مجری خبر سیما: به سانسور اعتقادی ندارم/ بنزین را با انگلیس مقایسه می‌کنیم اما درآمد را نه!

محمدرضا حیاتی معتقد است که ممیزی کتاب باید در حدی باشد که عرف و فرهنگ دینی و ملی ما اجازه می‌دهد و نه بیشتر از آن که دیگر نوعی حب و بغض است.

اوایل سال 62 پشت میز گویندگی استودیوی خبر شبکه تازه تأسیس دو، سیمایش رونمایی شد؛ سیمایی که تا کنون اثری از خستگی در آن مشهود نیست و صاحبش به نوعی سمبل، اعتبار و سندیت خبر در تلویزیون ماست. محمد رضا حیاتی، نام آشنایی است که از سال 60 تا کنون، بیش از 90 درصد خبرهای مهم مثل: رحلت حضرت امام (ره)، انتصاب حضرت آیت الله خامنه ای به رهبری، شکست حصر آبادان، سرنگونی هواپیمای ایرباس به دست آمریکا، پذیرش قطعنامه 598 از سوی ایران، حادثه 11 سپتامبر، حمله آمریکا به عراق و... را طی 33 سال، مستمر و عاشقانه به سمع و نظرمان رسانده است. حیاتی بچه آبادان است و متولد دی 1334 با دو پسر به نام های علیرضا (30 ساله) و امیر (24 ساله). در ادامه گزیده ای از گفتگوی خبرگزاری ایبنا با محوریت کتاب و کتاب خوانی با کهنه کارترین گوینده حال حاضر خبر سیما را در ادامه می خوانید:

- پیشرفت در همه زمینه ها باید همپای یکدیگر صورت گیرد. در کشورهای اروپایی به ویژه اروپای غربی که سرانه مطالعه، خیلی بالاست؛ پیشرفت های متوازنی همراه با فرهنگشان داشته اند. کشور ما زمانی مهد تمدن و پرچم دار عرصه فرهنگ و کتاب و علم بوده است و اکنون متخصصان باید عوامل بروز عقب گرد مردم در زمینه فرهنگ را پیدا کنند.

- در خیلی از کشورها ممکن است ممیزی نباشد. من به سانسور معتقد نیستم اما در هر کشوری ضوابط و مقرراتی هست که باید با فرهنگ آن جامعه، همخوانی داشته باشد. یعنی نه آن قدر بی قید و بند که هر نویسنده ای به خودش جرأت دهد هر چیزی را بنویسد و نه آن قدر بسته که پیش پا افتاده ترین موارد، ممیزی بخورند. وزارت ارشاد و مسئولین فرهنگی کشور نباید این قدر تنگ نظر باشند. الان زمانه با 30 سال پیش که دسترسی به وسایل ارتباطی و کتاب، خیلی سخت بود فرق کرده. بنابراین برخی حب و بغض هایی که در زمینه فرهنگ است باید برداشته شود تا نویسنده، راحت حرفش را بزند البته حرف هایی که با فرهنگ و عرف ملی- مذهبی ما همخوانی داشته باشند.

- از طریق سایت های خبری از تازه های نشر، با خبر می شوم که چه کارهایی در حوزه فرهنگ، ادب و هنر، منتشر شده و اگر نظرم را جلب کنند سریع به دنبالشان می روم.

- یکی از مسائل مهم در کشورهای پیشرفته که سرانه مطالعه بالاست، مسئله اقتصاد است. وقتی مردم ما مشکل نان دارند و ده هزار تومان برایشان رقم بالایی است نباید انتظار داشته باشیم کتاب بخرند. گرچه این رقم، ممکن است برای نویسنده و ناشر، ناچیز باشد و حتی گوشه ای از مخارج آن زحمات را جبران نکند اما برای خواننده ای که وضع مالی مناسبی ندارد مقدور نیست ماهیانه مبلغی را به خرید کتاب اختصاص دهد. باید به صورت ریشه ای فکر کرد. کشورهای اروپایی از نظر اقتصادی هم رشد کرده اند. در آن جا کسی که اهل مطالعه است اگر 2000 یورو درآمد دارد می تواند 150 یورو آن را به خرید کتاب اختصاص دهد اما در ایران، خانواده ای که با چند جا کار کردن نهایتا درآمدش به یک میلیون تومان می رسد خرید کتاب حتی در فکرش هم نمی گنجد. دولت باید اهرم هایی را به کار گیرد تا مردم را به کتابخوانی تشویق کند.

- متاسفانه در کشور ما همه چیز را با کشورهای جهان، مقایسه می کنند و تنها چیزی که قیاس نمی شود حقوق و درآمد مردم است. مثلا می گویند در انگلستان، بنزین لیتری 6000 تومان است اما نمی گویند درآمد یک حقوق بگیر در آن جا چه قدر است. اگر کتاب را با استانداردهای جهانی، مقایسه کنیم می بینیم اتفاقا در کشور ما خیلی هم ارزان است؛ اما اگر به نسبت سرانه درآمد مردم باشد قیمت بالاست و برای افراد علاقمند به مطالعه، خرید 2، 3 جلد کتاب در ماه، مقدور نیست. کسانی که نیازمند دریافت یارانه 45000 تومانی هستند و انصراف نمی دهند طبعا در این عرصه هم باید مورد بازنگری قرار گیرند.

6060

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 359292

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 23
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حسین GB ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۹
    64 4
    حرف حق جواب نداره
  • بی نام A1 ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۹
    از هرکسی که تو صدا و سیماست بدم میاد
    • بی نام A1 ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۹
      29 61
      افراطی
    • بی نام A1 ۱۶:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۹
      12 6
      دوست عزیز کسی که اخبار رسانه میلی رو میخونه وضعیتش برای مردم معلومه، تو خونتو کثیف نکن
    • بی نام RO ۱۶:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۹
      10 30
      لابد عاشق هر کی توی بی بی سی کار میکنه هم هستی؟؟
  • کبلایی A1 ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۹
    73 6
    چه عجب....واقعا بی خیالی آدمی به حقایق جامعه چقدر است.حیاتی نشان داده که این حد بالای داره...ولی مثل اینکه کم کم داره حساس میشه...
  • بی نام IR ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۹
    آفرین
  • بی نام NL ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۹
    137 3
    ما که اصلا توقعی از صدا و سیما نداریم. همین چند روز پیش خبر رده بندی غمگین ترین کشورهای جهان یه 3040 تایی رتبه مون رو اورد پایین بعد اعلام کرد. پوشش خبری دولت وحدت فلسطین که واقعا خنده دار بود حماس دقیقا کاری رو کرد که اینا نمیخواستن . تحلیل هاشون هم همه برعکس بود
  • بی نام EU ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۹
    252 9
    اقای حیاتی،ما خیلی چیز ها رو میدونیم،میدونیم که خیلی از این مجریان صدا و سیما از مردم هستند و بودند ولی برای پر کردن شکم زن و بچه مجبورند و چاره ای ندارند و باید بله قربان گو باشند و خبرهایی که براشون اماده کردن رو بگن.............. البته نه همه مجریانیاد اقای قاسم افشار،فواد بابان و خیلی های دیگر بخیر ....
  • عرشیا A1 ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۹
    جناب حیاتی و جناب افشار که هر جا هست موفق و پیروز باشد بی تردید بهترین و مسلط ترین گویندگان خبر تلویزیون بودند . ولی اینروزها مجریان خبر بخصوص شبکه بیطرف خبر؟؟؟ حال مخاطب را به بدترین حالها دیگرگون میکنند. .
  • علی A1 ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۹
    74 3
    آقای حیاتی ناپرهیزی کردی با زدن این حرفها. مواظب خودت باش
  • بی نام A1 ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۹
    81 8
    گفته‌های ایشون در این مصاحبه با اخباری که می‌گه کاملا متضاد و متفاوته. ایشون اگر اعتقادی به اخباری که می‌خونن ندارند بهتره از گویندگی انصراف بدن
  • بی نام DE ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۹
    77 6
    ایشون خودشون مصداق و سمبل ممیزی هستن.
  • بی نام IR ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۹
    احساس می کنم اونقدر خبر دروغ گفته، عبوس و افسرده شده
    • محمدرضا IR ۲۰:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۹
      2 6
      چرا این احساس رو داری؟نمیدونم چرا ما آدمها بدون فکر کردن عقایدمون رو بیان میکنیم.بیا و به قول مرحوم سهراب که می گفت : چشمها را باید شست ... یه جور دیگه به قضایا نگاه کنیم .یه درصد احتمال بده که ممکنه اشتباه احساس کنی .بیا و رو اون یه درصد فکر کن.خداوند توفیق دهاد.
  • رضا A1 ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۹
    54 0
    سلام اینکه همه چیز را با جهان مقایسه می کنند جز درامد .حرف حقی است که انهایی که می خواهند بدانند می دانند .جز انهایی که پول می گیرند تا خودشان را به خواب بزنند .
  • عليرضا ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۹
    20 6
    اقاي حياتي به نكات قابل توجهي اشاره كردند!بسيارزيبا بود!افرين
  • بی نام A1 ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۹
    50 2
    آقای حیاتی نظرتان را در مورد خبر دروغ نگفتید.
  • بی نام IR ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۹
    39 3
    آقای حیاتیشما اخبار دروغ وجهت دار را با صدای رسا جار می زنید و قطعا شما و همکارانتان در به وجود آمدن وضع امروز مقصر هستید.
  • آبادان برزيلته FI ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۹
    13 8
    جناب حياتى بارها نظرات روشنفكرانشون رو با مردم در ميان گذاشتن و بنظرم ايشون ميخوان با اين كار ثابت كنن كه مضنون و جهت گيرى اخبارى كه از دهان ايشون بازگو ميشه هيچ ارتباطى با تفكر ايشون نداره و از سر اجبار و ميهن دوستى اين كار انجام ميدن، ضمن اينكه گف
  • بی نام A1 ۱۶:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۹
    8 1
    لحن ونگارش خبر عجیب و اصلا غیرقابل قبول است لحنی که با بیست وسی مد شد بسیارپرتنش عصبی است ونوعی لحن برای حال گیری است انگار کسی با تمسخر خبر می خواند نگارش که ماشالله خبر گفته می شود بعد ناگهان یک جمله ته اش با پا می آید انگار می ترسند ما نفهم باشیم چند روز قبل در بخش صبحگاهی رادیو پیام خبری را می خواند که عملا تحلیل بود حتی اگر دوستان نظر تبلیغاتی هم دارند مشغول ضد تبلیغ هستند احساسی که من دست می دهد با عرض شرمندگی کم استعدادی عوامل است
  • ناشناس A1 ۱۶:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۹
    10 2
    همه خبرهای مهمی که آقای حیاتی گفتن یه طرف خبر زایمان خاله شادونه هم یه طرف
  • تاک A1 ۱۵:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۰
    2 0
    جالب بود فقط من نگران آقای حیاتی هستم