دومین نشست هم­ اندیشی «حامیان فردا» (حامیان فرصت‌های یکسان، برای دانش‌آموزان ایران)، با حضور 29 اقتصاددان و جامعه­ شناس در دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه شریف برگزار شد.

 شرکت‌کنندگان این نشست، منتخبی از بالغ بر 150 اقتصاددان و جامعه‌شناسی بودند که پیش‌تر با انتشار دو نامه علنی (نامه اول در 12/12/92 و نامه دوم در هفته معلم سال 93) خواهان «همکاری دولت و مجلس برای طراحی برنامه منسجم اقتصادی، اجتماعی و بودجه­ای در زمینه کاهش فقر آموزشی کودکان» شده بودند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، در این نشست، اقتصاددانان و جامعه ­­شناسانی چون علینقی مشایخی (بنیان‌گذار دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه شریف)، حسین عبده تبریزی (مدرس اقتصاد دانشگاه‌های شریف، امام صادق (ع) و شهید بهشتی)، جواد صالحی اصفهانی (استاد اقتصاد دانشگاه «ویرجینیاتک»)، محمود مسکوب (پژوهشگر ارشد مرکز بین­المللی مطالعات اجتماعی دانشگاه روتردام)، حسین دهقان (رییس پیشین انجمن جامعه­شناسی آموزش­وپرورش)، حامد قدوسی (استادیار اقتصاد مالی انستیتو فناوری «استیونس»)، میثم هاشم‌خانی (پژوهشگر اقتصاد اجتماعی)، رحمت‌الله علی‌رحیمی (پژوهشگر اقتصاد اسلامی)، مرتضی نظری (پژوهشگر اموزش و توسعه انسانی)، رضا امیدی (پژوهشگر سیاست­گذاری رفاه اجتماعی) و سپیده اکبرپوران (هیات مدیره انجمن جامعه‌شناسی آموزش‌وپرورش) حضور داشتند.

مهدی نویدادهم: ظرفیت­های اسناد بالادستی، برای کاهش فقر آموزشی کودکان

مهندس مهدی نویدادهم به عنوان مهمان ویژه نشست هم ‏اندیشی «حامیان فردا»، به ارائه بحثی در زمینه «تاکید اسناد بالادستی آموزش ­وپرورش بر توسعه عدالت آموزشی» پرداخت و تاکید کرد: اسناد بالادستی حوزه آموزش ­وپرورش و به­ ویژه سند تحول بنیادین آموزش ­وپرورش، ظرفیت­ های بالقوه بسیار بالایی در زمینه بهبود عدالت آموزشی در مناطق محروم کشور دارند.

دبیرکل شورای عالی آموزش­ وپرورش با اشاره به مثال­ هایی مانند پیش ­بینی تمرکز ویژه بر بهبود وضعیت مدارس در مناطق محروم استان­های مرزی و نیز پیش ­بینی واگذاری طراحی 15درصد از محتوای کتاب­های درسی به استان­ ها، افزود: حرکت «حامیان فردا»، حرکت ارزشمندی است که به سهم خود از آن تقدیر و تشکر می­کنم. امیدوارم این حرکت پربرکت که از اسفندماه با مشارکت جمعی از اقتصاددانان و جامعه­شناسان و هنرمندان شاخص کشور آغاز شده، در ادامه با جلب مشارکت سایر گروه­های مرجع جامعه، بتواند به نتایج فرخنده­ای منجر شود.

جواد صالحی اصفهانی: حلقه «به­ارث رسیدن فقر آموزشی کودکان» را بشکنیم

در ادامه این نشست، دکتر جواد صالحی اصفهانی نیز به ارائه خلاص ه­ای از جدیدترین پژوهش خود با عنوان «شاخص ‏سازی آماری وضعیت نابرابری فرصت­ ها در حوزه آموزش کودکان، در کشورهای خاورمیانه» پرداخت. براساس نتیجه این پژوهش، وضعیت ایران به لحاظ تاثیر آماری «جنسیت» بر «کیفیت بهره­ مندی کودکان از آموزش»، بسیار مناسب ­تر از سایر کشورهای خاورمیانه بوده و در حال حاضر تاثیر «جنسیت» بر «نابرابری در کیفیت آموزش کودکان ایرانی»، تقریبا به صفر رسیده است. با این وجود، وضعیت ما به لحاظ تاثیر آماری «تحصیلات پدر و مادر» بر «کیفیت آموزش کودکان»، چندان مناسب نیست و خانوارهایی با والدین دارای تحصیلات بالاتر، نوعا فرزندانی با کیفیت تحصیلی بهتر دارند.

استاد اقتصاد دانشگاه «ویرجینیاتک» در پایان چنین نتیجه­ گیری کرد: برای بهبود «برابری فرصت­ها» در کشور، باید ساختار آموزشی ما به نحوی بهبود یابد که سهم «تحصیلات والدین» و «ثروت خانوار» در تاثیر آماری بر «نابرابری کیفیت آموزش کودکان» به حداقل برسد.

3535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 361905

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۷:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۳
    2 0
    فرزند کمتر فرصت بیشتر
  • بی نام A1 ۰۴:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۸
    0 0
    مسخره بازي