۰ نفر
۲۱ بهمن ۱۳۸۷ - ۱۲:۴۸

بر خلاف انتظار بسیاری از کارشناسان اعلام کاندیداتوری محمد خاتمی نیز نتوانست امید به آینده را در بازار سهام زنده کند.

گروه اقتصاد: اعلام رسمی کاندیداتوری سید محمد خاتمی در انتخابات ریاست جمهوری آینده هم نتوانست رونق را به بورس اوراق بهادار تهران باز گرداند. امروز شاخص کل قیمت 15.8 واحد ریخت و به رقم 8423 واحد رسید که بیشترین تاثیر منفی را سهام سرمایه گذاری امید با 6.6 واحد گذاشت.از ابتدای هفته تا کنون بورس یک روز مثبت نداشته است.تداوم افت شاخص و کاهش ارزش معاملات در روزهای پایانی سال اگر چه طبیعی به نظر می رسد اما فراموش نکنیم بیش از 6 ماه است که بورس تهران بحران زده شده است.

با این وجود برخی تحلیلگران بازار سرمایه معتقد بودند که با وجود دورنمای نه چندان روشن اقتصاد ایران و نگرانی فعالان بازار سرمایه کشور از ادامه سیاست های اقتصادی دستوری دولت نهم که موجب اخلال بیشتر در بازار های کلان شده است، حضور یک کاندیدای اصلاح طلب همچون محمد خاتمی که در دوران ریاست جمهوری او بورس تهران رونق کم سابقه ای را پشت سر گذاشته، می تواند شوک مثبت و امید به آینده را همزمان با تعمیق رکود اقتصاد جهانی به جمع فعالان بازار سهام بازگرداند. 

فارغ از تحولات سیاسی، اعلام برگزاری جلسه معارفه بانک ملت در روز چهارشنبه که به معنای جدی شدن عرضه سهم در آینده نزدیک است، از تحولات اثرگذار بازار امروز بود. بانک پارسیان امروز با افزایش تقاضا روبرو شد تا حتی به قیمت های نزدیک به درصد مثبت نیز برسد و امید سهامداران خود را زنده کند. بانک اقتصاد نوین امروز با صف عرضه روبرو شد که به سرعت جذب شد و بانک کارآفرین نیز تحول خاصی را متفاوت از روزهای قبل شاهد نبود. با توجه به این که اکثر پارامترهای عملکرد بانک ملت ضعیف تر از بانک های خصوصی حاضر است، می توان رشد تقاضا در این نمادها را با ورود این نماد به بورس پیش بینی کرد

نمادهای گروه برق امروز با تزلزل روبرو شدند که نقطه اوج ان را در نیروترانس می شد جست. این نماد سود سال آینده خود را با کمتر از 7 درصد افزایش نسبت به امسال پیش بینی کرد تا به درصد منفی برسد و علی رغم خیل عظیم خریداران که نزدیک به 400 هزار سهم معامله را رقم زدند، با صف فروش 90 هزار سهمی به کار خود پایان داد. مپنا و کنتورسازی اما در این گروه با وضعیتی بهتر مواجه بودند چون موفق به حفظ صف خرید البته پس از عرضه ها شدند. دو نماد جوشکاب یزد و موتوژن نیز در محدوده منفی معامله می شدند. صعود قیمت مس تا 3600 دلار در هر تن را می توان از علل برتری عرضه در این نمادها دانست.

گروه دارویی نیز امروز از تحولات نماد البرزدارو اندکی متاثر شد. این شرکت سود سال آینده خود را با 20 درصد افزایش پیش بینی کرده تا لااقل از ریسک کمتر گروه دارو نسبت به دیگر گروه های بازار در شرایط رکود اقتصادی، خبر دهد. افزایش سودآوری سایر نمادهای دارویی و حتی حفظ سودآوری در سال 88 می تواند این گروه را پس از قریب به یک و نیم سال مورد توجه بازار سرمایه قرار دهد.


وضعیت نمادها
بر اساس گزارش مدیریت بازار ،امروز نماد معاملاتی شش شرکت آماده انجام معامله شدند.بر این اساس نماد شرکت کمک فنر ایندامین سایپا پس از برگزاری مجمع عمومی فوق العاده مبنی بر تصویب افزایش سرمایه، شرکت البرز دارو با توجه به تعدیل پیش بینی درآمد هر سهم برای سال مالی منتهی به 30/12/1387 و اعلام پیش بینی درآمد هر سهم برای سال مالی منتهی به 29/12/ 88،شرکت کیمیدارو پس از برگزاری مجمع عمومی عادی به طور فوق العاده مبنی بر انتخاب اعضای هیأت مدیره شرکت رایان سایپا پس از برگزاری مجمع عمومی فوق العاده مبنی بر تغییر نام و تصویب اساسنامه جدید، حق تقدم سیمان شرق با توجه به اعلام مهلت پذیره نویسی

و شرکت سرمایه توسعه صنعتی ایران پس از برگزاری مجمع عمومی فوق العاده مبنی بر اصلاح اساسنامه و عادی به طور فوق العاده مبنی بر انتخاب اعضای هیأت مدیره بازگشایی شدند.

همچنین، در پایان معاملات امروز نماد معاملاتی شرکت های بهنوش ایران جهت برگزاری مجمع عمومی عادی به طور فوق العاده مبنی بر انتخاب اعضای هیأت مدیره ، سرمایه گذاری صنعت نفت جهت برگزاری نوبت دوم مجمع عمومی فوق العاده مبنی بر تصویب افزایش سرمایه و بانک اقتصاد نوین جهت برگزاری جلسه هیأت مدیره به منظور تصمیم گیری در خصوص افزایش سرمایه متوقف شد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 3598

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 6 =