جواد لاریجانی: آثار استفاده ابزاری غرب از تروریسم در دنیا قابل اغماض نیست

دبیر ستاد حقوق بشر کشورمان عصر سه شنبه با مدیرکل دوجانبه وزارت خارجه بلژیک دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر، در این دیدار ون درسل ضمن تاکید بر اهمیت گسترش روابط کشورش در همه زمینه ها با جمهوری اسلامی ایران، آشنایی با سیستم قضایی و مکانیزم عملکرد ستاد حقوق بشر، آگاهی از تجربیات اجمتاعی، سیاسی و فرهنگی ملت ایران را از جمله اهداف خود از این سفر به ایران بیان کرد. 

مدیرکل دوجانبه وزارت خارجه بلژیک که کشورش مقر اتحادیه اروپایی محسوب می شود همچنین از علاقمندی کشورش مبنی بر توسعه گفتگوهای دوجانبه حقوق بشری و قضایی با ایران خبر داد و نظر دبیر ستاد حقوق بشر را درباره از سرگیری گفتگوهای حقوق بشری با اتحادیه اروپا جویا شد.
دکتر محمد جواد لاریجانی با اشاره به اینکه گفتگوهای حقوق بشری ایران و اروپا از زمان ریاست جمهوری اقای خاتمی آغاز شده بود گفت: در آن زمان تفاهم شد که به جای صدور قطعنامه اتخاذ مسیر تقابل در محافل بین المللی پشت میز مذاکره بنشینیم و گفتگو کنیم. اما متاسفانه بعد از مدتی اروپایی ها مجددا راه موازی را راه انداختند و در کنار گفتگوهای حقوق بشری صدور قطعنامه و اتخاذ لحن تخاصمی را نیز در دستور کار قرار دادند که منجر به ناتمام ماندن این مسیر شد.
دبیر ستاد حقوق بشر افزود: البته سیاست کلی ما این است که موضوع حقوق بشر با گفتگو پیشرفت می کند آن هم بدون پیش شرط و کاملا متقارن و آنگاه در این گفتگوها است که غرب می تواند تجربه بزرگ سیاسی، مدنی ما را درک کند.
لاریجانی با بیان اینکه اگرچه ممکن است برخی از تجربیات و شیوه های زندگی غرب را قبول نداشته باشیم اما به تجربه آنها با احترام نگاه می کنیم گفت: ما قبول نداریم که اسناد حقوق بشر و تطورات آن صرفا بر اساس عقلانیت سکولار لیبرال غربی باشد. برعکس ما معتقدیم تجربیات تمدنی همه کشورها و فرهنگ ها به مثابه سرمایه بشریت باید در این خصوص مورد توجه قرار گیرد وغرب نباید ارزش ها و تجربیات خود را به سایر فرهنگ ها و کشورها تحمیل کند.
دبیر ستاد حقوق بشر با این همه تاکید کرد جمهوری اسلامی ایران به اسناد بین المللی که در خصوص حقوق بشر امضاء کرده متعهد است چرا که وفای به عهد در تعالیم اسلام موضوع بسیار مهمی است.
کتر محمدجواد لاریجانی بزرگترین دستاورد جمهوری اسلامی ایران پس از پیروزی انقلاب را بنای یک نظام سیاسی، مدنی بر مبنای عقلانیت اسلامی دانست و گفت: دموکراسی نماینده ای شکل گرفته در ایران نه برمبنای لیبرالیسم و نه بر مبنای سکولاریسم غربی است، بلکه بر مبنای عقلانیت اسلامی است و مدل منحصر به فردی است که برای ما دستاوردهای بزرگ سیاسی، نظامی و علمی و فناوری در منطقه و جهان به همراه داشته و ما از آن دفاع می کنیم و ضروری است که دیگران بخصوص دول اروپایی به این تجربه مهم همواره توجه داشته باشند.
دبیر ستاد حقوق بشر در پاسخ به سوالی درباره علت نپذیرفتن احمد شهید گزارشگر ویژه سازمان ملل به ایران گفت: ما با اصل گزارشگری مشکلی نداریم، اتفاقاً از گزارشگری بدون تبعیض حمایت می‌کنیم اما با وجود مکانیزم یو.پی آر که بر اساس آن قرار بود وضعیت حقوق بشر همه کشورها به صورت یکسان مورد بررسی قرار گیرد، تعیین گزارشگر ویژه برای ایران را تبعیض آمیز و غیرموجه می‌دانیم.
