مهر نوشت:

رئیس کل بانک مرکزی با اعلام اینکه نرخ تورم ۳۵ درصدی فعلی تا پایان سال جاری به ۲۵ درصد کاهش خواهد یافت، گفت: در دوره جدید فعالیت بانک مرکزی، مجوز جدیدی برای تاسیس بانک صادر نخواهد شد و به دنبال منضبط کردن موسسات مالی و اعتباری خواهیم رفت.

ولی‌الله سیف در دیدار با تعدادی از مراجع تقلید با ارائه گزارشی از وضعیت بانکداری در کشور گفت: امروز توجه به بخش تولید یکی از عواملی است که می‌تواند نقش موثری در رسیدن کشور به اهداف اقتصادی خود داشته باشد.

رئیس کل بانک مرکزی اظهار داشت: در گذشته منابع قرض‌الحسنه‌ در جاهای دیگر استفاده می‌شد که این امر با ابلاغ بخشنامه‌ای ممنوع شد و بانک‌ها مکلف به گزارش‌دهی مستمر در این زمینه شدند و امید است در این خصوص فعالیت نظام بانکی سروسامان یابد.

سیف افزود: هم اکنون درخواست دریافت تسهیلات قرض‌الحسنه بانکی از سوی مردم بسیار زیاد است که به دنبال تخصیص منابع و اعتبارات جدید برای پرداخت این تسهیلات هستیم. استفاده از تجربیات بانکی کشورهای دیگر در زمینه بانکداری مهم است هرچند که نمی‌توان از همه آن متدها و روش‌ها استفاده کرد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر شعب بانکی متعددی در سراسر کشور وجود دارد تاکید کرد: در این دوره، صدور مجوز برای تاسیس بانک جدیدی نخواهیم داشت و تلاش‌های بانک مرکزی در راستای منضبط کردن و سر و سامان دادن موسسات مالی و اعتباری معطوف شده است.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: برای مصون سازی سرمایه‌های مردم که در برخی موسسات مالی و اعتباری وجود دارد به دنبال گسترش چتر بانک مرکزی بر سر آنان هستیم تا با نظارت‌های بانک مرکزی شاهد سوء استفاده‌های احتمالی از سپرده‌های مردم در این مراکز نباشیم.

سیف با تاکید بر حفظ استقلال بانک مرکزی در این دوره اظهار داشت: این استقلال بدان معنا است که سیاست‌های پولی از سیاست‌های مالی جدا باشد و دولت برای بانک مرکزی تعیین تکلیف نکند.

وی با بیان اینکه نقش و رسالت اصلی بانک‌ها، حمایت از تولید است افزود: به دلیل محدود بودن ذخیره پولی مردم و به منظور تجمیع آنان و سرمایه‌گذاری در بخش‌های تولیدی، صنعتی و کشاورزی و همچنین اشتغال‌زایی این امر از سوی بانک‌ها صورت می‌گیرد و در حقیقت رسالت بانک‌ها واسطه گری بین صاحبان سرمایه اندک و تجمیع آن برای احداث پروژه‌های بزرگ است.

رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: دولت از آغاز فعالیت خود تا کنون توانسته نرخ تورم را کاهش دهد در صورتی که ادامه روش گذشته مردم را دچار مشکلات اساسی کرده بود. متوسط تورم در مردادماه سال گذشته بیش از ۴۰ درصد بوده که این آمار امروز به ۳۰ درصد کاهش یافته و تورم نقطه به نقطه نیز که در مرداد سال گذشته ۴۲ درصد بود هم اکنون به ۱۶ درصد رسیده است.

سیف اظهارداشت: یکی از برنامه‌های جدی بانک مرکزی در دوره جدید تلاش در راستای ایجاد ثبات اقتصادی در فضای کشور است چرا که استقرار ثبات در عرصه اقتصاد می‌تواند در رونق بازار و تولید نقش موثری داشته باشد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر در کشور رکود تورمی وجود دارد افزود: مهار تورم در کشور به راحتی قابل انجام است، اما وقتی که تورم با رکود همراه شد کنترل آن به سختی امکان‌پذیر خواهد بود. رئیس بانک مرکزی عنوان کرد: کنترل نقدینگی در شرایط رکود تورمی بر روی واحدهای تولیدی اثرات منفی خواهد گذاشت.

رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد: در این شرایط اولویت بندی برای ارائه تسهیلات برای سیستم بانکی مهم است و ما در این دوره اولویت اعطای تسهیلات را به واحدهای تولیدی که نیازمند سرمایه در گردش هستند قرار داده‌ایم.

سیف بیان داشت: برخی از واحدهای تولیدی هم اکنون تنها از ۲۰ درصد ظرفیت تولید خود استفاده می‌کنند که با تزریق اعتبارات می‌توانند این ظرفیت تولید را افزایش دهند. وی گفت: در سال ۹۱ ما در کشور ۶ درصد رشد اقتصادی منفی داشتیم که این آمار در شش ماهه اول سال ۹۲ به منهای دو درصد رسید و در پایان سال ۹۲ نیز پیش بینی می‌شود رشد اقتصادی منهای یک درصد باشد و امید است با برنامه‌های دولت در سال ۹۳ شاهد رشد مثبت دو تا سه درصدی باشیم.

وی گفت: امروز انتقاداتی به سیستم بانکی کشور وارد است که این انتقادات را می‌پذیریم و تمام تلاش خود را خواهیم کرد تا بر اساس آئین نامه‌های بانک مرکزی به فعالیت‌های بانکی خود ادامه دهیم.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه تا بانکداری اسلامی فاصله داریم عنوان کرد: در بانک مرکزی شورای فقهی وجود دارد که در این شورا علمای حوزه علمیه و اساتید دانشگاه مسائل مختلف بانکداری اسلامی را مورد بحث و بررسی قرار می‌دهند.

سیف با اشاره به گسترش بانکداری الکترونیکی در کشور اظهارداشت: در حال حاضر بیش از ۳ برابر جمعیت کشور کارت بانکی در دست مردم است و این نشان دهنده رغبت مردم به استفاده از بانکداری الکترونیک است.

وی افزود: تراکنش‌های بانکی در حال افزایش است و این تراکنش‌ها با ۹۸ درصد موفقیت صورت می‌گیرد و فرهنگ استفاده از این عرصه به سرعت در کشور در حال افزایش است. با برنامه‌ریزی‌هایی که صورت گرفته انتظار داریم تا پایان سال جاری تورم کشور به ۲۵ درصد برسد که این تورم در حال حاضر ۳۵ درصد است.

رئیس کل بانک مرکزی بیان داشت: برای اینکه بتوانیم تورم ۲۵ درصدی را محقق کنیم باید حجم نقدینگی کشور را کنترل کنیم و از این رو ناچاریم ارائه تسهیلات بانکی بهینه و هدفمند باشد. اولویت اول ما در این دوره تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی است و همچنین تکمیل پروژه‌های نیمه تمام در کشور از اولویت‌های بعدی بانک مرکزی است و بنا شده تا پایان سال ۹۳ پروژه جدیدی تعریف نشود.

سیف با بیان اینکه سیاست بانک مرکزی رعایت منطق‌های اقتصادی است افزود: نمی‌خواهیم بانک مرکزی وارد فضاهای سیاسی شود که البته در گذشته این روال وجود داشته اما به عنوان نمونه بانک مرکزی تا زمانی که قسط اولی که قرار شد بعد از توافقنامه ژنو به ایران داده شد به حساب بانک مرکزی واریز نشد چیزی اعلام نکردیم و بعد از واریز شدن آن مبلغ موضوع را رسانه‌ای کردیم.

وی ادامه داد: بانک های کوچکی در حال حاضر در کشور مشغول فعالیت هستند که در آینده نزدیک برای ادغام آن‌ها سیاست‌های تشویقی در نظر خواهیم گرفت تا با ادغام یکدیگر بتوانند فعالیت‌های منسجم‌تری داشته باشند و از این طریق پراکندگی نامتوازن شرایط بانکی در سراسر کشور رفع شود.

رئیس کل بانک مرکزی در دیدار به قم با آیت‌الله نوری همدانی، آیت‌الله حسینی بوشهری، آیت‌الله مکارم شیرازی، آیت‌الله جوادی آملی، آیت‌الله سبحانی، آیت‌الله موسوی اردبیلی و آیت‌الله وحید خراسانی از مراجع عظام تقلید دیدار و گفتگو کرده است.

 

23503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 358709

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =