۰ نفر
۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۱
ماه بخشش و مهربانی از راه رسید

ماه رجب، امشب از راه می رسد و تا 30 روز فرصتی برای بهره گیری از بخشش و رحمت الهی با خود به همراه می آورد.

امشب شب اول ماه رجب است. ماهی که شرافت و حرمت بسیاری دارد و از فضیلت دعا و طلب بخشش و رحمت گسترده خداوند در آن بسیار گفته اند.

پیامبر گرامی(ص) درباره این ماه فرموده اند: «ماه رجب ماه بزرگ خدا است و ماهى در حرمت و فضیلت به آن نمى‏رسد و جنگیدن با کافران در این ماه حرام است و رجب ماه خدا است و شعبان ماه من است و ماه رمضان ماه امت من است کسى که یک روز از ماه رجب را روزه بگیرد، موجب خشنودى خدای بزرگ می‌گردد و غضب الهى از او دور می گردد و درى از درهاى جهنم بر روى او بسته گردد.»

از حضرت موسى بن جعفر(ع) روایت شده که فرمودند: «هر کس یک روز از ماه رجب را روزه بگیرد، آتش جهنم یک سال، از او دور شود و هر کس سه روز از آن را روزه بگیرد بهشت بر او واجب می گردد.»

از امام صادق(ع) روایت است که حضرت رسول اکرم(ص) فرمودند: «ماه رجب ماه استغفار امت من است پس در این ماه بسیار طلب آمرزش کنید که خدا آمرزنده و مهربان است و رجب را "أصب" مى‏ گویند زیرا که رحمت خدا در این ماه بر امت من بسیار ریخته مى‏ شود پس بسیار بگوئید: أَسْتَغْفِرُ اللهَ وَ أَسْأَلُهُ التَّوْبَةَ.»

امام صادق(ع) همچنین فرموده اند: «براى روزه ماه رجب فضیلت بسیار وارد شده و روایت است اگر شخصی قادر بر آن نباشد هر روز صد مرتبه این تسبیحات را بخواند تا ثواب روزه آن را دریابد: سُبْحَانَ الْإِلَهِ الْجَلِیلِ سُبْحَانَ مَنْ لا یَنْبَغِى التَّسْبِیحُ إِلا لَهُ سُبْحَانَ الْأَعَزِّ الْأَکْرَمِ سُبْحَانَ مَنْ لَبِسَ الْعِزَّ وَ هُوَ لَهُ أَهْلٌ .»

در ماه پر از بخشش و رحمت، توصیه به دعا و نیایش نیز بسیار است. و برای شب و روز اول این ماه انجام دادن چند عمل به مسلمانان سفارش شده است.

شب اول ماه رجب
این شب، شب شریفى است که چند عمل پرفضیلت به شرح زیر برای آن توصیه شده است:

* دعای هلال ماه: وقتی هلال ماه دیده شد دعای پیامبر گرامی خوانده شود. از رسول خدا (ص) نقل شده است که به هنگام رویت هلال ماه رجب، این دعا را مى‌خواند: اَللّـهُمَّ اَهِلَّهُ عَلَیْنا بِالاْمْنِ وَ الاْیمانِ، وَ السَّلامَةِ وَ الاْسْلامِ، رَبّى وَ رَبُّکَ اللهُ عَزَّوَجَلَّ؛ خدایا این ماه را بر ما نو کن به امنیت و ایمان و سلامت و دین اسلام، پروردگار من و پروردگار تو (اى ماه) خداى عزوجل است.

و ایشان چون هلال ماه رجب را مى‏ دیدند مى‏ فرمودند: اللَّهُمَّ بَارِکْ لَنَا فِى رَجَبٍ وَ شَعْبَانَ وَ بَلِّغْنَا شَهْرَ رَمَضَانَ وَ أَعِنَّا عَلَى الصِّیَامِ وَ الْقِیَامِ وَ حِفْظِ اللِّسَانِ وَ غَضِّ الْبَصَرِ وَلا تَجْعَلْ حَظَّنَا مِنْهُ الْجُوعَ وَ الْعَطَشَ؛ خدایا برکت ده بر ما در ماه رجب و شعبان و ما را به ماه رمضان برسان و کمکمان ده براى گرفتن روزه و شب زنده دارى و نگهدارى زبان و پوشیدن چشم و بهره ما را از آن ماه تنها گرسنگى و تشنگى قرار مده.

*غسل: حضرت رسول اکرم(ص) فرموده‌اند: هر کس ماه رجب را درک کرده و اول و وسط و آخر آن ماه را غسل کند، از گناهان خود پاک می‌شود مانند روزى که از مادر متولد شده است.

* زیارت امام حسین (ع)

* نماز مخصوص: بعد از نماز مغرب بیست رکعت، یعنی 10 نماز دو رکعتی نماز خوانده شود. همچنین بعد از نماز عشاء دو رکعت نماز گزارده شود بدین نحو: در رکعت اول حمد و ألم نشرح یک مرتبه و توحید سه مرتبه و در رکعت دوم حمد و ألم نشرح و توحید و معوذتین خوانده شود و پس از سلام، سى مرتبه لا إِلَهَ إِلا اللهُ بگوید.

روز اول رجب
روزه، غسل و زیارت امام حسین (ع) از اعمالی است که برای روز اول ماه رجب توصیه شده است.

سخن از بزرگی این ماه بسیار است، تنها باید گفت که ماه رجب را دریابیم و از همین شب دیگرگونه نیایش و طلب بخشش کنیم.

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 352439

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 7 =