به نظر می رسد خیلی از مردم و بخصوص گردانندگان رسانه ها در ایران معنی پروفسور را نمی دانند. خیلی ها به غلط، فکر می کنند پروفسور کسی است که هر چه بگوید درست است. با این دیدگاه، کافیست عنوان پروفسور داشته باشید و برای همه چیز حکم صادر کنید.

اما براستی پروفسور کیست؟

در سلسسله مراتب دانشگاهی چهار رده وجود دارد: مربی (Instructor)، استادیار (Assistant professor)، دانشیار (Associate Professor) و استاد یا همان پروفسور (Professor). مربی اغلب دارای مدرک کارشناسی ارشد است و استادیار هم معمولا دارای مدرک دکتری است. پیمودن این درجات خیلی هم پیچیده نیست. یک سری آیین نامه ها و مقررات است که با شمارش پاره ای از دستاوردهای علمی (مانند تعداد کتب و مقالات، دانشجویان فارغ التحصیل شده و سوابق آموزشی) فرد می تواند با جمع آوری حداقل 100 تا 120 امتیاز از یک سطح به سطح دیگر ارتقاء یابد. البته اگر همراهی کمیته ارتقاء هم باشد، هر مطلب کم ارزشی نیز برای فرد امتیاز محسوب می شود.

در کشور ما کلمه استاد برای تقریبا همه اعضای هیئت علمی کاربرد دارد. هر چند که برای احترام در دیگر مشاغل (مثلا بنّایی، معماری یا کارهای هنری) هم بکار می رود. گاهی دیده می شود برای نشان دادن اینکه این "استاد" با آن "استاد" فرق دارد، اخیرا برای آنهایی که مرتبه استادی دارند یک پسوند "تمام" هم اضافه می شود: "استاد تمام"!. حتی ممکن است به زودی "استاد تمام" ها برای پررنگتر کردن جایگاه خود، به استادیارها و دانشیارها بگویند "استاد ناتمام"!

اما در خارجه- منظور کشورهایی که علوم جدید از آنجا پاگرفته اند- به جای واژه های "استاد" و "استاد تمام" از همان کلمه "پروفسور" استفاده می شود. در آن کشورها پروفسوری بالاترین عنوان و جایگاه دانشگاهی است که وقتی فرد بازنشسته می شود فقط با پسوند "بازنشسته" قابل استفاده است. مانند رئیس جمهور که بعد از اتمام دوره اش می شود "رئیس جمهور سابق".

 

دکتر کردوانی و نظریه مرگ دریاچه ارومیه

 یکی از کسانی که خبرنگاران صدا و سیما و روزنامه ها مکرراً برایش عنوان پروفسوری را بکار می برند، آقای دکتر کردوانی است. به نظر می رسد رسانه ها با اتکا به این عنوان، به دنبال جلب مخاطب برای اظهار نظر های بعضاً عجیب ایشان هستند. اما علیرغم زحمات زیادی که این مدرس بازنشسته دانشگاه برای تربیت نسل های مختلف در دانشکاه تهران کشیده اند و رفتار درخور ستایش ایشان با دانشجویانشان، شوربختانه، جایگاه علمی ایشان در سطح بین المللی مطلقاً برجسته نیست. شاهد این گفتار مراجعه نویسنده به مستند ترین سایت بین المللی برای رصد کردن وجهه علمی دانشمندان است (به آدرس اینترنتی www.webofknowledge.com). با استناد به این وب سایت، ایشان تنها دومقاله در حدود 35 سال پیش (در سال های 1978 و 1979) نوشته اند که در تمام این سال ها هیچ یک از این دو مقاله توسط دیگران مورد توجه قرار نگرفته (به اصطلاح علمی در سایر مقالات به آن ها ارجاعی داده نشده). قابل ذکر است که در سال های اخیر نام ایشان در دو مقاله دیگر که توسط دانشجویانشان منتشر شده دیده می شود که یکی از آنها هم، یک ارجاع دارد.

اخیراً آقای دکتر کردوانی، برای چندمین بار جمله ی "دریاچه ارومیه مرده است" را در رسانه ملی و روزنامه ها تکرار کرده و تاکید کرده: "رساندن آب شیرین به این دریاچه خیانت است". پیشنهاد کرده اند "آنجا را خشک کرده و به پارک گیاهی-حیوانی تبدیل کنید." البته توضیح نداده اند که احداث پارک گیاهی و حیوانی در این وسعت و عمق بالای نمک، بدون آنکه آب کافی در دسترس باشد چگونه میسر است. آیا بهتر نبود بجای این نظریه یکی دو مقاله و کتاب در خصوص احیای اکولوژیکی مطالعه می کردند و با توصیه های سازمانهای معتبر بین المللی و دانشگاهی جهان در خصوص اکوسیستم آسیب دیده آشنا می شدند؟ آیا بهتر نبود نظریه تبدیل ارومیه را به پارک گیاهی-حیوانی در دو سه هکتار بصورت پایلوت امتحان می کردند، اگر موفقیت آمیز بود با انتشار آن در مجلات تخصصی با محاسبه دستاوردها و هزینه ها به صورت طرح حرفه ای به دولت و رسانه ها پیشنهاد می کردند. معمولا رسانه های عمومی اخبار علمی را بعد از آنکه در مجلات تخصصی منتشر و تایید شدند برای آگاهی عموم منتشر می کنند، نه پاره ای نظرات و فرضیات خیالی.

در کمال شگفتی بسیاری از همکاران دانشگاهی در مقابل این گفته های غیر علمی (و حتی ضد علمی) که رسانه ها هر روز آن ها را نشر می دهند، سکوت کرده اند. تکرار این حرفهای ناصحیح از سوی رسانه و خوکردن گوش و ذهن شنونده به زودی آن ها را تبدیل به یک باور همگانی خواهد کرد و نتیجه ویرانگرشان نیز قابل پیش بینی است. سودجویان زیادی منتظرند تا به استناد به همین حرفها حکم به انتقال آب خزر و دیگر حوضه ها به ارومیه را بدهند، نسخه تکه پاره کردن دریاچه را بپیچند و یا برای برداشت نمک دریاچه به نفع شرکتی و یا سازمانی کل دریاچه را نابود کنند.

تا چند سال قبل هم در پیروی از نظریه ایشان که "روی همه رودخانه ها سد بزنید" مدتها مدیران طراز اول وزارت نیرو به استناد آنها، رفتار ضد توسعه پایدار خود را علمی دانسته و توجیه می کردند. با این وجود اخیرا در گفته های آقای دکتر کردوانی انتقاداتی هم به سد سازی می شود که کاملا برخلاف حرفهای پیشین ایشان است. این خود دلیلی است که اولا گفته های این استاد محترم بازنشسته دانشگاه تهران را نباید جدی گرفت، و دوما اصرار بر آنچه که از نظر علمی بررسی نشده است، با منش یک "پروفسور" نمی خواند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 352793

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 78
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رضا A1 ۰۳:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۴
    84 36
    سلام : بهتر نیست این نویسنده محترم که طاهرا خود را دانا فرض کرده ترتیب میز گردی را در صدا وسیما با حضور اقای کردوانی وسایر موافق ومخالفان بدهد تا گفته صواب از خطا معلوم گردد .
    • بهنام بچه خوی A1 ۱۷:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۴
      59 51
      عجب مگر این نویسنده چی گفته که بعضیا اینجوری در مقابلش جبهه میگیرن خلاصه حرف این آقا اینه که اگه یکی استاد و پرفسور باشه، دلیل نمیشه که تمام گفته هاش مو به مو درست باشه. باید به نظر بقیه صاحبنظران و متخصصین اون زمینه هم مراجعه بشه تا یک تصمیم درست و بهینه اتخاذ بشه. بعدشم با چنتا دلیل به بعضی از راهکارهایی که جناب دکتر کردوانی ارائه کرده جواب داده و اونارو رد کرده. هیچ توهین و تخریبی هم در کار نیست.
    • بچه خوی A1 ۱۷:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۴
      22 38
      چون نظرم چاپ نشد مجبورم یجور دیگه بنویسم. هیچکس هیچوقت خودشو نادون فرض نمیکنه آقا رضا. اگه اینکارو بکنه باید توو عقلش شک کرد. بله منم با نظر شما موافقم. اینکه اساتید و صاحبنظران در این زمینه با نظرات موافق و مخالف بنشینن و نظرات همدیگرو نقد کنن و تضارب آرا صورت بگیره و در نهایت بهترین گزینه انتخاب بشه. به قول حضرت حافظ : نقد صوفی نه همه صافی بی‌غش باشد ... ای بسا خرقه که مستوجب آتش باشد. صوفی ما که ز ورد سحری مست شدی ... شامگاهش نگران باش که سرخوش باشد. خوش بود گر محک تجربه آید به میان ... تا سیه روی شود هر که در او غش باشد
  • صادق A1 ۰۳:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۴
    16 22
    دوست عزیز بهتر است شما نیز بیشتر مطالعه کنید و بدون غرض صحبت کنید وشما نیز به دنبال منفعت عده ای نباشید...
  • بی نام IR ۰۳:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۴
    17 16
    آفرين
  • علی اصغر A1 ۰۳:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۴
    56 14
    واقعا این نظریه که دریاچه ارومیه را به پارک تبدیل کنید از ان حرفهای محیر العقول است که از یک چهره دانشگاهی بسیار بعید است .
  • بی نام A1 ۰۳:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۴
    24 35
    حقيقت تلخه اين درياچه خشك شده هر كاري براي احيا اون آب در هاون كوبيدنه با هاش كنا بياين
    • سوداگر IR ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۴
      38 5
      آخه... كنار آمدن با اين مسئله يعني خشك شدن هزاران كيلومتر از بهترين و حاصلخيزترين منابع طبيعي كشور يعني بيماري و فقر ساكنان آن مناطق يعني از دست دادن زيبايي و سلامت اكوسيستم حالا شما بگو چطور كنار بيايم؟؟
  • حامد A1 ۰۴:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۴
    24 18
    باز هم تخریب همدیگه شروع شد. کی میخوایم دست از این رویه ناشایست برداریم خدا میداند. جناب آخانی بهتر بود سوابق علمی خودتون هم ذکر میکردید، چون به نظرم کسی میتونه اینطوری به یک فرد دیگه حمله کنه که لااقل همسطح ایشون باشه. به هر شکل فکر نمیکنم این حرفها کمکی به احیا دریاچه ارومیه بکنه. اینها همش حاشیه است و ما طبق معمول اصل رو ول کردیم و به حاشیه چسبیدیم.
    • سعیده A1 ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
      6 5
      دکتر آخانی کسیه که وجب به وجب این مملکت و محیط زیستش رو میشناسه... و آدم دلسوزیه یه آدم علمی که الکی حرف نمیزنه
  • امیر رشتی IR ۰۴:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۴
    17 15
    درود زیبا نوشتی برادر
  • بی نام A1 ۰۴:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۴
    81 28
    آقای کردوانی نظری دادند که می توان درباره صحت و سقم آن بحث کرد ولی ظاهراً فقط در حوزه نیست که به بجای نقد سخن نقد صاحب سخن میشود. بفرمایید از نظر شما با دریاچه ارومیه که اگر نمرده باشد محتضر است چه باید کرد؟. با صد ها هکتار زمین کشاورزی چه باید کرد؟ با میلیون ها نفر انسان که باید تغذیه شود و سیراب چه باید کرد ؟ یک عکس فتوژنیک در کنار میکروسکوپ که راه گشا نیست.
    • مهدی زاده A1 ۱۷:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۴
      31 25
      خب دقیقن به همین خاطر هست که این نویسنده گفته بهتره تلاش کنیم دریاچه رو هر جور شده نجات بدیم چون عواقب مرگ دریاچه همونطور که شما گفتین خیلی خطرناک هست و فراتر از حد تصور. به نظر من باید بین گزینه بد و بدتر گزینه بد رو انتخاب کنیم و اون نجات دریاچه ارومیه با صرف وقت و هزینه ملی هست. نه اینکه منتظر بمونیم تا دریاچه خشک بشه و شروع کنیم به نجات بیماران میلیونی با وقت و هزینه ملی. هنوز هم دیر نشده و پیشگیری بهتر از درمان یک قانون همیشگی هست. هیچ وقت برای انجام کار درست دیر نیست.
  • ممد IR ۰۴:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۴
    18 12
    ما ایرانیها هرچه به مذاقمان خوش نیاید قبول نداریم.
  • رضا A1 ۰۴:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۴
    41 14
    دوست عزیز من از طرح دکتر کردوانی خوشم نمیاد و فکر میکنم راهکار های مناسبی مثل مدیریت مصرف آب در حوضه دریاچه شاید بتونه تا حدی مشکل رو کم کنه . ولی کوبیدن افراد بدون اینکه دلیل یا راهکار مناسب ارائه بشه رو هم دوست ندارم لطفا انصاف و اخلاق رو رعایت کنید.
  • الف IR ۰۴:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۴
    13 13
    جالب بود. متشکرم از روشنگری تان
  • بی نام IR ۰۴:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۴
    20 12
    روش خوبی نیست که برای اثبات درست نبودن حرف یه نفر مدرک و تحصیلات اونو زیر سوال ببرید یه بچه پنج ساله هم می تونه یه حرفی بزنه که واقعا منطقی باشه و به ذهن کسی که مقالاتش 100 هزار تا ارجاع داره نرسه سعی کنید از راه دلیل و منطق پیش برید.
  • بی نام A1 ۰۴:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۴
    15 30
    پروفسور کردوانی یکی است و دشمنان او هزاران نفر. پروفسور صدها مقاله علمی بین المللی دارند که بسیاری از آن ها را همراه پروفسور حسابی نوشته اند. مدارکش هم موجود است.
    • مهیار US ۱۷:۰۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۱
      7 2
      :| :| :| :| صدها مقاله علمی ؟ خب سرچ کنید لینک بدید ماهم بخونیم : ضمنا بعد از اینکه یکی ازون صدها مقاله دکتر کردوانی رو پیدا کردید بیاید در مورد دکتر حسابی هم صحبت کنیم صرفا یک استاد معمولی و البته بسیار خیال پرداز پسرشون هم که صد درجه از خودشون بدتر
  • بی نام A1 ۰۴:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۴
    16 32
    کسی که با پروفسور کردوانی دشمن باشد خودش دشمن علم است.
  • بی نام A1 ۰۴:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۴
    20 29
    پروفسور کردوانی، پروفسور بسکی و استاد اینانلو سه شهید محیط زیست ایران هستند. به ایشان توهین نکنین
  • بی نام A1 ۰۴:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۴
    19 19
    ای کاش خود شما می فرمودین که چند مقاله علمی بین المللی دارین. ما اسم شما را جستجو کردیم دیدیم دو تا بیشتر نبود. مدارکش هم موجود است.
  • بی نام A1 ۰۴:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۴
    13 21
    کردوانی همیشه زنده است.
  • ميثم A1 ۰۴:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۴
    14 8
    گل گفتي آقاي آخاني ولي اين رو به مديران سايتتون هم بگين كه هر مقاله اي رو چاپ نكنن و كمي احساس مسئوليت در برابر مطلبي كه چاپ مي كنن داشته باشن.
  • بی نام IR ۰۴:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۴
    20 14
    1 بنده هم به عنوان کارشناس مطلع از موضوع با خیلی از نظراتشان موافق نیستم، اما به هرحال نظریه پردازی های زیست محیطی ایشان با دید دلسوزانه را نمی توان نادیده گرفت. 2 نیازی نبود تا جنابعالی با تخریب وجهه علمی ایشان ، نادرستی برخی نظراتشان را نشان دهید چرا که خود نیز به خطا رفته اید و اعتماد عموم مردم به چهره های علمی را نیز از بین می برید. 3 آب ریختن از جای دیگر به دریاچه ارومیه به هزار ویک دلیل علمی اشتباه است که می توان ماهها در مورد آن بحث کرد. اینکه بخواهیم از سر تعصب بی جا بگوئیم این دریاچه باید به هر صورتی پر شود کاملا به دور از عقلانیت علمی است. 4 بهتر است جنابعالی به عنوان فردی دانشگاهی با رعایت حرمت بزرگان و اهالی علم اگر هم انتقادی دارید، محترمانه و به صورت خصوصی گوشزد کنید.
  • بی نام IR ۰۴:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۴
    15 15
    بسیار بسیار بسیار ممنونم از این مقاله. خداوند علم شما و همه مار را فزونتر گرداند.
  • منصور A1 ۰۴:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۴
    20 32
    این آقایی که اومده و استاد کردوانی رو زیر سوال برده اصلا معلوم هست خودش کیه؟ آره تو راست میگی کردوانی استاد نیست چون در جهان مطرح نیست، شما و ما باید بزرگان خودمون رو در دنیا مشهور کنیم نه اینکه خودشون پاشن برن بگن منو ببینید. انگلیسیها از یک نویسنده معمولی که در برابر نویسنده های ما مثل فردوسی یک فرد متوسط محسوب میشه و اسمش هم هست شکسپیر آنچنان تبلیغاتی در طول 300 سال اخیر راه انداختند که الان در سطح دنیا همه این ادم رو به اسم یک نمایشنامه نویس بزرگ میشناسند. کارگردان متوسطی مثل هیچکاک رو چنان بردند بالا که الان اگه کسی بگه هیچکاک متوسطه بهش خودمون میخندیم... اما اینجا خودمون باید بزنیم تو سر دانشمندان خودمون...
    • بی نام A1 ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۴
      21 14
      خداییش هملت را خوندی که می گویی شکسپیر متوسطه؟قبول فردوسی شاعر بسیار تواناییست ولی ربطی ندارد بگوییم شکسپیر نویسنده متوسطی است
    • جلال IR ۲۱:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
      1 0
      هیچکاک متوسطه؟ حرفاتو قبول دارم اما مثالهات حالب نیستن
  • amir A1 ۰۵:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۴
    27 11
    هر کسی که صدا و سیما دورش راه بره همینه . یه جای کارش میلنگه. مثه استاد معتضد
  • بی نام A1 ۰۵:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۴
    19 6
    شاید حرفهای شما درست باشد ولی یک نکته را بدانید که بسیاری از استادان عزیز هستند که دارای مقالات علمی فراوان هستند که اما یک مثقال سواد ندارند همه دانشگاهیان هم می دانند که صرف داشتن مقاله دلیلی بر با سواد بودن اساتید نیست چرا که بیشتر زحمت مقالات را دانشجویان و بعضا شرکت های مقاله سازی می کشند. بعدش چطور کسی که مقاله ندارد می تواند استاد شود مگر اینکه ایشان قبا از 35 سال پیش استاد شدن که باز من نمی دانم که خیلی بعید به نظر می رسد.و یک نکته مهم دیگر هم فراموش کردیده اید و ان هم تمام حرف زدن اساتید مستند نیست چرا که ایشان در هر صورت دارای یک بار علمی است از تکنیک غلو در حرفهایش استفاده می کند تا اوج بحران را به مسئولان گوش زد کند . خبر انلاین جون شما هم هر نوشته ای را منتشر نکن
  • یک کارگر A1 ۰۵:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۴
    24 23
    حالا شما خودت چیکاره ای ؟ پروفسور ؟ آقای کردوانی وقتی بازنشستس لااقل 30 سال تجربه دارند ، شما چی داری ؟
    • حامد A1 ۱۹:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۴
      8 3
      جناب، آقای دکتر آخانی هم پروفسور هستند.
  • بی نام IR ۰۵:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۴
    10 9
    اول بگويم كه من با نظر دكتر كردواني موافق نيستم از سوي ديگر نظر ايشان با توجه به كم شدن عمق درياچه و تغييرات رسوبي كه در ان رخ داده ارائه شده است و از يك نظر اگر با برنامه ريزي درست كوركورانه اب تزريق كنيم به درياچه در واقع بي فايده خواهد بود اما بنظر من با ديدگاه درست و مديريتي علمي درياچه قابل نجات است مسئله مهم اما نگاه علمي و بحث علمي است بحث علمي را شخصي كردن، بجاي داده و اطلاعات به تخريب طرف مقابل نشستن عملي سخت ناپسند است كه متاسفانه از سياست به بحث هاي علمي راه يافته و بسيار نكوهيده است
  • ابراهیم/تبریز IR ۰۵:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۴
    33 33
    این آقای کردوانی لطف کنن و در مورد دریاچه ارومیه نظر ندن..صلاح مملکت خویش را خسروان دانند.
  • ابراهیم/تبریز IR ۰۵:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۴
    36 39
    این آقای کردوانی لطف کنن و در مورد دریاچه ارومیه نظر ندن..صلاح مملکت خویش را خسروان دانند.
    • ادیب IR ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۴
      35 38
      شما لطف کن در مورد چیزی که اطلاعات نداری نظر نده متاسفانه دریاچه ارومیه خشک خواهد شد و تزریق آب به آن هدر دادن سرمایه است خشک شدن دریاچه ها نیز هزاران بار در روی زمین اتفاق افتاده که دلایلش به مطالعه نیاز دارد
  • amir IR ۰۵:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۴
    13 13
    خیلی ممنون از یادداشتتون درباره پروفسورکردوانی
  • بی نام A1 ۰۵:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۴
    20 3
    تکرار این حرفهای ناصحیح از سوی رسانه و خوکردن گوش و ذهن شنونده به زودی آن ها را تبدیل به یک باور همگانی خواهد کرد
  • رضایی A1 ۰۵:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۴
    35 26
    اینجانب به عنوان عضو هیئت علمی 90 درصد مطالب ایشان علی الخصوص میزان سواد دکتر کردوانی و نحوه ارتقا را تایید می کنم
    • آراد IR ۰۵:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
      15 24
      اینجانب بعنوان مدرس دانشگاه پیام نور و کسیکه 7 سال شاگرد پروفسور کردوانی بوده ام و از نزدیک با ایشان آشنا هستم درصد 100 نظرات ایشان را مطابق اصول علمی و تجربی میدانم ایشان نه تنها یکی از بزرگترین بیابان شناسان دنیا بلکه یک کشاورز موفق نیز هستند
  • بی نام IR ۰۵:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۴
    11 14
    احسنت. شیر مادر حلالت باشد
  • ممدرضا IR ۰۶:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۴
    11 9
    احسنت
  • امین A1 ۰۶:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۴
    17 5
    مطلب خوبی بود. در کشور ما بعضی از افراد به دلایل تقریباً نامعلوم استاد طوفان اشاره به یکی از سریالهای تلویزیونی می شوند. مشکل دیگری که به چشم می خورد این است که افراد فقط به یک نفر استناد می کنند و برایشان مهم نیست که دیگران چه می گویند. خلاصه اینکه باید حرف همه را گوش کنیم و بعد به جمع بندی برسیم.
  • مهدی IR ۰۶:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۴
    24 17
    1 توضیح طعنه آمیز واژه استاد و پروفسور چه ربطی به موضوع داره؟ 2 بهتره به جای طعنه و کنایه به مقاله یا بازنشسته بودن شخص موضوع و راهکار را از نظر علمی درست نقد می کردید نه اینکه به تخریب وجه علمی شخص بپردازید...
  • بی نام IR ۰۶:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۴
    10 8
    بنظر من یک بار دیگر نظرات ومصاحبه با پروفسور کردوانی را بگذارید ببینیم بنده خدا چی گفته که اینهمه بهش میتازند شایدم حرف درستی باشه من که میخوام جستجو کنم در نت.اگر امکانش هست برای عدالت خبرآنلاین مصاحبه جدیدتری انجام بده ودفاعیات ایشان راهم داشته باشیم
    • بی نام A1 ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۴
      6 10
      سایت خبرآنلاین اتفاقا با آقای کردوانی مصاحبه انجام داده که در صفحه جامعه سایت می توانید ببینید. این هم لینک مصاحبه: http://khabaronline.ir/detail/353128/society/environment تیترش: کردوانی: آب ها تمام می شوند و به زودی باید فاضلاب را تصفیه کنیم و بخوریم
  • محمد IR ۰۷:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۴
    21 9
    زیاد دیدیم استادان دانشگاه که با سواستفاده از تحقیقات دانشجویی تعداد زیادی مقاله در نشریات بین المللي چاپ کردند صرف داشتن یا نداشتن مقاله ربطی به سواد ندارد
  • بی نام IR ۰۷:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۴
    11 11
    خب همه میدونن دریاچه فیروزه ارومیه مرده.باید اندازه صد سال بهش بریزید تا پر بشه.شبیه بیابان برهوتی بسیار ترسناک شده.
  • رادمنش A1 ۰۷:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۴
    14 19
    به نظر من انتقادات این نویسنده کاملا وارد هست به جناب دکتر کردوانی.
  • رهگذر A1 ۰۸:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۴
    11 8
    مطابق بررسي‌هاي يك تيم تحقيقاتي كه بنده جزء آن بودم ظرف 10 سال آينده درياچه قطعاً خشك مي‌شود. ولسلام.
  • بی نام A1 ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۴
    12 10
    واقعا کردوانی چرا هم چنین حرفهایی میزنه ۰۰۰آیا آدم سیاسی است ۰۰۰البته بیشتر حرفهایش درست است ولی در مورد ارومیه اگه بتوان چاه ها و حق آبه سد ها رو تامین کرد ارومیه احیا میشه
  • ما A1 ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۴
    11 12
    آقا گل گفتی. موافقم. این پارک کردن رو نمی دونم از کجا در آورده. مسخرست
  • بی نام IR ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۴
    29 13
    ایشون نظرشون روبرای خودشون نگه دارند............یعنی چی دریاچه روخشک کنیم..؟؟ این یک موهبت طبیعی خداوندی هستش وباید احیاش کنیم نه نابود...... درضمن رساندن اب رودخانه ارس وجلوگیری ازحفرچاههای غیرمجاز وابیاری اصولی زمین های کشاورزی تنها راه احیای این دریاچه هستش...........
  • مرتضی A1 ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۴
    9 9
    عالی گفتی دست مریزاد
  • بی نام EU ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۴
    14 4
    خوب بود اما میبایست بیشتر به دلایل مخالفت با حرف های ایشون توجه میشد نه تعداد مقالاتشان. والله مقاله نویسی بدون عمل هم بدرد نمیخوره
  • بی نام US ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۴
    12 9
    آقا یه دونه باشی حرف دلم رو زدی
  • بی نام A1 ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۴
    24 33
    من خودم وزارت نيرويي هستم تحليل پروفسور كردواني حرف نداشت و واقعا درست مي فرمايند.
  • بی نام IR ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۴
    11 11
    بابا دمت گرم من خودم وقتی مفاله ایشون رو خوندو حالم گرفته شد
  • بی نام A1 ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۴
    24 9
    آقای دکتر آخانی من واقعا سپاسگزارم از این که بالاخره جنابعالی حرفی رو که باید مدتها قبل همه جامعه علمی بر علیه اظهار نظر های شخصی و غیر مستند دکتر کردوانی میزدند بیان کردید.
  • عباس محمدی A1 ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۴
    26 11
    درود. لازم بود که یکی از اعضای هیات علمی دانشگاه تهران، برای دفاع از حیثیت دانشگاه، پاسخی به آقای کردوانی بدهد.
  • جواد A1 ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۴
    13 13
    شما همه نوع صحبت کردید تانظرات آقای دکتر کردوانی را نزد خواننده بد و یا کم اهمیت جلوه دهید ولی یه چیزو فراموش کردید اونم اینکه گذر زمان همه چیز را اثبات خواهد کرد که گفته چه کسی راست بوده
    • arman A1 ۰۷:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۳
      1 0
      دقیقا همین طوره بعد از این که کار از کار گذشت وبدبخت شدیم
  • بی نام UA ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۴
    49 11
    من بارها از نظرات ایشان شگفت زده شده ام ... و عجیب است که چرا مسولین از مشاوران جوان و تحصیلکرده اروپا و امریکا و یا مشاوران خارجی که کارنامه موفقی در احیای دریاچه ها و انتقال آبها و تغییر اکوسیستم دارند ، استفاده نمیکنند ...
  • بی نام UA ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۴
    81 81
    ایشان پدر بیابانها است و میخواهد همه جای ایران کویر و بیابان شود ...
    • من خودم تنها A1 ۲۰:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۴
      11 27
      تزریق آب شیرین به این دریا خیانتی بسیار بزرگ به مملکت است...آب تزریق کنید باز هم شور میشود هی تزریق کنید هی شور میشود...در صورتی که الان هم آب برای خوردن نداریم...بهترین نظریه ایست که ایشان داده اند حتی در ژاپن هم چنین دریاچه هایی بوده که ژر شده نمک آن انتقال داده شده و الان به محیط سرسبزی تبدیل شده است.
  • بهنام بچه خوی A1 ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۴
    30 54
    برای من واقعن جای تعجب هست کسی که بالاترین مدارج علمی را گذرانده و از الزامی بودن استفاده از روش علمی در کارهای تحقیق و پژوهشی مطلع هست اینگونه آمده و در موضوعی که در حیطه تخصصی اش نیست، اینگونه بی محابا اضهار نظر میکند و نسخه میپیچد. در حالی که اساتید ما به ما آموخته اند در ارائه مسائل علمی بدون مدرک و غیر مستند و غیر علمی صحبت نکنیم. استفاده از الفاظی مانند خیانت و از این حرفا نمیتواند در قاموس نتیجه و برآیند یک کار تحقیقاتی و علمی جای داشته باشد و جای بسی تعجب و تاسف هست که دکتر کردوانی چنین رفتاری را برای خود مجاز میشمارند.
  • حميد IR ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۴
    11 4
    براي تهيه تکليف درس جغرافياي خاکها را در دوره ليسانس خاکشناسي دانشکده کشاورزي دانشگاه تهران تصميم گرفتم که يه کار شاق انجام دهم و آن اينکه چند رده خاک در ايران وجود دارد. شايد اين روزها جواب اين سووال راحت باشد و براي سال سومي نه. خلاصه همه منابع را زير و رو و آماده ارايه شدم. وقتي از پنج رده به يولتي سولها رسيدم آقاي دکتر جعفر رفيع با تعجب پرسيد اين خاک کجاي ايران است منبع استناد کجاست؟ و من با ذکر منبع کتاب جغرافياي خاکهاي پرفسور کردواني گفتم فلان صفحه.....اين روزها ميفهم که يولتي سول يعني چه و امکانش نيست که در ايران باشد.......
  • بی نام A1 ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۴
    13 4
    آقای دکتر غیر از بغضی که در نوشته تان هست، حداقل یک جای ماجرا اشتباه کردید؛ آقای دکتر کردوانی هر وقت می گن آب شیرین به دریاچه ارومیه نریزید، اضافه هم می کنن انتقال آب از ارس غیرعلمی و از نظر حقوق غیر ممکن است. انتقال آب از دریای خزر را هم می گوید غیرعلمی و غیر اقتصادی است. چون انرژی زیادی برای انتقال لازم دارد و البته شوری دریای خزر، اوضاع دریاچه ارومیه و سفره های زیرزمینی اش را بدتر می کند. لطفا کمی بیشتر در حرفای ایشان دقت و سپس تفسیر و تحلیل کنید. این مصاحبه ایشان درباره دریاچه ارومیه را دوباره بخوانید. http://www.khabaronline.ir/detail/346505/society/environment
  • دانشگاه تبریز US ۱۹:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۴
    20 9
    استاد محیط زیست ما با دلایل بسیار عالی علمی همه حرفهای کردوانی رو رد کرده مصاحبه اش هم به زودی چاپ میشه. واقعا نظرات کردوانی برای محیط زیست مخربه.
  • بی نام IR ۱۸:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
    10 18
    میترسید این همه انتقادی که به نوشته توهین امیز این اقا شده رو تایید کنید؟این همه نوشتم تایید نشد.تا کی میخواهید ازادی بیان رو جلوش رو بگیرید..درود بر پرفسور کردوانی
    • مریم EU ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۱
      2 1
      کاش به جای جواب دادن به هم به فکر راهکار درست می بودیم.متاسفانه تقدس نمایی وبی جهت بزرگ کردن موافقان و تخریب مخالفان همیشه افت جامعه ما بوده و هست.مهم نیست که گوینده چه کسی است مهم اینکه درست میگه یا خیر.من دانشجوی دکتر کردوانی بودم از نظر من استاد خوبی برای من نبودنند ومن بهره ای از کلاس ایشون نبردم ممکن دانشجوی دیگری بر خلاف من فکر کنه که نظرش هم محترمه بنابر این دلیلی برای توهین نمی بینم.در ضمن نظر ایشون ممکنه به دلایل علمی درست نباشد ایشون هم انسان هستند ودور از خطا نیستند پس متعصبانه رفتار نکنیم تا فرصت ایجاد یک راه درست برای همه یکسان باشه.
  • ناهید IR ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۰
    20 6
    برای من فقط نظرات پروفسور خورشیددوست دانشگاه تبریز مهمه که تقریبا همه نظرات آقای کردوانی رو با قطعیت علمی رد میکنن.
  • ali IR ۰۷:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۲
    3 7
    100 سال دیگر به حرف های کردوانی می رسید
  • داود سوری A1 ۲۲:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۱
    0 2
    بنده یکی از محققین کشور هستم در مورد دریاچه ارومییه سه سال است که تحقیق میکنم ونتایجی که گرفته ام یکی توپهایی که از جنس مواد پلاستیکی نیست و عمر مشخص دارد .من .یکی از راههای پیشنهادیم این است .بنده میتوانم توپی را بسازم .که بعد از شش ماه .بمیرد وغرق شود .2 و3 هم وجود دارد .بنده اولین ماشینی را که اختراع کردم سال 1366 بوده .
  • امیرساعی پور A1 ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۲
    0 0
    باعرض سلام. شما می تونید برای جلوگیری از خشک شدن دریاچه ارومیه از طریق کانال کشی از آب تاپ تاپان آذرشهر،وقزل داغ آذرشهر این کار بکنید. این آب ها حتی درزمستان هم از زمین می جوشد وبیرون میادولازم به ذکر است که این آب ها همیشه به هدر می رود وهیچ کارایی ندارن. باتشکر.
  • امیرساعی پور A1 ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۲
    0 0
    باعرض سلام. شما می تونید برای جلوگیری از خشک شدن دریاچه ارومیه از طریق کانال کشی از آب تاپ تاپان آذرشهر،وقزل داغ آذرشهر این کار بکنید. این آب ها حتی درزمستان هم از زمین می جوشد وبیرون میادولازم به ذکر است که این آب ها همیشه به هدر می رود وهیچ کارایی ندارن. باتشکر.
  • مصطفي فدايي فرد IR ۰۶:۰۶ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۷
    0 0
    عليرغم اين كه سعي كردم پاسخي كوتاه تهيه و تقديم نمايم ولي متاسفانه در فضاي مخصوص به اعلام نظر جا نگرفت. بنابراين سعي مي‌كنم به طريقي ديگر براي سايت‌تان ارسال نمايم.