ـ خسروی به مسافت 1300 کیلومتر و همچنین با مشارکت یک کشورهای اروپایی راه‌آهن مشهد ـ بجنورد ـ گرگان به مسافت 700 کیلومتر ساخته می‌شود. "

بهبهانی با بیان اینکه ساخت راه‌آهن در کشور بدون سرمایه‌گذاری خارجی جوابگو نیست، افزود: " با استفاده از توان داخلی کشور سالانه حداکثر 250 تا 300 کیلومتر راه‌آهن ساخته می‌شود که جوابگو نیست و نیازمند سرمایه‌گذاری خارجی هستیم چراکه باید سالانه 1500 تا 2000 کیلومتر راه‌آهن ساخته شود و همه مراکز استان‌ها را به هم متصل کنیم و نباید مرکز استانی بدون راه‌آهن باشد. "

وی درباره‌ی اجرای اصل 44 در بخش‌های مختلف وزارت راه و ترابری هم گفت: " در زمینه خصوصی‌سازی حمل ونقل هوایی باید بگویم یکی از اشکالات زیان‌ده بودن هما است. این شرکت با این تعداد هواپیمایی که در اختیار دارد باید تا 3500 پرسنل داشته باشد در حالی که 13 هزار نیرو دارد. به همین منظور برای خارج شدن هما از زیاندهی باید تعداد هواپیماهای این شرکت را از 54 فروند به 100 تا 120 فروند افزایش داد تا توجیه نیروی انسانی آن را داشته باشد. "

بهبهانی افزود: " شرکت ایران ایرتور و هتل‌های هما را برای واگذاری به سازمان خصوصی‌سازی داده‌ایم . همچنین در بخش بنادر خصوصی سازی انجام شده و فقط برنامه‌ریزی، نظارت و کنترل انجام می‌شود. "

وزیر راه و ترابری درباره‌ی اینکه تا پایان برنامه چهارم توسعه باید تمام نقاط حادثه‌خیز رفع شود، گفت: " 50 درصد شبکه آزادراه استان‌ها و حداقل 50 درصد شبکه راه‌های اصلی و 50 درصد شبکه راه‌های فرعی باید تکمیل شود . "

بهبهانی درباره وضعیت آزادراه تهران- شمال نیزگفت: " تعامل بسیار خوبی بین بنیاد مستضعفان و وزرات راه برای ساخت آزادراه تهران ـ شمال وجود دارد که قبلا نبوده است. در تلاش هستیم ظرف یکی دو هفته‌ی آینده وضعیت ادامه روند ساخت این آزادراه اعلام  کنیم. "

وزیر راه و ترابری درباره اینکه برای اجرای طرح‌های پل دریاچه ارومیه، آزادراه تهران ـ شمال، برای جلوگیری از آسیب رسانی به محیط زیست چه تدابیری اندیشیده شده است گفت: " مطالعات زیست محیطی و پدافند غیرعامل برای اجرای پروژه‌ها الزامی است. پل شهید کلانتری در دریاچه ارومیه که به 29 سال قبل بر می‌گردد. اگر فشار نمی‌آوردیم افتتاح آن حدود یکسال دیگر به طور می‌انجامید. " 

وی افزود: " ساخت مسجد و فاز دو و سه فرودگاه امام خمینی (ره) آغاز می‌شود و بنده شخصا نظارتی بر این طرح خواهم داشت که مشکلات فاز یک در فاز دو و سه ایجاد نشود. "

به گفته وزیر راه و ترابری این فرودگاه اگر تکمیل شود جوابگوی سی میلیون مسافر است؛ همچنین مجری خوبی برای آن انتخاب شده و از وی خواسته شده که منابع خود را از فاینانس داخلی و خارجی تهیه کنند و ساخت هتل در این فرودگاه را در دستور کار خود قرار دهند.

وی با بیان اینکه این فرودگاه از 14 هزار هکتار زمین برخوردار است، تصریح کرد: " این مساله منوط به این امر است که سرمایه‌گذاران خوبی متقاضی سرمایه‌گذاری در این فرودگاه وجود داشته باشند که هم‌اکنون برخی تعاونی‌ها برای سرمایه‌گذاری اعلام آمادگی کردند. اما  جذب سرمایه‌گذاری بخش خارجی در این زمینه این امر نیازمند بسترسازی است. "

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 3453

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =