۰ نفر
۱۹ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۹:۰۰

حسام‌الدین مقامی‌کیا

تصویر یک موتور شش‌ترکه در حال حرکت؛ شما باشید کانال را عوض می‌کنید؟ حالا راننده یک جعبه خرما از جوف کاپشنش بیرون می‌کشد، خرمایی برمی دارد و جعبه خرما دست به دست تا نفر آخر می‌رسد؛ هر کس خرمایی بر می‌دارد و به دهان می‌گذارد و جعبه از آن طرف می‌رسد به خود راننده و برمی گرد توی جوف کاپشنش. موتور سرعت می‌گیرد و توی دست‌اندازی نفر آخر از ترک موتور پرت می‌شود. موتور به راهش ادامه می‌دهد و این بار که جعبه خرما از پر شال راننده بیرون می‌آید و دست به دست می‌شود، دستگیرمان می‌شود که خرما، خرمای عزای ترک‌نشینان است.

خیلی‌ها تماشای این تصویر حدودا یک دقیقه‌ای کمدی را از دست داده‌اند. در واقع هر شب از تعطیلات عید، سی دقیقه کمدی خلاقانه، حیف میل شد؛ پشت ساعت پخش یکی دو تا سریال روتین و بی‌اتفاق و کلیشه‌ای، اتفاق‌های نو به چشم نیامد.

شب‌های تعطیلات عید، یک تیم جوان و تا حدودی گمنام، هر شب برای نیم ساعت، «کرکره»شان را بالا می‌دادند و کمدی و طنز بساط می‌کردند. اصرار دارم که «کمدی» و «طنز» را مجزا و علیحده توی جمله‌ام بیاورم. چون علاوه بر اتفاقات خنده‌آور حوزه تصویر که به «کمدی» تعبیر می‌شوند، یک بخش شعر طنز هم در «کرکره» بود؛ با مناسک و لوازم خاص خودش که پشت یک ظاهر ساده و کولی‌وار، خیلی جدی و فکر شده و قویا قابل دفاع است؛ اشعاری مقفا و موزون که گاهی بحور عروضی را می‌شکنند، گاهی به کار رپر‌ها شبیه می‌شوند و در هر حال، قافیه‌سازی‌هایی درخشان دارند. اگر شنیده باشید و دیده باشید، احتمالا تصدیق می‌کنید که این زبان و بیان یک قدم موثر، به زبانِ شتابان روندهٔ جوان‌های تبلت و آی تی، نزدیک شده است.

با سلیقه‌ها نمی‌شود کشتی گرفت. یکی وصل و یکی هجران پسندد، اما مطمئنم از اهالی فن، کسانی که با کمدی و طنز دمخورند و در آن‌ها ید طولا دارند، هستند کسانی که «کرکره»، هم سلیقه‌شان را به جا بیاورد و هم تحسینشان را برانگیزد. «کرکره» یک اتفاق جسورانه، بی‌ادعا، کم امکانات و پرفکر است و احتمالا از آنجا که بر متن و فکر مبتنی شده، ترجیحا از ستاره‌محوری پرهیز کرده. ستاره‌های کمدین، کمتر حاضر می‌شوند به متن وفادار بمانند یا هم ارز دیگران بدرخشند و یا از کلیشه‌ای که مردم ازشان ساخته‌اند فاصله بگیرند. سوای این‌ها کدام کمدین سوپراستاری توی یک کار کم امکانات و مقتصدانه نزول اجلال می‌کند؟

اما در «کرکره»، بنا به نگاه نو است. اتفاقی که دوره‌ای در «ساعت خوش» افتاد؛ شگفت زده کردن مخاطب، از اینکه می‌شود به سبک جدیدی شوخی کرد و به اتفاقات اطراف از زاویه جدیدی خندید. مثلا: توی یک کتابخانه آرام که چند نفری مشغول مطالعه‌اند، جوانکی بلیت به دست می‌آید و سراغ ساعت پرواز هواپیما را می‌گیرد. جوان‌های پشت میزهای کتابخانه ریشخندش می‌کنند و می‌گویند که اشتباه آمده و اینجا کتابخانه است. ثانیه‌هایی نگذشته که چند نفر با لباس مهمانداری وارد کتابخانه می‌شوند و مقدمات پرواز را اجرا می‌کنند. کاپیتان پرواز از جلوی میزهای کتابخانه رد می‌شود که به کابین برود. دردسرتان ندهم؛ هواپیما (کتابخانه؟!) در میان بهت مطالعه کنندگان پرواز می‌کند و طی یک هواپیما‌ربایی، سقوط می‌کند! احتمالا تصدیق می‌کنید که این شوخی، علاوه بر اینکه بر «موقعیت» استوار است و از این بابت شاق‌تر از شوخی‌های کلامی است، موقعیت ساده، دم دست و سهل یابی نیست و این نوخواهی و نوبینی، سلیقه و منش چیره «کرکره»‌ای‌ها بوده است.

اگر زهره و دغدغه سلیقه سازی، در مدیران صدا و سیما باشد و پناه امن عادت‌ها و سلایق مالوف را به خلاقیت و تازگی ببخشند، حتما «کرکره» مجال بیشتری پیدا خواهد کرد، کاستی‌هایش را -که حتما دارد- ترمیم می‌کند و دست کم به ما یاد می‌دهد که در کنار تقلید شوخ طبعانه از افراد مشهور یا خواستگاری‌های پر ماجرا یا شوخی با اخبار روز، می‌شود به چیزهای دیگری یا از زاویه‌ای دیگر هم خندید.

5858

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 348115

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 19
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۹:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۹
    6 1
    مطلبى بسيار زيبا و درست.سليقه سازى و آموزش طنز با شخصيت و فكر شده كارى است كه صدا و سيما سال ها از آن غفلت كرد.اميدوارم اين برنامه حمايت شود تا با رفع نقص هايش سليقه مخاطب را در طنز بالا ببرد.
  • بی نام A1 ۲۰:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۹
    10 2
    نا شناخته بودن بازيكران مجموعه خيلى به آن لطمه زد.البته بسيارى كارشان را خيلى خوب انجام دادند.
  • کارن US ۲۲:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۹
    9 2
    چه عجب بالاخره یکی هم پیدا شد راجع به این کار بنویسه . از دید من و علیرغم خیلی از ضعف هایی که داشت و برای کار اول قابل اغماض هست ، اتفاق امسال تلویزیون بود در طنز . یه گروه بی ادعا با یه سری ایده های درخشان و بی ادعا . یه کم به اینا برسن و هواشونو داشته باشن شگفت زده مون میکنن . آفرین
  • شجاعی US ۲۲:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۹
    8 0
    من وقتی اولین بار اینکار رو دیدم قبل از اینکه فک کنم اینها تا حالا کجا بودند و کار چقدر متفاوته به ذهنم رسید که پس هستن هنوز مدیرایی توی تلویزیون که احترا به شعور مخاطب براشون مهه . البته امیدوارم فامیل دیری چیزی نبوده باشن . اگر هم بودن که بودن . دستشون درد نکنه .
  • بی نام A1 ۲۳:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۹
    7 1
    با دیدن این مطلب فهمیدم اشتباه نمیکردم . کرکره یه جرقه بی نظیر در طنز تصویری بود . دمتون گرم
  • الناز A1 ۰۱:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
    13 2
    سلام. بله دقیقا من هم وقتی که دیدم یاد برنامه هایی مثل ساعت خوش، سیب خنده، قطار ابدی و غیره افتادم که خاطرات کودکی م رو ساختن. خلاقانه و کوتاه... و دقیقا طنز "موقعیت" بود که جالبش می کرد. برای من آقای بوتیک دار خیلی جالب بود.. مخصوصا وقتی که از بوتیکش میاد بیرون و می بینه مغازه ش واقعا اتاق سی سی یو هست و خودش هم رو تخته حیرت توی صورتش خیلی خوب و پست مدرن بود به نظرم این حس که...از هیچی نمیشه مطمئن بود: از این که اتاق پرو یه اتاق کوچیکه، از اینکه گوسفندها حرف نمی زنن، و ...غیره. من که خیلی دوست داشتم کرکره رو و امیدوارم که همچین ایده هایی با بودجه های بهتر حمایت بشن و بهتر تبلیغ بشن.
  • همراه IR ۰۴:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
    10 1
    من هم با نظرات شما کاملا موافقم ، باید به این گروه هم فرصت داد
  • بی نام US ۰۴:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
    12 0
    یه کار شریف و بی ادعا . البته با کاستی هایی که قابل اغماض بود برای این گروه جوان و دوست داشتنی
  • علی راستی IR ۰۴:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
    4 4
    برنامه بدی نبود خیلی هم جذاب نبود
  • غزاله IR ۰۵:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
    8 6
    به نظر من که کار متوسط بود اما از پایتخت مسخره و تکراری بهتر بود ولی هیچ چیزی به پای کلاه قرمزی نمیرسه
  • ali IR ۰۵:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
    8 0
    من تکرار بعضی قسمتهاشو دیدم بعضی ها فوق العاده بود اما برخی خیلی ضعیف و بی مزه بود. اونجایی که نشون میده میخوان یه نفر رو اعدام کنن و بعد مشخص میشه طرف ژیمناستیک کاره شاهکار بود. ضمنا یکی دیگه از برنامه های خوب ایام نوروز که اصلا دیده نشد برنامه سراسر نوستالوژی یادگاری بود که همزمان شده بود با کلاه قرمزی و به همین دلیل دیده نشد.
  • محمد جواد نایینی IR ۰۶:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
    8 1
    با تشکر از آقای حسام الدین مقامی کیا که به درستی به نقد این مجموعه پرداخته اند من متاسفانه نتونستم هر شب این مجموعه رو دنبال کنم نه به خاطر اینکه مجموعه های شبکه های دیگر را میدیدم که وقت من با ارزش تر این حرف هاست بلکه مهمان و دید و بازدید ایام عید این فرصت را از من گرفت که ای کاش این مجموعه در این روزها پخش نمیشد تا تعداد بیشتری از مردم می توانستند آن را ببینند واقعیت این است که ساخت یک مجموعه ای که نخواهد به کسی توهین کند یا دولتی را زیر سوال ببرد یا عکس برگردان مضحکی از مسولان ترسیم نکند با مذهب شوخی نکند با سیاست بازی نکند به مقدسات توهین نکند و و و خیلی کار سختی پیش رو دارد که این گروه از عهده آن برآمده بودن .دست مریزاد و خسته نباشید امیدوارم باز هم شاهد تکرار فعالیت این بچه ها باشیم
  • بی نام IR ۰۶:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
    4 7
    من گه واقعن دلم برای این کار سوخت بیچاره ها خیلی مسخره بودن یه تلاشهایی کردن ولی نه حالا خیلی کار دارن
  • بی نام IR ۰۶:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
    7 1
    ای کاش عید پخش نمیشد ایکاش تکرار شود
  • رضا IR ۰۶:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
    7 1
    سلیقه مردم تغییر کرده اینقدر که مزخرف ساختن و به خورد مردم دادن نمی فهمن این نوع نگاه رو من با هر کی حرف زدم میگفت ما نخندیدیم یا بالاخره خندیدیم به یکی از آیتم هاش بابا خوب مگه باید شلوارشون رو بکشن پایین تا بخندین؟؟
    • بی نام IR ۰۷:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
      3 5
      نه آقا رضا نباید شلوارشون رو بکشن پایین بلکه یکم خنده دار باشن همین
  • بی نام JP ۰۶:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
    9 1
    برنامه بدی نبود، گاهی ایده ها جذاب بودن و گاهی خیر. فقط این برای من جالب بود که طنز کنایه هستش، کنایه ای به شرایط نامطلوب کنونی، چیزی باید توی طنز نقد بشه، زشتی ای نشون داده بشه و... گاها این موضوع تو کرکره دیده می شد ولی گاهی هم خیر، به صرف یک کار کمیک بود. در مجموع من راضی بودم و امیدوارم به این گروه فرصت بیشتری داده بشه.
  • مرضیه IR ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
    7 1
    کار مناسب بود یه ایرادهایی هم داشت
  • زینب A1 ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
    0 0
    خودتون در انتها گفتین که کرکره اتفاقیه که در ساعت خوش افتاده بود،پس کجای کار خلاقیت داره؟