بررسی های میدانی خبرآنلاین نشان می دهد هزینه های ناگفته پرداخت وام مسکن در شعبه های این بانک به عدد 4 میلیون تومان رسیده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، براساس مصوبه شورای پول واعتبار میزان وام مسکن به عدد 45 میلیون تومان ( به همراه 10 میلیون تومان وام جعاله) افزایش یافته است. اما برای دریافت وام 45 میلیون تومانی متقاضیان باید حداقل مبلغ 3 میلیون تومان را به مدت یکسال در بانک مسکن بدون دریافت سود سپرده گذاری کنند. این سپرده بدون سود برای وام اولیه 20 میلیون تومانی در بانک باقی می ماند. پس از سررسید، باید به میزان 15 میلیون تومان برگه های حق تقدم دریافت وام از فرابورس خریداری شود. همچنین متقاضیان می توانند با خرید اوراق حق تقدم بیشتر 10 میلیون تومام وام جعاله را نیز دریافت کنند. به این ترتیب و براساس قیمت های روز به طور متوسط 3 میلیون تومان هزینه خرید اوراق حق تقدم می شود. این عدد براساس قیمت روزانه اوراق حق تقدم در نوسان است و ممکن است.

برای طی مراحل دریافت وام مبلغ های 45 هزار تومان در یک مرحله و 76 هزار تومان در مرحله به عناوین مختلف مانند صدور تمبر و... به حساب بانک مسکن واریز می شود.

همچنین بانک مسکن از متقاضیان دریافت وام می خواهد یک حساب قرض الحسنه و یک حساب جاری برای دریافت وام افتتاح کنند. به این ترتیب در هنگام افتتاح حساب های قرض الحسنه و جاری نیز هزینه های دیگری به متقاضیان تحمیل می شود. حساب جاری که مبلغ 3 میلیون تومان سپرده در آن قرار داده می شود، پس از دریافت وام از سوی بانک مسدود می شود. با این وجود متقاضی باید حساب دیگری برای پرداخت اقساط در این بانک بازکند که این اقدام نیز هزینه های به همراه دارد.

پس از طی مدت حداقل 10 روز ( در صورت دریافت استعلام ثبتی که به طور متوسط 30 روز زمان می برد.) بانک متقاضیان را به دفاتر ثبتی معرفی می کند. در این مرحله نیز دفاتر ثبتی برای وام 45 میلیون تومانی مبلغ 780 هزار تومان را بابت عقد قرار داد میان بانک و وام گیرنده دریافت می کند. تمامی این رقم برخلاف روال عادی ثبت قراردادها از سوی متقاضی دریافت وام پرداخت می شود و وام گیرنده سهم خود و بانک را پرداخت می کند.

در نهایت بانک مسکن برای پرداخت وام 45 میلیون تومانی حداقل 4 میلیون تومان هزینه به وام گیرندگان تحمیل می کند. در نهایت نیز وام گیرنده طی مدت 12 سال رقمی نزدیک به 85 میلیون تومان را به بانک مسکن باز می گرداند. به این ترتیب میزان وام واقعی دریافتی به عدد 41 میلیون تومان کاهش می یابد و بانک به میزان دو برابر این مبلغ را طی مدت مشخص از وام گیرنده دریافت می کند.

هزینه های جاری دریافت وام در بانک مسکن در وب سایت این بانک و همچنین در هنگام مراجعه به شعبه های بانک اعلام نمی شود و تنها وام گیرندگان در طی مراحل مختلف دریافت وام با این موضوع مواجه می شوند.

