لاریجانی خطاب به وزیر کشاورزی: شمارامسئول امنیت غذایی کشور می دانیم/به خاطرتعدیل قیمت شیر متشکرم

امروز جلسه علنی مجلس با حضور حجتی وزیرجهاد کشاورزی با موضوع هدفمندی یارانه ها در حوزه کشاورزی برگزار شد.

به گزارش خبرآنلاین از امروز ثبت نام خانوارها برای دریافت یارانه نقدی مرحله دوم آغاز شده است. دیروز محمدباقر نوبخت معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور مهمان بهارستان نشینان بود و امروز حجتی وزیر جهاد کشاورزی. علی لاریجانی که ریاست جلسه امروز را بر عهده داشت، گفت: نگرانی هایی در زمان اجرای مرحله دوم این قانون وجود دارد،نگرانی هایی در زمان اجرای مرحله دوم این قانون وجود دارد مبنی بر اینکه با افزایش قیمت حامل های انرژی بخش کشاورزی دچار مشکل شود.

وی خطاب به وزیر کشاورزی گفت: افزایش تولید کالاهای اساسی و تأمین امنیت غذایی در حوزه کشاورزی یکی از بندهای سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی است؛ اینکه نگاه برون گرا داشته باشیم درست است اما در بخش کشاورزی، دامداری و زراعی تبصره ای داریم که باید خودکفا شویم لذا به همین جهت مجلس از روش های مختلف مانند تأمین اعتبارات در بودجه حمایت می کند تا در محصولات استراتژیک مورد نیاز مردم به خودکفایی برسیم.

رئیس قوه مقننه همچنین گفت: اولین مسئله این است که وزارت کشاورزی باید یک برنامه زمان بندی ارائه دهد.

وزیر کشاورزی نیز در پاسخ به سؤالات رئیس مجلس شورای اسلامی درباره برنامه های این وزارتخانه در حوزه اقتصاد مقاومتی گفت: ما 5 برنامه در حوزه اقتصاد مقاومتی تهیه کردیم که برای هر برنامه طرح هایی تدوین شده است.

وی با اشاره به 5 برنامه وزارت کشاورزی در حوزه اقتصاد مقاومتی  گفت: ارتقاء بهره وری محصولات تولیدی، برنامه ارتقاء بهره وری تولید نهاده های بخش کشاورزی، امنیت غذایی ، توسعه صادرات مواد غذایی و استفاده از منابع خارجی در چارچوب فراسرزمینی که برخی کشورها برای تأمین محصولات غذایی خود از این طرح استفاده می کنند.

حجتی تأکید کرد: قطعا در چارچوب اقتصاد مقاومتی طرح هایی داریم.

وی افزود: در ارتباط با گندم این امکان وجود دارد که اگر الزامات تأمین شود می توانیم نیاز خود را در این بخش تأمین کنیم.

وزیر کشاورزی درباره هدفمندی و تمهیدات لازم برای عدم لطمه به کشاورزان در مرحله دوم اجرای این قانون گفت: با کمال تأسف باید عرض کنم از منابعی که حاصل از افزایش قیمت ها در مرحله دوم هدفمندی یارانه ها استحصال می شود تا آنجا که اطلاع دادم  برای حمایت از بخش کشاورزی در نظر گرفته نمی شود.

وی ادامه داد: البته با پیگیری های به عمل آمده به ما وعده داده شده چنانچه صرفه جویی در هزینه ها ایجاد شود بخشی از منابع حاصل از صرفه جویی این هزینه ها در اختیار بخش کشاورزی قرار می گیرد.

حجتی تأکید کرد: متأسفانه سهمی از افزایش قیمت حامل های انرژی که با یک شیب ملایم اجرا می شود به بخش کشاورزی اختصاص نمی یابد و قرار است به بخش های سلامت و امنیت غذایی اختصاص داده شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی پس از گزارش وزیر جهاد کشاورزی گفت:اگر سیاست های اقتصاد مقاومتی درست انجام شود قطعاً یکی از تاثیرات آن خودکفایی در بخش کشاورزی است.

اهم سخنان رئیس مجلس در ادامه به نقل از مهر می آید:

*کشاورزان قشر عزیز کشور هستند و کار آنها ارزش رکنی دارد. اولین مساله ای که درخواست می کنیم در دولت پیگیری کنید این است که بر اساس مبالغی که در قانون هدفمندی یارانه ها برای تولید گذاشته شده است بخش کشاورزی را از این منابع مورد حمایت قرار دهید و در ادامه کار هدفمند یارانه ها حتماً به این بخش توجه داشته باشید.

*( خطاب به وزیر جهاد کشاورزی ) ما شما را مسئول امنیت غذایی کشور می دانیم، بر اساس قانون این اختیار را از وزارت صنعت گرفته و به وزارت جهاد کشاورزی دادیم، وقتی شما به مجلس می آیید باید با این پیش زمینه باشد که مسئول تامین غذایی کشور هستید. اگر برنامه ای تهیه کنید که توضیح بدهد به چه کمکی از مجلس در این زمینه نیاز دارید ما حتماً همکاری خواهیم کرد. اگر می خواهید برخی اجناس به مردم ارزانتر برسد باید یارانه آن پرداخت شود، نمی شود از جیب مردم یا تولید کنندگان آن را داد.

*تشکر می کنم که شما درباره قیمت شیر تلاش کردید تا قیمت شیر تعدیل تر شود. برخی قیمت های تضمین شده به موقع بود اما در برخی موارد مانند قیمت گندم و جو بین قیمت های تفاوت وجود دارد که در آینده می تواند مشکل ساز باشد. باید آن را برطرف کنید.

 

 

2929

 

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 348281

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =