به نظر می رسد میراث تورمی احمدی نژاد برای دولت روحانی به این زودی‌ها دست از سر دولت تدبیر و امید بر نمی‌دارد.

بهاره چراغی: بر خلاف موج گسترده انصراف‌های مقامات از دریافت یارانه که با انصراف رئیس جمهوری آغاز شد و به وزرا و معاونین و رؤسای سازمان‌ها و هنرمندان رسید، واکنش بسیاری های صورت گرفته در نوع خود قابل تامل است.

 بالاخره بعد از چند هفته انتظار، ثبت نام برای دریافت دور جدید یارانه‌ها آغاز شد. در حالی که دولت قبل پس از اعتراضات مردم به شیوه دهک بندی، مجبور شد به تمام مردم ایران یارانه بپردازد، این بار نیازمندی، شرط اصلی دریافت یارانه اعلام شده است.شعاری که شاید به مذاق خیلی ها خوش نیامد.

دولت جدید برای کم کردن از تعداد یارانه بگیران، دوباره از مردم خواست که برای دریافت یارانه تقاضا دهند. هدف اصلی در این مرحله کاستن از تعداد یارانه بگیران است و دولت امیدوار است که دست کم ۲۰ درصد از یارانه بگیران از دریافت یارانه انصراف دهند.

 دولت روحانی در چند ماه اخیر با ایجاد یک موج رسانه ای، تمام تلاش خود را کرد تا مردمی که نیازی به دریافت این پول ندارند را از دریافت یارانه منصرف کند؛ از اعلام عمومی از زبان بازیگر چینی سریال پایتخت گرفته تا اعلام انصراف دسته جمعی وزرا و مسئولان در روزهای اخیر.

اما تلاش چند ماهه دولت برای اینکه مردم را راضی کند تا از دریافت یارانه انصراف دهند به کجا رسید؟ شاید برای دریافت پاسخ قطعی این سوال باید تا زمان پایان ثبت نام و اعلام آمارهای جدید صبر کنیم.اما آنچه که در لحظه‌های آغازین ثبت نام اتفاق افتاد، چیز دیگری را نشان می‌دهد.سایت رفاهی که برای ثبت نام در نظر گرفته شده، در همان لحظه‌های اول به علت تعداد زیاد مراجعه کنندگان از کار افتاد و بسیاری از علاقمندان دریافت یارانه نتوانستند در ساعت‌های  ابتدایی در این سایت ثبت نام کنند.

این در حالی است که آخرین یارانه نقدی 45 هزار و 500 تومانی مربوط به فروردین و فاز اول اجرای هدفمندی یارانه ها ساعت 24 امروز جمعه به حساب سرپرستان خانوار واریز و قابل برداشت شد. با واریز سی و هشتمین یارانه نقدی افراد در مجموع طی 40 ماه گذشته و همزمان با واریز 38 مرحله یارانه نقدی در مجموع  144 هزار میلیارد تومان یارانه نقدی به حساب سرپرستان خانوار واریز شده است و پرونده اجرای فاز اول یارانه ها برای همیشه بسته شد.

محمدباقر نوبخت در سفر به بوشهر در جمع خبرنگاران در راستای وضعیت اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها با بیان اینکه ثبت‌نام مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها از بیستم فروردین آغاز شده است، اظهار کرد: خوشبختانه مسیر ثبت‌نام درست و مطلوب در حال اجراست هرچند اوایل این طرح قدری با تأخیر اجرا شد.در 48 ساعت گذشته صدها هزار نفر از ثبت‌نام در این مرحله انصراف داده‌اندو افرادی که انصراف داده‌اند موافقت خود را برای استفاده از منابع اعتباری دولت در راستای سرمایه‌گذاری در خدمات عمومی مانند حوزه سلامت، خدمات حمل و نقل و زیرساخت‌های دیگر اعلام کردند.

وی در ادامه از حسن انتخاب مردم که خواستار افزایش خدمات عمومی و توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل، بهداشت و درمان، اشتغال و تولید هستند قدردانی کرد.

محمدرضا فرزین دبیر سابق ستاد هدفمندی یارانه‌ها  نیز با تشریح تمهیدات لازم برای ورود به فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها نسبت به بروز دو خطا در فرآیند حذف یارانه خانوار هشدار داد و گفت: دستاوردهای مرحله اول هدفمندی خنثی نشده است و قیمت حامل‌ها با وجود جهش نرخ ارز هنوز سه برابر نقطه شروع طرح است. مهمترین شرط موفقیت هدفمندسازی یارانه‌‌ها در کنار سایر شرط‌ها،‌ پذیرش اجتماعی است.یعنی مردم باید ضرورت اجرای طرح را بفهمند و توجیه شوند. به همین دلیل باید با مردم صحبت کرد، اینکه آثار کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت طرح چیست؟ چرا باید الان آن را اجرا کرد؟ و با این کار جلوی چه خطراتی را در آینده می توان گرفت؟

به نظر می رسد میراث تورمی احمدی نژاد برای دولت روحانی به این زودی‌ها دست از سر دولت تدبیر و امید بر نمی‌دارد. احمدی نژاد به مردم وعده داده بود که می‌توانند با دریافت یارانه از پس مابه التفاوت قیمت آب و برق و گاز و نان بر بیایند و حتی باقی مانده اش را در حسابی ذخیره کنند اما امروز بسیاری از همین قشر کم درآمد، به خاطر خزانه خالی دولت تشویق می‌شوند تا از دریافت یارانه انصراف دهند.یکی از ارکان موج رسانه ای دولت برای قانع کردن مردم برای انصراف تاکید بر این نکته بود که اگر کسی یارانه بگیرد یعنی نیازمند و فقیر است.عباراتی که به گفته ای بسیاری از کارشناسان بسیاری از مردم کم درآمد هم حاضر نیستند آن را به خودشان وصله کنند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 348644

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مقیمی A1 ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۲
    11 0
    احمدی نژاد به مردم وعده داده بود که می‌توانند با دریافت یارانه از پس مابه التفاوت قیمت آب و برق و گاز و نان بر بیایند و حتی باقی مانده اش را در حسابی ذخیره کنند خدایا این خوشی را از ما نگیر