3535

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 348307

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 27
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۷:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
    155 3
    كه دراين شرايط به اين ميگن بانكداري بدون ربا و اسلامي
  • بی نام IR ۰۷:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
    141 1
    این اگر اسمش نزول خوری نیست پس چیست؟
    • بی نام IR ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
      29 3
      قرض الحسنه با سود است که اجر فراوانی هم دارد
  • بی نام RO ۰۷:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
    77 2
    صد در صد صحيح است
  • saeid64 IR ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
    193 1
    بانکداری اسلامی غوغا میکند
  • بی نام A1 ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
    135 2
    نکته جالبش که بصورت سنت بخوانید طلب پدری در آمده این است که هر اوراقی را که جلوی شما گذاشتند باید بدون دخل و تصرف و چون و چرا امضا کنید ، هیچ نسخه یا کپی به مشتری داده نمیشود و در بسیاری از بانکها اگر سعی کنید با ذره بینی که از قبل برای این منظور اماده کرده اید مطالب روی فرمها و قراردادها را بخوانید بسیار بی ادبانه و توهین آمیز انگار که دارید وقتشان را میگیرید با شما برخورد میشود . شاید اکثر مردم ندانند ، ولی مطابق قانون هر قراردادی یک امر دوطرفه است و یک طرف خاص نمیتواند تمام شرایط خودش را به طرف مقابل تحمیل کند ، به عبارتی مشتری میتواند برخی از بندهای قرارداد را نپذیرد یا رویش خط بکشد ولی متاسفانه چون تمام سیاست گذاریها با هدف غیر مردم بوده اینچنین مشتریان حقیر و خوار گشته اند.
    • بی نام IR ۱۷:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
      32 1
      شما رو بند ها خط بکش , بانک هم رو وام شما خط میکشه
  • ميثم IR ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
    11 5
    يعني اينجا كسي هست كه به داد مردم برسه ؟
  • سیاوش IR ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
    17 1
    اگه ما رتبه اول بانکداری اسلامی رو داریم پس بقیه کشورهای اسلامی چطوریه؟ امروز اوراق 73000 تومن بود
  • آرش IR ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
    4 1
    یه سوال دارم: بالاخره این طور مشکلات رو چه نهادی باید پیگیری کنه؟ بارها از این مطالب شنیدیم یا باهاش مواجه شدیم اما لطفاً بگید چه نهادی مسئول رفع این بی قانونی هاست؟ سالهاست از نرخ جریمه برای دیرکرد پرداخت اقساط انتقاد می شود و حتی مراجع هم آنرا حرام اعلام کرده اند اما هیچ اتفاقی نمی افتد. یا در مورد وامهای بانکهای خصوصی که هیچ منطق علمی، اسلامی و انسانی آنرا تائید نمی کند بارها انتقاد شده اما باز هم انگار نه انگار. خب این همه مدیر و وزیر و وکیل و نماینده داریم با حقوق های چند میلیونی. اینها پس حقوق می گیرن بابت چی؟ لطفاً اعلام کنید چه نهادی مسئول است.
  • مهدی A1 ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
    2 14
    جهت استفاده از وام خرید فقط کافیست با مراجعه به بانک مسکن و یا کاگزاری بورس نسبت به خرید اوراق وام اقدام نمایید و هیچ گونه حساب با شرایط ذکر شده در متن خبر از متقاضی تسهیلات با دریافت مبلغ ذکر شده صحت ندارد .کارمند بانک مسکن استان گلستانwww.mehrabmk.com
    • حمیدرضا IR ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۱
      4 1
      برادر من،من ۲۰اسفند رفتم بانک برای خرید اوراق،یه حساب که لااقل باید باز کنی
  • بی نام IR ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
    23 1
    زنده باد بانگداری ناب اسلامی و بدون ربا . مخصوصا بانگ مسکن
  • بی نام A1 ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
    14 1
    من براي خريد اوراق 45 ميليون وام مسكن مبلغ 6 ميليون تومان هزينه كردم كه اين غير از هزينه هاي بعدي توسط بانك ميباشد . خيلي خوشبينانه تحليل كرديد
  • آرش IR ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
    14 1