لاریجانی خاطرنشان کرد: سوای از این موضوع، گزارشگر تعیین شده نخست، حرفه ای نیست و روش کاری او در چارچوب وظایف تعیین شده برای وظیفه داران سازمان ملل نمی گنجد. دوم اینکه او از همان روزهای اول با حضور در رسانه های مختلف شروع به تبلیغات علیه جمهوری اسلامی ایران کرد. سوم اینکه علیه ایران جو‌سازی می‌کند و اطلاع‌رسانی عمومی کرده که تسهیلات برای هرکسی که می‌خواهد علیه ایران در برخی از کشورهای اروپایی گزارش دهد فراهم است. چهارم اینکه از تروریست های تابلو دار که دستشان به خون ملت ایران آغشته است دفاع می کند و پنجم اینکه به اسلام و فرهنگ دینی ما توهین می کند و در موضع صدور فتوا در خصوص مسائل دینی می نشیند.
دبیر ستاد حقوق بشر در ادامه گفت: جمهوری اسلامی ایران یکی از کشورهایی است که بیشترین تعداد گزارشگر موضوعی را پذیرفته است و همچنان نیز همکاری خوب فنی خود با کمیساریای حقوق بشر سازمان ملل را حفظ کرده و ادامه می دهد.
او درباره سفر خانم ناوی پیلی به ایران نیز گفت: ما از کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل برای سفر به ایران دعوت کردیم و گفتگوهایی برای تمهید این سفر نیز انجام شده بود، اما نهایتا به دلیل برنامه کاری فشرده خانم پیلی این سفر انجام نشد.
دبیر ستاد حقوق بشر در ادامه گفت که برای کمیسر عالی حقوق بشر جدید سازمان ملل پیام تبریک ارسال کرده و از ایشان نیز برای دیدار از ایران دعوت بعمل خواهد آورد.
دکتر لاریجانی در ادامه با انتقاد از سیاست های دو گانه کشورهای غربی به موضوع تروریسم اشاره کرد و گفت موضع جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از بزرگترین قربانیان ترور در این خصوص همواره ثابت و بدون تغییر بوده است حال آنکه کشورهای غربی با پدیده تروریزم برخوردی دو گانه دارند.
دبیر ستاد حقوق بشر افزود:در حالی که قوانین بین المللی، مبارزه با تروریسم را یک تعهد برای همه کشورهای جهان می داند متاسفانه شاهد هستیم که اکنون کشورهای اروپایی به خانه امن تروریست ها از جمله گروهک های منافقین و پژاک تبدیل شده و از جمله در کشور بلژیک نیز این تروریست ها به راحتی رفت و آمد دارند.
لاریجانی در ادامه با اشاره به شرایط سوریه و عراق گفت: نمونه دیگر آمریکا است که بیشترین ادعا درباره مبارزه با تروریسم را دارد اما اکنون به همراه برخی دیگر از کشورهای غربی از تروریزم به عنوان اهرمی برای پیشبرد اهداف خود استفاده می کند و این ها موضوعات ساده ای نیست که اثارش در دنیا قابل اغماض باشد بلکه تاثیرات منفی آن دامن همه را خواهد گرفت.
او با اشاره به اینکه موضوع مبارزه با مواد مخدر نیز مانند موضوع تروریسم می تواند یک زمینه مشترک همکاری دیگر ایران و غرب باشد گفت: این منصفانه نیست که ایران به تنهایی سالانه میلیون ها دلار برای مبارزه با قاچاق مواد مخدر هزینه کند، بهترین جوانانش در این مبارزه به شهادت برسند و کشورهای اروپایی که مقصد اصلی مواد مخدر هستند نه تنها کمکی در این زمینه به ایران نکنند بلکه علیه ایران قطعنامه صادر کنند.
در پایان این دیدار ون درسل مدیرکل دو جانبه وزارت خارجه بلژیک ضمن ابرازنگرانی از گسترش تروریسم و ضرورت همکاری برای مبارزه با آن گفت: هم اکنون بیش از چند هزار تروریست اروپایی در سوریه حضور دارند که چند صد نفر آنها بلژیکی هستند و ما همه در اروپا نگران روزی هستیم که این افراد با تجربیات خطرناکی که کسب کرده اند به کشورهای خود بازگردند.
او در پایان یک بار دیگر خواستار همکاری های نزدیک تر ایران و بلژیک در موضوعات مختلف از جمله همکاری های دوجانبه حقوق بشری شد.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 363154

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =