۰ نفر
۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۸

از مجموع جمعیت 7 میلیاردی جهان بیش از 2.5 میلیارد نفر طبق آمارهای سازمان بین المللی کار، کارگر هستند. براساس آمارهای رسمی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیش از 11 میلیون ایرانی در کشور کارگر محسوب می شوند.

شاید شما هم به اشتباه تصور کنید که این آمریکاها و یا یکی از کشور غربی بودند که برای اولین بار روز کارگر را به تقویم خود اضافه کردند و اولین بار این آمریکایی ها یا فرانسوییان و یا انگلیسی ها بودند که به فکر نامگذاری روزی به نام «کارگر» افتادند. اما این تصورات  کاملا اشتباه است چون این هندی ها و آلمانی ها بودند که به اختلاف یک سال برای اولین بار روزی را به نام «روزکارگر» نام گذاری کردند.

اولین جشن روز اول ماه مه در هند در شهر مدرس توسط حزب کارگر کیسان هندوستان در اول مه سال 1923 بر‌گزار شد. چتار سینگاراویلو رهبر حزب، بزرگداشت روز اول ماه مه را در ساحل روبه روی دادگاه عالی مدرس برگزار کرد. در این نشست قطعنامه ای مبنی بر این که دولت باید روز اول ماه مه را به عنوان روز کارگر و تعطیل اعلام کند، به تصویب رسید. پس از این درخواست کارگران، دولت هند این روز را تعطیل و به نام روز کارگر نام گذاری کرد.

البته درست است که این هندی ها بودند که روز کارگر را به تقویم ها آوردند اما این کارگران شیکاگویی بودند که با حرکت خود در اول ماه (11 اردیبهشت) بهانه ای برای حزب کارگر کیسان هند به وجود آوردند تا این روز را به نام روز کارگر نام گذاری کنند. داستان اصلی روز کارگر به جنبش کارگری آمریکا در اواخر قرن نوزدهم باز می گردد. تاریخ این حرکت به اول ماه می 1886 میلادی مربوط می شود، در این روز تعداد زیادی از کارگران آمریکایی به خصوص کارگران شیکاگویی (90 هزار کارگر شیکاگویی) دست به اعتصاب زدند و خواستار یک روز کاری استاندارد و هشت ساعته شدند. راهپیمایی که چند روز طول کشید و در نهایت با دخالت نیروهای پلیس به درگیری منجر شد و در آن چندین کارگر و نیروی پلیس کشته و زخمی شدند.

سایت پایش پرس نوشته است بعد از این اعتراضات هشت نفر به عنوان عامل اصلی دستگیر شدند که پنج نفر از آنان کارگر مهاجر آلمانی و یکی هم آلمانی تبعه آمریکا بود. دادگاه یکی از این دستگیرشدگان را به ۱۵ سال حبس محکوم کرد و بقیه به اعدام محکوم شدند که فرماندار ایالت مجازات دو تن از آنان را به حبس ابد تخفیف داد. بعد از تایید نهایی رای ها یکی از محکومان به اعدام، پیش از اجرای حکم خودکشی کرد و چهار نفر دیگر به دار آویخته شدند. در سال های بعد از این حادثه، اول ماه مه به نمادی برای کارگران جهان تبدیل شد تا در این روز خواسته های خود را با اعتصاب و راهپیمایی بیان کنند تا اینکه هندی ها پیشنهاد روز کارگر را دادند. البته در آلمان هم حزب نازی برای بزرگداشت کارگران آلمانی که در حوادث شیکاگو آمریکا کشته شدنده بودند در سال 1933 (یک سال بعد از هندی ها) روز اول ماه مه را تعطیل و روز کارگر نام گذاری کرد.

در حال حاضر در بیش از 150 کشور جهان روز اول ماه مه به عنوان روز جهانی کارگر نام گذاری شده است و در بسیاری از کشورها این روز تعطیل رسمی است. البته شاید برای شما جالب باشد که بدانید در خود آمریکا روز اول ماه مه روز کارگر و تعطیل نیست بلکه در این کشور اولین دوشنبه ماه سپتامبر به عنوان روز کارگر جشن گرفته می شود و تعطیل است. از مجموع جمعیت 7 میلیاردی جهان بیش از 2.5 میلیارد نفر طبق آمارهای سازمان بین المللی کار، کارگر هستند. در حال حاضر براساس آمارهای رسمی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیش از 11 میلیون ایرانی در کشور کارگر محسوب می شوند که بیش از نیمی از جمعیت شاغل کشور را تشکیل می دهند. در حال حاضر 21 میلیون 346 نفر در ایران شاغل اند.

3535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 352611

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =