رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: مقام معظم رهبری حاضر نیستند که امسال را سال فرهنگ بنامند در حالی که عناصری اجازه ندهند، خانمی زیبا ظاهر شود یا خواننده خوش صدایی از صحنه خارج شود.

به گزارش خبرآنلاین، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی صبح امروز (سه‌شنبه) در مرکز اسناد و کتابخانه ملی با بیان این‌که جای تعقل در بسیاری از امور مدیریتی ما خالی است، اظهار کرد: در اسناد معتبر دینی آمده که دو پیغمبر برای انسان تعیین شده یکی پیغمبر ظاهر یعنی انبیاء و دیگری پیغمبر باطن یعنی تعقل.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این‌که جامعه نباید سنت‌ها را فراموش کند، اما شرایط زمان و مکان نیز باید در نظر گرفته شود گفت: در شرایط فعلی مهمترین وظیفه ما عقلانی کردن مدیریت جامعه است.
وی افزود: من در یکی از کتاب‌های خود آزاداندیشی را به دو نوع آزاداندیشی مطلق، در نظر گرفتن چارچوب‌های خاص و آزاداندیشی در چارچوب اسلام تعریف کرده‌ام و در این کتاب سندی آورده‌ام که امام کاظم (ع) به یکی از شاگردان خود می‌فرماید که خداوند دو نعمت دین و عقل را به انسان داده است و عقل محور همه فضائل اخلاقی و جهل منشا تمام رذایل اخلاقی است.

هاشمی رفسنجانی همچنین با اشاره به این‌که من آرزو دارم که شعار امسال محقق شود، خاطر نشان کرد: قشر زیادی از جامعه سنتی ما در مسائل فرهنگی فقط به مساله زن، حجاب و آرایش زن توجه می‌کند و این مسائل دغدغه اصلی آن‌ها است در حالی که شاید فقط یک هزارم فرهنگ این چنین مسائلی باشد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین اظهار کرد: اگر مکارم اخلاقی در جامعه شکل داده شود، جامعه موعود الهی و مدینه فاضله تشکیل می‌شود. در این راستا باید فرهنگ اسلامی را تعریف کنیم و جامعه را براساس این فرهنگ شکل دهیم. امروزه رذایل اخلاقی جامعه به دلیل درنظر نگرفتن فرهنگ اسلامی است، البته شاخصه‌های فرهنگ اسلامی در فرهنگ ملی هم وجود دارد.

وی همچنین افزود: مقام معظم رهبری حاضر نیستند که امسال را سال فرهنگ بنامند در حالی که عناصری اجازه ندهند خانمی زیبا ظاهر شود یا خواننده خوش‌صدایی از صحنه خارج شود.

هاشمی رفسنجانی در ادامه با اشاره به این‌که تجسس از بدترین رذایل اخلاقی است افزود: ما حق نداریم به عقاید افراد وارد شویم یا اسرار مردم را بفهمیم و آن را فاش کنیم. اکنون باید مبنایی اساسی برای معنا و مصداق فرهنگی که رهبری می‌خواهد تعیین شود و من هم در این زمینه کمک می‌کنم.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین با اشاره به این‌که ایران کشوری با هزارن سال سابقه تمدنی است، افزود: اسناد بسیار زیادی در ایران وجود دارد و از این لحاظ ایران کشوری بسیار مهم است، اما لازم است ما اسناد مهم خود را از دنیا پس بگیریم و همچنین اسناد و کتب تاریخی که در منازل نگهداری می‌شود جمع‌آوری شود. ما همچنین باید با کتابخانه‌های دنیا مثل کتابخانه کنگره آمریکا در ارتباط باشیم.

هاشمی رفسنجانی در ادامه با بیان این‌که تمدن اسلامی با ترجمه آثار فلاسفه یونانی آغاز شد خاطر نشان کرد: پس از آن خود اندیشمندان اسلامی به تولید دانش روی آوردند و این در دوران جنگ صلیبی از دنیای اسلامی به اروپا منتقل شد.

وی در پایان گفت: ما اکنون باید با جزم اندیشی مقابله کنیم. رهبری در دورانی که من رئیس جمهور بودم به تهاجم فرهنگی اشاره کرد، اما پس از آن که عده‌ای به سراغ حجاب بانوان رفتند رهبری گفتند که منظور ایشان از تهاجم فرهنگی چیز دیگری بوده است.

 

45503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 353559

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 11
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
    43 6
    ما حق نداریم بهعقاید افراد وارد شویم شویم
  • میثم A1 ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
    82 23
    درود بر هاشمی.
  • بی نام IR ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
    19 58
    قبلا هم از این حرفها میزدی ؟
  • مرکوری IR ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
    33 12
    میبینم که اقای هاشمی خوب رو ریله به سخرانی. هشت سال ندیده بودمش
  • بی نام A1 ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
    73 18
    حاجی دمت گرم
  • بی نام A1 ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
    49 9
    افرین تا تقی به توقی میخوره سراغ حجاب .
  • بی نام A1 ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
    80 20
    رفسنجانی دیگه داری محبوب دلها میشی
  • مجید FI ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
    17 8
    تشکر میکنم از خبر آنلاین برای اینکه این خبر هارو رسانه ای مکنه ما باید ممنون باشیم چنین شخصیت های سیاسی با این نگاه هستن در جامه...
  • بی نام A1 ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
    3 1
    عجب نون و به نرخ روز بخوریه
  • بی نام A1 ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
    3 0
    دقیقا داره خاطره زمان اکبر شاهی رو بازیرکی پاک میکنه
  • بوشناس A1 ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
    4 1
    حاج اقا از فرهنگ بیشتر بگو از فرهنگ. هزار فامیلی از فرهنگ اقازاذگی و از فرهنگ قدرت و ثروت از فرهنگ .،،،،