روزنامه دنیای اقتصاد نوشت:

شواهد بازاری حاکی از افزایش نسبی قیمت‌های پیشنهادی مسکن در روزهای اخیر است. با این حال بازار مسکن همانند هر بازار دیگری از عرضه و تقاضا تشکیل شده و قوانین بازار در آن جاری است؛ بنابراین افزایش فاصله میان دو نرخ پیشنهادی و معاملاتی، حاکی از مقاومت بازار در مقابل خواسته فروشندگان است. در این راستا، نگاهی به حجم تولید مسکن طی سال‌های اخیر، حاکی از آن است که تزریق هر شوکی به این بازار، با مکانیزم عرضه انبوه، خنثی می‌شود. در سال جاری وجود پدیده «مازاد‌عرضه» در بازار مسکن به عنوان عامل قوی در تعادل‌بخشی به قیمت مسکن عمل می‌کند.
نگاهی به بازار مسکن نیز گویای این مهم است که قیمت اسمی یک متر مربع مسکن در تهران در اردیبهشت سال جاری، تقریبا برابر با مدت مشابه سال گذشته است (با لحاظ تورم عمومی می‌توان اذعان به کاهش قیمت واقعی مسکن کرد).
بر این اساس به‌رغم تلاش برای القای تورم روانی به این بازار، قیمت‌ها از روند طبیعی برخوردار هستند و بر این اساس به نظر می‌رسد دامن زدن به افزایش قیمت‌های پیشنهادی مسکن، نمی‌تواند تاثیر محسوسی بر قیمت‌های معاملاتی آن داشته باشد. هرچند این سخن به معنای ثبات قیمت اسمی مسکن در سال جاری نیست و با لحاظ عوامل موثر بر بازار مسکن انتظار می‌رود رشد قیمت اسمی مسکن در سال جاری حول و حوش تورم عمومی در حرکت باشد.

 

17302

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 353895

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =