۰ نفر
۴ فروردین ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۷
بحران حداقل دستمزد به آمریکا هم رسید

مدیر استارباکس، هفته نامه اکونومیست و بیش از هزار اقتصاددان در میان موافقان و مخالفان افزایش حداقل دستمزد در آمریکا جای گرفته اند.

 

آرش پورابراهیمی: صدها اقتصاددان از باراک اوباما خواسته اند که پس از پنج سال میزان حداقل دستمزد را افزایش دهد اما در سوی دیگر صدها اقتصاددان نیز مخالف چنین اقدامی‏هستند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، در حالیکه انتظار می‏رود باراک اوباما نسبت به افزایش حداقل دستمزد در اقتصاد آمریکا اقدام کند جدالی سخت میان اقتصاددانان بر سر اثرات اقتصادی چنین اقدامی در گرفته است. اکنون حداقل دستمزد در آمریکا 7.25 دلار برای هر ساعت است که این رقم از سال 2009 تعیین شده و تاکنون تغییر نکرده است. اکنون بیش از 600 اقتصاددان در نامه ای سرگشاده به باراک اوباما از وی خواسته اند که نرخ حداقل دستمزد را در سه مرحله افزایش دهد به طوری که برای مدت سه سال نرخ حداقل دستمزد هر سال به میزان 95 سنت افزایش یابد تا جایی که در سال 2016 به 10.10 دلار برای هر ساعت برسد. در این صورت میزان درآمد فردی که تمام وقت با حداقل دستمزد کار می‏کند از 15 هزار دلار در سال به 21 هزار دلار در سال خواهد رسید. این گروه از اقتصاددانان معتقدند که چنین اقدامی باعث می‏شود تا نرخ حداقل دستمزد با نرخ تورم هماهنگ شود.

 در میان بیش از ششصد اقتصاددانی که نام آن ها در انتهای این نامه آمده اسامی افراد مشهوری مانند جوزف استیگلیتز (برنده نوبل اقتصاد)، دنی ردریک، رابرت سولو و لارنس سامرز دیده می‏ شود.

البته همه اقتصاددانان در مورد لزوم افزایش نرخ حداقل دستمزد هم نظر نیستند چرا که در سوی دیگر نیز بیش از 500 اقتصاددان در بیانیه ای اعلام کرده اند که افزایش حداقل دستمزد در عمل به نفع اقتصاد آمریکا و خانواده های آمریکایی نیست چرا که روند بهبود اقتصاد آمریکا در شرایط فعلی شکننده است و در صورت افزایش نرخ حداقل دستمزد، هزینه تولید افزایش یافته و بار مالی بیشتری به مصرف کنندگان وارد می‏شود. این گروه از اقتصاددانان به این نکته اشاره کرده اند که افزایش حداقل دستمزد به 10.10 دلار در هر ساعت تا سال 2016 باعث از بین رفتن 500 هزار شغل در اقتصاد آمریکا خواهد شد. گرگوری منکیو، استاد اقتصاد دانشگاه هاروارد، یکی از مشهورترین افرادی است که نام او در بیانیه مخالفان افزایش حداقل دستمزد دیده می‏شود. هفته نامه اکونومیست نیز چندی پیش به باراک اوباما توصیه کرده بود که در مورد افزایش حداقل دستمزد محتاطانه تر عمل کند چرا که اجرای چنین طرحی ممکن است به مانعی برای ورود جوانان جویای کار به بازار اشتغال شود و بیکاری در میان جوانان را افزایش دهد. در میان بحث های اقتصاددانان در مورد حداقل دستمزد، موضع گیری مدیر قهوه فروشی های زنجیره ای استارباکس نیز جالب توجه است. هوارد شولتز که شرکت او یکی از بزرگترین کارفرمایان آمریکا محسوب می ‏شود از طرح افزایش حداقل دستمزد دفاع کرده و گفته که بعید می‏داند اجرای چنین طرحی به افزایش بهای قهوه استارباکس منجر شود. البته شرکت استارباکس معمولا سیاست هایی را اتخاذ می‏کند که در آن منافع کارکنان شرکت نی لحاظ شود، برای مثال استارباکس نخستین شرکت آمریکایی بود که حتی کارکنان پاره وقت را نیز بیمه کرد.

3535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 346122

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۴
    18 1
    ساعتي حدود 22 هزار تومان 8 ساعت روزي 176 هزار تومان ماهي 5280000 تومان مقايسه كنيم با حد اقل دستمزد در ايران بعد بگوييم بنزين در ايران ارزان است