    خيلي باحالن تو ايران وام رو با سود زياد به خريدار واحد مسكوني ميدن كه باعث گروني ميشه و بعلت پرداخت وامهاي مضاربه اي به انبوه سازان با سود هاي كلان واحدها بسيار گران تمام ميشود.الان تو اكثر كشورهاي پيشرفته دنيا وام با درصد بسيار ناچيز به سازنده داده ميشه و قيمتها هم همه كنترل ميشه تو كانادا شما رقمي بين 2 الي 5 درصد واحد مسكونيتون رو ميپردازيد و مابقي با اقساط بسيار زياد و با سود بانكي 4 درصد هستش. در مورد خريد خودرو هم اوضاع همينطوره.
  • ناشناس IR ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
    7 7
    سلام این کامنتها همش درسته ولی یه سوال شما 41 میلیون میگیری 85 میلیون تو 12 سال پس میدین درسته ؟ 2برابرهم بیشتر میشه .ولی تورم تو هرساله چند درصده؟ طلا، ماشین، ارز و خونه توی 2 یا 3 سال چند برابر میشه؟ حالا بین بد و بدتر کدوم ارجح هست؟
  • بی نام IR ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
    7 0
    توجه بفرمائيد كه پول بانك همان بيت المال است كه بايد به شيوه اسلامي قرض الحسنه در اختيار مردم شريف و منصرف از يارانه قرار گيرد . البته نرخ سود 14 درصد اسمي و 2425 درصد واقعي را نمتوان نسبت نزول داد
  • رضا IR ۱۵:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
    5 0
    اگر طرف اوراق بخرد جهت وام 45 میلیون تومان فقط 65 تا 70میلیون ریال هزینه اوراق می شود با احتساب هزینه ارزیابی و سایر هزینه های دفترخانه و بانک حداقل بین 90 تا 95 میلیون ریال هزینه دریافت وام 45 میلیون تومانی استکه در حقیقت 10 میلیون تومان داده و 45 میلیون تومان گرفته تازه می رسی به نرخ سود 21
  • مهدی A1 ۱۶:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
    6 10
    فکر نمیکردم انتشار نظر اینجانب اینقدر برای شما سخت باشد وقتی اینجانب بعنوان کارمند بانک مسکن میگویم خبری از اجبار برای سپرده گذاری در بانک مسکن نیست و فقط باید اوراق وام را از کارگزاری ها و یا شعب بانک خریداری نمایند واقعا اطلاع رسانی درست یعنی چی؟
  • رضا موسوی A1 ۱۷:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
    12 1
    آقاجان با ابن وامها نزولها مسكن نخريد كه آرامش رو از زندگيتون سلب ميكنه
  • محمد A1 ۱۹:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
    4 6
    بعد از یکی دو سال در اثر تورم زیاد همه این هزینه ها مستهلک میشه ضمن اینکه قیمت خونه شما هم طی دوازده سال چند برابر میشه
  • نیازمند A1 ۲۰:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
    7 1
    یارانه بگیرها هم میتوانند از این وام بهره ببرند یا باید هر روز نیازمند تر شوند؟
  • مصظفی A1 ۲۰:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
    2 25
    خیلی بی انصاف هستید.من که از بانک مسکن و تسهیلاتش راضی هستم .سودی که بانک داره میگیره باتوجه به نرخ تورم خیلی هم مناسبه. همیشه سعی کنیم سیاهنمائی نکنیم فراموش نکنیم که خداوند شاهد و ناظر اعمال و رفتار و گفتار ما هست .
  • علی A1 ۲۲:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۰
    1 0
    در حال حاضر قیمت روز اوراق هر برگ 84000 تومان که برای وام 35 میلیونی باید 5.9 میلیون اوراق خرید هزینه ترهین ملک در دفترخانه و کارشناس و تمبر هم دقیقا نمیدانم چقدر است ولی با توجه به کامنت های دوستان باید در حدود 1.5 میلیون باشد که جمع هزینه ها 7.4 میلیون تومان می شود در حقیقت 26.6 میلیون خالص به دست می آید . سود وام 40.6 میلیون براساس فرمول سنتی محاسبه سود وام های بانکی ، وام مسکن وامی با سود 25 درصد است. براساس فرمول های نوین بانکی که گفته میشه از روی فرمول های جهانی کپی برداری شده و به نفع بانک هم هست با احتساب هزینه اوراق و ترهین ملک و غیره این وام 21 درصد است . وام جعاله نیز حدوداً 20 درصد میشه
  • صالح A1 ۱۷:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۵
    0 8
    یکی جواب بده. ما باید 3تومن 1 سال بخوابانیم علاوه بر اون هم 3 تومن هم اوارق بخریم؟
  • سپیده IR ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۵
    0 0
    دقیقا همینطوره. رو حساب این وام مسکن ،خونه خریدیم، حالا تا خرخره باید بریم زیر قرض. چون وام اون چیزب که میگفتن نبود.
  • مهدی A1 ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۴
    0 0
    چیزی کمتر از 7 تومن اوراقم شد و 150 تومن به بهانه های مختلف با فیشهای واریز هفت و هشت برگی بانک مسکن به مسخره ترین شکل ممکن دریافت شد . موقع سند زدن هم 820 تومن برای قرارداد رهن امروز ازم گرفتند